handdator

Visa fullständig version : en fråga om grönt te..


Ozma
2007-01-24, 18:38
Grönt te ska ju vara rätt nyttigt så hade tänkt ta nån kopp då o då, om man skulle göra en kanna på morronen och låta den stå sen i kylen och bara o värma på lite under dagen, försvinner den bra "effekten" av teet ? eller bättre o göra nytt varje gång man vill ha ?

Ozma
2007-01-24, 18:45
undrar också om allt grönt te är bra, ? menar finns ju ett antal olika märken. Dricker just nu Twinings Earl Grey Green tea.

ROMPE
2007-01-24, 18:54
Vet ej, men all te är bra för andedräkten

PooX
2007-01-24, 18:57
Då är det ju ett plus med te iaf, man får pussas..:Virro

YTS
2007-01-24, 21:15
Grönt te ska ju vara rätt nyttigt så hade tänkt ta nån kopp då o då, om man skulle göra en kanna på morronen och låta den stå sen i kylen och bara o värma på lite under dagen, försvinner den bra "effekten" av teet ? eller bättre o göra nytt varje gång man vill ha ?

Jag vet att grönt te som stått ett tag blir beskt. Köp en halvliters vattenkokare istället och gör en ny kopp varje gång du är sugen på té.
Du frågar också om allt grönt the är lika bra?
Vet ej, men smaken skiljer defenetivt, billiga téer är ofta av typen Gunpowder och rätt så beska. Köp lite dyrare té hos en tehandlare och upplev skillnaden. För ca 25 kr/hg bör du få ett hyfsat té.
Jag gillar Sencha och Bancha.

tano
2007-01-24, 21:18
25 kr hg ? hur mycket används till varje kopp?

Jag brukar köpa twinnings grönt tee, skulle det vara dåligt? tycker iof det är ganska beskt, emn trodde aldrig det skulle vara ett av dåligt kvalite. Jag har tidigare läst att dålig kvalite innebär noll effekt av grönt te, men är då Twinnings påsar dålig kvalite?

Tråkigt i så fall...

Cerberus
2007-01-24, 22:33
jag har prövat en hel del olika grönt te, kan säga att alla smakar sjukt äckliga o beska. Men men, vill man vara fin får man lida pin..

Endura
2007-01-24, 23:51
Håll bara koll på innehållsförteckningen... dessvärre lanseras många teer som gröna, men är blandade med svart. Twining's är en helt ok bugdetvariant, så gillar du den är de bara att fortsätta!

Annars gå, som redan nämnts, till en seriös tehandlare. De kan tipsa om hur man bäst tillreder och avnjuter teet. Min favorit finns i Gamla Stan på Stora Nygatan, den karln verkligen brinner för teerna han säljer, haha :D

Ett bra grönt te ska inte dra för länge (blir beskt- så ta ur bladen), ska inte värmas igen (tappar antioxidantkraften) och man behöver inte anv mycke. Jag har knappt halva "kulan" med teblad och får två koppar av den iom att jag tar ur den innan den gett ifrån sig för mycke smak. Blir mer ekonomiskt så, eftersom jag har en tendens att hinka grönt te om dagarna *cupid*

Trance
2007-01-25, 00:35
jag har prövat en hel del olika grönt te, kan säga att alla smakar sjukt äckliga o beska. Men men, vill man vara fin får man lida pin..

Du menar om man vill gå på en hyp så får man lida pin. Jo det kanske är sant.

Cerberus
2007-01-25, 00:36
Du menar om man vill gå på en hyp så får man lida pin. Jo det kanske är sant.

hyp? Jag tänker mer alla bäckar små. Fett fett fett, bort!

tano
2007-01-25, 01:02
Håll bara koll på innehållsförteckningen... dessvärre lanseras många teer som gröna, men är blandade med svart. Twining's är en helt ok bugdetvariant, så gillar du den är de bara att fortsätta!

Annars gå, som redan nämnts, till en seriös tehandlare. De kan tipsa om hur man bäst tillreder och avnjuter teet. Min favorit finns i Gamla Stan på Stora Nygatan, den karln verkligen brinner för teerna han säljer, haha :D

Ett bra grönt te ska inte dra för länge (blir beskt- så ta ur bladen), ska inte värmas igen (tappar antioxidantkraften) och man behöver inte anv mycke. Jag har knappt halva "kulan" med teblad och får två koppar av den iom att jag tar ur den innan den gett ifrån sig för mycke smak. Blir mer ekonomiskt så, eftersom jag har en tendens att hinka grönt te om dagarna *cupid*

Tack !

Ok då fortsätter jag på Twinning har inte direkt ekonomi för annat, om det nu inte finns något bättre i samma prisklass? Brukar dricka en 3-4 koppar om dagen.

Förövrigt Trance, Te dricker man ju för antioxidanterna. Nog finns det effekt även om du inte ser den. Dessutom tusen gånger godare än kaffe, något jag inte tänker dricka. Bara lukten av kaffe *spy*

Trance
2007-01-25, 02:04
Exakt hur mycket antioxidanter är det? Vad gör de specifika antioxidanterna för nytta? Hur mycket behöver man?

Cerberus
2007-01-25, 02:05
Exakt hur mycket antioxidanter är det? Vad gör de specifika antioxidanterna för nytta? Hur mycket behöver man?

man får inte såna där bulliga muskler utan mer slanka o fina muskler. Man behöver nog inte så mycket 1-2 koppar grönt te räcker nog för att slippa bulliga muskler.

pragmatist
2007-01-25, 02:34
Vitt té är ännu bättre än grönt té som källa för antioxidanter, dessutom smakar det inte gräs. :thumbup:

Pez
2007-01-25, 04:10
man får inte såna där bulliga muskler utan mer slanka o fina muskler. Man behöver nog inte så mycket 1-2 koppar grönt te räcker nog för att slippa bulliga muskler.

Och du kände att ditt inlägg bidrog på vilket sätt?

Märk väl att det är en skillnad på att posta skitinlägg i en seriös kategori och "Allmänt...".

Seså.. förklara gärna. :)

Endura
2007-01-25, 09:23
Tack !
Ok då fortsätter jag på Twinning har inte direkt ekonomi för annat, om det nu inte finns något bättre i samma prisklass? Brukar dricka en 3-4 koppar om dagen.

Hehe, förutom till maten och träningen, då jag dricker rent vatten, dricker jag inte annat än te :)

Tja.. de finns en del schyssta budgetvarianter. På Ica köper jag gärna Liptons gröna teer
http://www.lipton.se/Lipton-SE/se-2006/lipton_green_citrus.html
även om jag hellre väljer lös-varianten (den som numera har ett fönster på påsen)

Gillar att variera med olika smaker... Jasmin är dock favoriten bland de dyrare märkena, men en varning om att den är besk!

Något jag verkligen kan rekommendera för er som gillar lite mer smak är YogiTea! De jag köper har jag hittat på Gröna Hälsokost på Götgatsbacken. Särskilt GreenChai är riktigt god med smak av kanel mm. Finns i en röd variant också.

För er som inte gillar gröna teer finns ju alltid rött te eller örtte som inte görs på samma blad som gröna. De är både mildare och blir inte lika beska.:thumbup:

machine gun
2007-01-25, 14:27
För er som inte gillar gröna teer finns ju alltid rött te eller örtte som inte görs på samma blad som gröna. De är både mildare och blir inte lika beska.:thumbup:

.. och är dessutom koffeinfria.

Johan_P
2007-01-25, 17:22
jag har prövat en hel del olika grönt te, kan säga att alla smakar sjukt äckliga o beska. Men men, vill man vara fin får man lida pin..

Det är ju inget fel med grönt te... om man blandar med lite honung ;)

Ozma
2007-01-25, 17:27
skadar det att mikra upp teet ? värma tebladen tillsammans med vatten i mikron ??

YTS
2007-01-25, 19:29
skadar det att mikra upp teet ? värma tebladen tillsammans med vatten i mikron ??

Grönt té skall dra i 80 gradigt vatten, inte kokas.
Ta 1/5 del kallt kranvatten i koppen och resten het vatten, då blir det gott.

YTS
2007-01-25, 19:31
jag har prövat en hel del olika grönt te, kan säga att alla smakar sjukt äckliga o beska. Men men, vill man vara fin får man lida pin..

Om du tycker det, så är du förmodligen sockerberoende eller så har du inte köpt några högklassiga téer från en riktig téshop.

Cerberus
2007-01-25, 19:45
Om du tycker det, så är du förmodligen sockerberoende eller så har du inte köpt några högklassiga téer från en riktig téshop.

kanske de dyrare smakar mindre beskt men ja minns inte exakt.

YTS
2007-01-25, 21:31
kanske de dyrare smakar mindre beskt men ja minns inte exakt.

Pröva att köpa lite Sencha, det billigaste stället här i stan tar bara 19 kr/hg.
Sen kanske jag skulle säga att grönt té skall doseras sparsammare än svart.
En lätt rågad tsk räcker lätt till 1/2 liter té.

WHITEFOLKS
2007-01-25, 21:33
Kinesiskt grönt te (gunpowder t.ex.) är rostat oftast vilket leder till en mörkare och kraftigare smak. Japanskt grönt te som sencha är inte rostat vilket leder till en mildare smak.

Om man vill vara riktigt lyxig kan man köpa gyokoru som är ett av de dyraste japanska teerna, görs på de finaste skotten som täcks över innan de plockas. Blir en väldigt "grön" smak och ger mig en väldigt speciell känsla när det dricks :D

Cerberus
2007-01-25, 22:34
Pröva att köpa lite Sencha, det billigaste stället här i stan tar bara 19 kr/hg.
Sen kanske jag skulle säga att grönt té skall doseras sparsammare än svart.
En lätt rågad tsk räcker lätt till 1/2 liter té.

LOL EN rågad(vad innebär det btw?) tsk?

Jag tar fanimej en skopa grönt te :D, saaatan va beskt det e.

YTS
2007-01-26, 11:50
LOL EN rågad(vad innebär det btw?) tsk?



En lätt rågad, är samma sak som en struken té tésked, d.v.s. de måttskedar för té som finns att köpa i téhandeln.
Överdosera grönt té är ett säkert sätt att få ett omsmakligt té på.

skaparn
2007-01-26, 12:23
YTS: Du verkar ha mad skills vad gäller te. Något tips på länk där man kan läsa lite om det hela?

Eddie Vedder
2007-01-26, 12:46
Något tips på länk där man kan läsa lite om det hela?

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/144

http://www.gronateimporten.se/index.php

Helt okej sidor, bara att söka på "grönt te" på Google.

pragmatist
2007-01-26, 13:31
Svart té innehåller förvisso mindre antioxidanter (catechiner) än grönt té men jag dricker hellre två koppar gott svart té än en kopp äckligt grönt. Då får man ju också betydligt mer koffein på kuppen. Catechiner kan man för övrigt få från mörk choklad också, vilket naturligtvis är ett svårslaget alternativ smakmässigt. :thumbup:

Trance
2007-01-26, 13:32
Eller så är man cool och får de antioxidanter man behöver från kaffe, apelsinjuice och ketchup.

YTS
2007-01-26, 19:46
YTS: Du verkar ha mad skills vad gäller te. Något tips på länk där man kan läsa lite om det hela?

Jag rekommenderar: http://www.gronateimporten.se/ precis som Eddie. Hon som har sidan har också skrivit en bra bok om grönt te, som hon säljer.

Max
2007-01-27, 18:29
Vill tipsa om "Kustfägring", ett gott grönt te som sälj hos Kahls Te och Kaffehandel.

adde
2007-01-29, 11:14
Ta inte för mkt bara:
Epigallocatechin gallate increases the formEpigallocatechin gallate increases the formation of cytosolic lipid droplets and decreases the secretion of apoB-100 VLDL

J Lipid Res. 2006 Jan;47(1):67-77.

Epigallocatechin gallate (EGCG) increases the formation of cytosolic lipid droplets by a mechanism that is independent of the rate of triglyceride biosynthesis and involves an enhanced fusion between lipid droplets, a process that is crucial for their growth in size. EGCG treatment reduced the secretion of both triglycerides and apolipoprotein B-100 (apoB-100) VLDLs but not of transferrin, albumin, or total proteins, indicating that EGCG diverts triglycerides from VLDL assembly to storage in the cytosol. This is further supported by the observed increase in both intracellular degradation of apoB-100 and ubiquitination of the protein (indicative of increased proteasomal degradation) in EGCG-treated cells. EGCG did not interfere with the microsomal triglyceride transfer protein, and the effect of EGCG on the secretion of VLDLs was found to be independent of the LDL receptor. Thus, our results indicate that EGCG promotes the accumulation of triglycerides in cytosolic lipid droplets, thereby diverting lipids from the assembly of VLDL to storage in the cytosol. Our results also indicate that the accumulation of lipids in the cytosol is not always associated with increased secretion of VLDL.

Axel2
2007-01-29, 16:07
Annars gå, som redan nämnts, till en seriös tehandlare. De kan tipsa om hur man bäst tillreder och avnjuter teet. Min favorit finns i Gamla Stan på Stora Nygatan, den karln verkligen brinner för teerna han säljer, haha :D


Var inte han med på tv4 för ett par månader sedan :)?

Max
2007-01-29, 22:30
Ta inte för mkt bara: blablabla...
Som med allt annat då :D
inte för mycket, inte för lite

Endura
2007-01-30, 09:42
Var inte han med på tv4 för ett par månader sedan :)?

Ingen aning, ser inte på tv.

Helena B
2007-03-06, 22:40
Jag var och köpte grönt te hos en tehandlare idag och fick instruktioner om att vattnet skulle vara 70 grader och det skulle dra i 2 min. Men jag tycker det verkar vara lite väl kort tid, tycker inte att det smakar så mycket. Kör ni också på 2 min?

YTS
2007-03-07, 02:09
Jag var och köpte grönt te hos en tehandlare idag och fick instruktioner om att vattnet skulle vara 70 grader och det skulle dra i 2 min. Men jag tycker det verkar vara lite väl kort tid, tycker inte att det smakar så mycket. Kör ni också på 2 min?


Jag kör på 3 minuter.

WHITEFOLKS
2007-03-07, 02:51
Temperatur och tid beror mycket på vilket sorts te det är. Gunpowder och liknande behöver högre temperatur, kanske 90 medans sencha mår bäst av någonstans runt 70 och gyokoru t.ex. tror jag ska ligga runt 55-60.

Jag brukar låta bladen ligga i, mest för att jag är slö men det är inte "rätt". Dessutom kan/bör man använda bladen flera gånger, en del experter påstår att första gången inte blir rätt smak.

Vad vet jag, finns ju inga direkt rätt eller fel egentligen om man inte ska följa någon kultur eller regler, sålänge man själv gillar resultatet så är det ju bra :)

fluffy_ferret
2007-03-11, 13:31
Att ta mer än en tesked grönt té per kopp är absolut slöseri.
Man brukar se på färgen när det är klart. Ju mer té man tar desto snabbare blir téet mörkare i nyans. Tar man en halv tesked så blir det nog klart på 3-5 minuter.

jochen
2007-03-11, 23:21
jag diggar drakens te.
Det att grönt te skulle ha mer oxidanter än svart te var det lite delade meningar om sist jag hörde något. Dom var bra på var sitt sätt.. så jag varvar.

Det fanns nåt te som många butiker tog bort från sitt sortiment nyligen för att det innehöll spår av nån slags narkotika ^^ nån som vet vad det var för te? Först trodde jag det var drakens eftersom det försvann från vi, coop, ica mm.. men hittade på hälsokostbutik nu.

fluffy_ferret
2007-03-12, 16:14
Det fanns nåt te som många butiker tog bort från sitt sortiment nyligen för att det innehöll spår av nån slags narkotika ^^

Jag vill ha!

kspr
2007-03-15, 01:37
Tjackade precis lite oolong-té som är ett mellanting mellan svart o grönt té. Det var riktigt gott, rekommenderas. Tikuanyin äro namnet.

Whistler
2007-03-15, 13:36
Jag vet att grönt te som stått ett tag blir beskt. Köp en halvliters vattenkokare istället och gör en ny kopp varje gång du är sugen på té.
Du frågar också om allt grönt the är lika bra?
Vet ej, men smaken skiljer defenetivt, billiga téer är ofta av typen Gunpowder och rätt så beska. Köp lite dyrare té hos en tehandlare och upplev skillnaden. För ca 25 kr/hg bör du få ett hyfsat té.
Jag gillar Sencha och Bancha.

Svårt att bestämma sig för en stavning? :)

Te är bra, avslappnande för kroppen och gott.

Sen så sägs ju grönt te få vissa, ehrm... kroppsvätskor... att smaka bättre.

Ekonom
2007-03-15, 14:11
Svårt att bestämma sig för en stavning? :)


:laugh:

Tom Warrior
2010-07-21, 13:43
Du menar om man vill gå på en hyp så får man lida pin. Jo det kanske är sant.
Exakt hur mycket antioxidanter är det? Vad gör de specifika antioxidanterna för nytta? Hur mycket behöver man?
Eller så är man cool och får de antioxidanter man behöver från kaffe, apelsinjuice och ketchup.
Måste du vara så dryg! Så segt och drygt, förstör ju stämningen. Du är ju helt rabiat i sättet. Grönt té är väldigt nyttigt och innehåller nyttiga grejer som du inte får i dig via varken kaffe, apelsinjuice eller ketchup. Du är inte så rationell som du tror! Injicerar du glutamat eller nå't i venerna?

Trance
2010-07-21, 14:03
Måste du vara så dryg! Så segt och drygt, förstör ju stämningen. Du är ju helt rabiat i sättet. Grönt té är väldigt nyttigt och innehåller nyttiga grejer som du inte får i dig via varken kaffe, apelsinjuice eller ketchup. Du är inte så rationell som du tror! Injicerar du glutamat eller nå't i venerna?

Bra bump.

nocantdo
2010-07-21, 17:36
Jag käkar grönt te extrakt en kapsel om dagen typ 500 mg vet inte hur ni ser på det men kanske ett lättare sätt att få i sig!

Sniggel
2010-07-22, 15:54
Ni som tycker grönt té smakar beskt och blä, köp den här:

http://www.kobbs.se/PageFiles/913/66513-earlgreen-s.jpg

Överdriv inte doseringen och låt det dra lagom länge (i max 80 grader), typ 2-3 minuter, och inte en halvtimme :D

Återkom sen och berätta om det var gott eller inte.