handdator

Visa fullständig version : Bodybuilding och självbild?


Cerberus
2007-01-24, 23:25
Hur bra är det egentligen att se upp till Coleman eller Cutler/"insert your bodybuilder here" och att vilja se ut som dom? Känns som relativt många ser upp till byggarna o vill se ut som dom men hur sunt är det egentligen när det e i princip omöjligt(rent realistiskt) att få liknande fysik själv utan fett me prepp o ubergener?

Hur ser vi på kolo om detta?

Sheogorath
2007-01-24, 23:27
Jag ser på dom ungefär som cirkusdjur. Det betyder ju inte att jag vill vara ett cirkusdjur själv.

Cerberus
2007-01-24, 23:29
fan att ja inte hade mer än 2 min för att skapa poll :(

Gpajpen
2007-01-24, 23:30
känner ingen människa som vill se ut som coleman/cutler eller liknande.
99% vill ha fitness stuket eller mindre.

Boven
2007-01-24, 23:31
Jag ser på dom ungefär som cirkusdjur. Det betyder ju inte att jag vill vara ett cirkusdjur själv.

Håller med, roliga att se på!

mvh Boven

Slartibartfast
2007-01-24, 23:31
Skulle kännas ganska hopplöst att vilja se ut som en proffsbyggare tycker jag.

Sheogorath
2007-01-24, 23:31
Tilläggas ska väl att jag inte kan se upp till dem p.g.a. deras prestation, då jag är tämligen övertygad om att det finns många tränande där ute som är lika motiverade och engagerade, och i många fall mer kompetenta än de allra "bästa" proffsbyggarna. Skillnaden ligger i gener och doping. Och man kan inte se upp till någon för att de har bra förutsättningar, och väljer att Preppa För Livet. De vore lite avigt, tycker jag.

Dnepr
2007-01-24, 23:33
Frågan är ju vad som är viktigast - fett med prepp eller prepp med fett. Om det är det senare så får man ju hoppas att det rör sig om bra fettkällor. Jag beundrar alla dessa jättar men jag skulle inte vilja se ut sån. Mitt ideal är mer åt Bob Paris-hållet.

Sunesha
2007-01-24, 23:35
Jag tror det blir osunt för en människa ifall detta ger en människa ångest att han inte uppnår muskelmassa tillräckligt snabbt. Jag är övertygad om man kan utveckla lika kasst psyke som en som har ätstörningar. Att människan tror alltid att deras muskler är för små eller utvecklas för sakta.

Jag tror om har ett sunt psyke kan man även beundra muskelbergen utan att se ner på sig själv som individ.

Jag tror ett sunt psyke kan bättra på sin egen självbild med hjälp av bodybuilding. Medan ett osunt kan bli en fantiker som går är orolig att protein pulver är snart slut, att de är sjuka i en vecka osv. Allt som kan härledas till muskelförlust kan nog sätta igång ett osunt psyke att noja ut. För det finns alltid människor som bygger, bantar, tränar sin kroppar.

Jag helt övertygad att vissa på allvar tror att muskler kom göra att deras dålig självkänsla blir bättre. Dock blir vi alla gamla, sjuka, skrynkliga, svaga. Har man bara grundat sin självkänsla på utseendet förlorar man alltid i det långa loppet.

Dock ett sund självkänsla mår bara bättre ifall man bättrar på sitt utseende. Men man är ändå nöjd fast man inte har muskler som en mänsklig beligan blue ;)

Det är iaf min hypotes i ämnet.

Sheogorath
2007-01-24, 23:37
Jag tror det blir osunt för en människa ifall detta ger en människa ångest att han inte uppnår muskelmassa tillräckligt snabbt. Jag är övertygad om man kan utveckla lika kasst psyke som en som har ätstörningar. Att människan tror alltid att deras muskler är för små eller utvecklas för sakta.

Jag tror om har ett sunt psyke kan man även beundra muskelbergen utan att se ner på sig själv som individ.

Jag tror ett sunt psyke kan bättra på sin egen självbild med hjälp av bodybuilding. Medan ett osunt kan bli en fantiker som går är orolig att protein pulver är snart slut, att de är sjuka i en vecka osv. Allt som kan härledas till muskelförlust kan nog sätta igång ett osunt psyke att noja ut. För det finns alltid människor som bygger, bantar, tränar sin kroppar.

Jag helt övertygad att vissa på allvar tror att muskler kom göra att deras dålig självkänsla blir bättre. Dock blir vi alla gamla, sjuka, skrynkliga, svaga. Har man bara grundat sin självkänsla på utseendet förlorar man alltid i det långa loppet.

Dock ett sund självkänsla mår bara bättre ifall man bättrar på sitt utseende. Men man är ändå nöjd fast man inte har muskler som en mänsklig beligan blue ;)

Det är iaf min hypotes i ämnet.

:thumbup:

Cerberus
2007-01-24, 23:38
Jag tror det blir osunt för en människa ifall detta ger en människa ångest att han inte uppnår muskelmassa tillräckligt snabbt. Jag är övertygad om man kan utveckla lika kasst psyke som en som har ätstörningar. Att människan tror alltid att deras muskler är för små eller utvecklas för sakta.

Jag tror om har ett sunt psyke kan man även beundra muskelbergen utan att se ner på sig själv som individ.

Jag tror ett sunt psyke kan bättra på sin egen självbild med hjälp av bodybuilding. Medan ett osunt kan bli en fantiker som går är orolig att protein pulver är snart slut, att de är sjuka i en vecka osv. Allt som kan härledas till muskelförlust kan nog sätta igång ett osunt psyke att noja ut. För det finns alltid människor som bygger, bantar, tränar sin kroppar.

Jag helt övertygad att vissa på allvar tror att muskler kom göra att deras dålig självkänsla blir bättre. Dock blir vi alla gamla, sjuka, skrynkliga, svaga. Har man bara grundat sin självkänsla på utseendet förlorar man alltid i det långa loppet.

Dock ett sund självkänsla mår bara bättre ifall man bättrar på sitt utseende. Men man är ändå nöjd fast man inte har muskler som en mänsklig beligan blue ;)

Det är iaf min hypotes i ämnet.

Jag har börjat komma till insikt i det själv faktiskt. Mer muskler o mindre fett är inget substitut till dålig självkänsla..

Sunesha
2007-01-24, 23:43
Bra självkänsla byggs på tro på sig själv. Inte ens tro på yttre omständigheter som titel, muskler, utseende, flickvän, vänner, talanger. Alla yttre omständigheter förändras alltid. Sig själv får man lära sig stå ut med. Det är enda människa du måste ta hand alltid, som du bara kan ignorea på bekostnad av din självkänsla.

Cerberus
2007-01-24, 23:46
Man kan lura sig till bättre självkänsla i kortvariga perioder me mer muskler o mindre fett, men någon bra lösning känns d inte som.

Sunesha
2007-01-24, 23:46
Jag har börjat komma till insikt i det själv faktiskt. Mer muskler o mindre fett är inget substitut till dålig självkänsla..

Heh, för komma med buddistisk klyscha..

Våga se dig själv på insidan istället för utsidan.

Mass-Tech
2007-01-24, 23:47
känner ingen människa som vill se ut som coleman/cutler eller liknande.
99% vill ha fitness stuket eller mindre.

Jah känner en snubbe som vill se ut så:D

Cerberus
2007-01-24, 23:48
Jah känner en snubbe som vill som vill se ut så:D

Jag vill bli stoor! *gah!*

Dnepr
2007-01-24, 23:49
Bra självkänsla byggs på tro på sig själv. Inte ens tro på yttre omständigheter som titel, muskler, utseende, flickvän, vänner, talanger. Alla yttre omständigheter förändras alltid. Sig själv får man lära sig stå ut med. Det är enda människa du måste ta hand alltid, som du bara kan ignorea på bekostnad av din självkänsla.

Du kan givetvis förbättra din självkänsla genom olika förändringar - och en av dom förändringarna kan vara att träna och bygga upp sin kropp.

Gpajpen
2007-01-24, 23:50
Jah känner en snubbe som vill se ut så:D

undrar vem :Virro

Mass-Tech
2007-01-24, 23:53
Jag vill bli stoor! *gah!*

Okej, jag känner två stycken

Team MassFreaks for LIFE
http://img262.imageshack.us/img262/4397/jay24vu.png

Sunesha
2007-01-24, 23:53
Du kan givetvis förbättra din självkänsla genom olika förändringar - och en av dom förändringarna kan vara att träna och bygga upp sin kropp.

Det ena utesluter det andra.

Men jag övertygad om du bygger enbart din självkänsla på dina muskler så är det osunt.

Förändringar är bra, men när man fäster sin självkänsla på förändringar så förlorar man direkt om det sker andra förändringar som gör att man förlorar det man byggt på.

Finns inga onetricksponnies i min värld ;)

Rock'nRoll
2007-01-24, 23:58
Tilläggas ska väl att jag inte kan se upp till dem p.g.a. deras prestation, då jag är tämligen övertygad om att det finns många tränande där ute som är lika motiverade och engagerade, och i många fall mer kompetenta än de allra "bästa" proffsbyggarna. Skillnaden ligger i gener och doping. Och man kan inte se upp till någon för att de har bra förutsättningar, och väljer att Preppa För Livet. De vore lite avigt, tycker jag.

+1 typ

Sunesha
2007-01-24, 23:59
För att sammanfatta min hypotes:

Jag anser att om man koncenterar sig för mycket på detaljer i livet så missar man helheten. Fanatiker stirrar ofta genom skygglappar och gråter ofta när de insett att de missat så mycket när de tar av sig skygglapparna.

Näh nu skall flumma mig till sängs.