handdator

Visa fullständig version : Överviktiga barn & ungdomar


Fiia
2007-01-23, 20:54
Har precis kommit hem från jobbet. Varje tisdag från kl 18.30-20.00 jobbar jag som ledare för Enjoying Life. Överviktiga barn & ungdomar som är 12-17 år gamla. Vi har alltid 30 minuters teori då vi diskuterar och pratar om allt som har med självkänsla, träning och kost. Den sista timmen försöker vi alltid hålla igång så mkt som möjligt med olika aktiviteter. Målet är att försöka få ungdomarna ett intresse för olika aktiviteter,sport och motion.
Fler och fler blir överviktiga och dagens ungdomar blir mer och mer stillasittandes. TUR att sånna här aktiviteter finns. Gruppen har grymt roligt tillsammans och de stöttar varandra. Vi gör allt för att få in så många fler i gruppen och för att hjälpa till.
Ville bara meddela om att det finns hjälp för såna som behöver den. Man måste bara våga ta steget. Det finns hopp för alla :D :thumbup: :hbang:

YEAH

ta en titt http://www.rf.se/orebro/t3.asp?p=89523

Tom Jr
2007-01-23, 21:16
Härligt! :thumbup:

Det behövs verkligen. Finns det något sådant här i de övriga storstäderna? Det borde det iallafall. Man märker hur mer och mer blir ointresserade av kost, träning och hälsa. Man väljer helt enkelt att spela dator istället för att gå till gymmet. Man äter chokladkaka istället för lunch och så vidare - det är helt fel och behöver en rättelse. Så ni får toppbetyg av mig! ;)

Fiia
2007-01-23, 21:26
Härligt! :thumbup:

Det behövs verkligen. Finns det något sådant här i de övriga storstäderna? Det borde det iallafall. Man märker hur mer och mer blir ointresserade av kost, träning och hälsa. Man väljer helt enkelt att spela dator istället för att gå till gymmet. Man äter chokladkaka istället för lunch och så vidare - det är helt fel och behöver en rättelse. Så ni får toppbetyg av mig! ;)

Bra fråga. Jag vet ialla fall att Örebros län arbetar med detta.
Man får höra endel ska jag tala om för dig. Det enda intresset de har är TVN&DATORN. helt otroligt. Men de vill gärna prova på nya saker. Ett förslag som kom upp var styrketräning :D wii .
tackartackar. vi jobbar på :thumbup:

Milia
2007-01-24, 08:19
Åh, shit vilket roligt uppdrag du verkar ha! Sånt skulle jag också vilja göra!
Har du fått någon sorts utbildning inför detta eller, och i så fall vad, var och hur lång?

Fiia
2007-01-24, 16:29
Åh, shit vilket roligt uppdrag du verkar ha! Sånt skulle jag också vilja göra!
Har du fått någon sorts utbildning inför detta eller, och i så fall vad, var och hur lång?


:) Jepp, jag har gått utbildningen och den heter Enjoying Life. Den var i Örebro och det var en tre lördagars utbildning... Från kl 09.00-ca14.00
:D

bluelight
2007-01-24, 16:33
Ja, man ser ju bara i skolan (är själv snart 18 år) hur folk äter och inte äter. Dom vuxna på skolan är iofs inte speciellt mycket bättre.

Citerar min mattant:

"höhö, en riktig kaloribomb! fint!"

:laugh: :D

I Örebro också, najs! Tränar du någonstans annars?

Fiia
2007-01-24, 19:41
Ja, man ser ju bara i skolan (är själv snart 18 år) hur folk äter och inte äter. Dom vuxna på skolan är iofs inte speciellt mycket bättre.

Citerar min mattant:

"höhö, en riktig kaloribomb! fint!"

:laugh: :D

I Örebro också, najs! Tränar du någonstans annars?

jo, är grymt mycket halvfabrikat i skolan :I

Tränar på Davidträningscenter i Karlskoga ;D

Eddie Vedder
2007-01-24, 19:43
Tränar på Davidträningscenter i Karlskoga ;D

Bättre på bruksgymmet i Degerfors!!!:hbang:

Pkaay
2007-01-24, 19:46
Fan va kul att folk engagerar sig i sånt här, Fiia!
:thumbup:

Newi
2007-01-24, 20:26
Håller verkligen inte med om allt som sagts i denna tråd. Här om dagen tänkte jag på just det här när jag och några skolkamrater diskuterade den pinsamma kafeterian som har stängt ner under lunchtid och dessutom har ett ganska tamt utbud. Detta på grund av att skolan ville engagera sig mer angående just övervikt.

När vi satt och pratade där så tittade jag runt i matsalen där det satt säkert 300 personer - såg inte en enda överviktig vid första anblicken. Givetvis finns dom, men det är en väldigt liten del av den totala andelen elever. Att dom som inte är överviktiga (säkert runt 95%) ska drabbas på grund av något som endast en liten bråkdel lider av är absurt. När man dessutom tittar på dom vuxna lärarna ser man att det i själva verket är dom som inte tar hand om sig själva. En fjärdedel av lärarna som jag har är överviktiga till exempel.

Dessutom tycker jag allt fler ungdomar börjar träna på gym. I min klass i skolan så är vi runt 15 killar. Av dom vet jag bara typ 3 st som inte gymmar och jag tror att alla dom håller på någon sport istället.

Däremot håller jag med om en sak. Datorn tar över mer och mer. Utöver gymmandet så är dom flesta ganska inaktiva och det är ett problem.

Men det är givetvis bra att det finns stöd för dom som behöver det, självklart.

bluelight
2007-01-24, 21:17
Tja, vårat café har slutat sälja godis och läsk (förutom loka), men dom har ju lite undantag; Vitt bröd, kexchoklad, delicatobollar, dammsugare, havrebollar, mazariner och bullar. Men det kanske inte räknas som godis, då är det ju nyttigt!

Jag har massor utav överviktiga i min skola, eller massor, en hel del iallafall. Även om inte alla är överviktiga så kan jag intyga att 70-80% äter onyttigt och trycker i sig cola från kiosken 100 meter bort, det om något kommer ju sätta sig som fetma i framtiden.

Larsen
2007-01-24, 22:20
Tja, vårat café har slutat sälja godis och läsk (förutom loka), men dom har ju lite undantag; Vitt bröd, kexchoklad, delicatobollar, dammsugare, havrebollar, mazariner och bullar. Men det kanske inte räknas som godis, då är det ju nyttigt!

Jag har massor utav överviktiga i min skola, eller massor, en hel del iallafall. Även om inte alla är överviktiga så kan jag intyga att 70-80% äter onyttigt och trycker i sig cola från kiosken 100 meter bort, det om något kommer ju sätta sig som fetma i framtiden.

Går du på NTI gymnasiet? *whistle*

adde
2007-01-25, 12:37
Håller verkligen inte med om allt som sagts i denna tråd. Här om dagen tänkte jag på just det här när jag och några skolkamrater diskuterade den pinsamma kafeterian som har stängt ner under lunchtid och dessutom har ett ganska tamt utbud. Detta på grund av att skolan ville engagera sig mer angående just övervikt.

När vi satt och pratade där så tittade jag runt i matsalen där det satt säkert 300 personer - såg inte en enda överviktig vid första anblicken. Givetvis finns dom, men det är en väldigt liten del av den totala andelen elever. Att dom som inte är överviktiga (säkert runt 95%) ska drabbas på grund av något som endast en liten bråkdel lider av är absurt. När man dessutom tittar på dom vuxna lärarna ser man att det i själva verket är dom som inte tar hand om sig själva. En fjärdedel av lärarna som jag har är överviktiga till exempel.

Dessutom tycker jag allt fler ungdomar börjar träna på gym. I min klass i skolan så är vi runt 15 killar. Av dom vet jag bara typ 3 st som inte gymmar och jag tror att alla dom håller på någon sport istället.

Däremot håller jag med om en sak. Datorn tar över mer och mer. Utöver gymmandet så är dom flesta ganska inaktiva och det är ett problem.

Men det är givetvis bra att det finns stöd för dom som behöver det, självklart.

I EU är 18% av barnen överviktiga (BMI 25-30) eller obese (>30), det ÄR ett problem. För vuxna är siffrar 65%! i england tex!!