handdator

Visa fullständig version : Era mest praktiska köksredskap?


jaaaaag
2007-01-24, 16:54
Jag vill utrusta mitt kök med en massa praktiska och smarta maskiner, allt som gör matlagningen enklare och roligare. Kanske godare med :D

Så vilka köksredskap kan ni inte klara er utan? Några bra tips? Länkar välkomnas =) Så tipsa på och dela med er! :D

Milia
2007-01-24, 17:11
Jag har nog inget redskap som jag absolut måste ha, men redskap som förenklar en del är ju hushållsvågen, visp (en vanlig plastvisp till morgongröten), stavmixer, bra knivar (och knivslip, så knivarna hålls vassa), vattenkokare m.m.

GLC
2007-01-24, 17:12
Mikron såklart, till gröten!

jaaaaag
2007-01-24, 17:22
Jag har nog inget redskap som jag absolut måste ha, men redskap som förenklar en del är ju hushållsvågen, visp (en vanlig plastvisp till morgongröten), stavmixer, bra knivar (och knivslip, så knivarna hålls vassa), vattenkokare m.m.

Hur fungerar en vattenkokare? Dyra? och går d snabbt? =)

En annan fråga till alla också: En sån där grill som liknar en toaster som man bara lägger in köttbitarna i så grillas de på båda sidorna. Den har varit på reklam på teve ganska mycket. Någon som har en sån och hur funkar den isåfall? Prisvärd?

Jackie Dee
2007-01-24, 17:27
Hur fungerar en vattenkokare? Dyra? och går d snabbt? =)

En annan fråga till alla också: En sån där grill som liknar en toaster som man bara lägger in köttbitarna i så grillas de på båda sidorna. Den har varit på reklam på teve ganska mycket. Någon som har en sån och hur funkar den isåfall? Prisvärd?

En vattenkokare kokar upp vattnet bra mycet snabbare än en spis och är inte farligt dyr.

Jag har en sån grill som du pratar om och den fungerar skitbra, blir fint grillad och det går ganska snabbt. Helt klart ett bra köp. det enda dryga med den är att den kan va väldigt besvärlig att diska men det e det värt.

Nina L
2007-01-24, 17:30
Stavmixer, gillar vi

jaaaaag
2007-01-24, 17:32
En vattenkokare kokar upp vattnet bra mycet snabbare än en spis och är inte farligt dyr.

Jag har en sån grill som du pratar om och den fungerar skitbra, blir fint grillad och det går ganska snabbt. Helt klart ett bra köp. det enda dryga med den är att den kan va väldigt besvärlig att diska men det e det värt.

Ok funderar på en sådan =) Synd att den e svår att diska, misstänkte det även om det står på paketet att den är väldigt enkeldiskad. Ok tack för tipset!

z_bumbi
2007-01-24, 17:41
En kraftfull matberedare eller en hushållsassisten.

Att baka, riva grönsaker, riva ost osv blir så mycket lättare.

Eddie Vedder
2007-01-24, 18:16
En bra kaffebryggare är ett måste å sen tycker jag man borde lägga ut lite extra stålar på åtminstone en lite dyrare stekpanna me riktigt bra teflon. Dom extra pengarna är verkligen en bra investering, dom stekpannorna pallar allt.

Kurash
2007-01-24, 18:16
Stavmixer, gillar vi

+1.
Kaffebryggare.
Shaker.
Global-kniv.
Sån där plastgrej som man kan rensa upp i slasken med.

Clyde
2007-01-24, 18:23
En STOOOOR skärbräda av trä är alltid bra att ha så man får utrymme när man står och skär/hackar, dem små modellerna av plast gillar jag inte!

jaaaaag
2007-01-24, 21:14
mer :D

Eddie Vedder
2007-01-24, 21:25
mer :D

Hur stort kök har du egentligen!?:Virro

;)

Jense
2007-01-24, 21:33
kaffebryggare, stavmixer..

KAI Magoroku Nakiri, G-4 Global Kockkniv Oriental, och lite andra handplockade knivar. utan bra knivar kan man likabra köpa pizza

isato
2007-01-24, 21:36
En riktig konservöppnare ........en sådan som man skruvar upp burken med har sparat mig mycket tid och ansträngning

Cilia
2007-01-24, 22:05
bra kniv
stekspade
matpincett
visp
stekpanna
kastrull
slev

stavmixer är bra men lyx om du bara ska grundutrusta.
Den kan vara väldigt användbar men beror på vad du lagar för mat.

Shakemynuts
2007-01-24, 22:08
Min grill är skitenkel, man tar bara loss själva "plattorna" och diskar dom för hand som en skärbräda liksom.
Princess sandwich grill heter den. Fick en av min mor i födelsedagspresent, vet ej vart man köper nån, går säkert att kolla upp på nätet.

En vattenkokare kan man lätt få för 200kr och är SÅ värt!

Annars har jag haft grym användning av min mixer.

Hmm, vad mer finns som jag använder ofta. Ja jag har ju haft stor användning för min kavel när jag ska tunna ut pizzadegen varje gång! :D Men kavel har väl dom flesta.

Milia
2007-01-25, 08:50
stavmixer är bra men lyx om du bara ska grundutrusta.
Den kan vara väldigt användbar men beror på vad du lagar för mat.

Äh speceiellt lyxigt är det inte, min kostade 99 spänn :D

Handcuff
2007-01-25, 10:49
En huslig partner! :thumbup:

machine gun
2007-01-25, 12:09
Jag har ett superbra mixerset från Braun med både stavmixer, vanlig mixer, ballongvisp och iskross. Stavmixer är världens bästa köksredskap efter bra knivar enligt mig! Vi har Globalknivar och de är jättebra, men de är nog lite väl dyra om man inte är matlagningsfreak eller prylbög ;) Annars är det vattenkokaren och mikron som står högt i kurs. En bra stekpanna är inte fy skam det heller.

raZmus
2007-01-25, 12:41
http://ec3.images-amazon.com/images/P/B0000AFX4U.01._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg

jik
2007-01-25, 13:00
mest användt i mitt kök blir RISKOKARE!!!

Sofia4_4
2007-01-25, 13:11
mer :D

magic bullet!

jaaaaag
2007-01-25, 13:22
Hur stort kök har du egentligen!?:Virro

;)

Hah, stort =P pappas kök men snart ska jag flytta hemifrån och då blire egna prylar :D.. inte för att det kommer bli en så stor lägenhet med lite köksprylar ska man vällan ha plats med.

En stavmixer.. är det en sån där som bara är ett skaft typ också krivar som snurrar där nere? Isåfall kan någon förklara hur den fungerar.. det står på förpackningen att man kan sköra kött, lök osv med denmen hur ska det gå till :S blir inte köttet bara en enda mos om man strimlar det med den?

Jag lagar allt möjligt, ska jag vara ärlig så lagar jag inte jättemkt mat nu utan äter mest mackor/flingor och lagar till nått då och då. Men lite roliga och nya köksprylar kanske skulle vara inspirerande. Japp eller nått. =)

Någon som har en bra sida med roliga och användbara + prisvärda köksaparater? Gimme! ;D

jaaaaag
2007-01-25, 13:22
mest användt i mitt kök blir RISKOKARE!!!

Vad är det som är så bra me den då? Går det snabbare eller?

Jax
2007-01-25, 13:23
De redskap jag inte skulle klara mig utan
- Ett bra knivset med slip (och en stor träskärbräda)
- Kastull, 2 och 5 L
- Sauteuse
- Stekpanna titan
- Wokpanna titan
- Gjutjärnsgryta
- Stekspade
- Visp

Utöver det har man lite annat smått och gott som är smidigt:
- Rivjärn
- Köttermometer
- Stavmixer
- Sil
- Durkslag
- Osv

elan
2007-01-25, 13:38
Det första jag såg till att införskaffa när jag skulle separera från förra sambon var en microvågsugn med sjätte sinnet (ångkokning och crispfunktion). Har man väl haft en vill man inte vara utan sedan, jag använder den i princip varje gång jag lagar mat.

Planerar du att baka mycket är en hushållsassistent bra. En matberedare är trevligt och en stavmixer också. Bra knivar är ett måste.

mirrranda
2007-01-25, 14:00
En slickepott :D

Shakemynuts
2007-01-25, 14:12
Ja, min mor ville att jag skulle köpa en riskokare.
Det går snabbt, man behöver inte hålla koll på tiden eller någonting och riset blir perfekt.
Dock lite för dyr för min studentekonomi.

jaaaaag
2007-01-25, 20:31
En slickepott :D

ett måste!:hbang:

DavidN
2007-01-25, 20:43
stavmixer (gudagåva för småbarnsmat)
yoghurtmaskin (odlar själv bakterierna)
vattenkokare
"varma mackor maskin" :D
micro (välling, värma barnmat, gröt mm.)

Srednq
2007-01-25, 21:09
magic bullet!

eller så köper men den på netto som kostar 300 istället för 1000 som är precis samma produkt fast utan magic bullet loggan

Srednq
2007-01-25, 21:11
vattenkokare har dom på netto denna veckan för 179:- (eller nåt sånt). sen att den ser för jävlig ut e ju en annan sak

Supercharger
2007-01-25, 22:41
En djup stekpanna- kan inte namnet på en sån.
Vattenkokare
Äggkokare- grymt bra, snabbt och smidigt!!!
Mina knivar- inga märkvärdiga men väldigt bra.
Vitlökspressen
Micron

Lizard
2007-01-25, 22:47
kaffebryggare, stavmixer..

KAI Magoroku Nakiri, G-4 Global Kockkniv Oriental, och lite andra handplockade knivar. utan bra knivar kan man likabra köpa pizza

:thumbup:

EN redig stor kock-kniv med en relativt stor skärbräda. Resten ordnar sig.
Kniven var densamma i mitt typiska två-plattors pyttelilla Pariskök och i mitt 20 kvm stora fullutrustade Stockholmskök. I övrigt blir det ingen skillnad på kvaliteten på maten och rätterna med mellan dem båda.


Lizard

jaaaaag
2007-01-26, 14:43
Hur fungerar en ägg-kokare och vad är det som är så bra me en sån?

Jense
2007-01-26, 15:27
:thumbup:

EN redig stor kock-kniv med en relativt stor skärbräda. Resten ordnar sig.
Kniven var densamma i mitt typiska två-plattors pyttelilla Pariskök och i mitt 20 kvm stora fullutrustade Stockholmskök. I övrigt blir det ingen skillnad på kvaliteten på maten och rätterna med mellan dem båda.


Lizard



jag har en del knivar av anledningen att jag gillar att variera och förnya mig. och självklart för att jag är kille.. och då gillar man knivar :)

z_bumbi
2007-01-26, 15:38
jag har en del knivar av anledningen att jag gillar att variera och förnya mig. och självklart för att jag är kille.. och då gillar man knivar :)

Jag har min knivsamling utanför köket *whistle* men minst två bra knivar till köket är nästan ett krav, en för kött/kyckling och en för grönsaker eller bara för att man hjälps åt i köket och därför behöver två knivar. :)

Shakemynuts
2007-01-26, 15:47
Hur fungerar en ägg-kokare och vad är det som är så bra me en sån?

Samma princip som ris-kokare va!
Du behöver inte lyfta ett finger för att se till att allting blir klart ordentligt. Det görs av sig själv.

Squirrel
2007-01-26, 16:18
kaffebryggare, stavmixer..

KAI Magoroku Nakiri, G-4 Global Kockkniv Oriental, och lite andra handplockade knivar. utan bra knivar kan man likabra köpa pizza

Flyttade hemifrån nyss. Köpte billiga knivar på Ikea. Argh. För små lätta jobb går det såklart bra, men så fort det blir någon sorts resistens i det man skär i säger det stopp. Allvarligt, en lök tog typ fem minuter att finhacka, och snyggt blev det inte.

Ikea 1; Squirrel 0.
(Fast sen är det kanske värt det bara för typ brödkniven och stället, kostade ju bara 19 kr totalt för 4 knivar + knivställ i trä.)


Äggkokare: 69 på rusta. Har bara provat den men äggen blev perfekta iaf. Och kokar man mycket ägg kan det nog vara värt det.
Vattenkokare: 99+ på rusta/jula/clas ohlssons. Kan också vara bra för t ex pastakokning (ställ kastrullen på plattan och sätt på på max; koka upp vattnet i vattenkokaren och häll i kastrullen = halva tiden) eller snabbnudlar
Riskokare: Lite dyrare (150+ kr) och ganska stor, kan vara ivägen. Men man kan oftast ånga t ex grönsaker i dem, och riset blir helt underbart.

Elvispar har ibland degkrokar som kan vara bra om du brukar baka; fast jag vågar knappt använda mig på degar som är normaltunga (rädd att bränna upp motorn). Riktig matberedare är såklart bäst men kostar en tusenlapp minst!

Vad finns det mer?

Umm, brödrost.
Våffeljärn.
Toastgrej.

Mixer såklart. Om du vill göra smoothies bör den vara stark nog att krossa is.


Jevlar, tänkte bara kommentera knivarna.

===
Fråga: vad är en bra prisvärd kniv? Prisklass < 250. Söker mest relativt små knivar, ca 15 cm kanske.

Max
2007-01-26, 18:57
Blender
Micro
s.k. kockknivar
"Äggskivare"

Ingen som bakar bröd i bakmaskin?

mSJÖDIN
2007-01-26, 19:18
En djup stekpanna- kan inte namnet på en sån.


Wokpanna

Jax
2007-01-26, 19:24
Fråga: vad är en bra prisvärd kniv? Prisklass < 250. Söker mest relativt små knivar, ca 15 cm kanske.
Vad ska du med en liten kniv till? Visst en liten skalkniv ska man ha, men nästan allt annat gör man med en rejäl kockkniv. OBH-nordica har en prisvärd kniv, tror att den ligger runt 300-350.

jaaaaag
2007-01-27, 09:47
Någon som har en hemsida till någon affär med de flesta köksredskap, bra fakta om dem och hyffsat låga priser?? =)

Frippe_L
2007-01-27, 16:09
Wokpanna

Haha ja det kan man ju använda som man vill, eller så tar man en Sauteause som JAX redan skrivit.

Kommer inte på annat än det som redan är skrivet.