handdator

Visa fullständig version : 1 månad - toppa konditionen


Fille.p
2007-01-23, 21:40
Hallå alla.
Idag kom brevet ifrån pliktverket och om lite mer än en månad är det dags för mönstring. Jag vill givetvis prestera så bra som möjligt på testerna, styrkar bör inte vara några problem däremot konditionen.Det blir ungefär kondition 1gång/vecka och styrketräning 5gånger/vecka
Frågan är alltså hur jag ska lägga upp träningen nu innan. bara intervallpass låter lite mycket så hur ska man dela upp träningen? olika långa intervaller? något pass man bara rullar på lugnare? hade tänkt köra den mesta träningen på rulle/trainer och lugna ner lite på styrketräningen också nu innan för att palla med konditionsträningen.

Är det någon här som har tips eller förslag så dela gärna med er.

//Fille

Jax
2007-01-23, 22:04
Testet är cykling, alltså cykelträna till stor del. Visst kan du springa lite också men du har inte så lång tid på dig. Mitt förslag är att du cyklar mycket och gärna en del intervall och mjölksyraträning. Är du hyfsat vältränad är det inga problem att få en sjua.

Nu tänkte jag till normalmönstringen. Siktar du på extramönstring till jägare?

muppen100
2007-01-23, 22:06
Eftersom konditionstestet på mönstringen utförs på en cykel bör du träna på cykling. Tunga intervaller och kör även på samma sätt som du kommer göra på mönstringen. Dvs. Värm upp 5-10 minuter, öka motståndet, cykla 2 min, öka motståndet, osv. tills du når upp till en total tid av ca. 20 min (uppvärmning inkluderad).

Jag skulle köra detta 2-3 ggr i veckan. Om du får nån tjänst så börjar du träna kondition regelbundet genom att löpa.

Fille.p
2007-01-23, 22:13
tack för de snabba svaren. Ja det är cykling för hela slanten vad gäller kondition nu innan mönstringen. kör med trainer nu, kört ett pass idag. 4st 5min intervaller äkade motståndet för varje minut. Jag siktar på extramönstring till jägare, men det kan nog bli väldigt svårt nu. klarar alla jägartesten förutom konditionen i nuläget så det är vad jag ska lägga krutet på och försöka toppa formen till den 28 februari.