handdator

Visa fullständig version : Frågor om benträning


zipparn
2007-01-24, 19:45
Hallå,

Har ett par frågor om benträning. Mina benövningar består av: benspark, sittande lårcurl, vadpress i smith samt knäböj i smith.

Angående benspark och sittande lårcurl - Jag tycker dessa tar ganska bra i benen, alltså det känns att det händer saker. Men jag hör ju ofta att man ska köra med fria vikter. Är det så att jag inte kommer bygga några direkta muskler med dessa övningar? Alltså så att benen får synligare muskler? Det känns ju bra osv, men maskiner är ju inte direkt poppis bland "byggare". Jag är själv ingen byggare direkt men ser gärna att benen blir större. Är dessa övningar inte ultimata då?

Har samma fråga angående knäböj i smith. Är det stor skillnad jämfört med vanlig knäböj? Kan man så att säga inte bygga om man endast kör knäböj i smith?

Jag undrar också i vilka övningar låren tränas mest?

Mass-Tech
2007-01-24, 19:49
De övningarna är bra men kör knäböj frit om du kan.

regus
2007-01-24, 19:58
Ja, du kan bygga muskler med benspark och lårcurl. Det är inget magiskt med knäböj som gör att det är den enda övningen för muskeltillväxt i benen (förutom att det är en väldigt bra, vågar nästan säga bästa övning för benen.)

Gabs
2007-01-24, 20:09
Lånar tråden lite om det är okey. Min idrottslärare påstod att ATG inte var bra. 90 grader inge mer. Annars tar knäna stryk. Personligen får jag ont i knäna när jag kör knäböj, men jag håller med om att det är en av de bästa övningarna för benen så vill fortsätta med den. Så hur ska jag göra? Ska jag köra 90 grader igen? Precis kört en period ATG nu och tycker det tar mycket bättre, men vill ju inte riskera knäna för det. Förvirrad :confused:

Mass-Tech
2007-01-24, 20:18
Lånar tråden lite om det är okey. Min idrottslärare påstod att ATG inte var bra. 90 grader inge mer. Annars tar knäna stryk. Personligen får jag ont i knäna när jag kör knäböj, men jag håller med om att det är en av de bästa övningarna för benen så vill fortsätta med den. Så hur ska jag göra? Ska jag köra 90 grader igen? Precis kört en period ATG nu och tycker det tar mycket bättre, men vill ju inte riskera knäna för det. Förvirrad :confused:

Gör det inte ont så är det ingen fara.

Gabs
2007-01-24, 20:21
Gör det inte ont så är det ingen fara.

Grejjen är tyvärr att jag får ont av knäböj. Tänkte om det kunde finnas någon förklaring med det om man kör 90grader eller ATG om något var värre än det andra.

Fartman
2007-01-24, 20:28
Grejjen är tyvärr att jag får ont av knäböj. Tänkte om det kunde finnas någon förklaring med det om man kör 90grader eller ATG om något var värre än det andra.

Ett starkt argument för fulldjup (atg) är att vikten på stången blir avsevärt mindre än olika varianter med grundare djup. Typ, vad belastar knäna värst? 150kg eller 100kg. Att det ska vara farligt för knäna är en gammal myt. Det finns rätt många ordentligt kunniga här på brädan som kan förklara saker och ting ordentligare. Och om du orkar söka borde det finnas rätt många trådar i ämnet.

Acke^^
2007-01-24, 20:32
Själv tycker jag det känns som att knäna belastas mer om man inte går fullt. Se bara till så att inte hälarna lyfter från golvet. Jag känner rätt stor skillnad om jag sätter mig på huk med hälarna i och om jag lyfter dem. Det sistnämnda belastar knäna mer.

J-Bq
2007-01-24, 23:18
Det är lättare att kontrollera knäna om man går till 90 grader, allt över det leder till mindre kontroll över hur knäna "vinglar in och ut". Klarar man inte av att hålla knät stilla och det går inåt blir det större påfrestning.

z_bumbi
2007-01-25, 07:36
Det är lättare att kontrollera knäna om man går till 90 grader, allt över det leder till mindre kontroll över hur knäna "vinglar in och ut". Klarar man inte av att hålla knät stilla och det går inåt blir det större påfrestning.

Förutom att hamstrings är som mest urkopplad runt 90 grader så att den stabiliserar knäna mycket mindre om man utför vändningen just där. Att man har en brist i tekniken gör inte att en annan variant alltid är bättre, i det här fallet är det enligt mig bättre att lära sig en bra teknik istället.