handdator

Visa fullständig version : Vaskulär ocklusion


Jay-Z
2007-01-24, 08:38
Är det någon som kan något om vaskulär ocklusion?

Som jag har förstått det stryper man blodtillförseln, till viss del?, till den tränade muskelgruppen? Hur skulle man göra det i praktiken?

Lite pubmedding (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Search&db=pubmed&term=vascular+occlusion+resistance+training&tool=fuzzy&ot=vascular+occlusion+resistance+trainin).

LBacker
2007-01-24, 12:02
Är det någon som kan något om vaskulär ocklusion?

Som jag har förstått det stryper man blodtillförseln, till viss del?, till den tränade muskelgruppen? Hur skulle man göra det i praktiken?

Lite pubmedding (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Search&db=pubmed&term=vascular+occlusion+resistance+training&tool=fuzzy&ot=vascular+occlusion+resistance+trainin).

Om jag minns korrekt så används en form av kroppstrumpa, som helt enkelt sitter hårt spänd runt extremiteten.

Själv har jag exmperimenterat med följande kombination (på armar/ben):

1. Stretch overload ( påhängda vikter alt. skena, ala Dr. Jose Antonio )
2. Vascular occlusion ( hårt sittande strumpor/bandage/band )
3. Inducering av Vasoconstriction ( genom extrem temperatursväxling mellan värme/kyla )
4. Balsam ( tigerbalsam, ormsalva, nicoflex )
5. Fascial stretching ( Parrillo )
6. 12/24-hour "arm cure-upplägg"

Allt för att få ökad vaskularitet eller specifika hormonsvar (HGH, IGF-1) och genom det kunna matcha min bitiga polares kablar(!) till bicepsådror. Hjälpte det? - Nej, inte direkt.

Lizard
2007-01-24, 12:15
Är det någon som kan något om vaskulär ocklusion?

Som jag har förstått det stryper man blodtillförseln, till viss del?, till den tränade muskelgruppen? Hur skulle man göra det i praktiken?

Lite pubmedding (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Search&db=pubmed&term=vascular+occlusion+resistance+training&tool=fuzzy&ot=vascular+occlusion+resistance+trainin).

Jay, for Christ's sake......
Bara för att det är en intressant effekt i labbmiljö behöver du väl inte ge dig på att tillämpa den i verkligheten..? Ischemiska förhållanden i vävnaden är inte bara av godo och har du bara lite otur får du gangrän i stället för hypertrofi.

Lizard

Jay-Z
2007-01-24, 12:20
Jay, for Christ's sake......
Bara för att det är en intressant effekt i labbmiljö behöver du väl inte ge dig på att tillämpa den i verkligheten..? Ischemiska förhållanden i vävnaden är inte bara av godo och har du bara lite otur får du gangrän i stället för hypertrofi.

Lizard


Haha. Nej, riktigt så besatt att jag hade tänkt prova det är jag inte. Lät bara intressant, och jag hade inte hört uttrycket förrän igår.

Men tänk om det funkar...
Kallbrand ftw!






:D

LBacker
2007-01-24, 12:28
Jay, for Christ's sake......
Bara för att det är en intressant effekt i labbmiljö behöver du väl inte ge dig på att tillämpa den i verkligheten..? Ischemiska förhållanden i vävnaden är inte bara av godo och har du bara lite otur får du gangrän i stället för hypertrofi.

Lizard

Kan inte jag också få lite skäll? :D

LeftRight
2007-01-24, 16:48
Själv har jag exmperimenterat med följande kombination (på armar/ben):

1. Stretch overload ( påhängda vikter alt. skena, ala Dr. Jose Antonio )
2. Vascular occlusion ( hårt sittande strumpor/bandage/band )
3. Inducering av Vasoconstriction ( genom extrem temperatursväxling mellan värme/kyla )
4. Balsam ( tigerbalsam, ormsalva, nicoflex )
5. Fascial stretching ( Parrillo )
6. 12/24-hour "arm cure-upplägg"



:eek:

Jay-Z
2007-02-24, 10:20
Mer om denna typ av träning. Kallad kaatsu i Japan.

http://kaatsu.jp/english/itiran.html

obesogen
2007-02-24, 11:52
Det finns en hel del studier där det gett effekt på extremititeter, men det blir ju svårt att strypa centralt :) Sen gör det djävulskt ont kan jag tala om...Både under och ett bra tag efter.

Ganymedes
2007-02-24, 12:34
Ballen är ju ådrig som fan, och den har man ju strypt några gånger... Kanske borde fungera på armen också då? <--- shit, nu får jag nog första varningen. :)

Jay-Z
2007-02-24, 14:23
Det finns en hel del studier där det gett effekt på extremititeter, men det blir ju svårt att strypa centralt :) Sen gör det djävulskt ont kan jag tala om...Både under och ett bra tag efter.


Vad har du strypt med?

Centralt är väl lätt att strypa. En runt halsen och en runt midjan. :D

Jay-Z
2007-02-24, 14:39
Här finns en introduktion till kaatsu. Där skriver de bland annat att det inte ska förväxlas med ischemiska förhållanden.

http://kaatsu.jp/pdf/0101/01Sato.pdf

Lizard
2007-02-24, 16:41
Här finns en introduktion till kaatsu. Där skriver de bland annat att det inte ska förväxlas med ischemiska förhållanden.

http://kaatsu.jp/pdf/0101/01Sato.pdf


I think she (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=14381) can hook you up....

obesogen
2007-02-24, 18:51
Vad har du strypt med?

Centralt är väl lätt att strypa. En runt halsen och en runt midjan. :D

Blodtrycksmätare. Pumpa upp till 250-300 sen är det bara o köra! :D

Tanner
2007-03-24, 11:24
Träning med ocklusion är ett väldigt intressant ämne men har kanske sin främsta tillämpning inom rehabiliteringsträning.

Då man får samma resultat av lättare belastning (20-40% MVC) med ocklusion som man får med betydligt högre belastningar (80% MVC) utan ocklusion är det kanske en fördelaktig metod att använda efter korsbandsskada/operationer.

Dock är det väl ingen träningsform som rekommenderas generellt då det finns vissa risker med den och bör övervakas/skötas av utbildad personal. Sen att det gör ganska ont är det minsta man kan säga *whistle*

[UnTr] freshmint
2007-11-16, 10:20
Hur funkar vaskulär ocklusion egentligen?

Beror förändringarna i hormonsvaret på att man stoppar blodflödet till muskeln?
Isf hur? genom att venerna trycks ihop?

Kan man få liknande effekt genom att behålla anspänningen i muskeln genom hela setet?

agazza
2007-11-16, 10:24
snöre runt armarna i armhålan under ett armpass?

eller missförstod jag?

King Grub
2007-11-16, 10:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92902&highlight=stryptr%E4ning

agazza
2007-11-16, 10:35
Kom på att när jag var 14 så tävlade jag och en kompis om vem som var mest vaskulär, då tränade vi armarna med 2 hårda breda gummiband runt armarna, och helt rätt så gjorde det ont som satan. Grym pump blev det, men ingen skillnad på effekten.

[UnTr] freshmint
2007-11-16, 10:40
tackar den hade jag missat

pragmatist
2007-11-16, 11:39
freshmint;2642753']
Kan man få liknande effekt genom att behålla anspänningen i muskeln genom hela setet?

Det finns en del som tyder på det:

Effects of low-intensity resistance exercise with slow movement and tonic force generation on muscular function in young men.
Tanimoto M, Ishii N.

We investigated the acute and long-term effects of low-intensity resistance exercise (knee extension) with slow movement and tonic force generation on muscular size and strength. This type of exercise was expected to enhance the intramuscular hypoxic environment that might be a factor for muscular hypertrophy. Twenty-four healthy young men without experience of regular exercise training were assigned into three groups (n = 8 for each) and performed the following resistance exercise regimens: low-intensity [ approximately 50% of one-repetition maximum (1RM)] with slow movement and tonic force generation (3 s for eccentric and concentric actions, 1-s pause, and no relaxing phase; LST); high-intensity ( approximately 80% 1RM) with normal speed (1 s for concentric and eccentric actions, 1 s for relaxing; HN); low-intensity with normal speed (same intensity as for LST and same speed as for HN; LN). In LST and HN, the mean repetition maximum was 8RM. In LN, both intensity and amount of work were matched with those for LST. Each exercise session consisting of three sets was performed three times a week for 12 wk. In LST and HN, exercise training caused significant (P < 0.05) increases in cross-sectional area determined with MRI and isometric strength (maximal voluntary contraction) of the knee extensors, whereas no significant changes were seen in LN. Electromyographic and near-infrared spectroscopic analyses showed that one bout of LST causes sustained muscular activity and the largest muscle deoxygenation among the three types of exercise. The results suggest that intramuscular oxygen environment is important for exercise-induced muscular hypertrophy.

J Appl Physiol. 2006 Apr;100(4):1150-7. Epub 2005 Dec 8.Click here to read

Detta skulle i så fall kunna hjälpa till att förklara varför "pumpmetoden" kan vara effektiv för att bygga så väl styrka som volym.

Cerberus
2007-11-16, 16:39
om man tränar på ett gym med dålig cirkulation(lite syre), är det bra?

King Grub
2007-11-16, 16:42
Nä...