handdator

Visa fullständig version : Datorkunnig.. hur blir man & bör man vara det?


Lellan
2007-01-25, 22:37
Kan nada om datorer. Vilket stör mig lite, hur lär man sig? Är alla självlärda? Vad är det jag har missat? :confused:

Att min dator inte har dött trots idog misshandel är mer förknippat med tur än logik.

Hursom.. Jag är ungefär lika puckad som medel, men fattar mindre än dumbomen när det kommer till datorer. Har inte direkt haft någon anledning att lära mig, men jag kan inte låta bli att störa mig på min okunskap om typ allt inom området. Var lär man sig nyttiga baskunskaper?

Känns inte som om jag "hittar" i min egen lilla burk, vetesjutton vad jag HAR för burk :em: (den är fådd/lånad), hur man kopplar in diverse attiraljer (jo, alltså.. jag kan hitta hona-hane och stoppa i en skiva å så finns det i datorn å sen fattar jag inge mer), alla de här snabbkommandona har gått mig helt förbi, jag vet inte vad man kan ta bort och vad som bör finnas kvar för att burken ska må bra..*gah!*

Ja. För mig är datorn bara en burk med text och bilder, magiska under.. blixtar å dunder.. .*rolleyes*

Turrican
2007-01-25, 22:42
Du kanske ska ta datakörkort? ;)

http://www.dfs.se/datakorkortet/

Lellan
2007-01-25, 22:43
Du kanske ska ta datakörkort? ;)

Och det gör man var? :confused: Är det nåt folk har? Känner mig lite oallmänbildad nu också.. (har levt i en grotta, okay..:MrT: :em: )

Trance
2007-01-25, 22:46
Lektion 1:

Data:
Data betecknar i datorsammanhang mönster utan meningsinnehåll. Data representerar vanligen någon typ av information som kan uttolkas då den sätts in i rätt kontext, vanligen samma kontext som genererat datan. Datamönsterna i en textfil måste tolkas som text för att data ska bli till tecken och skapa mening och information. Samma data tolkade som till exempel en bildfil blir vanligen till rent nonsens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Data_%28m%C3%B6nster%29

Dator:
"En dator är en maskin som, med hjälp av ett specialkonstruerat datorprogram, kan bearbeta information på ett mycket effektivare sätt än vad vi kan göra manuellt. Datorn kan bestå av mekaniska, elektroniska, optiska eller andra komponenter. Från början var datorn huvudsakligen ett hjälpmedel för att utföra aritmetiska och andra matematiska beräkningar, men har senare blivit ett viktigt redskap vid bland annat automatisering av administrativa rutiner, kommunikation, informationslagring och mediebearbetning."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dator

Med andra ord så tar man ett datorkörkort. Du ser, nu kan du redan mer än 90% av Sveriges befolkning.

Snabel
2007-01-25, 22:46
Man sitter mycket vid datorn, spelar dataspel och fipplar med hårdvara och allt möjligt..

Man skapar problem och man löser dem, genom att prova allt och hänga i forum(när man inte fixar det själv). Tillslut kan man datorer rätt bra, och förstår direkt vad problemet är om nåt strular..

Turrican
2007-01-25, 22:48
Med andra ord så tar man ett datorkörkort. Du ser, nu kan du redan mer än 90% av Sveriges befolkning.

Nej, man tar datakörkort, och ja, du har rätt i att det är fel benämning men det är inte jag som hittat på att det ska heta så. :cool:

Lelle Pelle
2007-01-25, 22:49
Man sitter mycket vid datorn, spelar dataspel och fipplar med hårdvara och allt möjligt..

Man skapar problem och man löser dem, genom att prova allt och hänga i forum(när man inte fixar det själv). Tillslut kan man datorer rätt bra, och förstår direkt vad problemet är om nåt strular..

Eller så kommer samma problem tuuuuuuuuuuuuusen gånger och man måste alltid be om hjälp...

Trance
2007-01-25, 22:51
Och det gör man var? :confused: Är det nåt folk har? Känner mig lite oallmänbildad nu också.. (har levt i en grotta, okay..:MrT: :em: )

Nej, det är ju ingenting man behöver. Vissa företag låter väl sina anställda skaffa ett kanske. Men är du intresserad kan du kolla efter grundläggande kurser på komvux/folkhögskola etc. Alternativt så köper/lånar du en bok och går igenom den själv.

Eller så börjar du bara att luska ut lite saker själv. Så fort det är något du inte kommer på vad det gör eller om du vill veta något så letar du upp det på google eller tittar på wikipedia.

Snabel
2007-01-25, 22:51
Eller så kommer samma problem tuuuuuuuuuuuuusen gånger och man måste alltid be om hjälp...

Då kan man fråga sig själv om man saknar inlärningsförmåga. Vad strulade senast? Förmodligen samma sak om problemet yttrar sig på samma vis, annars är det bara å fippla vidare.

Trance
2007-01-25, 22:56
Nej, man tar datakörkort, och ja, du har rätt i att det är fel benämning men det är inte jag som hittat på att det ska heta så. :cool:

Det "heter" ECDL, sedan finns det folk som kallar det datakörkort och andra som kallar det datorkörkort. Datorkörkort är det korrekta.

Turrican
2007-01-25, 23:03
Det "heter" ECDL, sedan finns det folk som kallar det datakörkort och andra som kallar det datorkörkort. Datorkörkort är det korrekta.

* datorkörkort 904 träffar på google
* datakörkort 52800 träffar på google

Åter igen, du har rätt i att det är felbenämnt, men det är datakörkort det heter, spelar ingen roll vad man kallar det, spelar ingen roll vad du säger. Det var nån idiot som kom på det från start, och det har hängt med sen dess.

Var lite ironisk när jag gav det som förslag, men om din arbetsgivare betalar för det så är det kanske ändå en idé för lite basic datakunskap. Annars kan du gå data- och systemvetenskap på universitetet.

L-Sami
2007-01-25, 23:05
Lek med datan, kolla vad det finns där, ta reda på det du vill. Google är det bästa som finns för att ta reda på saker och ting. Där finns allt.

Lellan
2007-01-25, 23:07
Ok.. fattar en promille mer nu då. :D

Fast jag använder iofs inte datorn till så jättemycket..

Men ett exempel: "Ska man stänga ner alla program innan man stänger av datorn?

Gör jag det så låser den sig. Så jag måste tex ha internet explorer igång.. men det känns liksom inte rätt.. ska det vara så? Vad är det eventuella felet då?"

Alltså, det är mest i klass med sådana frågeställningar jag känner mig osäker..:D Så jag KLARAR mig ju.. fast det är irriterande att känna sig dumbom.

L-Sami
2007-01-25, 23:09
Datorkörkort skulle vara nåt för dig, som några andra här har påpekat :)

Lellan
2007-01-25, 23:15
När jag känner att "nu får de va nog med att inte veta nåt" så är det alltså data/or-körkort jag ska skaffa mig. Bra! :thumbup:

Fjärmade mig datorer lite när vi var tvugna att rita diagram med hjälp av formler och sånt elände på univ, började hata datorer men ni finns ju i dem så man kan ju inte låta bli helt heller.. *kissass*

Trance
2007-01-25, 23:16
* datorkörkort 904 träffar på google
* datakörkort 52800 träffar på google

Åter igen, du har rätt i att det är felbenämnt, men det är datakörkort det heter, spelar ingen roll vad man kallar det, spelar ingen roll vad du säger. Det var nån idiot som kom på det från start, och det har hängt med sen dess.

Var lite ironisk när jag gav det som förslag, men om din arbetsgivare betalar för det så är det kanske ändå en idé för lite basic datakunskap. Annars kan du gå data- och systemvetenskap på universitetet.

Du har nog rätt. Men jag vägrar ju självklart att ge mig och skulle vägra skriva datakörkort i mitt CV. Däremot datavetenskap är väl den korrekta termen som syftar på datalogi? Har ju inte med den fysiska maskinen enbart att göra som körkortet syftar på.

Trance
2007-01-25, 23:20
När jag känner att "nu får de va nog med att inte veta nåt" så är det alltså data/or-körkort jag ska skaffa mig. Bra! :thumbup:

Fjärmade mig datorer lite när vi var tvugna att rita diagram med hjälp av formler och sånt elände på univ, började hata datorer men ni finns ju i dem så man kan ju inte låta bli helt heller.. *kissass*

Risken är ju att det kostar pengar men att man inte lär sig något på djupet. Mitt främsta tips nu när jag tänker efter är att låna böcker på biblioteket först. Kanske en om windows xp och en om hur en dator fungerar. Böcker som har nybörjare som inriktning.

regus
2007-01-25, 23:21
Slå på musen, bryt sönder tangentbordet, öppna en valfri cd-läsare och spotta i den, sparka på sidan och gör en magisk omstart (helst genom att rycka strömsladden fyra gånger..

Om det inte funkar, ring en vän som spelar wow. Worked so far

elan
2007-01-26, 07:33
Jag tror att första ansatsen till att bli datorkunnig är att vara intresserad. Spenderar man all tid framför datorn, och gör annat än att bara surfa på Kolo, och dessutom ger sig fan på att fixa sådant som strular själv har man nog kommit en bra bit på vägen.

Var intresserad, umgås med folk som bara pratar datorer, försök fixa själv innan du frågar om hjälp, fixa själv med vägledning av de svar du fått när du frågat, lämna aldrig över grejerna helt till någon annan att fixa, har du inget som behöver fixas får du se till att ordna något. Installera programvara som bara är i betastadiet, skriv egna drivrutiner till hårdvara som inte funkar, tweaka ditt windows till oigenkänlighet så det slutar fungera. Om du verkligen är genuint intresserad kan du ju gå en kurs på universitetet som är lite mer djupgående, programmering, 3d-grafik, digitalteknik.

Nej, jag vet i tusan hur man blir datorkunnig. Jag anser mig vara skapligt kunnig och har nog lite högre tröskel än vad gemene man har för när man ska anses vara kunnig.

rememberence
2007-01-26, 08:29
om man nu verkligen orkar och vill lära sig om datorer så är ju första steget att hoppa ifrån "kommersiella" operativsystem och gå över till sånna där man måste sitta och pilla i en textterminal

HerrArne
2007-01-26, 08:40
om man nu verkligen orkar och vill lära sig om datorer så är ju första steget att hoppa ifrån "kommersiella" operativsystem och gå över till sånna där man måste sitta och pilla i en textterminal

Nej? Varför skulle det vara första steget att välja bort GUIet?

Däremot kan jag hålla med om att om man faktiskt vill förstå hur operativsystemet fungerar så ska man nog undvika att börja med Windows, vilket är det mest ologiskt hopsatta lapptäcke till OS man kan tänkas råka ut för... :D

Yes
2007-01-26, 08:41
om man nu verkligen orkar och vill lära sig om datorer så är ju första steget att hoppa ifrån "kommersiella" operativsystem och gå över till sånna där man måste sitta och pilla i en textterminal
Vad lär man sig genom att byta från ett grafiskt gränssnitt till ett textbaserat? Förutom att det tar längre tid att få saker gjorda...

rememberence
2007-01-26, 08:42
Vad lär man sig genom att byta från ett grafiskt gränssnitt till ett textbaserat? Förutom att det tar längre tid att få saker gjorda...

man lär sig mer än att ett grafiskt gränssnitt gör allt åt en

Yes
2007-01-26, 08:47
Man gör ju i princip samma sak, fast manuellt. Vad lär man sig t.ex. av att packa upp en fil genom en lång harrang text mot att göra det lite enklare för sig genom ett GUI?

rememberence
2007-01-26, 08:49
Man gör ju i princip samma sak, fast manuellt. Vad lär man sig t.ex. av att packa upp en fil genom en lång harrang text mot att göra det lite enklare för sig genom ett GUI?

att använda tagentbordet?, sen är det ju mer grunderna i ett textbaserat

HerrArne
2007-01-26, 08:55
Vad lär man sig genom att byta från ett grafiskt gränssnitt till ett textbaserat? Förutom att det tar längre tid att få saker gjorda...

Nej, ett bra skal, som bash, på ett vettigt OS, som OSX eller Linux, är utan tvivel snabbare och mer flexibelt än ett aldrig så blankt och strömlinjeformat GUI så fort det inte är standardaoperationer man ägnar sig åt.

Detta betyder inte att det är rätt ände att börja i, eller att man är cool och hardcore om man vägrar GUI... :)

Däremot är jag tveksam till att det för den som vill lära sig lite mer (i motsats till den som vill lära sig allt) är nödvändigt att någonsin lämna GUIets trygga värld.

Yes
2007-01-26, 08:56
att använda tagentbordet?, sen är det ju mer grunderna i ett textbaserat
Tangentbordet kan man nog redan använda om man lyckas skriva ett inlägg här...

Vilka grunder? Det är bara ett annat sätt att komma åt program, kommandon, funktioner etc.

rememberence
2007-01-26, 09:01
Tangentbordet kan man nog redan använda om man lyckas skriva ett inlägg här...

Vilka grunder? Det är bara ett annat sätt att komma åt program, kommandon, funktioner etc.

men om vi funderar på vad man lär sig om sin hårdvara i Winbloez gentemot i t.ex linux?

Yes
2007-01-26, 09:21
men om vi funderar på vad man lär sig om sin hårdvara i Winbloez gentemot i t.ex linux?
Berätta, vad har du lärt dig om hårdvara genom Linux?

För egen del har jag lärt mig om hårdvara genom att läsa artiklar om just hårdvara.

Yes
2007-01-26, 09:22
Och hur lär du dig mer om hårdvara genom att ta bort det grafiska gränssnittet?

rememberence
2007-01-26, 09:36
Och hur lär du dig mer om hårdvara genom att ta bort det grafiska gränssnittet?
Och vad har du lärt dig av artiklarna då?, vad hårdvaran heter och vad den presterar?

i ett linux system får/kan du ju konfigurera hårdvaran efter ditt eget behov.

Hur ofta får man se POSIX Queue medelanden på ett winbloezsystem?

Nina L
2007-01-26, 09:36
Kan nada om datorer. Vilket stör mig lite, hur lär man sig? Är alla självlärda? Vad är det jag har missat? :confused: Gick datorkunskap i skolan, men i övrigt är jag självlärd. Jag har lärt mig efterhand, och stöter hela tiden på nya grejer som jag inte kan. Det uppstår ett problem. Man testar lite olika saker utan att lyckas. Man frågar en kompis på msn eller forum. Man testar det han/hon sa. Det går bättre. Nästa gång man får ett problem så testar man det som man fick veta att man skulle testa sist. Testa-testa-fråga-testa-fråga-testa-testa. Det är min modell. Och hittar man ingen som kan så får man regga sig på sweclockers och fjäska lite. :mallan: Stör det dig att du inte kan så mycket, och om du vill kunna mer, då är du redan på gång.

Det första man måste förstå är att datorn är en välvillig maskin. Den gör inget annat än det den får besked om att den skall göra. Om datorn beter sig konstigt så beror det på att den får konstiga besked, eller många instruktioner på en gång. Kanske från dig (trycka på massa knappar samtidigt när ingenting händer, anyone?) eller från olika program. Det är alltid en människas fel att datorn strular. Datorn är aldrig dum. Datorn är snäll. Datorn är aldrig ologisk, och den är alltid oskyldig. Det gäller bara att förstå den. Ibland går det hyfsat. Ibland går det inte alls. *cupid* Men man behöver inte kunna hur mycket som helst för att klara sig bra.

Trance
2007-01-26, 09:37
Och hur lär du dig mer om hårdvara genom att ta bort det grafiska gränssnittet?

Eftersom det är stor chans att minst en del av din hårdvara inte fungerar så blir det ett evigt pillande med drivrutiner i Linux oftast. Så lär du dig mer antar jag. Sedan är att sitta i bash för att lära sig om datorer det löjligaste jag hört, sitter du i bash på Linux så lär du dig bash på Linux. Vilket är löjligt nishad kunskap och helt värdelös för Lellan.

Sedan får Windows onödigt mycket skit av fanatikerna. Om man älskar att sitta i bash och leka så kan man garanterat hålla sitt Windows XP snabbt och säkert. Är du dessutom riktigt kåt på text så kör du powershell som kan vara lite häftigt.

rememberence
2007-01-26, 09:41
Sedan får Windows onödigt mycket skit av fanatikerna.

Det kan microsoft behöva

man lär sig ju oftast mer om man gör saker själv och då HELT själv, jag kan hålla med om att det är väldigt opedagogiskt att sitta i en textterminal som nybörjare

Nina L
2007-01-26, 09:41
Om någon fixar med din dator, förresten. Tvinga honom/henne att förklara vad han/hon gör för dig, och varför, och försök kom ihåg till nästa gång. Gratislektioner är aldrig fel.


NÖRDAR HÖR UPP!!!!
Bli inte så jävla komplicerade. Ni skrämmer ju bort stackarn. Hon lär inte fatta hälften av det ni diskuterar, och det är faktiskt hennes tråd, och hennes frågeställning som gäller.

HerrArne
2007-01-26, 09:41
Berätta, vad har du lärt dig om hårdvara genom Linux?

För egen del har jag lärt mig om hårdvara genom att läsa artiklar om just hårdvara.

Alltså, lite mindre negativ kan du kanske vara?
Linux har den för den hårdvaruintresserade inte helt oväsentliga fördelen att de flesta deivrutiner är tillgängliga som källkod. Bra att ha om man vill gå lite mer på djupet med vissa problem...

För övrigt, är inte denna tråd väldigt OT nu?

rememberence
2007-01-26, 09:44
Bli inte så jävla komplicerade. Ni skrämmer ju bort stackarn.

det var ju nån idiot som skrev ett inlägg om linux *whistle*

jag tycker hon ska gå nån datorkurs, dom är riktigt användbara, kan hon gå nån kurs på komvux/högskola?

everete
2007-01-26, 09:46
Jag skulle vilja vara duktig på fysik och tyska men saknar helt intresse, iaf för fysiken...

Det hänger på ditt intresse. Jag har alltid haft intresse för datorer och därför lärt mig det jag vill!
Bli intresserad helt enkelt ;)

Eldhroka
2007-01-26, 09:53
Det första man måste förstå är att datorn är en välvillig maskin. Den gör inget annat än det den får besked om att den skall göra. Om datorn beter sig konstigt så beror det på att den får konstiga besked, eller många instruktioner på en gång. Kanske från dig (trycka på massa knappar samtidigt när ingenting händer, anyone?) eller från olika program. Det är alltid en människas fel att datorn strular. Datorn är aldrig dum. Datorn är snäll. Datorn är aldrig ologisk, och den är alltid oskyldig. Det gäller bara att förstå den. Ibland går det hyfsat. Ibland går det inte alls. *cupid* Men man behöver inte kunna hur mycket som helst för att klara sig bra.

Nina, har du döpt din dator?

Yes
2007-01-26, 10:15
Och vad har du lärt dig av artiklarna då?, vad hårdvaran heter och vad den presterar?

i ett linux system får/kan du ju konfigurera hårdvaran efter ditt eget behov.

Hur ofta får man se POSIX Queue medelanden på ett winbloezsystem?
Betydligt mer än så...

POSIX tycks vara Unixspecifikt och verkar dessutom innehålla en hel del programmering. Det går säkert att lära sig lite om hårdvara genom att lära sig ett API, typ programmera med OpenGL eller DirectX...

Alltså, lite mindre negativ kan du kanske vara?
Linux har den för den hårdvaruintresserade inte helt oväsentliga fördelen att de flesta deivrutiner är tillgängliga som källkod. Bra att ha om man vill gå lite mer på djupet med vissa problem...

För övrigt, är inte denna tråd väldigt OT nu?
Ledsen men det låter som sådana typiska *nix-dumheter att rekomendera någon som vill lära sig om datorer att sitta med ett jäkla terminalfönster...

Linux är säkert jättebra om man vill detaljstyra allting. Jag vågar närmast lova att Lellan aldrig i hela sitt liv kommer behöva det. Inte ens jag, som ändå är en hyffsat anvancerad datoranvändare, kommer ha någon som helst nytta av det - även fast jag förstår tillräckligt mycket för att ganska snabbt kunna lära mig allt krångel.

skaparn
2007-01-26, 10:41
Du har nog rätt. Men jag vägrar ju självklart att ge mig och skulle vägra skriva datakörkort i mitt CV. Däremot datavetenskap är väl den korrekta termen som syftar på datalogi? Har ju inte med den fysiska maskinen enbart att göra som körkortet syftar på.

Å andra sidan. Skulle du söka jobb hos mig och skriva dator- eller datakörkort skulle jag låta din CV hamna i dokumentförstöraren. För mig är det som att ta upp aktiv i flera studentföreningar (när jag var fattig student) som en merit.

Trance
2007-01-26, 10:54
Å andra sidan. Skulle du söka jobb hos mig och skriva dator- eller datakörkort skulle jag låta din CV hamna i dokumentförstöraren. För mig är det som att ta upp aktiv i flera studentföreningar (när jag var fattig student) som en merit.

Nu kommer nog jag aldrig ta något eller ta upp det i mitt CV av naturliga skäl. Men för vissa arbetstyper (t.ex. kontor) så kan det väl vara med i CV:t utan att det skulle vara negativt anser jag. Ungefär:

Ytterliggare utbildning
2000:
2-dagars kurs i marknadsföring
Datorkörkort (ECDL)
5-dagars kurs i personalfrågor
2001:
Tvåveckors träningsläger i Afghanistan.

skaparn
2007-01-26, 11:04
Nu kommer nog jag aldrig ta något eller ta upp det i mitt CV av naturliga skäl. Men för vissa arbetstyper (t.ex. kontor) så kan det väl vara med i CV:t utan att det skulle vara negativt anser jag. Ungefär:

Ytterliggare utbildning
2000:
2-dagars kurs i marknadsföring
Datorkörkort (ECDL)
5-dagars kurs i personalfrågor
2001:
Tvåveckors träningsläger i Afghanistan.

Vad nu? Har du läst jwzrd's CV?

Det värsta är att jag sett exempel på människor som är ganska duktiga på att få det där till:

2-dagars kurs i marknadsföring -> Jag är ekonom
Datorkörkort (ECDL) - Datakunnig (bibliotekarie?)
5-dagars kurs i personalfrågor -> Personalvetare

Tvåveckors träningsläger i Afghanistan -> Terrorist med inriktning på självmordsattentat (det här kan ju faktiskt stämma ganska bra med verkligheten. Jag känner inte till certifieringsreglerna)

LarsK
2007-01-26, 11:08
Datorkunskap tillhör allmänbildningen idag.

skaparn
2007-01-26, 11:15
Datorkunskap tillhör allmänbildningen idag.

Jag är beredd att hålla med. Tycker verkligen inte om att det i viss mån ändå ses som en smula nobelt att vara helt borta när det kommer till vanlig datoranvändning. Skulle jag dra till med "asch, jag kan ju ingenting om diskmaskiner och tvättmaskiner, så det där sköter min fru" skulle det nog mötas med föraktfulla fnysningar.

Trance
2007-01-26, 11:35
Jag är beredd att hålla med. Tycker verkligen inte om att det i viss mån ändå ses som en smula nobelt att vara helt borta när det kommer till vanlig datoranvändning. Skulle jag dra till med "asch, jag kan ju ingenting om diskmaskiner och tvättmaskiner, så det där sköter min fru" skulle det nog mötas med föraktfulla fnysningar.

Exakt. Datorkunskap är lite ful kunskap fortfarande så folk är lite stolta när de inte kan något. "Jag är väl ingen nörd eller!"

Därför anser jag som nörd att Lellans initiativ är mycket bra.

hasse36
2007-01-26, 12:01
Kan nada om datorer. Vilket stör mig lite, hur lär man sig? Är alla självlärda? Vad är det jag har missat? :confused:

Om du vill lära dig lite mer om datorer - gör så här:
Eftersom du inte vill riskera att stå utan fungerande dator bör du köpa en ca 5 år gammal PC och experimentera med den. En sådan kostar kanske 1500 kr. Se till att du får med Windows XP SP2 och drivrutiner till grafikkort, nätverkskort, ljudkort etc. Drivrutiner kan man oftast hämta på nätet men det ingår inte i grundkursen.

Sedan är det "bara" att:

Installera Windows.
Installera drivrutinerna.
Installera antivirus.
Koppla upp dig mot Internet.
Installera applikationsprogram som Word, Photoshop etc.


Detta är grunderna. När du är klar gör du om allt från början. Och igen.

Att lägga in Windows på en gammal dator tar närmare en timme men man behöver ju inte sitta och glo på datorn mer än första gången.

När du är klar med ovanstående kan du återkomma.

Albatross
2007-01-26, 17:08
Beroende på vad det är du vill lära dig mer specifikt finns ju ett antal valmöjligheter.

Prova en "Live" boot av någon Linux-distribution, t.ex Ubuntu, SuSE, Sabayon. Starta på cdn och prova saker, utan att behöva installera och riskera att något går galet.

Tanka ner gratisversionen av VmWare (http://www.vmware.com/products/free_virtualization.html) alternativt Microsoft Virtual PC (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=6D58729D-DFA8-40BF-AFAF-20BCB7F01CD1&displaylang=en) och installera en burk där att leka med.

HerrArne
2007-01-26, 17:25
POSIX tycks vara Unixspecifikt
Hehe. Man skulle kunna tro det ja. Men även senare versioner av Windoze innehåller ett (kasst) POSIX-kompabilitetslager (eller subsystem om du så vill).

Linux är säkert jättebra om man vill detaljstyra allting.

Linux är faktiskt jättebra överlag. Väldigt prisvärt också.
Den tiden när man var tvungen att faktiskt kunna någonting för att installera och köra Linux är sedan länge förbi.

Jag vågar närmast lova att Lellan aldrig i hela sitt liv kommer behöva det.
Sant.
Inte ens jag, som ändå är en hyffsat anvancerad datoranvändare, kommer ha någon som helst nytta av det - även fast jag förstår tillräckligt mycket för att ganska snabbt kunna lära mig allt krångel.
Är du säker på att det inte bara är lättja från din sida, kombinerat med en smula hybris? Jag har arbetat i blandande miljöer de senaste tolv åren och har fortfarande inte lärt mig 'allt' krångel...

Trance
2007-01-26, 17:26
Jag ser fortfarande inte varför folk envisas med att rekommendera Linux. Helt jäkla onödigt.

HerrArne
2007-01-26, 17:31
Jag ser fortfarande inte varför folk envisas med att rekommendera Linux. Helt jäkla onödigt.

En tydliggörande kontrast kanske?

Jag ser fortfarande inte varför folk envisas med att rekommendera fria vikter. Helt jäkla onödigt.

(Impliceras: Nautilusmaskiner räcker till allt, eller i ditt fall Windoze då...)

:angel:

Trance
2007-01-26, 17:40
Nämn fördelarna för Lellan att köra en linuxdistro?

Fördelen med att lära sig windows xp/word etc är att hon lär sig windows xp/word etc. Din tur.

Granatgiraffen
2007-01-26, 17:44
Du har nog rätt. Men jag vägrar ju självklart att ge mig och skulle vägra skriva datakörkort i mitt CV. Däremot datavetenskap är väl den korrekta termen som syftar på datalogi? Har ju inte med den fysiska maskinen enbart att göra som körkortet syftar på.


Jag skulle vägra att skriva in datorkörkort i mitt CV också.

På tal om inget. Sök på google om det du vill veta, eller när du får problem, och sluta vara så lat.

edit

Ja, och hur stor idiot är man inte om man nämner Linux i detta sammanhanget. :) Liksom vafan.

Trance
2007-01-26, 17:45
Jag skulle vägra att skriva in datorkörkort i mitt CV också.

På tal om inget. Sök på google om det du vill veta, eller när du får problem, och sluta vara så lat.

edit

Ja, och hur stor idiot är man inte om man nämner Linux i detta sammanhanget. :) Liksom vafan.

Sluta vara en elitistisk ***** och försök trycka ner folk som vill lära sig.

Granatgiraffen
2007-01-26, 17:49
Sluta vara en elitistisk ***** och försök trycka ner folk som vill lära sig.

Det gör jag inte, sluta anse att din tolkning på vad jag säger är sanning.

Lellan
2007-01-26, 17:53
Tack för tips å åsikter! :-)

Nina- Haha, du fattar mig.. :D

Hasse36- Det där låter genomförbart och skulle passa mig. Tar det när jag börjat jobba så jag inte känner att jag tar av sonens dagar (även om det lät som ett billigt sätt att lära sig).

Kan tillägga att mitt intresse inte är brinnande (nähä?) men känslan av att inte kunna något som man bör är irriterande. Nu vet jag iaf hur man kan gå tillväga, på olika sätt - tack för tipsen.. Vem den där linus är ska jag nog ta reda på så småningom.. :confused:



























;)

rememberence
2007-01-26, 18:02
Nämn fördelarna för Lellan att köra en linuxdistro?

Fördelen med att lära sig windows xp/word etc är att hon lär sig windows xp/word etc. Din tur.

det är roligare?, winbloez finns (tyvärr) överallt och ses överallt, om hon sätter sig in i datorer kan det lika gärna vara med ubuntu t.ex?

sehnpaa
2007-01-26, 18:03
Välj med vänster musknapp och få fram meny med höger musknapp. Sedan är det bara att ge sig iväg och våga utforska. I varje litet program finns massa att klicka på. Återkom till ställen du varit, och försök hitta nya.

Våga. Nybörjare brukar vara rädda att datorn ska braka ihop om man klickar fel. Det gör den inte. Läser man meddelanderutorna som poppar upp så klarar man sig utmärkt.

Trance
2007-01-26, 18:04
Välj med vänster musknapp och få fram meny med höger musknapp. Sedan är det bara att ge sig iväg och våga utforska. I varje litet program finns massa att klicka på. Återkom till ställen du varit, och försök hitta nya.

Våga. Nybörjare brukar vara rädda att datorn ska braka ihop om man klickar fel. Det gör den inte. Läser man meddelanderutorna som poppar upp så klarar man sig utmärkt.

Exakt. Bra skrivet.

Trance
2007-01-26, 18:06
det är roligare?, winbloez finns (tyvärr) överallt och ses överallt, om hon sätter sig in i datorer kan det lika gärna vara med ubuntu t.ex?

Ni Linux-fan boys är nästan lika illa som Apples dito. Det kallas dessutom Windows. Att vara så jäkla fanatisk över ett operativsystem som ni fan boys är är lite illa.

Men igen. Vad är det som är roligare exakt?

rememberence
2007-01-26, 18:09
Ni Linux-fan boys är nästan lika illa som Apples dito. Det kallas dessutom Windows. Att vara så jäkla fanatisk över ett operativsystem som ni fan boys är är lite illa.

Men igen. Vad är det som är roligare exakt?

och vi blir bara fler och fler :devil: ;)

jag och många runt om mig tycker det är roligare eftersom det är så annorlunda, iom microsoft så "måste" man köra winbloez

det är alltid lika roligt att gå emot strömmen

det blir lite OT nu, det här är nog sista inlägget ifrån mig i den här tråden

Snabel
2007-01-26, 18:09
Om någon fixar med din dator, förresten. Tvinga honom/henne att förklara vad han/hon gör för dig, och varför, och försök kom ihåg till nästa gång. Gratislektioner är aldrig fel.

Det är nog ett av de största felen som en "okunnig" gör, låter någon annan sätta sig vid datorn och lösa problemet åt sig, nog för att hjälpen kanske berättar vad som händer och sker så fastnar inte mycket hos den mindre kunnige.

HerrArne
2007-01-26, 18:10
Nämn fördelarna för Lellan att köra en linuxdistro?
Jag rekommenderar inte någon att köra någonting. Jag pekar bara på att det är ett gångbart alternativ som inte bör bashas varken i denna tråd eller någon annanstans.

För övrigt finns det minst ett mycket trevligt alternativ till, nämligen OSet jag själv kör. Jag propagerar inte för det heller.

Fördelen med att lära sig windows xp/word etc är att hon lär sig windows xp/word etc. Din tur.
Fördelen med att köra Linux/OpenOffice etc är att den som gör detta lär sig det. Också. I min version av framtiden är det bra med breda kunskaper.

Turrican
2007-01-26, 18:23
Att rekommendera Linux till någon som vill lära sig datorer är som att rekommendera en som vill ta körkort att börja med att köra en långtradare med släp. Eller som att låta en sexåring som precis ska lära sig alfabetet börja med att lära sig arabiska och kinesiska tecken.

Windows är populärt av en enda anledning. Det är enkelt! Det används överallt. Alla kan hjälpa till. Alla vet allt om Windows. Ingen vet ett jota om Ubuntu.

Det dröjer nog tyvärr minst 10 år till innan Linux kan hota Windows på klientsidan.

Dumleman
2007-01-26, 18:29
Det viktigaste man kan lära sig är att lära sig hitta information. Google, wikipedia, olika forum, manualer och hjälpen i programmen för i princip alla program osv. har hjälpavsnitt.

Dumleman
2007-01-26, 18:40
Att rekommendera Linux till någon som vill lära sig datorer är som att rekommendera en som vill ta körkort att börja med att köra en långtradare med släp. Eller som att låta en sexåring som precis ska lära sig alfabetet börja med att lära sig arabiska och kinesiska tecken.
Det där stämmer inte riktigt. Många linux- och unixpaket är idag precis lika lätta att installera och använda som windows. Det är oftast lättare för en total novice att börja med linux/unix än en som har använt windows i 10 år. Att använda linux/unix innebär ju inte att man sitter i terminalen och configonanerar 24/7.

Albatross
2007-01-26, 23:50
En dist som Ubuntu kräver inget som helst pillande i terminal/konsol för att fungera på samma sätt som Windows... Skillnaden är att de flesta Linux-distar skickar med en hel drös med mjukvara förutom själva operativet, till skillnad mot Windows som är... operativ + mspaint.exe från 1991.

Vill man däremot göra något som ligger utanför det som inkluderas i disten kan det krävas att man håller på o trixar i bash, men annars är det ingen skillnad mot en färdigkonfigurerad XP-burk från Dell.... Förutom att man får mer i Linux då. Gratis dessutom.

Jag använder själv Windows i diverse varianter, men om någon vill lära sig om datorer så kan man inte bara rekommendera ett alternativ. Det är som att ta körkort för SAAB och inte kunna köra Volvo....

LarsK
2007-01-27, 02:33
Vill man däremot göra något som ligger utanför det som inkluderas i disten kan det krävas att man håller på o trixar i bash, men annars är det ingen skillnad mot en färdigkonfigurerad XP-burk från Dell.... Förutom att man får mer i Linux då. Gratis dessutom.

Och hur många kan det då, särskilt nybörjare? Jag drog ner SUSE 10.0 och det var utan JAVA script, så det fick jag själv installera. Innan jag hade hittat var fan Firefox låg på burken och kunde göra en genväg eller vad det heter på linux språket var jag nästan ett nervvrak. Sökte som en galning på internet, det enda jag kom fram till var att det var olika för olika distro.
Tog mig en hel dag innan det fungerade. Och jag har ändå jobbat med IT i 10 år.

För ett par år sen var det snack om att Linux skulle organisera sig och utmana MS på riktigt, det skulle vara linux på varje arbetsplats och linux på varje hemdator. MS skulle försvinna och deras monopol skulle krossas. Inte fan hände det. Det kommer aldrig hända heller. Linux är inte för varje man eller kvinna.
För specifika ändamål är *nix bra, som t.ex dra runt stora databaser eller mail gateway. Det klarar inte Windows av särskilt bra. Men annars ser jag ingen fördel med att ha Linux över Windows.

Albatross
2007-01-27, 08:27
Just hur man får Java att fungera, står ganska enkelt förklarat på SUN's hemsida, när man hämtar Java Runtime. Även om allt inte ligger lika på olika distar kan man alltid använda sök som på vilken Windowsdator som helst. Flesta distar har nån frontend, annars är det inte svårt att lära sig "find / | grep VadManLetarEfter" heller.

Jag jobbar själv inom IT (offentlig sektor) och håller att försöka få bort Microsoft/Proprietära mjukvaror på våra datorer, men det är inte lätt... Problemet med att byta ut Microsoft anser inte jag är att Linux är omoget i nuläget, utan Microsofts total dominans så ingen har någon anledning att använda hemma, annat än dom har intresse eller ideologiska skäl.

Det där med att Linux bara är bättre för "server" funktioner tycker jag inte stämmer riktigt. *nix är ju skapat för fleranvändarmiljöer, och hela sättet det är uppbyggt på gör det säkrare.

Nåja, on topic igen, som jag sa förut, ska man lära sig "datorer" då ska man prova fler operativsystem än ett, och dessutom ha en grundläggande förståelse för hårdvaran och dess funktioner. Google kan allt. :D

tossefar
2007-01-27, 08:45
Datorvana är nyckeln, det finns inga genvägar. Jag har haft persondator sen jag föddes där i mitten på 80-talet. Internet sen de allra första stapplande försöken. Jag har surfat runt på microsofts konkurrent till internet, hur många kommer ihåg den?

Helt enkelt är det datorvana som fixar biffen, sätt dig och pilla helt enkelt. Ingen bok i världen kommer att lära dig något om du inte tagit dig tid och mod att våga pilla runt i menyerna och förstå varför burken reagerar som den gör.

Valparna som rekommenderar unix och dess avarter kan du lugnt ignorera, prettonörderier leder dig ingen vart.

Tyvärr ligger du lite efter oss andra som är födda och uppväxta med tekniken. Allt det vi cyberkids lärde oss i windows 1.0 är till enorm hjälp när vi ska förstå något i dagens operativsystem där allt tekniskt är gömt bakom tre lager grafik och snygga knappar. Men vem påstår att du behöver bli bäst?

Datorvana, helt enkelt. Go get it.


ps. Jag är full. fniss.

Turrican
2007-01-27, 10:26
Flesta distar har nån frontend, annars är det inte svårt att lära sig "find / | grep VadManLetarEfter" heller.

Då var vi där då... ska man göra något som inte är absolut grundläggande, konfigurera någonting eller liknande, ja då ska man ha uberskills i bash. *gah!* Man behöver aldrig någonsin använda kommandofönstret i Windows, varför ska man behöva använda bash i Linsux?

Det är därför Linsux faller så hårt som klient. Och alla jäkla config filer som ligger gömda på olika ställen som man helt enkelt måste känna till.

Har man otur, och har någon hårdvara som inte stöds från start, jag då ska man KOMPILERA OM HELA JEFLA KÄRNAN! Förklara det för en nybörjare.

Sen är det ju så att om man blir frustrerad och trött på operativsystemet så kanske man vill relaxa lite med att spela lite WoW eller Sims... men just det ja... det funkar ju bara i Windows. Attans...

*grr* för Linux.

Albatross
2007-01-27, 10:42
Var väl ingen som sa att man var tvungen att byta? Men om någon vill förbättra sin kunskap inom ett område kan det vara lämpligt att lära sig så mycket som möjligt, eller? Säg att du är intresserad av tyngdlyftning men bara tillåts lära dig hantelcurl, då är det inte stor idé, eller hur? Inte heller kan man säga att du besitter någon större form av kunskap inom området heller...

Vad gäller uberskills... Jag ser inte skillnaden mellan att googla fram ett kommando i bash jämfört med att googla fram hur du gör nånting grafiskt Windows. De flesta konfig-filer som en normalanvändare kan tänkas behöva ändra i ligger, hör och häpna, i användarens hemkatalog och inte i nåt besvärligt register. För övrigt funkar WoW alldeles utmärkt i Linux... Allt jag har funderat över och haft problem med i Linux har jag fått hjälp med via forum och google. Kan inte säga det samma om Windows.

Sedan att kalla någon för valpig prettonörd när man själv är trångsynt och inte över 25 är ju lite glashusvarning :)

LarsK
2007-01-27, 12:07
tossefar; Ahhh, vad var det det hette nu? AOL köpte upp dem. Kommer ihåg att det kostade pengar för att söka på nätet. Dock var det den enda ISP på den tiden (kanske någonsin?) som gav utlovad hastighet, inget best efford.

Enklaste sättet att reta upp en *nix fantast är att kritisera VI. Jösses vad de kan bli arga då. Jag hade 3 *nix fanatiker studsa så arga de var när jag kritiserade VI. Titta hur krångligt det är;
http://www.eng.hawaii.edu/Tutor/vi.html
Tacka vet jag notepad!!

shut teh face
2007-01-27, 12:15
Tyvärr kallar man det datakörkort, det är även korrekt att säga databord, datarum. Även fast det borde vara DATOR.

Turrican
2007-01-27, 13:56
För övrigt funkar WoW alldeles utmärkt i Linux...

Nej, det gör det inte. Det går möjligen att emulera Windows API för att köra spel, men då faller ju hela idén med Linux. Då är det MYCKET smartare att emulera Linux med WM-ware i sin Windowsmiljö (varför man nu skulle vilja det).

Sen när det gäller att konfigurera Windowsspel i Linux så att det faktiskt går att spela, då snackar vi uberskills.

Dumleman
2007-01-27, 14:15
Låt mig upplysa nördarna som sprider rykten om att man måste sitta i terminalen och installera program bara för att man kör linux/unix. PC-BSD bygger på freebsd och i PC-BSD kan man installera program helt grafiskt, i det närmaste exakt som i windows. Ex: http://www.pcbsd.org/?p=learnpbi

rememberence
2007-01-27, 15:45
Sen när det gäller att konfigurera Windowsspel i Linux så att det faktiskt går att spela, då snackar vi uberskills.

när jag fick se den där lilla raden var jag bara tvungen att skriva i tråden igen *gah!*

det du menar är att jag är überskillad på datorer?, eller är det på en acceptabel nivå?

rememberence
2007-01-27, 15:48
http://www.pcbsd.org/pages/popups/pbiflash.html

HerrArne
2007-01-27, 16:01
Valparna som rekommenderar unix och dess avarter kan du lugnt ignorera, prettonörderier leder dig ingen vart.
Du kanske borde torka dig bakom öronen, grabben...

Tyvärr ligger du lite efter oss andra som är födda och uppväxta med tekniken. Allt det vi cyberkids lärde oss i windows 1.0 är till enorm hjälp när vi ska förstå något i dagens operativsystem där allt tekniskt är gömt bakom tre lager grafik och snygga knappar.
Men det är ju det du och dina likar tycker är bra? Det är ju helt OK med en hög hopsopat skräp som OS, bara det är täckt med tillräckligt tjocka lager blankt GUI? Eller?

tossefar
2007-01-27, 17:18
Du kanske borde torka dig bakom öronen, grabben...

Men det är ju det du och dina likar tycker är bra? Det är ju helt OK med en hög hopsopat skräp som OS, bara det är täckt med tillräckligt tjocka lager blankt GUI? Eller?

det är inte jag som tipsar en 28-årig småbarnsmamma om linux när hon frågar efter sätt att bli bättre på datorer.

på vilket sätt är det negativt att det tekniska är dolt:confused:
vi som behöver veta precis vad som händer, eller ställa in precis vad vi vill kan göra det. oavsett operativsystem. det är bortkastat och helt onödigt för 98 procent av användarna. varför behöver medelsvennen köra cat lspci ¦ grep eth, när han likagärna kan högerklicka på den här datorn och få samma lista i ett gui :confused:

min skiftknapp lossnade, ber om ursäkt för brist av versaler, frågetecken och citationtecken.

Albatross
2007-01-28, 02:56
Det är lite lustigt hur stor skillnad det är mellan att upplysa om möjligheten att välja operativsystem, och att säga: *nix sux LOL!. Kör både Windows och *nix, både privat och i jobbet, men *nix är långt mycket bättre. trots att jag är uppväxt med DOS/Doze... De olika operativen har sin nisch, och jag tror nog på Windows existens likväl som *nix (så länge man inte tillåter varken internet eller fllyttbara enheter komma i kontakt med Microsofts operativ)... Majoriteten har inte alltid rätt, särskilt inte om den är indoktrinerad pöbel...

VmWare alt. Virtual PC är hur som helst bästa sättet att lära sig "datorvana".

rememberence
2007-01-28, 09:06
VmWare alt. Virtual PC är hur som helst bästa sättet att lära sig "datorvana".

då man kan leka precis hur man vill, och hur mycket man vill utan att något händer, kanske är lite svårt att sätta upp för henne bara?

Albatross
2007-01-28, 10:51
Det är inte så mycket som är svårt bara man har internet och viss läsförståelse, allt finns att läsa!

Trance
2007-01-28, 10:54
Ni har ju ingen distans alls. Det är ju nästan lustigt att läsa.

LarsK
2007-01-29, 05:44
Ni har ju ingen distans alls. Det är ju nästan lustigt att läsa.

När de börjar med Winblow, Doze och alla andra öknamn så vet man var diskutionen är på väg..........