handdator

Visa fullständig version : vispad äggvita :D


jaaaaag
2007-01-23, 22:33
Läste tipset om att vispa äggvita och ha i lite sötningsmedel och sen äta. Jag gjorde detta och hade i lite kanel, och faktiskt tyckte det var både mättande och sötsugebortagande :D (och ganska gott men då får man verkligen inte vara kräsen)

Men nu till min fråga.. kan man göra maränger av detta? För man gör ju på samma sätt men med socker när man ska göra riktiga maränger.
Jag använder hermesetas flytande sötningsmedel, är det något problem med att värma upp det i ugnen? Någon som har egen erfarenhet av detta. Jag tror det står på flaskan att man kan använda det i bak, då borde det ju funka.

I det riktiga marängeceptet hade man också i ättikssprit. Varför? Är det för konsistens eller smak eller vad?

Anova
2007-01-23, 23:49
Det blir inga bra maränger om du använder sötningsmedel.. Jag har testat.. Smaken blir inte något vidare och konsistensen blir konstig..
Jag har fått lära mig att ättikssprit gör smeten styvare och mer lättarbetad, men har också hört att det är för "fluffighetens" skull..

TylerDurden84
2007-01-24, 07:11
Ättika gör så att marängerna blir fluffigare. Hermesetas flytande tål upphettningen utan att förlora smak. Tyvärr så kommer äggvitan att sjunka och bli mjuk i ugnen om du inte ha i socker.

jaaaaag
2007-01-24, 14:26
Aha då mysslyckades den idén. Tack iallafall.

00600
2007-01-24, 18:43
Kör alltid äggvitorna i micron.
Kanske inte det godaste - men orkar verkligen inte stå och vispa på morgonen :)

Cilia
2007-01-24, 22:06
blanda ner bär och lite kessella och frys så har du glass

jaaaaag
2007-01-25, 13:25
Kör alltid äggvitorna i micron.
Kanske inte det godaste - men orkar verkligen inte stå och vispa på morgonen :)


vavava? köra äggvitorna i mikron? låter.. underligt.

jaaaaag
2007-01-25, 13:25
blanda ner bär och lite kessella och frys så har du glass

=).. är det sant. Kul det måste testas´!