handdator

Visa fullständig version : vitaminbrist?


robert86
2007-01-23, 15:11
Hej!
Jag är allergisk mot i princip alla grönsaker så under min livsstid har jag nog ätit mindre grönt än vad andra gör på en vecka. Förut sket jag i vitaminbrist och naglarna fick vita prickar men nu på senare tid har jag läst att vitaminbrist gör ens prestationer sämre vilket jag inte vill. Så jag undrar nu om jag får i mig tillräckligt med vitaminer genom banan och potatis eller om jag måste ta några sketna piller? Ifall ja, vilka piller behövs vanligen för en grön allergiker och vad kostar det?

Anova
2007-01-23, 15:14
Aldrig besökt en dietist och fått råd om vad du ska äta? Om inte gör det!
(jag är också multiallergisk)

robert86
2007-01-23, 15:21
Aldrig besökt en dietist och fått råd om vad du ska äta? Om inte gör det!
(jag är också multiallergisk)

Inte för att var spydig men de snackar väl mest om tallriksmodellen och sånt? :) Och sen kostar det skjortan

Ganymedes
2007-01-23, 15:22
Du bör nog ta tillskott, ja. "Mitt val - sport" säljs för typ 120 kr på apoteket och är vettigt om du tränar mycket. Tränar du mindre finns det en som heter "mitt val - man", ligger i samma prisklass.

Eddie Vedder
2007-01-23, 15:28
Hej!
Jag är allergisk mot i princip alla grönsaker så under min livsstid har jag nog ätit mindre grönt än vad andra gör på en vecka. Förut sket jag i vitaminbrist och naglarna fick vita prickar men nu på senare tid har jag läst att vitaminbrist gör ens prestationer sämre vilket jag inte vill. Så jag undrar nu om jag får i mig tillräckligt med vitaminer genom banan och potatis eller om jag måste ta några sketna piller? Ifall ja, vilka piller behövs vanligen för en grön allergiker och vad kostar det?

I frukt och grönt är det främst stor variation av antioxidanter, den enda vitaminen som du inte får i dej från animaliska produkter är C-vitamin. Äter du mycke potatis som du säger så kan de säkert räcka för att få i dej tillräckligt med C-vitamin.

Annars finns vitaminer å mineraler i stor utsträckning i animaliska produkter, mejeriprodukter, lever, äggula, fisk etc. är oerhört näringsrika livsmedel.

Sen tycker jag att du ska kolla ordentligt vilka specifika allergier du har å inte bara generalisera till att "jag är allergisk mot i princip alla...".

robert86
2007-01-23, 15:55
Du bör nog ta tillskott, ja. "Mitt val - sport" säljs för typ 120 kr på apoteket och är vettigt om du tränar mycket. Tränar du mindre finns det en som heter "mitt val - man", ligger i samma prisklass.

Och hur många dagar räcker det?

Ganymedes
2007-01-23, 15:57
Och hur många dagar räcker det?

Man tar två tabletter dagligen, men jag vet inte hur många som är i. Hittade inte något på deras sajt heller... http://www.mittval.se/index.php?id=65

Anova
2007-01-23, 16:16
Inte för att var spydig men de snackar väl mest om tallriksmodellen och sånt? :) Och sen kostar det skjortan

Har du sjuklig övervikt och du uppsöker en dietist pga detta så får du nog råd om tallrikmodellen. Uppsöker du för att du inte tål livsmedel får du säkerligen hjälp med att hitta alternativ som du tål. Jag tål själv inte mjölk och fick råd om var jag kunde hitta alternativ för att få i mig tilläckligt med kalcium, är allergisk mot de flesta fruterna fick tips om var jag kunde hitta t.ex. c-vitamin..
Nu skiljer sig priset på var man bor... Går man hos landstinget så är det billigt. I mitt landsting kostar det 80 kr.

Har du föresten aldrig blivit skickad till en dietist av dina allergiläkare (gissar att du får medicin av en läkare mot dina allergier)

robert86
2007-01-23, 16:23
Har du sjuklig övervikt och du uppsöker en dietist pga detta så får du nog råd om tallrikmodellen. Uppsöker du för att du inte tål livsmedel får du säkerligen hjälp med att hitta alternativ som du tål. Jag tål själv inte mjölk och fick råd om var jag kunde hitta alternativ för att få i mig tilläckligt med kalcium, är allergisk mot de flesta fruterna fick tips om var jag kunde hitta t.ex. c-vitamin..
Nu skiljer sig priset på var man bor... Går man hos landstinget så är det billigt. I mitt landsting kostar det 80 kr.

Har du föresten aldrig blivit skickad till en dietist av dina allergiläkare (gissar att du får medicin av en läkare mot dina allergier)

Okej, känner dock inget behov av en dietist. Några mediciner äter jag inte, vet inte ens om det finns sådana.:smash:

Anova
2007-01-23, 16:28
Okej, känner dock inget behov av en dietist. Några mediciner äter jag inte, vet inte ens om det finns sådana.:smash:

Hur fick du din diagnos då? Och hur vet du att du har vitaminbrist?
Jag trodde att alla "frukt och grönsaks-allergiker" fick t.ex. antihistaminer för att klara om man råkat få i sig sånt man inte tål...

robert86
2007-01-23, 17:49
Hur fick du din diagnos då? Och hur vet du att du har vitaminbrist?
Jag trodde att alla "frukt och grönsaks-allergiker" fick t.ex. antihistaminer för att klara om man råkat få i sig sånt man inte tål...

Gjorde tester när jag var yngre där dom kunde konstatera att jag var allergisk mot både det ena och det andra.

Eddie Vedder
2007-01-23, 18:03
Gjorde tester när jag var yngre där dom kunde konstatera att jag var allergisk mot både det ena och det andra.

Vet du inte mer detaljerat än så va du är allergisk mot? De är väldigt ovanligt att man inte kan äta en enda frukt lr en enda grönsak.

Jag menar om din kropp klarar av exempelvis paprika så är ju C-vitaminproblemet löst.

Finns de verkligen inte ett enda vegetabiliskt livsmedel som du tål?

....utöver spannmål.

Sverker
2007-01-23, 18:18
Hur fungerar mjölksyrade grönsaker. Hur fungerar konserverade grönsaker, konservburk alltså ?

Med potatis kommer du långt. Ger dig både kalium och C-vitamin. Det KÄNNS lite som om du skulle behöva lite antioxidanter mer allmänt. Kosten blir väldigt tunn på beta-karoten.

Anova
2007-01-23, 18:46
Jag håller med Eddie Vedder här lite.. Att vara allergisk mot alla frukter och grönsaker känns lite konstigt.. Jag är själv allergisk mot citrusfrukter och röda grönsaker, bär och frukter.. Det blir en del, men kan äta en del..

Är du björk-/gråbopollenallergisk? I så fall kan du få korsreaktioner med grönsaker/frukt, men oftast hjälper de att koka grönsaker och frukt så tål man dem.
Eller är det växtprotein du inte tål? Det är ganska vanligt att man inte tål saker i samma "livsmedelsgrupp" tex baljväxter (ärtor och bönor)

Om du testades som liten, hur gammal är du nu, 20-21? Många allergier har en tendens att växa bort om de uppstår i ung ålder.. Mitt råd är att du testar dig igen.

Anova
2007-01-23, 18:51
Föresten, kom i håg att dessa piller du syftar på är tillskott och ingen ersättare.. Därför bör du uppsöka någon som kan det här med allergier och vad du ska äta.. Alltså en dietsit.

Eddie Vedder
2007-01-23, 19:06
[QUOTE=Anova;2045998]Föresten, kom i håg att dessa piller du syftar på är tillskott och ingen ersättare.QUOTE]

Helt sant, samt att de inte finns några egentliga bevis för att C-vitamin i form av tillskott skulle ge samma fysiologiska effekt som från exempelvis blåbär lr apelsin då dessa innehåller mängder av andra ämnen som samverkar på olika sätt i kroppen.

Vi vet bara en bråkdel av vilka antioxidanter som finns och hur dessa antioxidanter samverkar me varandra. Därför bör man ha ett varierat intag av frukt och grönt och därför kan frukt och grönt inte ersättas me tillskott av vitaminer och antioxidanter i tablettform.

robert86
2007-01-24, 21:26
Föresten, kom i håg att dessa piller du syftar på är tillskott och ingen ersättare.. Därför bör du uppsöka någon som kan det här med allergier och vad du ska äta.. Alltså en dietsit.

Det där apotekts tillskottet står det ju att det fyller dagsbehovet av många olika vitaminer och grejer.

Detta kan jag äta av grönsaker: Banan, gurka, majs, bruna bönor(fast det smakar skit), blomkål, lök och vitkål. Resten går bort, tomat, paprika, ärtor etc.

Sen är jag även allergisk mot mjölk, men bara sådär halvt. Ren mjölk kan jag inte dricka men däremot kan jag dricka filmjölk och äta ost.

Eddie Vedder
2007-01-24, 21:30
Det där apotekts tillskottet står det ju att det fyller dagsbehovet av många olika vitaminer och grejer.

Detta kan jag äta av grönsaker: Banan, gurka, majs, bruna bönor(fast det smakar skit), blomkål, lök och vitkål. Resten går bort, tomat, paprika, ärtor etc.

Sen är jag även allergisk mot mjölk, men bara sådär halvt. Ren mjölk kan jag inte dricka men däremot kan jag dricka filmjölk och äta ost.

Sedär ja! Om du äter potatis och vitkål i hyfsade mängder så finns inte problemet me C-vitaminet längre.

Alla dom andra grönsakerna bör du oxå slänga in då och då, lök är en riktigt kanonråvara sprängfylld me antioxidanter!

robert86
2007-01-24, 21:40
Sedär ja! Om du äter potatis och vitkål i hyfsade mängder så finns inte problemet me C-vitaminet längre.

Alla dom andra grönsakerna bör du oxå slänga in då och då, lök är en riktigt kanonråvara sprängfylld me antioxidanter!

Lök är gott med dressing. Men alla andra vitaminer då som finns i apelsiner, tomat, ärtor etc. Får jag i mig dom ändå?

Eddie Vedder
2007-01-24, 21:46
Lök är gott med dressing. Men alla andra vitaminer då som finns i apelsiner, tomat, ärtor etc. Får jag i mig dom ändå?

Du kommer inte få i dej alla olika antioxidanter som dessa råvaror bidrar me men annars, ja.

...förutsatt att du har en i övrigt varierad kost förstås, men de e iaf bara C-vitamin som du enbart kan få i dej via frukt å grönt. Men de gäller att skilja på vitaminern å antioxidanter som än sålänge är ett ganska outforskat område som man inte vet så mycke om.

Vem vet, om tio år kanske de finns 20 vitaminer till som vi inte känner till ida? Pluto är ju helt plötsligt ingen planet sen ett par månader tillbaka.

machine gun
2007-01-25, 13:36
Självklart ska du uppsöka en dietist i första hand och ett internetforum i sista hand när det kommer till den här typen av frågor. När du fick dina diagnoser, fick du ingen remiss till en dietist då? Låter konstigt.

Och nej, handlar det om allergier kommer hon/han inte prata tallriksmodellen med dig i första hand utan om hur du ska få i dig de näringsämnen som de livsmedel du är allergisk mot vanligtvis bidrar med.

/Zandra, dietiststuderande

Anova
2007-01-25, 14:55
Det där apotekts tillskottet står det ju att det fyller dagsbehovet av många olika vitaminer och grejer.

Detta kan jag äta av grönsaker: Banan, gurka, majs, bruna bönor(fast det smakar skit), blomkål, lök och vitkål. Resten går bort, tomat, paprika, ärtor etc.

Sen är jag även allergisk mot mjölk, men bara sådär halvt. Ren mjölk kan jag inte dricka men däremot kan jag dricka filmjölk och äta ost.

Jag tar själv tillskott från apoteket (Vitamax Kvinna) ochd det fyller inte hela dagsbehovet, jag kan inte tänka mig att det är något tillskott som gör det.. Mittval som diskuteras här gör det inte, bara dagsbehovet av magnesium..

Tycker att det är väldigt konstigt att du t.ex. kan äta bönor men inte ärtor då de står så pass nära "släktmässigt". Testat någon av de nya exotiska frukterna? De kan du ju tåla, sånt finns ofta inga "pricktest" att göra för att kolla om man är allergisk..

Sen låter det mycket konstigt att du är "halvallergisk" mot mjölk, det låter snarare som du är lite laktosintollerant. Skillanden är att om du är laktosintollerant är du överkänslig mot mjölksockret (laktos) och är du mjölkallergisk tål du inte mjölkproteinet. I många bearbetade "mjölklivsmedel" finns det mindre laktos, vilket gör att många laktosintolleranta kan äta t.ex. hårdost. Är man mjölkallergisk så kan man inte äta någon mjölkprodukt alls eftersom de innehåller mjölkprotein även om de är bearbetade. Mjölkproteinallergiker får ofta stora reaktioner av lite mjölkprotein..
Jag är själv så pass laktosintollerant att jag har problem med att äta medicin som innehåller laktos.. Dessutom är jag "hypermjölkallergisk", tål alltså inte det minsta protein.. Därför tar jag ett kalicumtillskott som jag fått rekomenderat av en dietist.
Så snart jag fick min diagnos (som jag fick som vuxen) så skickades jag till en dietist.. Har du inte fått en sådan remiss för din "mjölkallergi"? Fick du diagnosen som liten så finns det står chans att allergin växt bort, eller har du testat dig nyligen?


Tycker att du ska få ordentliga diagnoser och få en remiss till en dietist. Du är lika mulitallergisk som jag, och jag har haft mycket hjälp av dietister.. Både pga allergiska besvär och i mitt kostupplägg för att maximera min träning..

Sverker
2007-01-25, 15:44
Vem vet, om tio år kanske de finns 20 vitaminer till som vi inte känner till ida? Pluto är ju helt plötsligt ingen planet sen ett par månader tillbaka.

Jag tror inte det. Vetenskapen har ganska bra koll på vad som är nödvändigt för att vi ska utvecklas och behålla hälsan.
Definitionen för ett vitamin är att det är väsentligt för vår ämnesomsättning och att vi inte kan tillverka det själva.

Däremot finns ju massor av möjligheter att vetenskapen finner nya användningsområden för det vi kallar vitaminer idag.
Liponsyra är kanske inte riktigt ett vitamin men det har andra egenskaper än att bara vara en cofaktor till pyruvatdehydrogenas
Pantotensyra har tydligen effekt på akne osv.

Eddie Vedder
2007-01-25, 16:50
Jag tror inte det. Vetenskapen har ganska bra koll på vad som är nödvändigt för att vi ska utvecklas och behålla hälsan.
Definitionen för ett vitamin är att det är väsentligt för vår ämnesomsättning och att vi inte kan tillverka det själva.

Däremot finns ju massor av möjligheter att vetenskapen finner nya användningsområden för det vi kallar vitaminer idag.
Liponsyra är kanske inte riktigt ett vitamin men det har andra egenskaper än att bara vara en cofaktor till pyruvatdehydrogenas
Pantotensyra har tydligen effekt på akne osv.

Nej de kan jag inte säga att jag tror heller, de jag menade va att de inte direkt går att säga att man har fyllt upp sitt behov av näringsämnen bara för att man fått i sej alla vitaminer som vi känner till.

De va ingen teori från min sidan, bara ett sätt för å förstärka va jag menade litegrann. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min ickevetenskapliga ton på inlägget, de ska inte upprepas;)