handdator

Visa fullständig version : 14 år, vill bli större.


Pkaay
2007-01-23, 23:00
Hallå, jag är snart fjorton och jag vill typ bli större, bygga upp ett självförtroende.
Jag har lyft lite tyngder, inte mycket dock, men utan större resultat.
Jag skulle vilja ha en länk till, eller en post med en guide till hur jag kan bygga upp över- och underkroppen.
Detta inkluderar mat, dryck, träning och övrigt som kan spela roll.
Jag vill inte deffa eller liknande.

Tack på förhand!
Emil Eriksson.

tossefar
2007-01-23, 23:09
Bygga självförtroende gör du inte med fysisk träning, men resten går att ordna med ett gymkort och mycket mat.

Trance
2007-01-23, 23:13
Att bygga muskler kan ge en enorm boost för självförtroendet. Det viktigaste med att träna är att när du väl tränar så tränar du hårt (inte att förväxla med att träna hela tiden) samt att du inte ger upp. Det tar alltid tid men om du tränar hårt under en längre period så får du resultat.

Om du vill ha riktigt bra resultat så börjar du dessutom äta bra.

Pkaay
2007-01-23, 23:13
Bygga självförtroende gör du inte med fysisk träning, men resten går att ordna med ett gymkort och mycket mat.

*bs* Det går absolut att bygga upp självförtroende med träning, man känner sig tryggare och därmed bättre.

Och det här med gymkort, jag är snart fjorton år, vart ska jag få tag på ett sådant? :)
Mat finns det däremot gott om.

Pkaay
2007-01-23, 23:14
Trance, tack för råden, ska följa dom.

Pkaay
2007-01-23, 23:30
Ingen som har några råd på hur jag kan träna? :(

Oktay
2007-01-23, 23:33
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 där har du ett bra program och hur man utför övningarna hittar du i övningsbanken, här: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Pkaay
2007-01-23, 23:34
Tack, ska kika på dom.

~~~~Edit~~~~

Dessa övningar utförs med utrusting.
Jag har ingen utrustning.

Dav0d
2007-01-23, 23:37
Inte stor skillnad på dig och en vanlig tonåring. Läs best of delen på kolozzeum som vi säger till alla nya personer på brädan. Där kan du få en hel drös med information kring ditt nya sätt att träna.'


Det går absolut att bygga upp självförtroende med träning, man känner sig tryggare och därmed bättre.

Och det här med gymkort, jag är snart fjorton år, vart ska jag få tag på ett sådant?
Mat finns det däremot gott om.

Ziii owned!

Pkaay
2007-01-23, 23:38
Hm, jag ska kolla på best of avdelningen, den kändes inte lockande eftersom jag absolut inte har något med att vara bäst att göra.

Resten förstod jag inte riktigt.

Dav0d
2007-01-23, 23:39
Om du verkligen inte har tillgång till ett gym, vilket går att fixa oavsett ålder måste bara kunna prata och förhandla (kanske inte på de större anläggningarna men säkerligen på de mindre). Så kan du alltid söka på övningar där man använder kroppen o.s.v. Finns många genom sökfunktionen och på google.

Best of delen är inte för människor som är bäst. De är de "bästa" trådarna som skapats, vilket brukar bidra med mycket bra information!

Pkaay
2007-01-23, 23:41
Jag har inga meningar i att spendera pengar i att bygga upp min kropp, eftersom att jag finner det onödigt, jag är endast tretton år gammal.
Sökfunktionen, vad tror du jag har sysslat med de senaste timmarna? :)
Google innehåller massa skitsnack, och den här sidan skall väl vara bra för folk som vill / faktiskt tränar? :)

Stoltz
2007-01-23, 23:43
Tjena, och välkommen till Kolozzeum!

Best of Kolozzeum (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19) är fruktansvärt bra att läsa in sig lite på, där finns både tips och visdomsord från veteraner. Jag har inte sett en enda tråd där, som inte varit nyttig. Ta det bara lungt och läs igenom det sakta och tålmodigt, annars blir det goja ;)

Z_Bumbis tränignsprogram för nybörjare (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555)är väldigt bra att ta till sig. Låt dig inte luras av att det står "Nybörjare" - Hoppar du på ett elitprogram som du tror ska ge dig enormt med muskler snabbt, har du redan förlorat halva loppet. Inse först och främst att styrketräning är inte så olikt löpning på den fronten. Du kan omöjligt börja med en elitlöpares träningsschema, och klara dig ut ur det lika vältränad. (Jag önskar att jag hade förstått detta också ;) )

Det ska finnas en träningsbank postad av Jorgen tror jag, men jag hittade inte tråden, återkommer om det.

Viktigt är också att du ser över maten. Läs på Näringsforumet och även i Best of... du kommer tacka oss alla för att du åt tillräckligt! (Tillräckligt med mat för någon som styrketränar och växer som du gör nu i fjorton års ålder = Mycket käk!)


Lycka till!

PS. Sökfunktionen kommer väl till pass också!

Pkaay
2007-01-23, 23:45
Tack så mycket Stoltz, det var precis det här inlägget jag letade efter,
fast jag har fortfarande ingen utrustning!

Stoltz
2007-01-23, 23:50
Tack så mycket Stoltz, det var precis det här inlägget jag letade efter,
fast jag har fortfarande ingen utrustning!

Det skaffar du genom ett gym. Tro mig, det är inte mycket pengar vi snackar om, i kontring till vad du får ut av det om du tränar kontinuerligt.

Annars kan du skaffa/bygga egna vikter och bänkar, vilket dock kommer kosta dig mycket mer, ta mer plats, etc.

Att lägga pengar på detta är absolut inte onödigt. Om du tar till dig råd och inte förstör träningen genom vanliga nybörjarmisstag som överträning, leker med maten, etc - Du kommer må så mycket bättre i längden. Plus, tjejerna gillar oftast grabbar med lite muskler. (Ok, det är väl väldigt varierande dock, HUR mycket det ska vara).

Varför inte prata med dina föräldrar om det och se ifall de kan betala för ett gymkort? Och kom ihåg: Styrketräning får dig inte att sluta växa, jag fortsatte som en jävla flaggstång, och många andra likaså.

Pkaay
2007-01-23, 23:51
Om någon bara kunde posta en metod så att jag kan
1. Träna magen.
2. Träna armarna / benen.
3. Träna övrig överkropp.

_UTAN_ utrustning!

Stoltz
2007-01-23, 23:52
HÄR (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) är den förbenade övningsbanken.

Om någon bara kunde posta en metod så att jag kan
1. Träna magen.
2. Träna armarna / benen.
3. Träna övrig överkropp.

_UTAN_ utrustning!

Tja... Om du ber snällt så. Ska posta några smygövningar om någon min.

Dav0d
2007-01-23, 23:52
Tack så mycket Stoltz, det var precis det här inlägget jag letade efter,
fast jag har fortfarande ingen utrustning!

Finns lokaler där du betalar 600 kr för 6 månader. Är det mycket pengar ? Jag tycker inte det.

Pkaay
2007-01-23, 23:54
Pengar är egentligen inget större problem.
Det är principen.

Stoltz
2007-01-23, 23:58
Om någon bara kunde posta en metod så att jag kan
1. Träna magen.
2. Träna armarna / benen.
3. Träna övrig överkropp.

_UTAN_ utrustning!


Ok, då kör vi.

1:
*Sit-ups
*Twisted sit ups.

2:
Armar:
*Armhävningar med litet mellanrum mellan armarna.
*Hitta ett träd med stabil gren/ett fotbollsmål och kör olika versioner av chins.

Benen:
*Spring, gärna i uppförsbacke om din kondition klarar det.
*Hitta en lång trappa och kör grodhopp

OBS: Benträningen blir mest spänst och lite sådant, inte så mycket muskeltillväxt som kanske knäböj med skivstång skulle ge dig.

3:
Rygg: Olika sorters chins, i en riktigt stabil trädgren eller fotbollsmål, etc.
Bröst: Armhävningar.

Du kan också läsa på lite om på vilket sätt olika muskler tränas och efter ett tag kommer du se logiken i hur de kan tränas på olika sätt.

Stoltz
2007-01-23, 23:58
Pengar är egentligen inget större problem.
Det är principen.

Skulle du kunna förklara vad du menar med principen? Varför skulle man inte kunna lägga pengar på ett gym?

datamg
2007-01-24, 00:19
Skulle du kunna förklara vad du menar med principen? Varför skulle man inte kunna lägga pengar på ett gym?

Mja, killen är nog betydligt äldre än vad han utgör sig för att vara, med tanke på hans meningsbyggnad och språkbruk. När man börjar använda ord som "dock" och "inkluderar" och dessutom har principer då är man nog liiiite äldre än 14 år.

//Micke

Stoltz
2007-01-24, 00:26
Mja, killen är nog betydligt äldre än vad han utgör sig för att vara, med tanke på hans meningsbyggnad och språkbruk. När man börjar använda ord som "dock" och "inkluderar" och dessutom har principer då är man nog liiiite äldre än 14 år.

//Micke

Unga personer kan ha ett väldigt moget språkförråd. Jag hade själv ett väldigt välutvecklat ordförråd, även om det förpestades (förpestas kanske?) av svordomar hela tiden ;) Hur som helst, åldern spelar ingen större roll i det här sammanhanget förutom att han måste äta som tre hästar, istället för oss något äldre som bara behöver äta som två.

Jaws
2007-01-24, 00:55
Mja, killen är nog betydligt äldre än vad han utgör sig för att vara, med tanke på hans meningsbyggnad och språkbruk. När man börjar använda ord som "dock" och "inkluderar" och dessutom har principer då är man nog liiiite äldre än 14 år.

//Micke

HAHA, vad har det med saken att göra:D ? Förressten så kan detta vara ett läshuvud;)

datamg
2007-01-24, 01:02
Unga personer kan ha ett väldigt moget språkförråd. Jag hade själv ett väldigt välutvecklat ordförråd, även om det förpestades (förpestas kanske?) av svordomar hela tiden ;) Hur som helst, åldern spelar ingen större roll i det här sammanhanget förutom att han måste äta som tre hästar, istället för oss något äldre som bara behöver äta som två.

Nej, åldern har ingen betydelse det håller jag med om. Vissa ungdomar skriver väldigt bra. Men det har också förekommit en del trådar där trådskapare nästan sett som en utmaning i att framstå som mer eller mindre korkade.

I det här fallet hade trådskaparen principer mot att lägga pengar på ett gymkort. Mina varningsklockor ringde tillsammans med språkbruket (som för mig är ovanligt utvecklat för en 14 åring).

Det är inte min mening att försöka styra upp tråden på något sätt eller säga vad folk kan skriva - det finns det moderatorer som sköter det alldeles utmärkt.

Ville bara i all välmening påpeka att trådskaparen verkar äldre än vad han har uppgivit och att de som engagerar sig i tråden kanske bör vara medvetna om det.

//Micke

Stoltz
2007-01-24, 01:23
Nej, åldern har ingen betydelse det håller jag med om. Vissa ungdomar skriver väldigt bra. Men det har också förekommit en del trådar där trådskapare nästan sett som en utmaning i att framstå som mer eller mindre korkade.

I det här fallet hade trådskaparen principer mot att lägga pengar på ett gymkort. Mina varningsklockor ringde tillsammans med språkbruket (som för mig är ovanligt utvecklat för en 14 åring).

Det är inte min mening att försöka styra upp tråden på något sätt eller säga vad folk kan skriva - det finns det moderatorer som sköter det alldeles utmärkt.

Ville bara i all välmening påpeka att trådskaparen verkar äldre än vad han har uppgivit och att de som engagerar sig i tråden kanske bör vara medvetna om det.

//Micke

Tack :)

NisseEriksson
2007-01-24, 10:35
Mja, killen är nog betydligt äldre än vad han utgör sig för att vara, med tanke på hans meningsbyggnad och språkbruk. När man börjar använda ord som "dock" och "inkluderar" och dessutom har principer då är man nog liiiite äldre än 14 år.

//Micke

Haha.
Varför skulle han ljuga om åldern?

Nina L
2007-01-24, 10:47
Dessa övningar utförs med utrusting.
Jag har ingen utrustning.Träning med kroppen som motstånd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81536)

Mantus
2007-01-24, 14:36
Nej, åldern har ingen betydelse det håller jag med om. Vissa ungdomar skriver väldigt bra. Men det har också förekommit en del trådar där trådskapare nästan sett som en utmaning i att framstå som mer eller mindre korkade.

I det här fallet hade trådskaparen principer mot att lägga pengar på ett gymkort. Mina varningsklockor ringde tillsammans med språkbruket (som för mig är ovanligt utvecklat för en 14 åring).

Det är inte min mening att försöka styra upp tråden på något sätt eller säga vad folk kan skriva - det finns det moderatorer som sköter det alldeles utmärkt.

Ville bara i all välmening påpeka att trådskaparen verkar äldre än vad han har uppgivit och att de som engagerar sig i tråden kanske bör vara medvetna om det.

//Micke

Faktiskt min första tanke också, även fast jag själv älskade att använda en uppsjö av äldre uttryck vid den åldern.

Mantus
2007-01-24, 14:40
Pengar är egentligen inget större problem.
Det är principen.

Principen? Folk har gjort mycket dumt för principers skull, dock så verkar den här principen ovanligt ogenomtänkt. Att inte lägga ned pengar på en hobby går väl för sig men när man funderar på att ha styrketräning som hobby så behöver man i en inte alltför avlägsen använda sig av hjälpmedel således är ett gymkort att föredra framför att köpa hem vikter själv. Särskilt om du går efter principen att styrketräning skall kosta så lite som möjligt.

Sunesha
2007-01-24, 14:46
Träning med kroppen som motstånd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81536)

Länken som Nina postade innehåller nog mer eller mindre allt. Om du gillar läsa och ta reda på saker så finns där stoft. Jag rekomenderar värmt bodyweightculture om du vill ha en helkropps träning med enbart hjälp av kroppens tyngd. Gratis.

Man kan bygga en stark kropp med enbart kroppen. Gymmnaster och kampsportsutövare tränar ofta enbart med kroppen även om just de monster som K1 killarna lyfter skrot.

Ät ordentligt och träna iaf 1-2 gånger i veckan hårt så kommer de kännas bättre.

Jag tränade mycket gymmnastik och hade en bra fysik för min ålder när jag var runt 12-14.

Sunesha
2007-01-24, 14:51
Ett tillägg som kan vara värt att nämna. Det kräver dedikation och tid för bygga en stark fysik. Se det som andra sporter. Man är inte mäster fotbollsspelare bara för man tränat fotboll i 6 månader.

Bondlurk
2007-01-24, 16:26
Hallå, jag är snart fjorton och jag vill typ bli större, bygga upp ett självförtroende.
Jag har lyft lite tyngder, inte mycket dock, men utan större resultat.
Jag skulle vilja ha en länk till, eller en post med en guide till hur jag kan bygga upp över- och underkroppen.
Detta inkluderar mat, dryck, träning och övrigt som kan spela roll.
Jag vill inte deffa eller liknande.

Tack på förhand!
Emil Eriksson.

Citerar för att påpeka att jag inte läst alla andra inlägg!

Jag tycker att du är inne på helt rätt spår! Undvika deff och liknande tills du blir äldre, och ge dig på träning med vikter i tidig ålder. Du nämner även att du vill förbättra ditt självförtroende och det verkar många vara skeptiskt ställda till att vikt-träning skulle hjälpa. Men jag personligen fick extremt mycket bättre självförtroende av att börja träna, detta var ett oväntat positiv.

Ta en titt på ett tre-dagars program i "Best of sektionen", när det gäller kost så bör du ta ett besök på biblioteket och lära dig grundläggande näringslära och senare läsa lite på internet om vad som gäller om träningstillskott och liknande, en bra inställning om det är att tillskott kan inte ge dig något som inte mat kan, tillskott är bara när du inte har tid/lust/pengar(?) att fixa fram mat.

Träning, mat, vila är de viktigaste delarna! Lycka till!

Pkaay
2007-01-24, 19:34
Efter att ha läst igenom alla intressanta poster ifrågasättande min ålder, kan jag intyga att jag är tretton, snart fjorton år gammal.
Jag pratade med Tom Jr tidigare idag, en kille som har en thread som heter
'15 åringens hämnd'.
Han föreslog i stort sett samma saker som Bondlurk, Mat och träning.
Måste tillägga att det här med princip som jag skrev om tidigare, är att jag tycker inte själv att det känns bra som trettonåring att spendera pengar, oavsett summa, på utrustning etc.
Jag bad mina föräldrar om hantlar, det skall dem inskaffa.
Det jag har tänkt ut än så länge är att jag ska försöka springa i uppförsbackar,
för att se om min kondition pallar det.

Tack för alla härliga råd!
/Emil Eriksson .

Pkaay
2007-01-24, 19:36
Måste också säga att bilder kanske kommer upp.. :P

Bondlurk
2007-01-24, 19:38
Starta en träningsjournal vet ja! Posta länken här bara så vi intresserade kan läsa.

Pkaay
2007-01-24, 19:44
Absolut, när jag har klart för mig hur / när jag ska träna.

Pkaay
2007-06-02, 01:54
Vill bara uppmärksamma om att träning = gjord, ser bättre ut.
Tack för råden, är mkt större nu :D

Raggis
2007-06-02, 01:59
Vill bara uppmärksamma om att träning = gjord, ser bättre ut.
Tack för råden, är mkt större nu :D

Upp med för- och efter bilder!

vesterberg
2007-06-02, 02:02
de flesta gym har en lägsta ålder på 15 år, tyvärr.

men det går att träna det mesta, om inte allt, hemma - iaf när man är nybörjare. kolla bara i övningsbanken på övningarna, sen tänker du efter om du har något som kan användas hemma.

dessutom finns det hantelset, och med hantlar kan man komma en bra bit på vägen. t.ex. på Rusta, hantelset för upp till 20kg för 500 spänn.

Johan_P
2007-06-02, 11:54
Eller så kan man vänta tills man har åldern inne och börja träna ;) Men så länge det är kul och det ger en något så är det självklart man kan hålla på med "hemmaträning".

Ganymedes
2007-06-02, 12:18
Kul att läsa dina inlägg, du verkar uppriktig i din önskan att bygga och jag önskar dig all välgång och lycka med detta!

Men...

Jag förstår inte vitsen med din kontraproduktiva princip riktigt; du vill inte lägga "massa" pengar på träning. Fine. Men gymkort kan man få för ett par-tre hundringar i månaden. Nått mer behöver du inte betala. Det rör sig om pengar som många i din ålder slänger ut på skräpmat och sprit utan att blinka. Har du några kamrater som idrottar? Kolla vad de får betala i träningsavgift. Plus att man i många sporter måste köpa sin egen utrustning. Sedan omvärderar du nog kostnaden för gymkortet. :)

Förutom att du får tillgång till mångdubbelt bättre utrustning än vad du kan rimligen kan köpa hem själv, kommer du med största sannolikhet få en ännu större motivation på gymmet. Plus att du kan fråga duktiga personer på plats om hjälp och tips.

Se nu till att tänka om, sätt fokus på ett bra gym och acceptera att det får kosta nån hundring (det är ju en investering i dig själv det handlar om!) och fortsätt att besöka Kolozzeum! :)

Edit: om du omöjligen kan hitta ett gym där du får träna (många har 15 årsgräns men är inte så petiga), så är det så klart bättre än inget att köra hemma. Men när du inte längre kan skylla på åldern... ;)

Rambo
2007-06-03, 12:55
När jag var yngre tränade jag genom att lyfta stenar,gräva gropar,hugga ved och släpa stora stockar i skogen ....det var tider det *flex*

UrkProductions
2007-06-03, 14:19
köp inte bara hantlar! Köp en skivstång med tillhörande vikter! Du kan träna precis HELA kroppen med den! Bästa benövningen kan du utöva med skivstång. Bästa axelövningar kan du utöva med skivstång. Bästa bröstövning kan du köra! Ja behöver jag säga mer? spring iväg å köp en skivstång.

zydar
2007-06-03, 20:10
ut o löp istället, bygga muskler kan du göra när du blir äldre, grundkonditionen är den du tränar upp i yngre år. ett tips bara, men gör som du vill.

Noodles
2007-06-04, 09:29
ut o löp istället, bygga muskler kan du göra när du blir äldre, grundkonditionen är den du tränar upp i yngre år. ett tips bara, men gör som du vill.

Vilken grundkondition menar du då? Den som äldre använder som ursäkt när deras träning består av sport på tv, öl och jordnötter? "Jag sprang ju som ung så en viss grundkondition har man ju..."

Med det sagt vill jag inte förringa alla positiva effekter av att springa. Att bygga upp en "grundkondition" känns däremot meningslöst.

zydar
2007-06-04, 11:40
Vilken grundkondition menar du då? Den som äldre använder som ursäkt när deras träning består av sport på tv, öl och jordnötter? "Jag sprang ju som ung så en viss grundkondition har man ju..."

Med det sagt vill jag inte förringa alla positiva effekter av att springa. Att bygga upp en "grundkondition" känns däremot meningslöst.






jag kanske snackar skit. men varför tjattar alla om att det är så viktigt att träna cardio när man är yngre för man bygger upp grunden,, har ja hört från flera håll.

Noodles
2007-06-04, 13:43
jag kanske snackar skit. men varför tjattar alla om att det är så viktigt att träna cardio när man är yngre för man bygger upp grunden,, har ja hört från flera håll.

Diskussionen har varit uppe förr:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91776&highlight=grundkondition

Jag står fast vid det jag skrev där. Den fördel jag kan tänka mig är att man är van vid aktiviteten och är inte lika mentalt rädd att faktiskt anstränga sig. Det första problemet för folk som är ovana vid konditionsträning är att de stannar så fort det blir jobbigt.

stahlberg
2007-06-05, 23:00
Tänk om SL-klubbarna skulle säga till intresserade ungodmar : "Ut och spring bara...". Då skulle det inte finnas EN ENDA internationellt tävlande styrkelyftare i dethär landet.