handdator

Visa fullständig version : Vikt på stänger och hantlar utan extra vikt på...


Antonius
2003-02-25, 22:10
Ok... såhär va... när jag skriver i min träningsdagbok så skriver jag vikten utan stången, men nu hade jag tänkt att ändra på det vilket innebär:

På övningar som innehar:
Stång: +20 kg
EZ-stång/curlstång: +??? (detta är min fråga)
Hantlar: +1 (tror jag, även detta en liten fråga)

Så, vad väger en curlstång (äv. kallad EZ-stång)? Och vad väger de hantlarna, jag tror att de väger ett kilo, men kan ha fel....

emmzan
2003-02-25, 22:12
får nog fråga gymägaren...

Finns inga vikter som gäller för alla stänger/hantlar (bortsett från internationella stänger som ska väga 20kg då)

Antonius
2003-02-25, 22:15
Ok... men så det finns ingen internationell EZ-stång, som har en viss vikt då eller??

emmzan
2003-02-25, 22:16
inte vad jag vet iaf

z_bumbi
2003-02-25, 22:17
Nej ez-stängerna varierar.

Lillgrabben
2003-02-25, 22:18
Jag är lur på att en EZ-stång brukar väga mellan 8-10 kg, har i allafall hört de viktangivelserna.
En internationell styrkelyftsstång ( Eleiko, Leoko etc) väger 20 kg, sen så finns det naturligtvis "avarter" även av skivstänger som har andra vikter.

ugly_kid
2003-02-25, 22:26
har ni ingen våg på gymmet?

Allan
2003-02-25, 22:29
OK - vi tar det igen då...när vi pratar om internationella stänger pratar vi om stänger med en diameter på 50 mm. Dvs den passar på vikter med den håldiametern. Av dessa stänger finns det tyngdlyftnings-, styrkelyfts-, dam- och motionsstänger. Det enda man kan vara säker på är att stänger med den håldiametern och en längd på 2200 mm väger 20 kg.
För att krångla till det ytterligare finns det en uppsjö av konstiga stänger som har just den diametern.
Dessutom finns det stänger - skolstänger som vi kallar dem - som har en håldiameter på 25 mm.
Om du vill veta den exakta vikten på en stång är du helt enkelt piskad att a) väga den eller b) fråga nån ansvarig eller c) ta reda på märket och kolla upp själv, via t ex Intenet.

Populärt brukar också vara att fråga efter vikt på stången i Smithen eller vad släden väger i Hack- och benpress. Och det är samma svar. Det är unikt för i stort sett varje tillverkare.

Eleiko (http://www.eleikosport.se/products_show.asp?CatID=11)

allan

Corey_curse
2003-02-26, 00:10
på mitt gym har jag fått uppgifterna (verkar knasiga)
stång, 20kg
EZ-stång, 7,5kg
släden på benpressen, 30kg
hantelstängerna, 1-1,5kg
stång i smith, 30kg

Antonius
2003-02-26, 02:37
Matar in information i salladen... hmm... nu ska vi se. Brukar gym ha våg som man ska kunna mäta stänger och annat än sin egen vikt... på mitt gym fins det bara våg för kroppsvikt i omklädningsrummen och det är en trappa ner, så jag antar att istället för att ta den enda EZ-stången och knalla ner till omklädningsrummet så ska jag nog fråga någon på själva gymmet.
Tack för all hjälp...