handdator

Visa fullständig version : Betala CSN medans man fortfarande pluggar?


Coldsmith
2007-01-24, 16:40
Fick just brev från csn där dom säger att jag ska börja betala tillbaka på studielånen. Men jag pluggar ju fortfarande. Ska det vara så? Hur sjutton tror dom att man ska kunna betala tillbaka det medans man fortfarande pluggar?

Yankeee
2007-01-24, 16:41
Vad sägs om att ringa csn och fråga?

Coldsmith
2007-01-24, 16:42
Med telefonköer som är längre än längst? Går snabbare att fråga kolo då :). Men har mailat dom också. Men man vill ju få info så snabbt som möjligt

Nadja_N
2007-01-24, 16:47
man slipper väl att betala när man pluggar? så var det för mig, men med de nya återbetalningsreglerna så kanske de har ändrat detta också? så jag har tyvärr inget bra svar

Arf Pingvin
2007-01-24, 16:48
Du får uppskov om du pluggar.

Pez
2007-01-24, 17:01
Du får uppskov om du pluggar.

CSN ska börja återbetalas 6 månader efter att du senast hade CSN-stöd. Sen om du pluggar eller ej har inte med saken att göra enligt dom.. däremot kan du som sagt söka uppskov så länge du pluggar fortfarande. :Virro
Men du måste alltså söka uppskov själv.

Snafu
2007-01-24, 17:01
Du kan visst mycket möjligt behöva betala tillbaka till CSN om du pluggar. Om du har gjort studieuppehåll eller dylikt så kan du åka på det. Jag vet att du kan få nedsättning om du pluggar igen men jag vet inte om man kan ta bort det helt (jag tror inte det iaf men är nog bättre att snacka med CSN direkt).

Du kan passa på att fråga varför i helvete jag ska betala 15% av prisbasbeloppet på mitt gamla CSN-lån =)

Liten Men Fet
2007-01-24, 19:30
6 månader efter att man slutat få csn så måste man börja betala av på lånet oavsett om man pluggar eller inte. Har man en låg inkomst så kan man ansöka om att få sänk inbetalningsbelopp eller om ens årsinkomst sänkts med 15(?)% jämfört med förra året.

Shakemynuts
2007-01-24, 19:52
Ja, så fick jag också besked om när jag fick mina första papper från CSN.
6 månader efteråt, eller då man fått jobb helt enkelt.

Arf Pingvin
2007-01-24, 20:55
CSN ska börja återbetalas 6 månader efter att du senast hade CSN-stöd. Sen om du pluggar eller ej har inte med saken att göra enligt dom.. däremot kan du som sagt söka uppskov så länge du pluggar fortfarande. :Virro
Men du måste alltså söka uppskov själv.

Bra klargörande, jag formulerade mig lite olyckligt. Själv avstod jag från att ansöka om uppskov och betalade förra året trots att jag egentligen höll på med exjobb.