handdator

Visa fullständig version : Hjälp med axel


Jajje
2007-01-25, 22:03
Hejsan!

Jag har styrketränat i ungefär ett år nu. Ca 4-5 dagar i veckan med fria vikter. Ganska noggrann med utförande och strikthet. Vanligtvis ligger repetions antalet runt 8-12. Käkar bra och försöker sköta sömn och vila så gott det går. Nog med bakgrund :). För ca 2 veckor sedan kände jag en liten smärta i min vänstra axel under ett set chins. Gick därifrån, vilade några minuter och provade sedan hantelrodd. Samma smärta där. Kändes ungefär som vid benhinneinflamation fast mycket lindrigare. Hoppas ni förstår på ett ungefär . Jag har inte tränat något med vikter sedan dess på grund av rädsla för att förvärra skadan osv. Jag har bara simmat några gånger (kändes bra) och gått, cyklat en del. I vila känner jag av axeln lite om jag "håller armen rak och antingen drar den rakt uppåt (hantellyft framifrån ungefär) eller åt sidan/bakåt med rak arm" (typ hantellyft åt sidans rörelse). Gäller dock även ibland mindre rörelser men jag försöker att inte känna efter för mycket.

Jag försöker vila axeln så mycket som möjligt och använder voltaren gel osv. Någon som har något tips på vad mitt problem kan bero på? Överansträngning ev? Tips på behandling förrutom vila isf?

Det skulle vara sjukt schyst om någon kunde ge mig några tips eller bara ett svar. Tack på förhand.

MVH

Guddi
2007-01-25, 22:08
Vid vilka gradtal ungefär får du ont när du lyfter armen framåt resp åt sidan? Är smärtan den samma nu som för två veckor sen?

Jajje
2007-01-26, 16:38
Det är ungefär "armen rakt uppåt", armen snett bakåt nästan så långt det går och armen framåt som när man strechar bakre delen av axeln. Nej smärtan är mindre nu än för 2 veckor sedan men samma karaktär eller så.. Hoppas att du/ni förstår. Har haft lite små besvär med den här axeln tidigare när jag t.ex. spelade innebandy. Något tips på vad det kan vara annat än överansträngning eller förslitningsskada? behandlingsmetod? :)