Logga in

Visa fullständig version : Var tar mats färg vägen.

Fagen
2007-01-24, 12:37
Om jag äter en gul mango, grön spenat spenat och blåbär så kommer min avföring inte att vara regnbågsfärgad. Var tar den färg som finns i maten man äter (naturligt förekommande eller tillsatta färgämnen) vägen?

Eddie Vedder
2007-01-24, 13:24
I många fall är de antioxidanterna som sätter färg, orange, rött å gult beror i regel på rikligt me betakaroten i frukt och grönsaker t.ex. å de finns fler exempel. Så jag skulle tro att de e just för att kroppen tar upp dessa antioxidanter som färgen inte kommer ut sen.

Spenat håller jag däremot inte med om, gröna grönsaker har ju den färgen p.g.a. klorofyll å käkar du grymt mycke broccoli å spenat så skiter du mörkgrönt vill jag lova (been there done that). Även blåbär brukar ju färga av sej i avföringen ordentligt om man äter mycke.

Fagen
2007-01-24, 13:49
I många fall är de antioxidanterna som sätter färg, orange, rött å gult beror i regel på rikligt me betakaroten i frukt och grönsaker t.ex. å de finns fler exempel. Så jag skulle tro att de e just för att kroppen tar upp dessa antioxidanter som färgen inte kommer ut sen.

Spenat håller jag däremot inte med om, gröna grönsaker har ju den färgen p.g.a. klorofyll å käkar du grymt mycke broccoli å spenat så skiter du mörkgrönt vill jag lova (been there done that). Även blåbär brukar ju färga av sej i avföringen ordentligt om man äter mycke.

Aha, se där. Så alla färgerna finns i avföringen, men det blir lite som när man var liten och blandade alla vattenfärgerna? Tack för ditt svar.

Eddie Vedder
2007-01-24, 13:58
Aha, se där. Så alla färgerna finns i avföringen, men det blir lite som när man var liten och blandade alla vattenfärgerna? Tack för ditt svar.

Nä de va inte riktigt så jag menade, de jag menade (vilket även kan vara felaktigt) är att de 1.) är antioxidanterna som färgar frukterna och grönsakerna och 2.) våran kropp tar upp dessa antioxidanter och därmed stannar ju även färgen INOM oss. Exempelvis kan man få orangefärgad hud av väldiga mängder betakaroten, jag käkar 1-2 kg morötter i veckan å mina handflator är faktiskt färgade därefter haha.

Därför följer alltså färgerna inte me ut i toaletten då vi har tagit upp dom ämnena som färgar råvarorna.

Klorofyll dock, är mej veterligen inte en antioxidant som vi tar upp utan den "följer med ut" i viss grad. Varför avföringen dock färgas så väldigt av blåbär vet jag inte.