handdator

Visa fullständig version : Varför låter man konstig på inspelningar?


Slartibartfast
2007-01-24, 11:51
Jag har alltid tyck att jag sett ut som en helt annan människa på foton, men jag har börjat vänja mig nu när jag tagit så många spamfoton och postat här. Att man ser annorlunda ut på foton än i spegeln är ju ganska naturligt eftersom man ser sig spegelvänd i spegeln.

Men hur är det med sin egen röst? Jag tycker jag låter som en helt annan person på inbandningar. Borde man inte känna igen sin röst då man hör den varje gång man pratar? Rösten är ju inte spegelvänd.

Sofia4_4
2007-01-24, 11:54
Jag har alltid tyck att jag sett ut som en helt annan människa på foton, men jag har börjat vänja mig nu när jag tagit så många spamfoton och postat här. Att man ser annorlunda ut på foton än i spegeln är ju ganska naturligt eftersom man ser sig spegelvänd i spegeln.

Men hur är det med sin egen röst? Jag tycker jag låter som en helt annan person på inbandningar. Borde man inte känna igen sin röst då man hör den varje gång man pratar? Rösten är ju inte spegelvänd.

ja, det är verkligen helt sjukt. Det värsta är att jag tycker att folk låter exakt som sigsjälva på inspelningar. Då måste jag låta på inspelningen och inte så som jag är van att höra min röst. Det är inte bra!

Snafu
2007-01-24, 11:55
Helt ovetenskapligt från min sida men: kan det vara så att den röst du hör när du själv talar (medan du talar live) kommer att verka mörkare och ha mer bas? Kanske på grund av att det helt enkelt överförs mer vibrationer/bas till hörselapparaten? Liksom vibrationer från hals till öra, mer bas. Rösten du hör på inspelningen låter mer ljus, just på grund av avsaknaden av den extra basen du hör när du själv talar (medan du talar live).

Bara en gissning.

jontahontas
2007-01-24, 11:56
ja, det är verkligen helt sjukt. Det värsta är att jag tycker att folk låter exakt som sigsjälva på inspelningar. Då måste jag låta på inspelningen och inte så som jag är van att höra min röst. Det är inte bra!

Exakt denna hemska känsla drabbas jag av lite då och då när jag får höra min röst.

Den i mitt huvud är len och mild vilket jag trivs med. Sättet jag pratar osv tycker jag passar min röst väldigt bra. Men den "riktiga" rösten, dvs den alla hör den är väldigt mycket hårdare, bestämdare och framför allt mörkare. En passande befälsröst typ. Mao motsatt till vad jag hör *cry*

jontahontas
2007-01-24, 11:59
Helt ovetenskapligt från min sida men: kan det vara så att den röst du hör när du själv talar (medan du talar live) kommer att verka mörkare och ha mer bas? Kanske på grund av att det helt enkelt överförs mer vibrationer/bas till hörselapparaten? Liksom vibrationer från hals till öra, mer bas. Rösten du hör på inspelningen låter mer ljus, just på grund av avsaknaden av den extra basen du hör när du själv talar (medan du talar live).

Bara en gissning.

Fan det var ju precis motsatt till min erfarenhet. :D

Boven
2007-01-24, 12:01
Det har nått med att göra att vi lyssnar på vår egen röst mer genom vårat eget käkbenet och skallbenet, än att lyssna helt och hållet från hörselingången som vi gör när vi lyssnar på vår inspelade röst.

mvh Boven

MasterChief
2007-01-24, 12:02
Det är inte så konstigt. Ljudet från en inspelning går direkt in i hörselgången. När du pratar själv så är det "du hör" en blandning av ljud som kommer från munnen via luften till örat samt ljud som transporterats från stämbanden genom benstrukturen till örat.

Snafu
2007-01-24, 12:02
Fan det var ju precis motsatt till min erfarenhet. :D

Haha fan vad skumt. Min röst jag hör inspelad låter alltid pipigre. Det kanske är psykosomatiskt, så att säga? Jag vill egentligen låta stenhård och det är därför jag hör det i huvudet, men egentligen är jag en mes? *cry*

jontahontas
2007-01-24, 12:05
Haha fan vad skumt. Min röst jag hör inspelad låter alltid pipigre. Det kanske är psykosomatiskt, så att säga? Jag vill egentligen låta stenhård och det är därför jag hör det i huvudet, men egentligen är jag en mes? *cry*

Ska vi byta? Jag har något du vill ha, du har något jag vill ha. Vi möts på plattan 01.30.

Sofia4_4
2007-01-24, 12:06
Det är inte så konstigt. Ljudet från en inspelning går direkt in i hörselgången. När du pratar själv så är det "du hör" en blandning av ljud som kommer från munnen via luften till örat samt ljud som transporterats från stämbanden genom benstrukturen till örat.

Det var inga bra nyheter. Då betyder det att man låter i själva verket som inspelningen, för alla andra. Hemskt! :furious:

Lilla Brynolf
2007-01-24, 12:08
Jag läste om detta i en gammal Illustrerad Vetenskap. Enligt den artikeln beror det på vibrationer i skallen och käken som gör att vi upplever vår röst som annorlunda.
Som också nämnts kommer en del av ljudet också färdas "inombords" vilket gör att vi uppfattar vår röst på ett visst sätt. Alla andra uppfattar den dock som den hörs på exempelvis en inspelning.

Mass-Tech
2007-01-24, 12:10
Det var inga bra nyheter. Då betyder det att man låter i själva verket som inspelningen, för alla andra. Hemskt! :furious:

Du är inte den ende som tycker det*gah!*

bubbe
2007-01-24, 12:11
Alla andra uppfattar den dock som den hörs på exempelvis en inspelning.


Ja nog vore det konstigt annars.

Snafu
2007-01-24, 12:11
Ska vi byta? Jag har något du vill ha, du har något jag vill ha. Vi möts på plattan 01.30.

Byter gärna. När jag är riktigt bakis så har jag rösten jag egentligen vill ha! Tror jag iaf. Jag kanske ska satsa på att vara konstant bakis hmm, tål att tänkas på.

bubbe
2007-01-24, 12:12
apropå det, ibland när man pratar i en kass telefon/telefonledning och man hör sig själv med någon sek dröjsmål, fyfasiken *gah!*

Sofia4_4
2007-01-24, 12:14
apropå det, ibland när man pratar i en kass telefon/telefonledning och man hör sig själv med någon sek dröjsmål, fyfasiken *gah!*

hahahaha, ja, då kan jag absolut inte fortsätta prata. Få små shockar varje gång jag säger ett ord och då måste jag lägga på.

jontahontas
2007-01-24, 12:18
Jag har fått det ett par gånger under hösten när jag snackat med farsan. Och min faktiska röst låter precis som hans så det blir som om jag hör ett samtal mellan honom och honom :S

Snake
2007-01-24, 12:23
Låter du som mumintrollet på inspelningar Slarti?

Slartibartfast
2007-01-24, 12:50
Det var inga bra nyheter. Då betyder det att man låter i själva verket som inspelningen, för alla andra. Hemskt! :furious:

Hur kommer det sig att det man är van vid att höra och se (sin egen röst när man pratar, sin spegelbild) alltid är den man föredrar? varför är det aldrig andra vägen?

Gpajpen
2007-01-24, 12:51
hahah ja fyfan. alltså grejen e att du hör din röst i huvvet på ett sätt.
på inspelningar (om det är bra kvalité) låter man som andra hör en.
t.ex en polares röst på inspelning låter exakt som han, kan vara liiiiite skillnad men samma röst. men i hans huvve låter det inte alls så.

jag har för övrigt en jävla tur för jag är en av dom få som tycker min röst låter bättre på inspelningar, alltså som andra hör den.

Dnepr
2007-01-24, 12:53
Hur kommer det sig att det man är van vid att höra och se (sin egen röst när man pratar, sin spegelbild) alltid är den man föredrar? varför är det aldrig andra vägen?

Förmodligen för att det är det man är van vid. Det andra känns annorlunda, nytt och avigt.

Tricklev
2007-01-24, 13:31
Hur kommer det sig att det man är van vid att höra och se (sin egen röst när man pratar, sin spegelbild) alltid är den man föredrar? varför är det aldrig andra vägen?

För att min riktiga röst är pipig! *cry*

L-Sami
2007-01-24, 14:09
Jag lyssnar aldrig på min röst när jag pratar :Virro

Mantus
2007-01-24, 14:15
Samma här, rätt okej röst i huvudet, men fasen vad ljus den är i verkligheten. Det värsta är väl att min sångröst låter värdelös i huvudet men i verkligheten är den ännu sämre*mini* .

Sofia4_4
2007-01-24, 14:15
Hur kommer det sig att det man är van vid att höra och se (sin egen röst när man pratar, sin spegelbild) alltid är den man föredrar? varför är det aldrig andra vägen?

hm, intressant. Det är för att man försöker hela tiden att säga nåt smart på ett ovanligt intressant och spänande sätt och förbluffa sin publik och just när man tror att man har lyckats hör man hur detta låter på en inspelning och man undrar: fan, är detta tönt jag?!

Ganymedes
2007-01-24, 15:12
Det har nått med att göra att vi lyssnar på vår egen röst mer genom vårat eget käkbenet och skallbenet, än att lyssna helt och hållet från hörselingången som vi gör när vi lyssnar på vår inspelade röst.

mvh Boven

Boven prickar rätt. Det är precis så det ligger till.

Anonym112
2007-01-24, 15:23
Jepp prova hålla för öronen o prata. Man hör sig själv lika mycket ändå ^^

edit: man hörde sig själv BÄTTRE då! :D