handdator

Visa fullständig version : Hantelpress vs Bänkpress


frajdrik
2007-01-23, 10:22
Jag har båda delarna hemma, men har dessvärre för lite vikter att köra båda 2 (jobbigt att byta etc) så jag undrar vilken som ger högst effekt och om de ger olika effekt!

Tacksam för svar.

myggan
2007-01-23, 10:23
variation är nyckeln. Sen kan det väl ta inte vara så himla jobbigt att byta vikter ?

Stab
2007-01-23, 10:28
Bänkpress är den självklara massa byggarn och rankas självklart högst av alla bröstövningar angående att slänga på kött på tittsen..

Timmi
2007-01-23, 10:45
Eller så är hantelpress egentligen bättre för att bygga massa på brösten i och med den längre rörelsebanan som hantlarna tillåter om jag inte fattat saker fel.

/Tim

HerrArne
2007-01-23, 10:50
Eller så är hantelpress egentligen bättre för att bygga massa på brösten i och med den längre rörelsebanan som hantlarna tillåter om jag inte fattat saker fel.


Jag har hört detta många gånger, och förstår argumenten för detta.

Det enda jag inte begriper är hur man får upp så tunga hantlar till startläget?

130kg finsk sisu
2007-01-23, 10:51
Stab: Vem rankar den högst? Du? Din mamma? Arnold`? Coleman? Jag? Vem?

Timmi
2007-01-23, 10:52
Kickar upp dem med låren? Har en polare/lyftkran till hands kanske? Nä, men tror att det är kicka upp dem med låren som gäller, så jag gör med mina fjuttiga hantlar iaf ;)

HerrArne
2007-01-23, 10:55
Kickar upp dem med låren? Har en polare/lyftkran till hands kanske? Nä, men tror att det är kicka upp dem med låren som gäller, så jag gör med mina fjuttiga hantlar iaf ;)

Med plan bänk? Blir det inte en jämrans fart på hela ekipaget sista biten?

Timmi
2007-01-23, 10:57
Sittandes på plan bänk med vardera hantel i vardera hand på vardera lår, sen är det bara att lägga sig bakåt och för att få med sig hantlarna till startläget vid brösten "puttar" man till dem med låren, lagom mkt, för att få dit dem, sen är det bara att pressa för glatta livet.

Mantus
2007-01-23, 10:57
Med plan bänk? Blir det inte en jämrans fart på hela ekipaget sista biten?

Så svårt är det väl inte. Marklyft upp dem, sätt dig på bänken med hantlarna på låren och fall sedan tillbaka på bänken med hantlarna i startposition. Voila, lättare än så blir det inte.

RassK
2007-01-23, 11:04
Med plan bänk? Blir det inte en jämrans fart på hela ekipaget sista biten?

Jo, det handlar om balans och övning.
Med lite erfarenhet så klarar man det lätt, förutsagt att man inte tar så tunga hantlar man inte klarar av.

Snake
2007-01-23, 11:10
Bänkpress är den självklara massa byggarn och rankas självklart högst av alla bröstövningar angående att slänga på kött på tittsen..

Nope.

Det var inte förän jag började med hantelpressar som mina bitchtits började växa.

HerrArne
2007-01-23, 11:17
Jo, det handlar om balans och övning.
Med lite erfarenhet så klarar man det lätt, förutsagt att man inte tar så tunga hantlar man inte klarar av.

Jag har körde själv denna övning, som den beskrivs ('på knäna'), i flera år och tyckte den var bra. Fick dock tyvärr sluta med den när vikten på hantlarna översteg kroppsvikten eftersom jag då inte kunde bromsa fallet mot bänken effektivt och axlarna fick mycket stryk. Så vad jag undrade var om någon hade ett bättre sätt att få vikten på plats. :)

pragmatist
2007-01-23, 11:28
Det finns inga "massabyggare" som är bäst för alla personer. Många får väldigt dålig bröstbyggareffekt av t.ex. bänkpress eftersom de lyfter så mycket med armar och axlar, medan andra får mycket större utdelning. Vanlig bänkpress är egentligen bara riktigt effektivt för bröstmuskulaturen i nedre delen av rörelsen, i övre delen är triceps i en mer fördelaktig position och blir den muskelgrupp som sätter gränsen för vad man orkar lyfta.

Om man ska svära lite i kyrkan så tycker jag också att många pressmaskiner, t.ex. från Hammer Strength, är utmärkta, eftersom man i dessa kan pressa inåt mot kroppens mitt snarare än rakt fram/upp. Detta gör att triceps inte hamnar i samma fördelaktiga position (eller gör det bara alldeles på slutet av rörelsen). Det är inte för inte som dessa maskiner är populära bland proffsen.

Ganymedes
2007-01-23, 11:34
Nope.

Det var inte förän jag började med hantelpressar som mina bitchtits började växa.

Intressant. Men inte speciellt trovärdigt.

Snake
2007-01-23, 12:08
Intressant. Men inte speciellt trovärdigt.

Inte? Du känner mig och du har följt min träning?
Nej just det.

Diggler
2007-01-23, 14:16
Det finns väl inget motsatsförhållande och inget syfte att ställa de mot varandra? Kör båda, den ena lutande och den andra plan. Det är samma sak, och du tränar samma musklegrupper på samma sätt,, fast med hantlarna märker du lättare om du är lite svagare i ena sidan. man kommer inte heller särskilt mycket djupare med hantlar-om man inte vill göra nån slags halvflyes-variant, för många blir det tom tvärtom

Måste du välja en, vilket du inte måste, så väljer du hantelpress för att hantlarna på gymmen oftare är lediga än stängerna.

bertbert
2007-01-23, 14:28
För mig är bänk och snedbänk bästa massabyggare för bröstmuskulaturen. Men så kör jag utan brygga, med smalt grepp (inte smalbänk - men jämfört med SL-bänk). Dock sänker jag vid plan bänkpress stången relativt långt ner på bröstet - men detta hindrar inte massiv pump i tuttarna vid träning och motsvarande träningsvärk efteråt.

Får märkbart sämre resultat med hantelpress.

/BB

Larsen
2007-01-23, 15:11
Intressant. Men inte speciellt trovärdigt.

Vad vet du om det? Samma sak för mig. Jag är rätt säker på att hantelpressen bygger bättre på mig än bänken.

Ganymedes
2007-01-23, 15:20
Vad vet du om det? Samma sak för mig. Jag är rätt säker på att hantelpressen bygger bättre på mig än bänken.

Bygger, ja. Men bitch tits? Inte en chans. Kan det vara så att Snake slavade med orden och menade bröstmuskelaturen? Bitch tits är ju de där strutiga tuttarna som anabola-nissarna kan råka ut för (och även vissa under puberteten). Gynekomasti heter det egentligen. Och det tränar man inte fram, det beror på bla. hormonnivåer.

Ganymedes
2007-01-23, 15:20
Inte? Du känner mig och du har följt min träning?
Nej just det.

Se ovanstående inlägg. Kanske missuppfattade jag dig pga ditt felaktiga ordval.

Snake
2007-01-23, 15:22
Se ovanstående inlägg. Kanske missuppfattade jag dig pga ditt felaktiga ordval.

Tror du var den enda som inte förstog vad jag menade.

Jaja, missuppfatting it is.

MilkmaN
2007-01-23, 15:24
Se ovanstående inlägg. Kanske missuppfattade jag dig pga ditt felaktiga ordval.

Hur kan du misstolka det? Ärligt talat.

jwzrd
2007-01-23, 15:25
Bygger, ja. Men bitch tits? Inte en chans. Kan det vara så att Snake slavade med orden och menade bröstmuskelaturen? Bitch tits är ju de där strutiga tuttarna som anabola-nissarna kan råka ut för (och även vissa under puberteten). Gynekomasti heter det egentligen. Och det tränar man inte fram, det beror på bla. hormonnivåer.

Men ffs, han använde ett sk Skämt.

Snake
2007-01-23, 15:32
Men ffs, han använde ett sk Skämt.

Är mina bitchtits ett skämt för dig? http://www.istorya.net/forums/Smileys/alive/sad.gif

Ganymedes
2007-01-23, 15:52
Haha! Lugna er nu, gott folk. Det klart att man hela tiden ska utgå ifrån att folk inte menar det de skriver. - Vad är det som säger att inte JAG använde ett "sk. skämt", förresten? Jerks.

Bondlurk
2007-01-23, 16:37
Haha! Lugna er nu, gott folk. Det klart att man hela tiden ska utgå ifrån att folk inte menar det de skriver. - Vad är det som säger att inte JAG använde ett "sk. skämt", förresten? Jerks.

Din "jag vet bäst"-attityd är ett skämt. Detta är inte en språkriktighets lektion, det är ett forum, skämt är att vänta sig.

Mantus
2007-01-23, 16:45
Jag har körde själv denna övning, som den beskrivs ('på knäna'), i flera år och tyckte den var bra. Fick dock tyvärr sluta med den när vikten på hantlarna översteg kroppsvikten eftersom jag då inte kunde bromsa fallet mot bänken effektivt och axlarna fick mycket stryk. Så vad jag undrade var om någon hade ett bättre sätt att få vikten på plats. :)

Brukar alltid göra mina hantelpressar lutande så jag har inte det problemet. Även vid vikter över kroppsvikten så tycker jag inte att rörelsen blir okontrollerbar.

HerrArne
2007-01-23, 16:53
Brukar alltid göra mina hantelpressar lutande så jag har inte det problemet. Även vid vikter över kroppsvikten så tycker jag inte att rörelsen blir okontrollerbar.

Sant. Enda anledningen till att jag inte fortfarande kör den lutande varianten med hantlar är på grund av allvarlig brist på tunga hantlar.

Kanske man skulle köpa, ja. *whistle*

Fast nu var det väl bänkpress kontra hantelpress (implicerat plan av bägge, annars kallas det väl just 'lutande') vi pratade om? Nåja. :)

Ganymedes
2007-01-23, 17:11
Din "jag vet bäst"-attityd är ett skämt. Detta är inte en språkriktighets lektion, det är ett forum, skämt är att vänta sig.

Det heter språkriktighetslektion. I ett ord. :naughty:

Diggler
2007-01-23, 17:26
Ganymedes var en ung grabb som guden Zeus blev kär i. Ganymedes fick följa med till Olympen för att alltid se till att Zeus dryckesbägare var full. Kan ni ha språkriktighetslektion kan jag ha religionslektion.