handdator

Visa fullständig version : IMUN-Försvar


Maaattias
2003-02-25, 12:48
Hej!

jag blir väldigt lätt förkyld och sjuk!

jag måste ha svagt Imun-försvar!

Hur kan jag äta för att förstärka det!

Motivera...

:eating: :thumbup:

feldtarn
2003-02-25, 12:58
lite kolhydrater lär försvaga imunförsvaret men om du gymmar så lär ju inte det vara fallet...


har nog inget bra svar på din fråga men mycket frukt, grönt o vitaminer som alla andra säger;)

förut när jag inte träna så va jag sjuk ofta, aldrig riktigt bra...

nu har jag imunförsvar som en oxe....

inte varit sjuk på ett år... helvete så skönt!

Maaattias
2003-02-25, 13:02
Finns det nå spec som är bra att äta när man är sjuk som gör att man blir frisk snabbare?

King Grub
2003-02-25, 13:20
Knappast. Mycket och näringsrik mat, bara. Glutamin stärker immunförsvaret, men om det hjälper när du redan är sjuk skall jag låta vara osagt. En C-Vitaminchock skadar nog inte.

Tanman
2003-02-25, 13:59
"En C-Vitaminchock skadar nog inte"

Ska man vara petig så kan det visst göra det :)

Anl. forskningsresultat som Björn Ekblom redovisade vid ett seminarium nyligen så hade de kommit fram till att C-vitamin och andra antioxidanter hämmar muskeltillväxt! Något att tänka på ni som vill bli stora och starka.

Anledningen sades vara att antioxidanter äter fria radikaler (det vet väl alla), men det man inte tänkt på tidigare är att det också är dessa radikaler som signalerar till kroppen att den ska överkompensera. Mycket intressant och sedan jag var på detta föredrag har jag helt slutat med tillskott.

Ännu intressantare var kanske att dessa negativa effekter inte kunde påvisas om man intar antioxidanterna som frukt och grönsaker utan bara om man tar dem som tillskott. Skillnaden frukt-tillskott tros vara att man får i sig vitaminer aldeles för koncentrerat via tillskott medan de olika vitaminerna som finns i tex frukt samverkar och "äter" radikaler i rätt takt.

Tänk om det skulle vara samma sak med protein...

King Grub
2003-02-25, 14:21
Originally posted by Tanman
"En C-Vitaminchock skadar nog inte"

Anl. forskningsresultat som Björn Ekblom redovisade vid ett seminarium nyligen så hade de kommit fram till att C-vitamin och andra antioxidanter hämmar muskeltillväxt!

Nu bygger man väl knappast några muskler medan man försöker återhämta sig från en förkylning, influensa eller liknande, och det var väl det som frågan handlade om.

Örjan
2003-02-25, 16:51
Har en stackars bror som ständigt är förkyld. Han är förkyld så ofta att man inte vet om det är en ny han har eller om den förra har fortsatt. Han går på allt! Hälsokostaffärerna gnuggar händerna när han kommer (de känner igen honom: "stammisen som köper Allt"). Han äter alltså allt som finns mot förkylning, förebyggande som kurer, och han är alltid förkyld.

"C-vitaminchocker" snackar han ofta om, och jag skrattar lika gott varje gång. Om det inte funkade de första 1000 gångerna, så kommer det kanske inte att funka den 1001:e heller?

Samtidigt måste man ju ha medlidande med någon som är så desperat att han blir korkad. Det är som med feta som så gärna vill tappa vikt, att de tappar all vett. Det är sorgligt.

Däremot var det en sjuksköterska som berättade för mig om hur hon haft dåligt immunförsvar, och börjat jobba på sjukhus. Bara genom att öppna dörren fick hon väl en rad virus. Hon berättade att hon var helt kass under två månader, och sedan dess är hon nästan aldrig förkyld. Kanske kan man härda immunförsvaret på det viset. Hur det i så fall går till är ju en annan fråga.

shirunai
2003-02-26, 22:25
Enligt tv och doktorer kan man inte boota förkylningar med vitaminer och mineraler de var lika med skit, och stacka massa c-vitamin var bortkastade pengar

nu kanske jag får massa skit för det jag säger, jag berättar bara vad jag tror efter vad jag har hört TV4 nyhterna och discovery har aldrig fel

come on flame me :cool: