handdator

Visa fullständig version : Finns det talang/begåvning?


stora_starka_jätten
2007-01-24, 14:32
Som rubriken lyder finns det talang?

Det sägs ju att Peter Forsberg är en oerhörd hockey-talang.

Men är han född med väldigt bra förutsättningar för att bli duktig i hockey?
Är han inte den han är idag på grund av att han började träna hockey oerhört seriöst och målmedvetet i väldigt ung ålder då han hade som bäst inlärningförmåga.. Haft bra tränare som sett vad han behövt utveckla i rätt tidpunkt och med mera mera...

Hans talang är väl mera att han fått denna drivkraft och målmedvetenhet att bli duktig i hockey?

Att någon skulle vara född med en extrem speluppfattning exempelvis är väl tveksamt?

MasterChief
2007-01-24, 14:33
Att någon skulle vara född med en extrem speluppfattning exempelvis är väl tveksamt?

Han är född med egenskaper som är bra för en ishockeyspelare att ha.

Självklart är mycket genetiskt. Men det är ju inte PK att tycka så idag.

stora_starka_jätten
2007-01-24, 14:36
Jag tror mer på inställning vid inlärningssituationen + en rejäl dos diciplin och målmvetenhet om man vill bli duktig på något.

Talang tror jag sällan är huvudorsaken när någon är bra på något!

Trance
2007-01-24, 14:37
Självklart spelar talang och förutsättningar in enormt när det gäller eliten inom populära saker.

MasterChief
2007-01-24, 14:39
Jag tror mer på inställning vid inlärningssituationen + en rejäl dos diciplin och målmvetenhet om man vill bli duktig på något.

Talang tror jag sällan är huvudorsaken när någon är bra på något!

Ja, att träna hårt är nödvändigt. Men ska du bli bäst måste du ha förutsättningar för den sporten. Förutsättningar kan vara allt från, "bättre än snittet", balansinne, snabba reflexer, många muskelfibrer, neurologisk effektivitet osv etc.

För att göra det hela lite klarare. Det är inte en slump att de bästa basketspelarna är långa. Det är inget de har tränat sig till.

L-Sami
2007-01-24, 14:41
Jag tror att en del människor föds med en bra inlärningsförmåga, vilket leder till att man uppfattar och lär sig saker bättre och snabbare än andra. Det leder till att utvecklingen går snabbare, och man blir bättre tävlande, spelare. Det kan kallas för talang. Här kommer spelförståelsen också in.

Det finns även medfödd fysisk talang, vilket gör att en del slipper jobba på sin fysik lika mycket som andra, för att springa snabbt, lyfta tungt, hoppa högt etc

stora_starka_jätten
2007-01-24, 14:43
Fysiska och mentala talanger bör finnas..

alla svarar ju inte likadant på samma fysisk träning som andra.. Det är ju lite genetiskt .

mentala saker har ju iof mkt med hur man blivit fostrad, uppväxt, föräldrar,kamratat etc.


Men en sån grej som Zlatans skicklighet med en fotboll är väl ingen talang:?

Nog borde vem som helst kunna lära sig hans trix och finter om man gick in för det stenhårt och målmedvetet och jämt hade en boll vid fötterna och eventuellt hade en vägledare..?

Dumleman
2007-01-24, 14:50
"Vem som helst" finns inte. Talang har blivit, eller har alltid varit, ett marknadsföringsknep som används av personer som tjänar på att en viss person anses vara talangfull. Det kan vara en stat, sponsorer, kompisar m.fl.

Jacksatan
2007-01-24, 14:57
Nog borde vem som helst kunna lära sig hans trix och finter om man gick in för det stenhårt och målmedvetet och jämt hade en boll vid fötterna och eventuellt hade en vägledare..?

Varför spelar ingen av hans polare från Rosengård i serie A nuförtiden då? De trillade precis lika mkt boll som Zlatan kan jag lova.
Kan vem som helst lyfta 340kg i bänkpress om de bara tränar lika mkt som Fredrik Svensson?

stora_starka_jätten
2007-01-24, 15:12
hmmm...

Väldigt många lägger ju av med saker och tänker det här var inte min grej innan de jobbat stenhårt för att utvecklas..

Kvalite på träning är ju också viktigt inte bara kvantitet..

alltså som sagt att ha bra tränare som ser till att man tränar på rätt saker så att man utvecklas.. I fotboll är det ju också stor skillnad på att träna och latcha

MasterChief
2007-01-24, 15:22
Men en sån grej som Zlatans skicklighet med en fotboll är väl ingen talang:?



Men du måste bryta ner denna skicklighet i dess komponenter. Såklart ingen är född till fotbollsspelare. Men en person kan ha egenskaper när det kommer till att "bearbeta visuell information", balanssinne osv, som vida överstiger normen. Det är ju dessa egenskaper som han utnyttjar för att bli en bra fotbollsspelare.

Arf Pingvin
2007-01-24, 16:09
Givetvis finns det talang. Det ser man rätt enkelt om man har syskon. Min brorsa har en naturlig fallenhet för att köra bil (eller andra fordon) som vi andra saknar. Inte att vi är dåliga men han har vunnit SM i rally helt på egen hand utan några optimala förutsättningar eller mer träning än någon annan deltagare dessutom med sämsta materialet i klassen.

Sunesha
2007-01-24, 16:43
Jag är helt övertygad att talang finns. Jag kan slå handvolter, frivolter utan ha tränat på det. Man kan lära sig det med träning. Men jag har mycket bättre förutsättningar rent naturligt för alla sporter som kräver akrobatik eller balans.

Jag har en vän som efter 1 månads skytte träning började tävla och vann tävlingarna. Jag slet i 2-3 år för bli riktigt bra skytt. Även hans lilla syster lyckades med samm bedrift, så jag är övertygad på bra gener för skytte.

Timme
2007-01-24, 16:45
Nej, jag tror att man kan vara född med extremt bra förutsettningar för vissa saker. Jag tror att det finns talang/begåvning, utan tvekan.

hultman
2007-01-24, 16:48
Nog finns det säkerligen en hel del som beror på dina genetiska förutsättningar, men att någon blir bäst i världen efter att ha spelat fotboll i fem minuter, som många verkar tro, är ren bullshit.

jwzrd
2007-01-24, 16:49
Nog finns det säkerligen en hel del som beror på dina genetiska förutsättningar, men att någon blir bäst i världen efter att ha spelat fotboll i fem minuter, som många verkar tro, är ren bullshit.

Vilka tror det?

Corpobal
2007-01-24, 18:21
Jag har en intressant anekdot angående talang, under min högstadietid hade jag en jämnårig kamrat som var duktig på de flesta idrotter. Helt enkelt en fallenhet för idrott. Men det skulle visa sig att när det gällde spänst så var han något utöver det vanliga, det finns ett stort skolmästerskap för Lunda-regionen i olika friidrottsgrenar där dom bästa från varje skola får vara med.

Han gick i stort sett in utan att ha tränat nån speciell teknik och tog runt 2 meter i höjden, snart var han bäst i landet i sin ålder och blev så klart uppsnappad av den lokala friidrottsklubben. Den talangen som inte började träna höjdhopp förrän i åttonde klass är nu med i världseliten och kan leva på sin idrott. Han heter Linus Thörnblad och han har genom att kombinera sin stora talang med hård träning nått så långt. Slutsatsen jag drar är att utan båda dessa element så hade han stannat av tidigare i sin utveckling.

Nu tror jag hans personbästa är på 2.32 eller nåt liknande, är alltid kul att se honom på TV.