handdator

Visa fullständig version : Övre/nedre obliques ?


Hammargren
2007-01-23, 21:50
magmuskulaturen kan inte delas upp i övre och nedre del i och med att det är en och samma muskel - aktiverar man "nedre delen" av magen så aktiverar man även den "övre". trots detta så finns det specefika övningar för både övre, nedre och mitten av rectus abdominis, och för en så bra utveckling som möjligt så bör man variera mellan dessa övningar (i alla fall vad jag har hört). nu till själva fråga: kan man träna "övre" och "nedre" delen av obliques? jag vet att aktiverar man "nedre" så arbetar även "övre" eftersom, precis som rectus abdominis, är obliques en enda stor muskel. men jag tycker bestämt att det tar betydligt mer på "nedre" delen när man kör tex sneda hypersträck än när man kör tex crunches med sidovridning.

tack i förskott

Allan
2007-01-23, 21:53
....men jag tycker bestämt att det tar betydligt mer på "nedre" delen när man kör tex sneda hypersträck än när man kör tex crunches med sidovridning.

tack i förskott

Kör så då. Den lilla skillnaden har ingen som helst betydelse. Nej, du kan inte träna den nedre delen. Obliquies delas upp i en inre och en yttre del - inte en övre och undre.