handdator

Visa fullständig version : Dessa vader, vad gör man?


MaW
2003-02-25, 22:43
Så som många andra, har jag lite småproblem med vader.
Vad jag än gör så ser de inte stora ut..
Har ändå ganska så bra storlek på dem, men eftersom jag är lite dryga 2 meter lång så ser de ändå bara smala ut..

Någon som vet om det är möjligt att på grymmevader även om man är lång, eller är det kört??:furious:

Karl_alfred
2003-02-25, 22:46
Vad tror du?

Allan
2003-02-25, 22:47
Skaffa dig en sån här träningspolare så vill du aldrig sluta träna dem....
http://www.planetmuscle.com/images/articles/4_3/wrandom064.jpg


:naughty:


allan

MaW
2003-02-25, 22:56
Allan: Jadu.. med en, eller bättre bägge dem på ryggen hade ju varit peppande iaf :)

Men alltså, långa borde ju ha sämst förutsättninar för att få bra vader.. eller?

matrix
2003-02-25, 23:01
Originally posted by MaW
Men alltså, långa borde ju ha sämst förutsättninar för att få bra vader.. eller?
Varför det? Låter som en dålig ursäkt bara...

MaW
2003-02-25, 23:21
Originally posted by matrix

Varför det? Låter som en dålig ursäkt bara...

Det är inte frågan om en dålig ursäkt. har bra omkrets på dem, men har långa "underben" så visuellt ser det inte så mycket ut..

Allan
2003-02-25, 23:29
Det är en gammal sanning. Långa människor har svårare att få till muskulaturen, men när det får de vinner de...
Men visst finns det långa byggare som har bra vader. Ferrigno, Möller. Arnie var inte så kort heller. Jag har ingen pejl på hur långa dagens byggare är men några av dem är bra långa.
Tyvärr finns det inga genvägar till rejäla vader. Det enda som gäller är bara att bomba på. Tycker du ska koncentrera dig på stående vadpressar med rak knäled.


allan

MaW
2003-02-25, 23:32
Originally posted by Allan
Det är en gammal sanning. Långa människor har svårare att få till muskulaturen, men när det får de vinner de...
Men visst finns det långa byggare som har bra vader. Ferrigno, Möller. Arnie var inte så kort heller. Jag har ingen pejl på hur långa dagens byggare är men några av dem är bra långa.
Tyvärr finns det inga genvägar till rejäla vader. Det enda som gäller är bara att bomba på. Tycker du ska koncentrera dig på stående vadpressar med rak knäled.


allan

Allan, Vad är det för skillnad om jag kör med rak knäled eller lätt böjda?
Tyvärr har vi ingen stående press så det är smithen för mig som gäller.
Hur har du kört för att få till dina klubbor?

Allan
2003-02-25, 23:47
Ojojoj vad jag har kört vader! På simhallen i Järfälla påstår Svea (som liksom är ansvarig) att jag sabbade den gamla vadpressen. Den pallade liksom inte. Men jag vet att det gick på 450 kg i den. Så tungt måste man köra - eller rättare sagt jag...
Vaden består av två delar. Dels den överliggande muskeln som sitter högt upp. Den heter gastrocnemius. Dels den underliggande delen som fäster ner mot hälsenan. Den heter soleus. Min erfarenhet är att om man böjer knäleden det minsta lilla kommer soleus att ta över effekten. Då får man såna där fotbollsspelarvader (no offense kids). Om du däremot kan få effekten just i den överliggande delen kommer den visuella effekten bli att du har en bra vad.
Ungefär på samma sätt som en grov underarm tar ut en överarm...


Pröva gamla exrx.net. Där har du ett antal övningar. Men skit i tibialis anterior. Det är klar överkurs på den....

Vadträning (http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor164279)


allan

Vic
2003-02-26, 09:11
Originally posted by MaW


Allan, Vad är det för skillnad om jag kör med rak knäled eller lätt böjda?
Tyvärr har vi ingen stående press så det är smithen för mig som gäller.
Hur har du kört för att få till dina klubbor?

I smithen blir det nog svårt att få till några rejäla vader!? Men vad vet jag:confused:

Har själv samma problem som du, men på senare tid har omkretsen sakta men säkert börjat öka. Själv kör jag Stående vadresningar svintungt, sittande vadrensingar kultingtung och sist lite negativa enbens vadresningar från en upphöjd platå. Styrkan har ökat väldigt men storleken bara sådär

Mvh

MaW
2003-02-26, 09:42
Originally posted by Allan
Ojojoj vad jag har kört vader! På simhallen i Järfälla påstår Svea (som liksom är ansvarig) att jag sabbade den gamla vadpressen. Den pallade liksom inte. Men jag vet att det gick på 450 kg i den. Så tungt måste man köra - eller rättare sagt jag...
Vaden består av två delar. Dels den överliggande muskeln som sitter högt upp. Den heter gastrocnemius. Dels den underliggande delen som fäster ner mot hälsenan. Den heter soleus. Min erfarenhet är att om man böjer knäleden det minsta lilla kommer soleus att ta över effekten. Då får man såna där fotbollsspelarvader (no offense kids). Om du däremot kan få effekten just i den överliggande delen kommer den visuella effekten bli att du har en bra vad.
Ungefär på samma sätt som en grov underarm tar ut en överarm...


Pröva gamla exrx.net. Där har du ett antal övningar. Men skit i tibialis anterior. Det är klar överkurs på den....

Vadträning (http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor164279)


allan

Ajdå.. nu förstår jag varför delen under sjävla de två vadmusklerna svarar så bra:insane:
Shit,, nu vill det till att ge fasen i att böja på benen... Tackar ödmjukast för dina råd :bow:

Slartibartfast
2003-02-26, 10:50
Originally posted by Allan
Min erfarenhet är att om man böjer knäleden det minsta lilla kommer soleus att ta över effekten. Då får man såna där fotbollsspelarvader (no offense kids).


Fotbollsspelare har för det mesta bra vader! Om man har långa underben borde man väl focusera på att bygga upp soleus för att bli en riktig Darth Vader? (get it? Darth VADER!:D :rolleyes: )

Spud
2003-02-26, 14:53
jag brukar köra stående vadpressar i squatmaskinen...eller vad de nu heter, ni vet, eller?.
om man lastar på massa på den så pressar den ju nåt så enormt på axlarna så att man får röda pressmärken på dem.

har testat att köra med ett ben i taget men vikterna blir ändå så höga.

nåt bra tips?

Fartman
2003-02-26, 18:29
gud vad jag hatar dessa märken.. ser ut som att man råkat6 ut för ett galet fruntimmer!

Viveqa
2003-02-26, 19:02
Originally posted by Spud
jag brukar köra stående vadpressar i squatmaskinen...eller vad de nu heter, ni vet, eller?.
om man lastar på massa på den så pressar den ju nåt så enormt på axlarna så att man får röda pressmärken på dem.

har testat att köra med ett ben i taget men vikterna blir ändå så höga.

nåt bra tips?

Kör vadpress i benpressmaskinen, med tårna på den nedre delen utav plattan och resten utav foten utanför.
Mkt bekvämare än de flesta andra vadövningar och mindre risk för att man gungar och gör jobbet med något annat än vaderna.

Chris
2003-02-26, 19:32
tycker fredrik ages vadträningsartikel är bra som han har på sin hemsida...

När jag kör vader så får jag grymt skön träningvärk om jag tar ca 1-2 sek paus och botten och toppläget på övningen, får en bra stretch och en grym kontraktion. Prova det! Man måste sänka vikterna en del, men det lönar sig.

Firm
2003-02-27, 09:18
Vadpress i smith är en bra övning som jag gillar starkt. Stå med fotens främre del på en högre viktskiva eller en pall och pumpa på. En stor fördel är att stången hamnar där den brukar ligga vid t.ex. knäböj, så man slipper all smärta och blåmärken på trapz.
Kom ihåg att vrida krokarna så att stången hängs av direkt när man avslutar ett set - rygg och ben brukar vara ganska slitna efter att ha stabiliserat vikten, och då är det inte läge att börja krångla.
Viktigt är även att använda en motvikt om man står på t.ex. en pall eller låda.
Jag brukar variera mellan att börja med stående och sittande vadpressar, beroende på om ryggen och låren är fräscha eller ej. Klen rygg och klena ben = sittande först, vilket gör att jag inte kan använda så stor vikt i stående.
Många verkar vara rädda för att lasta på rejält med vikter i vadpress, kör så tungt som möjligt utan att fuska med utförandet.

Spud
2003-02-27, 11:51
Originally posted by Heroinegirl


Kör vadpress i benpressmaskinen, med tårna på den nedre delen utav plattan och resten utav foten utanför.
Mkt bekvämare än de flesta andra vadövningar och mindre risk för att man gungar och gör jobbet med något annat än vaderna.


aah den hade jag helt glömt bort.

fast nu är det som så att där jag tränar så har de inte ens en benpress :furious:

det finns inte ens nackskydd för stängerna :insane:

Salle
2003-02-27, 13:57
Stående vadpress i nautilusmaskin är min favvoövning för vader. Den tar bättre än vanlig stående vadpress. :kickass: