handdator

Visa fullständig version : Frågor om mjölk


Arngrim
2007-01-23, 15:55
Om jag har förstått det hela rätt så är det A-vitaminet i mjölk som är skadligt om man överkonsumerar men finns det mjölk utan A-vitamin och i så fall är denna mjölken hälsofarlig i stora mängder? Finns det något man kan kombinera med mjölken för att "inaktivera"/"binda upp" A-vitaminet?

Kurash
2007-01-23, 16:11
Ekologisk mjölk är utan tillsatta A-vitaminer.

Gpajpen
2007-01-23, 16:16
hm antar att du tänker på sambandet högt intag av vitamin A och benskörhet?

du behöver dricka cirka 3,3 liter mellanmjölk för att komma upp i 100% av RDI och sådana mängder mjölk under en längre tid är inte bra.
en liter om dagen ger t.ex bara ~30% av RDI för vitamin A.
så skär helt enkelt bara ner på mjölk konsumtionen om du nu dricker väldigt mycket. annars ser jag ingen fara med det, speciellt inte där vitamin A skulle vara boven.

mjölk utan vitamin A vet jag inte om det finns. man tillför vitamin A och D i mjölk för att dom försvinner när man tar bort fettet från mjölken.

Arngrim
2007-01-23, 16:30
hm antar att du tänker på sambandet högt intag av vitamin A och benskörhet?

du behöver dricka cirka 3,3 liter mellanmjölk för att komma upp i 100% av RDI och sådana mängder mjölk under en längre tid är inte bra.
en liter om dagen ger t.ex bara ~30% av RDI för vitamin A.
så skär helt enkelt bara ner på mjölk konsumtionen om du nu dricker väldigt mycket. annars ser jag ingen fara med det, speciellt inte där vitamin A skulle vara boven.

mjölk utan vitamin A vet jag inte om det finns. man tillför vitamin A och D i mjölk för att dom försvinner när man tar bort fettet från mjölken.

Jag dricker ca 6l mjölk/dag p.g.a att jag har ett högt energibehov (ca 4000 kcal/dag och ändå bara 75 kg lätt) och jag hatar att äta x kg mat tills jag spyr så därför tycker jag att mjölken funkar bra. Tyvärr så sägs det vara förknippat med testikelcancer och benskörhet men om man kan lyckas komma undan A-vitaminet så borde det vara lungt?

Shakemynuts
2007-01-23, 16:33
Det kan väl inte vara så farligt att dricka 6 liter mjölk, om det nu bara är för ett litet tag.
Brukar väl inte va så farligt att överdosera vitaminer för bara ett litet tag.

NisseEriksson
2007-01-23, 16:35
Jag dricker ca 6l mjölk/dag p.g.a att jag har ett högt energibehov (ca 4000 kcal/dag och ändå bara 75 kg lätt) och jag hatar att äta x kg mat tills jag spyr så därför tycker jag att mjölken funkar bra. Tyvärr så sägs det vara förknippat med testikelcancer och benskörhet men om man kan lyckas komma undan A-vitaminet så borde det vara lungt?

6 liter är påtok för mycket.


"Vitamin D är ett fettlösligt vitamin vilket betyder att det kan lagras i kroppens fettväv. Överdosering av vitaminet under lång tid kan därför vara farligt och ge skador framför allt i form av förkalkningar i vävnader och organ."

Källa:http://www.mjolkframjandet.se/aktuellt/nyheter_om_mat_och_halsa/artiklar/vilken_dryck_ger_dig_18_av_22


Det finns betydligt enklare sätt att få tillräckligt med energi.

Gpajpen
2007-01-23, 16:36
Jag dricker ca 6l mjölk/dag p.g.a att jag har ett högt energibehov (ca 4000 kcal/dag och ändå bara 75 kg lätt) och jag hatar att äta x kg mat tills jag spyr så därför tycker jag att mjölken funkar bra. Tyvärr så sägs det vara förknippat med testikelcancer och benskörhet men om man kan lyckas komma undan A-vitaminet så borde det vara lungt?

6 liter mjölk per dag är inte hälsosamt. overkill.
försök hitta enerigirika livsmedel att äta på då och då.
jordnötter t.ex, väldigt energitätt.
finns många trick att tillgå för att få i sig mer energi. bara göra tvärtom mot vad man gör om man vill gå ner i vikt.

eftersom du har ett energibehov på 4k å väger 75kg motionerar du mkt, drick en drink maltodextrin t.ex innan och efter konditionen. 50g innan 50g efter. redan där äre det 410kcal.

Kurash
2007-01-23, 16:39
6 liter är påtok för mycket.


"Vitamin D är ett fettlösligt vitamin vilket betyder att det kan lagras i kroppens fettväv. Överdosering av vitaminet under lång tid kan därför vara farligt och ge skador framför allt i form av förkalkningar i vävnader och organ."

Källa:http://www.mjolkframjandet.se/aktuellt/nyheter_om_mat_och_halsa/artiklar/vilken_dryck_ger_dig_18_av_22


Det finns betydligt enklare sätt att få tillräckligt med energi.

I den Ekologiska mjölken finns det inte heller någon tillsatt D-vitamin.

King Grub
2007-01-23, 16:40
1 L mjölk ger mer än RDI för kalcium. Kalcium ökar risken för prostatacancer.

Arngrim
2007-01-23, 16:44
6 liter mjölk per dag är inte hälsosamt. overkill.
försök hitta enerigirika livsmedel att äta på då och då.
jordnötter t.ex, väldigt energitätt.
finns många trick att tillgå för att få i sig mer energi. bara göra tvärtom mot vad man gör om man vill gå ner i vikt.

eftersom du har ett energibehov på 4k å väger 75kg motionerar du mkt, drick en drink maltodextrin t.ex innan och efter konditionen. 50g innan 50g efter. redan där äre det 410kcal.

Jag motionerar inget utan det är min överaktiva sköldkörtel som ligger bakom mitt höga energibehov. Att dricka maltodextrin låter som en väg att gå men då finns det väl "hälsorisker" med att överkonsumera det med?

Gpajpen
2007-01-23, 16:46
alltså, borde ett intag på 6,66dl/dag (15% kalcium/dl x 6,66 = 99,9% av RDI)
vara optimalt OM man har mjölk som enda källa för kalcium och man vill ha med mjölk i kosten.

Gpajpen
2007-01-23, 16:47
Jag motionerar inget utan det är min överaktiva sköldkörtel som ligger bakom mitt höga energibehov. Att dricka maltodextrin låter som en väg att gå men då finns det väl "hälsorisker" med att överkonsumera det med?
aha ok. tänkte inte så långt.
nja inte direkt hälsorisker vad jag vet, dåligt för tänderna i längden. precis som cola osv.

Eddie Vedder
2007-01-23, 18:13
6 liter mjölk är ohälsosamma mängder även om du dricker fettreducerad mjölk utan tillsatt A-och D-vitamin. De är fotfarande överkonsumtion av kalcium så de skriker om de.

Dricker du så mycke mjölk där vitaminerna är tillsatta så ökar ju risken för att du ska överdosera dessa oxå.

Tabbe
2007-01-23, 19:08
Jag motionerar inget utan det är min överaktiva sköldkörtel som ligger bakom mitt höga energibehov. Att dricka maltodextrin låter som en väg att gå men då finns det väl "hälsorisker" med att överkonsumera det med?

lyckoost skulle jag saga, hur far man det "problemet"?
Kanske inte for dig men jag skulle inte ha ngt imot det.

King Grub
2007-01-23, 19:11
lyckoost skulle jag saga, hur far man det "problemet"?
Kanske inte for dig men jag skulle inte ha ngt imot det.

Kanske borde läsa på om hyperthyroidism innan du kommer med dumheter av den där typen?

Eddie Vedder
2007-01-23, 19:15
lyckoost skulle jag saga, hur far man det "problemet"?
Kanske inte for dig men jag skulle inte ha ngt imot det.


Hehe, jag oxå. Då hade jag tryckt käk från de att jag vakna i stort sett tills jag somna*drool*

Tabbe
2007-01-23, 19:18
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthyroidism

Last igenom det och insett att det absolut inte ar ngt man vill.
Forlat for min dumma fraga.

Tabbe
2007-01-23, 19:20
Hehe, jag oxå. Då hade jag tryckt käk från de att jag vakna i stort sett tills jag somna*drool*

Du borde nog lasa igenom wikipedia grejen jag lanka till, det ar inte nagot man vill ha =/

Major clinical weight loss (often accompanied by a ravenous appetite), intolerance to heat, fatigue, weakness, hyperactivity, irritability, apathy, depression, polyuria, and sweating. Additionally, patients may present with a variety of symptoms such as palpitations and arrhythmias (notably atrial fibrillation), shortness of breath (dyspnea), loss of libido, nausea, vomiting, and diarrhea

Eddie Vedder
2007-01-23, 19:24
Du borde nog lasa igenom wikipedia grejen jag lanka till, det ar inte nagot man vill ha =/

Major clinical weight loss (often accompanied by a ravenous appetite), intolerance to heat, fatigue, weakness, hyperactivity, irritability, apathy, depression, polyuria, and sweating. Additionally, patients may present with a variety of symptoms such as palpitations and arrhythmias (notably atrial fibrillation), shortness of breath (dyspnea), loss of libido, nausea, vomiting, and diarrhea

Ojdå*whistle* Aldrig ska man sticka ut näsan utan att veta va man snackar om.

:smash: på mej.

Tjuckot
2007-01-23, 19:49
Ja för du är ju så tjock eddie, ät mer ffs :p

maRRtin
2007-01-23, 22:29
I den Ekologiska mjölken finns det inte heller någon tillsatt D-vitamin.
I Arlas gör det i varje fall det, men ingen A.

ligne
2007-01-23, 22:55
jag borde kunna detta, jag jobbar på skånemejerier.

men tyvärr, haha =)

Kurash
2007-01-23, 23:16
I Arlas gör det i varje fall det, men ingen A.

Det stämmer ju faktiskt. I stand corrected.