handdator

Visa fullständig version : Svårt att bygga volym


cozemo
2007-01-25, 21:55
Har insett att jag har ett problem. jag har svårt för att bygga volym på musklerna. jag blir starkare hela tiden men ligger på samma vikt o ser likadan ut i muskulaturen. bygger ingen volym

de kosttillskotten jag tar är:
whey-80
mivitotalplus
dalbalds kreatinmonohydrat (under kurer dårå)
omega 3

för övrigt har jag en stabil kost, dock inte så mycket pasta och kolhydrater.

Jag undrar om jag kan köra nån sorts gainer efter träning och öka i kvalitativ muskelvolym som inte försvinner så fort jag slutar med gainers ?
vill behålla musklerna även om jag bara kan träna ett fåtal ggr per månad under ett par månader.

ligger konstant på 80 kg. tränar så här:

Dag1: Bröst, mage, underarmar (bänk, snebänk, cabeldrag övre bröst, cabeldrag vanliga, - benlyft, crunches, snecrunches, - stångcurls, hantelcurls)
Dag2: Biceps, vader (sittande hantelcurls, stående curls med curlstång, koncentrationscurls, cabeldrag, - maskin)
Dag3: vila / Cardio
Dag4: Triceps, framsida/baksida lår, Mage (Dips, stångdrag i cabel, repdrag i cabel, bänkdips, - maskin, - samma som innan)
Dag5: vila / cardio
Dag6: Rygg, Axlar, mage (marklyft, chins bakom huvet, chins framför huvet, rodd med T-stång, ryggresning, - militärpress bakom/framför huvet, cabeldrag åt sidan, cabellyft baksida axlar, hantellyft framåt, - samma som innan)
Dag7: vila / cardio

//MVH

King Grub
2007-01-25, 21:58
Ligger din vikt still gör du av med alla kalorier du äter. Så fort du äter mer än du gör av med går du upp i vikt, och eftersom du inte går upp i vikt trots att du vill... äter du för lite.

Slartibartfast
2007-01-25, 21:58
Du kommer inte att bygga muskelvolym om du "konstant ligger på 80 kg". Du måste öka i kroppsvikt för att bygga muskler.

Edit: Damned be your speed, Grub! Damned be it!

cozemo
2007-01-25, 22:06
men hur stort energiintag behöver jag för att bygga muskler men inte lägga på mig fett pga högt energiintag ?

Slartibartfast
2007-01-25, 22:09
men hur stort energiintag behöver jag för att bygga muskler men inte lägga på mig fett pga högt energiintag ?

Det är det som är det svåra.

Min filosofi är att så länge du är tyngre en månad från idag så äter du till räckligt. Om du då vore bara 200 g tyngre.

gnagaren
2007-01-25, 22:10
Det är oundvikligt att bygga muskler utan att samtidigt lägga på sig fett. Lägg dig på +500kcal några månader, deffa sedan bort det överflödiga fettet.

cozemo
2007-01-25, 22:15
äääähhh! man måste ju kunna bygga muskelvolym utan att bli fet på kuppen..
behöver inte lägga på mig MASSA kilon direkt bara så ja märker volymökning... i musklerna då INTE i fettdepåerna :P

Slartibartfast
2007-01-25, 22:21
äääähhh! man måste ju kunna bygga muskelvolym utan att bli fet på kuppen..
behöver inte lägga på mig MASSA kilon direkt bara så ja märker volymökning... i musklerna då INTE i fettdepåerna :P

Nej, det går i praktiken inte. Sen är det upp till dig att avgöra hur fet du är villig att bli.

Liten Men Fet
2007-01-25, 22:22
äääähhh! man måste ju kunna bygga muskelvolym utan att bli fet på kuppen..
behöver inte lägga på mig MASSA kilon direkt bara så ja märker volymökning... i musklerna då INTE i fettdepåerna :P

Ja men man blir ju inte fet över en vecka. Väg dig på samma våg en gång i veckan eller en gång i månaden så får du se om du ligger still, minskar eller gått upp 5 kg. Sen får man justera matintaget efter resultat.

King Grub
2007-01-25, 22:29
Pluttöverskott resulterar i pluttökningar. Det blir inte ens säkert att det du tror är ett överskott verkligen är det, eftersom alla siffror är uppskattningar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837&highlight=balansg%E5ng

Energiintaget är det primära för tillväxt. Ökar du inte, trots att du tränar regelbundet och bra, äter du för lite.

Slartibartfast
2007-01-25, 22:44
Ja men man blir ju inte fet över en vecka. Väg dig på samma våg en gång i veckan eller en gång i månaden så får du se om du ligger still, minskar eller gått upp 5 kg. Sen får man justera matintaget efter resultat.

Nej, man ska väga sig varje dag. Då får man flera mättillfällen--->flera tillfällen att justera kosten--->bättre statistik.

Fan, Grub vad du plötsligt har bytt läger. Förr stod du ju på barrikaderna och propagerade för ett pytteöverskott. Att man absolut inte behöver ligga på några svullmängder för att bygga.

pragmatist
2007-01-25, 22:44
Välkommen till samma problem som miljontals andra gymmare har. :D

Efter den omedelbara nybörjarfasen får man vara glad som en lärka om 50% av en viktökning är muskler. Jag vill inte vara spydig men om det fanns något bra sätt att bygga muskler utan att samtidigt gå upp i fettvikt, tror du inte att världens tusentals bodybuilders borde ha upptäckt den metoden vid det här laget? ;)

Liten Men Fet
2007-01-25, 23:08
Nej, man ska väga sig varje dag. Då får man flera mättillfällen--->flera tillfällen att justera kosten--->bättre statistik.

Fan, Grub vad du plötsligt har bytt läger. Förr stod du ju på barrikaderna och propagerade för ett pytteöverskott. Att man absolut inte behöver ligga på några svullmängder för att bygga.

Ok, jag tänkte mig att det kan bli lite för många justeringar då. Risken att man ändrar från dag till dag istället för att få lite balans i det hela. Men du kan ha rätt jag har ingen praktisk erfarenhet av det.

Slartibartfast
2007-01-25, 23:26
Ok, jag tänkte mig att det kan bli lite för många justeringar då. Risken att man ändrar från dag till dag istället för att få lite balans i det hela. Men du kan ha rätt jag har ingen praktisk erfarenhet av det.

Åtminstone vid deff fungerar det ypperligt. Ser inte varför det inte skulle fungera vid bulk också. :thumbup:

Mr. Moose
2007-01-26, 04:17
cozemo

En programändring kunde kanske hjälpa?

Du tränar varje dag! Lägg in ett par vilodagar där du faktiskt vilar, ingen cardio. Du växer inte i gymet utan när du vilar!

Själv hade jag nog skippat en hel del av dina kabelövningar och satsat på de stora basövningarna; knäböj, marklyft, bänkpress, chins, stångrodd, militärpress osv...

Tungt, inget högrepstjafs. Testa 5x5 t ex eller 3 x 3 som jag själv kör efter nu.

Och som de andra redan påpekat, ät mera!

Shakemynuts
2007-01-26, 05:38
Käka som du gör nu, men så slänger du på 4 pan pizzor om dagen (ca 2000 kalorier). Tror det är 498 per pizza.
Det kommer göra susen! Fan vad goda dom är också! :D

Danny Devito
2007-01-26, 07:56
Är inne på samma spår som tidigare inlägg.
För att öka i muskelvolym måste du öka i kroppsvikt. Det betyder ju inte att du måste äta dig fet, men du måste i.a.f. tillfälligt gå upp i vikt.
Sen när du tycker att du har gått upp tillräckligt kan du köra en deff, och förhoppningsvis har du då ökat en del i volym och styrka.
Om du alltid har varit smal så kommer en överätning troligtvis att innebära en ganska stor ökning av muskelmassa, speciellt i början och om du tränar styrketräning. Om jag var du skulle jag lägga mig på ett kaloriöverskott på 500-600 kcal per dygn, och utvärdera resultaten efter en månad.
Om du märker att du börjar öka snabbt i muskelmassa och styrka så är det bara och köra på.
Annars om du verkligen är noga med att inte öka i fettvikt så kan du ju testa att köra nån sorts kaloricykling där du ligger på ett kaloriöverskott i typ 1-2 veckor och sen deffar 1-2 veckor. Sen kör du samma visa om och om igen. Typ som ABCDE-dieten.
Tycker också du bör köpa nåt kolhydratspulver som du kan blanda med protein och ta innan och efter träningen. Maltodextrin är billigt och populärt.

Vad det gäller träningen så tycker jag du kör för mycket cardio.
Sen tycker jag också att träningsupplägget är rätt dåligt. För mycket isolationsövningar och dessutom tränar du varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Jag skulle personligen köra 2 ggr i veckan i.a.f.

LeftRight
2007-01-26, 11:34
Välkommen till samma problem som miljontals andra gymmare har. :D

Efter den omedelbara nybörjarfasen får man vara glad som en lärka om 50% av en viktökning är muskler. Jag vill inte vara spydig men om det fanns något bra sätt att bygga muskler utan att samtidigt gå upp i fettvikt, tror du inte att världens tusentals bodybuilders borde ha upptäckt den metoden vid det här laget? ;)

Jag skulle döda för en sån fördelning.... *whistle*

Slartibartfast
2007-01-26, 12:20
Efter den omedelbara nybörjarfasen får man vara glad som en lärka om 50% av en viktökning är muskler.

:D JA, jag skulle vara hyffsat nöjd om en två kilos viktökning skulle resultera i en kilo muskler. *flex*

pragmatist
2007-01-26, 12:39
Jag skulle döda för en sån fördelning.... *whistle*

Ja, det är ju det jag säger. :D

För min egen del betraktar jag 20% muskler som ett bra resultat, vilket bara är marginellt mer än en normalviktig person bygger på sig genom att bara äta en massa mat och inte träna över huvud taget. Lite deppigt kanske...

Handcuff
2007-01-26, 13:31
Du hade väl inte ens tränat särskilt länge :confused:

SLuta vara så rädd för kolhydrater också...du eldar för kråkorna om du fortsätter äta så lite och träna +-0 i resultat...kanske inte så kul?

Slartibartfast
2007-01-26, 20:18
Ja, det är ju det jag säger. :D

För min egen del betraktar jag 20% muskler som ett bra resultat, vilket bara är marginellt mer än en normalviktig person bygger på sig genom att bara äta en massa mat och inte träna över huvud taget. Lite deppigt kanske...

Detdär låter också jävligt mycket. Förra bulken gick jag upp 10 kg och när jag deffat ner mig igen hade jag inte ett uns mera muskler än året innan.

Jag tror att när man kommit till ett visst stadie i sin träning så får man vara nöjd om ens 2-5% av vikten är muskler. Ofta är det ingenting.

Slartibartfast
2007-01-26, 20:48
20% muskler som ett bra resultat, vilket bara är marginellt mer än en normalviktig person bygger på sig genom att bara äta en massa mat och inte träna över huvud taget.

Om detdär skulle stämma skulle man ju kunna bulka upp sig 20 kilo utan att träna och när man sedan deffar så börjar man träna intensivt. Eftersom styrketräning under deff helt eliminerar muskelförlust (se Grub), så borde man alltså efter deffen sitta med fyra kilo muskler mer än före bulken.

Liter inte riktigt rimligt, eller hur?

pragmatist
2007-01-26, 23:23
Om detdär skulle stämma skulle man ju kunna bulka upp sig 20 kilo utan att träna och när man sedan deffar så börjar man träna intensivt. Eftersom styrketräning under deff helt eliminerar muskelförlust (se Grub), så borde man alltså efter deffen sitta med fyra kilo muskler mer än före bulken.

Liter inte riktigt rimligt, eller hur?

Jo visst går det, men ju fetare du blir desto mindre av en viktökning blir muskelmassa. Om man äter upp sig från normalvikt till 10 kg övervikt så kanske 1-1.5 kg är muskler, men om du sedan går upp ytterligare 10 kg så kommer en mycket mindre del bli muskler, så det är liksom ingen särskilt framgångsrik taktik för att bli grov.

Att styrketräning helt eliminerar muskelförlust under deff är lite väl optimistiskt. Det är antagligen sant så länge fettprocenten fortfarande är relativt hög, men när den börjar krypa under 10%-strecket så är det en annan femma.

phpoker
2007-01-27, 14:20
Hoppas att det är okej om jag kapar tråden lite här...
Men borde man inte, åtminstone i teorin, kunna bulka respektive deffa under väldigt korta perioder. Säg att du ligger på ett överskott på 500 Kcal per dag i en vecka för att veckan efter göra tvärt om. På det här sättet borde man väl bygga muskler samtidigt som man aldrig blir överdrivet fet?
Jag resonerar som så att en tidsrymd är en tidsrymd, det borde (enligt mitt sätt att tänka) alltså inte spela någon jättestor roll om man bulkar i en vecka eller ett halvår?
Bara en liten tanke som slog mig nu, skulle uppskatta lite input på det här.

Handcuff
2007-01-27, 16:00
Hoppas att det är okej om jag kapar tråden lite här...
Men borde man inte, åtminstone i teorin, kunna bulka respektive deffa under väldigt korta perioder. Säg att du ligger på ett överskott på 500 Kcal per dag i en vecka för att veckan efter göra tvärt om. På det här sättet borde man väl bygga muskler samtidigt som man aldrig blir överdrivet fet?
Jag resonerar som så att en tidsrymd är en tidsrymd, det borde (enligt mitt sätt att tänka) alltså inte spela någon jättestor roll om man bulkar i en vecka eller ett halvår?
Bara en liten tanke som slog mig nu, skulle uppskatta lite input på det här.

Mängden muskler du lägger på dig står i proportion till detta så...tama försök ger tama resultat. That´s it!

phpoker
2007-01-27, 17:11
Joo, men ett överskott på 500 Kcal är väl inte mindre tamt bara för att man gör det i en vecka snarare än i ett par månader? Jag menar, man gör ju egentligen samma sak som annars bara det att man växlar deff mot bulk oftare.

Misstolka mig inte nu bara, jag tror inte att jag har kommit på det ultimata sättet att bygga muskler som ingen annan har hittat men jag är intresserad av ifall det skulle funka, ens i teorin. Kalla det nybörjerlig (finns det ett sånt ord?) nyfikenhet:)

Allan
2007-01-27, 17:22
På det här sättet borde man väl bygga muskler samtidigt som man aldrig blir överdrivet fet?


Nej. Det finns inget alexanderhugg som löser allt detta, eftersom vi alla är individer. Oavsett hur noga man är med kosten - och enligt mig lägger alltför många alltför mycket energi och tankle på att sköta den - är det i gymet man kommer att göra arbetet. Tränar man för lätt eller för lite kommer det inte att hända ett smack.
Man kan inte heller leva med ett "litet" energiöverskott. Det kräver i såna fall att man gör av med exakt samma mängd energi varje dag, och att man i stort sett inte gör något annat än att kolla kosten. Träna kommer man inte ah tid med i varje fall.

Allan
2007-01-27, 17:26
Kollade dessutom cozemos övriga inlägg. Om du inte är +25 lägger du definitivt fel fokus på käket om du vill bygga volym. Och du ligger farligt nära att tappa massa istället för fett med dina nuvarande matvanor. Börja i rätt ände, med att träna hårt och rejält om det är massa du vill ha.
Vill du ha en beachkropp kan jag inte hjälpa dig.

phpoker
2007-01-27, 17:43
Hmm, kanske jag som förklarar dåligt nu, men jag menar inte att man ska hålla sig på små överskott eller dylikt. Jag menar att perioderna under vilka man ligger på överskott respektive underskott är kortare än vad de flesta tänker på när man talar om bulk. Överskottet kan däremot vara rent enormt under en vecka som vi kallar bulk medans man nästa vecka ligger på ett lika enormt underskott. Man bulkar och deffar växelvis varannan vecka eller så alltså.
Sen så är det självklart att man tränar hårt också, jag må vara nybörjare men så mycket vet jag att man måste bryta ner musklerna innan dem kan byggas upp igen.
Måste bara påpeka igen, att jag bara undrar, säger inte att jag kommer börja räkna varje kalori eller så i jakten på den maximala tillväxten. Jag förstår att det är mat mat, träning träning som gäller.

Allan
2007-01-27, 18:35
Man bulkar och deffar växelvis varannan vecka eller så alltså.


Funkar inte.

King Grub
2007-01-27, 18:37
Sen så är det självklart att man tränar hårt också, jag må vara nybörjare men så mycket vet jag att man måste bryta ner musklerna innan dem kan byggas upp igen.

Både nedbrytning och uppbyggnad är kontinuerligt pågående processer, som sker samtidigt. Det är inte det ena eller det andra, och man vill minska nedbrytningen, inte öka den. Uppbyggnaden är inte relaterad till nedbrytningens storlek.

Daniel-san
2007-01-27, 21:11
Funkar inte.

Varför inte?