handdator

Visa fullständig version : Skolmat


MEDiAHORAN
2007-01-24, 07:06
Ibland är det ingen vidare mat i skolan, då väljer jag att inte äta. Men det negativa med detta är ju att en lång skoldag och dra direkt efter till gymmet så har man inte lika mycket energi som om man hade ätit.

Därför undrar jag om det funkar bra att käka morötter och pizzasallad (vitkål, vinäger antar jag och peppar) samt sportknäcke. Stötte på en "trendig" GI-tabell som finnes här (http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=94) och både morötter och knäckebröd verkar vara hyfsat snabba. (Är väl lite rädd för aknen också och vill gärna skylla på kosten många gånger.)

Men det borde väl inte vara så stor fara (läs: ingen stor acne trigger tack :P så varna mig gärna om detta är något som får hormonerna ur spel :P ) då jag "ersätter" skolmåltiden. Notera att jag talar om dagar då jag finner maten lite mindre nyttig, så jag äter säkert fyra av fem dagar.

Tack på förhand!

coxie
2007-01-24, 07:09
Inget fel på morötter/knäckebröd/vitkål, kompletterna gärna med mjölk.

Dock kan du ju försöka plocka lite från det som serveras.

Scratch89
2007-01-24, 07:09
Eftersom skolmaten faktiskt har riktmärken att gå efter så tror jag inte att skolmaten kan vara så pass onyttig att det är bättre att äta knäckebröd och pizzasallad. Ät skolmaten för bövelen, oavsett om du dietar eller ej.

Sen kan du slänga din trendiga GI-tabell med, för den delen.

Sverker
2007-01-24, 07:24
Klart att ingen gillar all mat. Någon gång i månaden kanske sallad och knäckebröd går bra men det är ju bara den sista lösningen.
Inget som helst fel på skolamaten och där mina barn går serveras minst två alternativ varje dag.



Att leva på knäckebröd och sallad blir bara ett systemfel som leder till en kroppslig eller själslig kolaps.

skratt
2007-01-24, 20:30
men hon skriver ju inte att hon lever på knäckebröd och sallad? då tycker jag det är helt okej om maten är vidrig.. vet hur det är i min skola.
som tur är har vi massa kikärtor och bönor av olika slag, keso mm. vilket är toppen. väljer oftast det istället för en mosig broccoli-grattäng med typ tre sönderkokta broccolibitar som simmar i en vit slajmig sås..

så nej, skolmaten är inte alltid bra i alla skolor. :S

paddanboy
2007-01-24, 20:32
Bortskämda skitungar.

"Dagens ungdomar..."

Allan
2007-01-24, 20:36
Ämnet är inte helt nytt på Kolozzeum, och föredömligt utrett av kostproffsen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1996869&postcount=60 som är del av http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85714&highlight=skolmaten

MEDiAHORAN
2007-01-24, 22:12
Bortskämda skitungar.

"Dagens ungdomar..."Nåja, du tillförde väldigt mycket. Eftersom jag har fått en del ärr av min akne så är det inte så kul att direkt när man börjar skolan börjar aknen komma krypandes igen. Men det är klart att har man perfekt hy och inte får ärr och gropar så kan man anses som bortskämd när man bara vill ha fullkornsris och något kött (inte någon "collageburgare" med 30% kötthalt).

Alltså håller jag en hyfsat strikt kost och tycker aknen har blivit bättre sedan jag började utesluta ost, pizza, och produkter som innehåller hyfsat mycket sackaros.

Men jag kommer nog att köra på detta de dagar då jag anser att kosten är undermålig.