handdator

Visa fullständig version : Jobba i Storbrittanien-tråden


Snafu
2007-01-22, 22:41
Hej,

Jag vill slå ett slag för att jobba i England, Skottland och så vidare. Jag vet att det finns en del arbetslösa på brädan - vissa utbildade, andra inte. Hursomhaver, det finns en hel del jobb enbart i England. Eller så har ni kanske snart pluggat klart och vill dra utomlands.

Jag föreslår att ni exempelvis kollar in www.reed.co.uk och söker på t ex "swedish". Antingen söker ni på ett geografiskt område eller så gör ni inte det. De senaste 7 dagarna finns det över 100 jobb utannonserade t ex. Om ni klurar på hur många svenskar det bor i England jämfört med Sverige så inser man ganska snabbt att det är betydligt färre sökande per jobb i England.

I korthet för dom som inte vet: ni behöver inget arbetstillstånd. Är ni EU-medborgare kan ni komma över imorgon. Sjukvård är gratis. Skatten ligger på ungefär 22% om man har en normallön. Nejm det regnar inte hela tiden, alla är inte fula och rödhåriga. Du betalar mer pengar i hyra än Sverige men det får du igen genom en lägre skatt (och billigare sprit =)

En tråd på ett forum är väl en droppe i havet men kanske inspirerar det någon!


En bra site om man vill lära sig hur det fungerar med national insurancenummer (typ personnummer ungefär), bankkonton och boende - så föreslår jag att ni kollar in londonsvenskar.com (nej det är inte min webbsite och jag har inget som helst vinstintresse).

Detta är alltså en altruistik tråd som riktar sig till er där hemma som vill göra något nytt!

Pepparkakssmurfen
2007-01-22, 22:47
Vad är haken? Det måste finnas en hake...
Fungerar du som en slags hallick eller något?

Snafu
2007-01-22, 22:51
Vad är haken? Det måste finnas en hake...
Fungerar du som en slags hallick eller något?
Haha ingen hake. Ni kan använda alla möjliga jobbsökningsmotorer, monster.co.uk, whatever. Man behöver inte betala något för att söka jobben eller dylikt. Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte men det är alltså inget lurt med min post. Jag tycker bara att det är trist att folk sitter arbetslösa i Sverige när det finns massvis av jobb, kvalificerade som okvalificerade i England.

Ofta vet nog inte folk att det finns "svenskjobb" i England, jag hade då ingen aning om det när jag flyttade hit. De flesta tror nog att det bara är au-pair och barjobb i London som gäller. Så är inte fallet.

Jag vet att många företag har riktigt svårt att få tag på norsktalande, danskar och finnar också.

Snafu
2007-01-22, 22:59
Jag kan nämna några av företagen där språkkunskaper i svenska har landat folk jobb här i Newcastle t ex: IBM, Procter & Gamble, Studsvik, General Motors.

Sen finns det en hel del jobb i Dublin som verkar ha blivit ett pan-europeiskt nav likaså: jag vet att Google har sitt högkvarter där t ex och de söker ofta skandinaver. Sen tror jag att Hewlett Packards kundsupport sitter någonstans i Skottland, eller om det var Irland också.

davvvan
2007-04-01, 19:48
Bumpar denna tråd, som är väldigt vettig i mina ögon sett. Funderar på att sticka utomlands och jobba till hösten, visserligen på Irland som inte tillhör Storbritannien, men ändå.

Har precis som trådskaparen hört att det finns mycket jobb på Irland och främst Dublin med omnejd, jobben jag letar efter är av callcentertyp, vilket är det jobb jag har i Sverige just nu. Lönen är kass och jag letar miljöombyte och nytändning. Cirka 6 månader, höst till vår vore lämpligt.

Så är det någon som har erfarenheter av att jobba utomlands på Irland/Storbritannien? Hur vägs för- och nackdelarna mot varandra? Osv.

Snafu får gärna fördjupa sig inom ämnet om han uppmärksammar detta... :)

Fartman
2007-04-01, 22:20
Jag funderar starkt på att söka jobb i just Newcastle Upon Tyne, framförallt pga nöjesutbudet i regionen. (då mer specifikt just Pig 'N Whistle)

//Kwon

Metal_boy_
2007-04-01, 22:59
Men alltså, varför är det så eftertraktat med svenskar/skandinaver?

Zakath
2007-04-01, 23:23
Jag funderar starkt på att söka jobb i just Newcastle Upon Tyne, framförallt pga nöjesutbudet i regionen. (då mer specifikt just Pig 'N Whistle)

//Kwon

:laugh: :thumbup:

manko
2007-04-02, 00:11
"380,000 Swedish Kronors OTE 60/40 Split"

vad menar dom med OTE 60/40 split?

dynamo
2007-04-02, 06:03
"380,000 Swedish Kronors OTE 60/40 Split"

vad menar dom med OTE 60/40 split?

OTE står väl för On-Target Earnings. Dvs att du har en grundlön och att du utöver det kan tjäna upp till 380kkr ifall du möter alla de mål som är satta för tjänsten.

Kanske det menas med split att 60% av 380k är grundlönen och 40% är det du kan påverka genom bra resultat? Isf blir det 228kkr i grundlön.

Kwon
2007-04-02, 06:10
Jag funderar starkt på att söka jobb i just Newcastle Upon Tyne, framförallt pga nöjesutbudet i regionen. (då mer specifikt just Pig 'N Whistle)

//Kwon

;) Hata Pig 'N Whistle! :D

Speedy
2007-04-02, 07:06
kanske jag som är rökt men vad betyder "annum" ??

Hades
2007-04-02, 07:34
Annum=år.

Bumpar denna tråd, som är väldigt vettig i mina ögon sett. Funderar på att sticka utomlands och jobba till hösten, visserligen på Irland som inte tillhör Storbritannien, men ändå.

Har precis som trådskaparen hört att det finns mycket jobb på Irland och främst Dublin med omnejd, jobben jag letar efter är av callcentertyp, vilket är det jobb jag har i Sverige just nu. Lönen är kass och jag letar miljöombyte och nytändning. Cirka 6 månader, höst till vår vore lämpligt.

Så är det någon som har erfarenheter av att jobba utomlands på Irland/Storbritannien? Hur vägs för- och nackdelarna mot varandra? Osv.

Snafu får gärna fördjupa sig inom ämnet om han uppmärksammar detta... :)

Även i Irland finns en hiskelig massa jobb, speciellt inom IT, som inte kräver utbildning. Skillnaden mot England är dock att sjukvården är dyr, att det regnar hela tiden och att alla faktiskt är fula och rödhåriga. Kolla in på http://www.cpl.ie, de rekryterar folk åt bland annat IBM, och det är väldigt lätt att få jobb. PMa om du vill ha mer info.

Jompan
2007-04-02, 07:42
att alla faktiskt är fula och rödhåriga.

Källa?

Dnepr
2007-04-02, 08:24
Källa?

Alltså, varför måste man ha källa på varenda sak man ska säga för att verka trovärdig! Och nånsin hört talas om Källkritik? Det skulle inte kunna hållas en enda diskussion här på kollo om man skulle behöva kolla igenom varenda källa man får tag i dessutom göra källkritik på det. Vissa här på kollo är så källkåta att man storknar! .

Om nån säger något som verkar vettigt, men inte kan bevisas med statistisk signifikanta skillnader, så vad spelar det för roll. :confused: Det intressanta är väl ända att diskutera åsikter och skillnader i åsikter och hur människor fungerar. :)

Och så frågar du själv om källa. Bra jobbat.

Jompan
2007-04-02, 08:54
Och så frågar du själv om källa. Bra jobbat.

Jo, jag har hört talas om källkritik. Det är därför man vill ja källan, för att se om den är vettig. Anledningen är att jag gärna vill ha källor när folk snackar skit, det är ett rätt bra sätt att få dem att faktiskt kolla upp ämnet.

Jo, det kan jag hålla med dig om. Och det tycker jag är helt rätt att göra,

....:)

manko
2007-04-02, 09:47
ojsan hoppsan. Låter ju trevlig att jobba i UK. Synd att man suger att skriva CV och personligt brev. Så dom lär ju aldrig välja en till sina tjänster.

Hades och Snafu, vad jobbar ni där borta på ön? :)

Snafu
2007-04-02, 09:52
Men alltså, varför är det så eftertraktat med svenskar/skandinaver?

UK är ofta en plats där större företag har sitt HQ, eller valt att bedriva delar av sin verksamhet. Dessa företag tenderar att behöva folk som kan språk och väljer därför ibland att bedriva all sin Europeiska verksamhet som kan centraliseras från UK/Irland osv.

Således om du söker på "swedish" på någon rekryteringssida så innebär det alltså trots att du jobbar från UK, att du kommer att jobba mot Sverige på ett eller annat sätt. Inköp, orderhantering osv osv.

Hoppas det svarar på din fråga?

Snafu
2007-04-02, 09:54
kanske jag som är rökt men vad betyder "annum" ??

Lönerna angivs alltid på årsbasis och inte månadsbasis som i Sverige.

Om det således står 16.000, så betyder det 16.000 pund (eller euro) per år.

Lönen kan även angivas i timlön, men dete tenderar vara för temporära jobb, dvs "temp".

Snafu
2007-04-02, 09:56
ojsan hoppsan. Låter ju trevlig att jobba i UK. Synd att man suger att skriva CV och personligt brev. Så dom lär ju aldrig välja en till sina tjänster.

Hades och Snafu, vad jobbar ni där borta på ön? :)


Chef för den nordiska konsumentservicen på ett företag. Mumbojumbo.

The_RobRoy
2007-04-02, 09:59
Verkar ju va helt okej lön inom områden jag läst till iallafall :)

50,000-75,000 om året..

Angel
2007-04-02, 10:02
Jag skulle tänka mig att göra det, men ja vill inte åka helt själv. Då får ja nog slå ihop mig med nån annan. Någon? Anyone?

manko
2007-04-02, 10:12
angel, lura med mig dit. Är sugen på att åka dit och kolla in jobbar livet där ett tag iaf=)

Snafu
2007-04-02, 10:13
Bumpar denna tråd, som är väldigt vettig i mina ögon sett. Funderar på att sticka utomlands och jobba till hösten, visserligen på Irland som inte tillhör Storbritannien, men ändå.

Har precis som trådskaparen hört att det finns mycket jobb på Irland och främst Dublin med omnejd, jobben jag letar efter är av callcentertyp, vilket är det jobb jag har i Sverige just nu. Lönen är kass och jag letar miljöombyte och nytändning. Cirka 6 månader, höst till vår vore lämpligt.

Så är det någon som har erfarenheter av att jobba utomlands på Irland/Storbritannien? Hur vägs för- och nackdelarna mot varandra? Osv.

Snafu får gärna fördjupa sig inom ämnet om han uppmärksammar detta... :)

Om man redan har ett jobb så skulle väl den enda anledningen att flytta till UK etc vara för miljöombytet, lära sig språket bättre, und so weiter.

Lönerna för typiska call centerjobb tenderar att ligga mellan 14-18 k pund per år med en snittlön runt 16 kanske utanför London. I London kanske nån tusenlapp mer. Jag vet inte om lönerna är så himla mkt högre här än Sverige? Efter skatt kanske du har ut 12-14K ? Om det är ett säljjobb tenderar det iofs att vara provision också.

Fördelar med att jobba i England:
1. Organisationerna är inte lika platta som i Sverige - det finns alltid en massa folk med titlar ovanför dig. I början tyckte jag jag detta var löjligt men inser nu att det är ett rikigt bra sätt att erbjuda folk karriärsmöjligheter och promotions. Fördelen: karriärsmöjligheter

2. Det finns inget tak på hur mkt du kan tjäna. Det här säger jag inte med ett rosa skimmer framför ögonen. Det går helt enkelt att tjäna ruskigt med pengar här med vanliga jobb. Det beror ofta på punkt 1 också. Du kommer alltså inte att tjäna ruskigt med pengar med ett lågstatus-jobb.

Nackdelar med att jobba i England:
1. Det tar ett tag att vänja sig vid hierarkierna. Du måste visa lite extra respekt för folk i högre position om du vill ta dig någonstans. Det är inte lika "öppet" som i Sverige. Jag säger inte att du måste ner på knä och slicka, det är dock en gradskillnad jämfört med Svea.

2. Inga fikapauser. Det är sant! Man dricker kaffet vid skrivbordet.

3. Kass mat serveras på jobbet, väldigt sällan det finns möjlighet att ta med egen mat om man nu inte vill äta den kall.



Om man tittar på nackdelar med att bo i England så finns det fler idioter här, fler obildade, fler feta, fler fula. Det beror såklart på klass-samhället här. Om man har en romantisk bild av att alla ska vara lika blah blah så inser man rätt snabbt här att vissa människor helt enkelt är patrask och att deras efterföljande generationer också kommer att vara patrask.

Saker och ting fungerar inte lika bra som i Sverige, det är lite mer kaos och ologik. Att öppna ett bankkonto är ett rent helvete, att skaffa ett videokort likaså. Detta beror såklart på Engelsmännens hat mot ID-kort, således måste du bevisa att du är du genom att visa upp räkningar som skickats till din address. Problemet blir såklart att du måste ha ett bankkonto för att betala räkningar. Catch 22. Det brukar gå att lösa genom att be din arbetsgivare skriva ett letter of recommendation. Har du dock inget jobb blir det svårt.

Å andra sidan är livet här lite mer laid back, folk är inte lika allvarsamma, folk festar mer, bättre karriärsmöjligheter oftast rent allmänt.

Man slipper svenskar som är tråkiga, och det finns det många av i Svea.

Och det bästa av allt. Genom att bo utomlands inser man vilket bra land Sverige faktiskt är. Det borde vara obligatoriskt att bo utomlands och arbeta i minst ett år. Det ger lite perspektiv på saker och ting och du utvecklas som person enormt mycket genom att du står på dina egna fötter helt och håller själv, du måste skaffa en ny vänskapskrets från scratch, du blir oftast mer social, mer framåt, tar mer ansvar.

Så där ja, kanske ska göra lite jobb idag också.

olle lindblad
2007-04-02, 10:24
Saker och ting fungerar inte lika bra som i Sverige, det är lite mer kaos och ologik. Att öppna ett bankkonto är ett rent helvete, att skaffa ett videokort likaså. Detta beror såklart på Engelsmännens hat mot ID-kort, således måste du bevisa att du är du genom att visa upp räkningar som skickats till din address. Problemet blir såklart att du måste ha ett bankkonto för att betala räkningar. Catch 22. Det brukar gå att lösa genom att be din arbetsgivare skriva ett letter of recommendation. Har du dock inget jobb blir det svårt.

Just den biten har avskräckt mig lite från England. Har en polare som flyttade till London med ett bra konsultjobb. Han fick ingen värme och el levererad om han inte kunde visa att han hade bankkonto. Han fick inget bankkonto om han inte kunde visa upp räkningar. Inte ens med arbetsgivarens hjälp gick det att ordna. (chefen följde med till banken) Mindre kul med utebliven el och värme i december. Polaren blev sjuk efter ett tag och flyttade därifrån. Han kallar numera England för Europas u-land.

Snafu
2007-04-02, 10:34
Just den biten har avskräckt mig lite från England. Har en polare som flyttade till London med ett bra konsultjobb. Han fick ingen värme och el levererad om han inte kunde visa att han hade bankkonto. Han fick inget bankkonto om han inte kunde visa upp räkningar. Inte ens med arbetsgivarens hjälp gick det att ordna. (chefen följde med till banken) Mindre kul med utebliven el och värme i december. Polaren blev sjuk efter ett tag och flyttade därifrån. Han kallar numera England för Europas u-land.

Det brukar lösa sig med arbetsgivaren hjälp, synd att det inte funkade den gången. Låter riktigt skumt att det inte gick. Det man också bör prova är att prova med flera olika banker, inte bara en. Deras policies brukar skilja sig åt lite. Sen beror det helt enkelt på vem du pratar med på banken, Lucy kanske säger nej men Stacey säger ja?

Det man kan pröva är att ta med sig typ 6 månaders statement från sin svenska bank till den engelska banken, det kan också hjälpa.

Hades
2007-04-02, 10:45
Källa?

11 månaders empirisk erfarenhet.

Hades och Snafu, vad jobbar ni där borta på ön?
Nu var jag inte på samma ö som Snafu, men jag jobbade i IBMs helpdesk i Dublin.

Hades
2007-04-02, 10:54
Om man redan har ett jobb så skulle väl den enda anledningen att flytta till UK etc vara för miljöombytet, lära sig språket bättre, und so weiter.

Lönerna för typiska call centerjobb tenderar att ligga mellan 14-18 k pund per år med en snittlön runt 16 kanske utanför London. I London kanske nån tusenlapp mer. Jag vet inte om lönerna är så himla mkt högre här än Sverige? Efter skatt kanske du har ut 12-14K ? Om det är ett säljjobb tenderar det iofs att vara provision också.

Fördelar med att jobba i England:
1. Organisationerna är inte lika platta som i Sverige - det finns alltid en massa folk med titlar ovanför dig. I början tyckte jag jag detta var löjligt men inser nu att det är ett rikigt bra sätt att erbjuda folk karriärsmöjligheter och promotions. Fördelen: karriärsmöjligheter

2. Det finns inget tak på hur mkt du kan tjäna. Det här säger jag inte med ett rosa skimmer framför ögonen. Det går helt enkelt att tjäna ruskigt med pengar här med vanliga jobb. Det beror ofta på punkt 1 också. Du kommer alltså inte att tjäna ruskigt med pengar med ett lågstatus-jobb.

Nackdelar med att jobba i England:
1. Det tar ett tag att vänja sig vid hierarkierna. Du måste visa lite extra respekt för folk i högre position om du vill ta dig någonstans. Det är inte lika "öppet" som i Sverige. Jag säger inte att du måste ner på knä och slicka, det är dock en gradskillnad jämfört med Svea.

2. Inga fikapauser. Det är sant! Man dricker kaffet vid skrivbordet.

3. Kass mat serveras på jobbet, väldigt sällan det finns möjlighet att ta med egen mat om man nu inte vill äta den kall.



Om man tittar på nackdelar med att bo i England så finns det fler idioter här, fler obildade, fler feta, fler fula. Det beror såklart på klass-samhället här. Om man har en romantisk bild av att alla ska vara lika blah blah så inser man rätt snabbt här att vissa människor helt enkelt är patrask och att deras efterföljande generationer också kommer att vara patrask.

Saker och ting fungerar inte lika bra som i Sverige, det är lite mer kaos och ologik. Att öppna ett bankkonto är ett rent helvete, att skaffa ett videokort likaså. Detta beror såklart på Engelsmännens hat mot ID-kort, således måste du bevisa att du är du genom att visa upp räkningar som skickats till din address. Problemet blir såklart att du måste ha ett bankkonto för att betala räkningar. Catch 22. Det brukar gå att lösa genom att be din arbetsgivare skriva ett letter of recommendation. Har du dock inget jobb blir det svårt.

Å andra sidan är livet här lite mer laid back, folk är inte lika allvarsamma, folk festar mer, bättre karriärsmöjligheter oftast rent allmänt.

Man slipper svenskar som är tråkiga, och det finns det många av i Svea.

Så där ja, kanske ska göra lite jobb idag också.

I stort sett allt detta gäller för Irland också.

Och det bästa av allt. Genom att bo utomlands inser man vilket bra land Sverige faktiskt är. Det borde vara obligatoriskt att bo utomlands och arbeta i minst ett år. Det ger lite perspektiv på saker och ting och du utvecklas som person enormt mycket genom att du står på dina egna fötter helt och håller själv, du måste skaffa en ny vänskapskrets från scratch, du blir oftast mer social, mer framåt, tar mer ansvar.

Håller med till 100%.

Angel
2007-04-02, 11:29
angel, lura med mig dit. Är sugen på att åka dit och kolla in jobbar livet där ett tag iaf=)
*cupid*

Cilia
2007-04-02, 11:52
Jag brukade kalla massor av folk i Irland för rödhåriga då sa mitt ex att dom inte var rödhåriga.

(jag)- näähhä vad har dom då för hårfärg?
(han)- strawberry blond
(jag)- och vilken färg har strawberry?


Dom är alltså dessutom färgblinda

Snafu
2007-04-02, 11:58
Jag brukade kalla massor av folk i Irland för rödhåriga då sa mitt ex att dom inte var rödhåriga.

(jag)- näähhä vad har dom då för hårfärg?
(han)- strawberry blond
(jag)- och vilken färg har strawberry?


Dom är alltså dessutom färgblinda

Jasså, här i Newcastle är dom inte sena att döma ut folk som gingers. Det verkar vara riktigt jobbigt att vara rödhårig här, folk verkligen hatar rödhåriga. Varför det är så vet jag inte riktigt. Nästan ett ohälsosamt "he's a fucking ginger" - dom får liksom glåpord efter sig om a night out. Typ.

Det du nämner verkar vara någon slags "eskimåer har 50 ord för snö" grej nästan. Nu är ju det tydligen en myt.

Jompan
2007-04-02, 12:45
att alla faktiskt är fula och rödhåriga.

Tycker du att alla rödhåriga fula? Är det just färgen på håret som avgör om någon är ful?

Det verkar vara riktigt jobbigt att vara rödhårig här, folk verkligen hatar rödhåriga.


Konstigt! Har faktiskt aldrig hört talas om detta fenomen? Vet du vad det är som rödhåriga gör för att bli så hatade? Såg att du skrev att du inte visste varför, men är det just hårets färg som gör dem hatade eller tror du det är något annat som ligger bakom? :)

Snafu
2007-04-02, 12:53
Tycker du att alla rödhåriga fula? Är det just färgen på håret som avgör om någon är ful?



Konstigt! Har faktiskt aldrig hört talas om detta fenomen? Vet du vad det är som rödhåriga gör för att bli så hatade? Såg att du skrev att du inte visste varför, men är det just hårets färg som gör dem hatade eller tror du det är något annat som ligger bakom? :)

Jag tror det är en kvarleva från skolgårdsmobberiet som blivit en del av engelsk kultur nästan. Mycket av det är säkert "a piss take" alltså för att liksom driva med folk, men jag tror det bottnar i mobberi, egentligen.

Du kan söka på "hate gingers" på google.co.uk t ex så får du upp en hel del träfas.

Du kan även besöka www.gingerkids.org

Snafu
2007-04-02, 12:53
Tillägg: Det är precis pga hårfärgen, inget annat. Kanske fräknarna också och den bleka hyn iofs.

Snafu
2007-04-02, 12:56
Saxxat från british ex-pats forum:

"All my life, I got bullied terribly for having ginger hair. At school, kids AND teachers used to make fun of me. When I started working, bosses called me "copper knob." I even had one girlfriend who lied to her parents about the colour of her new boyfriend's hair.

Then I lived on Long Island for a couple of years and met the most gorgeous American girl - far more attractive than a 'ginger' like me could expect to marry in the UK. In America, though, I never got ANY flak for having red hair, had lots of girlfriends before getting married and generally just got treated better.

That's one of the reasons why I'm so keen to move away from England. Every day, living here, I still feel like a ginger schoolkid and the object of unwanted attention. I still get "oi, ginger" yelled at me in pubs.

In America, I made lots of friends and was always treated brilliantly. People think I'm bonkers, claiming that New Yorkers are much friendlier then Brits, but it's true. Worst I get is being accused of being Irish (and kissed muchly on Saint Patrick's day!!)

Why is it that Brits are such unmitigated asshats when it comes to redheaded people? Is there actually some reason (my Scandinavian ancestors raped theirs) or is it British people just being t**ts?

It's rife. On TV, in the papers. Have you ever seen a news story about Chris Evans or Robin Cook that doesn't mention the fact that they're ginger? Or those hilarious puns: Ginger Whinger, or Ginger Minger."

Jompan
2007-04-02, 13:02
OMG! :(

Jag ska med andra ord hålla mig så långt bort från England jag kan! :D

Hades
2007-04-02, 13:02
Tycker du att alla rödhåriga fula? Är det just färgen på håret som avgör om någon är ful?


Nej, och det var inte det jag skrev.

Jompan
2007-04-02, 13:12
Nej, och det var inte det jag skrev.

Jag uppfattade... och alla är fula och rödhåriga... som att det var ihopkopplat.. :Virro

När man skriver ihop fula och rödhåriga på det viset så uppfattar man rött hår som något negativt. Var bara nyfiken på om du tyckte det. :)

Yankeee
2007-04-02, 13:18
När man skriver ihop fula och rödhåriga på det viset så uppfattar man rött hår som något negativt. Var bara nyfiken på om du tyckte det. :)

Fast även om han menade att rött hår var negativt så betyder inte det att det hänger ihop med "fula" :Virro

Cilia
2007-04-02, 13:29
OMG! :(

Jag ska med andra ord hålla mig så långt bort från England jag kan! :D
jag tycker rött hår kan vara snyggt.
Det jag förknippar med brittisk rödhårig är dock inte så snyggt.
Det är en särskild nyans och även i hy och så.

Jompan
2007-04-02, 13:29
Fast även om han menade att rött hår var negativt så betyder inte det att det hänger ihop med "fula" :Virro

Nej, det gör det inte... :Virro

Spelar inte mig nån större roll om folk tycker det är fult heller. :D Tycker bara som rödhårig att det var ganska intressanta "fakta" som presenterades. Jag blev visserligen mobbad för att vara rödhårig när jag var liten, men att det fanns ett land som ägnade sin mobbing enbart mot rödhåriga hade jag ingen aning om. Trodde mobbning av rödhåriga mer hängde ihop med åldern, och att de var sånt man ägnade sig åt när man var liten. :em:

Hades: I have no grudges! :)

Jompan
2007-04-02, 13:31
Det jag förknippar med brittisk rödhårig är dock inte så snyggt.
Det är en särskild nyans och även i hy och så.

Aha! Det hade jag inte heller nån aning om! Måste genast kolla upp lite bilder på brittiska rödhåriga! :)

Jompan
2007-04-02, 13:40
Oj, snacka om att folk måste hata gingers alltså! :(

Jag tycker att tjejen på bilden är söt.

Cilia: Var det denna nyans på rött hår du menade?

Jag tycker den nyansen är fin... :)

Är det just denna nyans på rött som folk i England är emot? Eller är det även andra nyanser av rött som de inte gillar? Nån som vet?


http://i48.photobucket.com/albums/f236/casper011/184810_Ginger_Kids.jpg

Yankeee
2007-04-02, 13:45
Jag tror att det är Kathy Griffin som har startat detta, men sitt hetsiga humör och sin jobbiga röst.

http://www.lasvegasvegas.com/kathygriffin.jpg

manko
2007-04-02, 13:58
*cupid*

Nu kan du inte banga!!!! :D


hades och snafu. Hur är kvaliten på lägenheter som vanliga dödliga kan hyra? Fixa ett jobb åt mig ;)

Hades
2007-04-02, 14:13
Hades: I have no grudges! :)

Tur för dig, det :)

Det var Snafu som använde formuleringen "fula och rödhåriga", jag bara skojade lite i mitt inlägg när jag pekade ut skillnaderna mellan England och Irland.

manko: Det vanligaste i Dublin är att hyra ett rum i ett hus. Det kostar mellan €250-500/månad beroende på läge och hur rummet ser ut. Jag betalade €400 för mitt rum, men då hade jag eget badrum, vilket är värt en hel del för mig. Ska man hyra en lägenhet får man betala minst €700 för en sunkig etta. Kolla in www.daft.ie om du söker boende, det är aldrig några problem att hitta.

Jobb:
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=126861
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=163877

manko
2007-04-02, 14:29
Tur för dig, det :)

Det var Snafu som använde formuleringen "fula och rödhåriga", jag bara skojade lite i mitt inlägg när jag pekade ut skillnaderna mellan England och Irland.

manko: Det vanligaste i Dublin är att hyra ett rum i ett hus. Det kostar mellan €250-500/månad beroende på läge och hur rummet ser ut. Jag betalade €400 för mitt rum, men då hade jag eget badrum, vilket är värt en hel del för mig. Ska man hyra en lägenhet får man betala minst €700 för en sunkig etta. Kolla in www.daft.ie om du söker boende, det är aldrig några problem att hitta.

Jobb:
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=126861
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=163877

Rätt så dyrt med boende då. Jah, men du har ju kontakter där så du snackar ju bra skit för mig att jag kan komma och jobba. Vi sitter ju på samma forum och allt :D

Snafu
2007-04-02, 14:31
Nu kan du inte banga!!!! :D


hades och snafu. Hur är kvaliten på lägenheter som vanliga dödliga kan hyra? Fixa ett jobb åt mig ;)

Kvaliteten är lägre än Sverige där jag bor, men helt klart överkomligt.

Jag betalar i runda slängar 5.600 kronor för ett rum i ett hus med 7 andra. Ungefär som jag vore student fortfarande, skitkul *cry*

Anledningen till att det är så förbannat dyrt att hyra bostad här är att 1. det är helt oreglerat (i motsats till Sverige) - således betalar man för läget och kvaliteten på huset. Det positiva med detta är ju att jag kan bo precis vart jag vill, bara jag är villig att betala för det och det är jag villig att göra.

Majoriteten av mina engelska vänner äger sitt eget hus, betydligt högre andel än folk i Sverige i min ålder. Det är helt enkelt ett måste att ta sig in på bostadsmarknaden här, hela kulturen genomsyras av att du bör köpa ett eget ställe, annars "kastar du pengarna i sjön". Detta förstärks såklart genom de höga hyrorna, det lönar sig att köpa liksom. Bostadspriserna är riktigt höga och ökar med en massa procent varje år. Problemet är att det knappt finns små lägenheter att köpa, således måste du köpa en 3a eller 4a och då får du punga ut med allt från 2-3 miljoner svenska, inte helt olikt Stockholm således, förutom att det typ inte finns ettor.

Eftersom alla köper sitt eget ställe, så innebär det att betydligt fler leker fastighetsägare här också. Leker och leker, det finns fler privata fastighetsaktörer här helt enkelt - vissa vet ju inte vad dom pysslar med såklart - därav den varierande standarden. Det är lätt att hitta nånstans att bo. Köer är unheard of.

Det som suger med engelska hus:

1. Duscharna har kasst tryck. Typ alltid.
2. Det är lite vindigt och dragit från fönstren. Dom har dock börjat lära sig att sätta in tvåglasfönster. Ungefär 50 år för sent. Treglas finns inte tror jag, har aldrig sett. Eftersom husen är så pass gamla finns det liksom inte ventilationtrummor osv som det finns i Sverige, ventilationen sker genom fönstren. Det är alltså meningen att de skall vara lite dragiga.
3. Golven är av varierande standard.

Å andra sidan finns det många gamla fina hus här, stora vardagsrum och många fire places och dylikt om man gillar det.

Poängen om man flyttar hit är att du inte skal spendera en massa tid hemma ändå. Du ska ut och socialisera på puben/baren med dina vänner, that's it.

manko
2007-04-02, 14:32
Jobb:
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=126861
http://www.cpl.ie/jobDetails.asp?id=163877

Kollade länkarna nu. Verkar ju vara helt fina förmåner på jobben också. Vet du om det är mycket folk som söker dit och har man svårt att få jobb? :)

berätta din historia hur allt gick till :P

Snafu
2007-04-02, 14:34
Rätt så dyrt med boende då. Jah, men du har ju kontakter där så du snackar ju bra skit för mig att jag kan komma och jobba. Vi sitter ju på samma forum och allt :D

Du kan så himla lätt skaffa ett jobb i England. Du behöver inte någon hjälp från oss. Halva poängen med att dra utomlands är ju att göra något för din egen skull, då försvinner väl tjusningen om du får en massa hjälp?

Snafu
2007-04-02, 14:36
OBS jag bor i ett dyrt område. Jag betalar överpriser egentligen.

Du kan komma undan med allt från 250 pund i månaden, då kanske du bor lite i utkanten av staden (nu snackar jag om newcastle iofs, London är såklart mkt dyrare). Newcastle är ungefär i samma kostnadsläge som alla andra städer utanför London.

Snafu
2007-04-02, 14:39
Det här med dyrt boende, det är värt att förklara varför det är så också.

Visst, det har med att det är oreglerat att göra MEN skattesystem i England är annorlunda jämfört med vad vi är vana med hemma i Sverige.

I England betalar man 1. income tax, 2. national insurance tax - detta dras av direkt från lönen.

Man betalar även något som kallas för "council tax", eller kommunalskatt på svenska. Detta har ingenting med din lön att göra, utan helt enkelt i vilket område du bor, och hur fint/stort ditt hus är. Du betalar mer ju finare du bor, typ. Om jag vill hyra en lägenhet kanske hyran är på 500 pund. Om jag vill bo rätt schysst, så kommer jag att få betala åtminstone 100-120 pund extra i council tax. Således blir hyran dyrare än Sverige, om man ser till helheten.

manko
2007-04-02, 14:43
huhu, grabbar. Nu har ni fått mig sugen att söka på jobben där och kolla om man får något svar och sedan överväga om man ska dra dit och testa lyckan. :)

Tips på bra saker man bör nämna i personligt brev eller cv? Har bara haft ett jobb i mitt liv och det är telefonsupport. :P

Hades
2007-04-02, 14:44
Kollade länkarna nu. Verkar ju vara helt fina förmåner på jobben också. Vet du om det är mycket folk som söker dit och har man svårt att få jobb? :)

berätta din historia hur allt gick till :P

Det är jättelätt att få jobb. Har du lite datakunskaper och är hyfsad på att snacka engelska så blir du kallad på intervju. Där gäller det mest att göra ett gott intryck, så får du jobb. Det är stooor omsättning på jobben så de är inte så kräsna.

Jag mailade cpl, blev uppringd av "rekryteraren", snackade lite, skickade cv, snackade igen, bestämde tid för intervju, gick på intervjun, fick jobb och började en vecka senare. Förmånerna är väldigt överdrivna, gymmet är typ ett rum med cyklar.

Ska inte ljuga och säga att det är något höjdarjobb (även om IBM är bättre och har mindre personalomsättning än många andra i samma branch, Google undantaget), men om man vill ha lite nya miljöer, gillar att träffa mycket folk och tycker om att dricka öl så är Irland inte alls så dumt.

manko
2007-04-02, 14:47
Det är jättelätt att få jobb. Har du lite datakunskaper och är hyfsad på att snacka engelska så blir du kallad på intervju. Där gäller det mest att göra ett gott intryck, så får du jobb. Det är stooor omsättning på jobben så de är inte så kräsna.

Jag mailade cpl, blev uppringd av "rekryteraren", snackade lite, skickade cv, snackade igen, bestämde tid för intervju, gick på intervjun, fick jobb och började en vecka senare. Förmånerna är väldigt överdrivna, gymmet är typ ett rum med cyklar.

Ska inte ljuga och säga att det är något höjdarjobb (även om IBM är bättre och har mindre personalomsättning än många andra i samma branch, Google undantaget), men om man vill ha lite nya miljöer, gillar att träffa mycket folk och tycker om att dricka öl så är Irland inte alls så dumt.


Jag har då lite datorvana. Jobbat inom dator support 1år och sedan har man ju lekt mycket själv som liten. Men att nämna sånt är kanske inte en så stor merit.

Var du tvungen att åka till irland för intervjun eller hade dom en svensk filial som du var in till? :P

Snafu
2007-04-02, 14:50
Jag har då lite datorvana. Jobbat inom dator support 1år och sedan har man ju lekt mycket själv som liten. Men att nämna sånt är kanske inte en så stor merit.

Var du tvungen att åka till irland för intervjun eller hade dom en svensk filial som du var in till? :P

Om du har telefonvana, eller erfarenhet av supportjobb och vet hur man använder ett tangentbord och har några som helst sociala skills har du ett jobb. I promise.

Dom brukar inte ha filialer i Sverige oftast. Vissa företag erbjuder sig att betala biljetten till jobbet NÄR du fått det. Jag tror inte dom brukar betala för intervjun, den fysiska alltså.

Hades
2007-04-02, 14:51
Jag har då lite datorvana. Jobbat inom dator support 1år och sedan har man ju lekt mycket själv som liten. Men att nämna sånt är kanske inte en så stor merit.

Var du tvungen att åka till irland för intervjun eller hade dom en svensk filial som du var in till? :P

Jo, allt sånt är meriterande, nämn det.

Jag började i samband med att callcentret var nystartat, så de var i Stockholm ett par dar då för att hålla intervjuer. Nu gissar jag att det är troligare att du får åka dit, men det är billigt att flyga över så det bör inte vara några problem. Skicka din cv nu och var beredd på att de ringer upp om du anger telefonnummer. :D

Edit: Ja, just det, CPL betalade upp till €800 för de utgifter man haft för att flytta dit. Däri kan man räkna in allt möjligt, även kostnader för att åka på intervjun.

manko
2007-04-02, 14:52
Om du har telefonvana, eller erfarenhet av supportjobb och vet hur man använder ett tangentbord och har några som helst sociala skills har du ett jobb. I promise.

Dom brukar inte ha filialer i Sverige oftast. Vissa företag erbjuder sig att betala biljetten till jobbet NÄR du fått det. Jag tror inte dom brukar betala för intervjun, den fysiska alltså.

Okej, då verkar det som att jag har halva foten inne iaf. Inom support yrket, är det samma sak där med karriärsmöjligheter som du snackade om tidigare?

Sorry om jag ställer många och idiotiska frågor. Är bara nyfiken :D

Snafu
2007-04-02, 14:54
Förresten, det här med engelskakunskaper - om du är svensk och har genomgått engelska A på gymnasiet så kommer du med väldigt få undantag vara bäst på engelska om man jämför med italienare, spanjorer och många tyskar osv. Du kommer klara dig galant. Holländare brukar också vara rätt hajj på engelska.

Hades
2007-04-02, 14:56
Okej, då verkar det som att jag har halva foten inne iaf. Inom support yrket, är det samma sak där med karriärsmöjligheter som du snackade om tidigare?

Sorry om jag ställer många och idiotiska frågor. Är bara nyfiken :D

Om du visar goda ledaregenskaper och är väldigt flitig i ditt arbete kan man avancera till åtminstone team leader på ganska kort tid, förutsatt att det blir tjänster lediga.

manko
2007-04-02, 14:57
Förresten, det här med engelskakunskaper - om du är svensk och har genomgått engelska A på gymnasiet så kommer du med väldigt få undantag vara bäst på engelska om man jämför med italienare, spanjorer och många tyskar osv. Du kommer klara dig galant. Holländare brukar också vara rätt hajj på engelska.

Har läst både Eng A och B. Men man blir ju alltid helt ställd när man inte pratat det på länge och man vet att man pratar med en person kan det flytande. Men efter en längre diskus så flyter det på helt OK. Men dock så glömmer man ju vissa ord och saker här och där. :P

Snafu
2007-04-02, 14:57
Okej, då verkar det som att jag har halva foten inne iaf. Inom support yrket, är det samma sak där med karriärsmöjligheter som du snackade om tidigare?

Sorry om jag ställer många och idiotiska frågor. Är bara nyfiken :D

Hmm, ja alltså det finns oftast karriärsmöjligheter i typiska call centers. Dom kommer att överdriva dessa i intervjun, "du har excellent career opportunities blaj blaj blaj".

Det är hög omsättning på personal på call centers, it's a fact. Om du stannar några år kan du säkert klämma fram en promotion, men då måste du stå ut så länge också =) Att stanna ett år är dock oftast ganska lagom, och då kan man alltid söka andra jobb, kanske i en helt annan industri osv.

Det är alltså inga drömjobb vi snackar om, men det är jobb och ett sätt att skaffa arbetslivserfarenhet och alla möjliga andra erfarenheter.

manko
2007-04-02, 15:01
Hmm, ja alltså det finns oftast karriärsmöjligheter i typiska call centers. Dom kommer att överdriva dessa i intervjun, "du har excellent career opportunities blaj blaj blaj".

Det är hög omsättning på personal på call centers, it's a fact. Om du stannar några år kan du säkert klämma fram en promotion, men då måste du stå ut så länge också =) Att stanna ett år är dock oftast ganska lagom, och då kan man alltid söka andra jobb, kanske i en helt annan industri osv.

Det är alltså inga drömjobb vi snackar om, men det är jobb och ett sätt att skaffa arbetslivserfarenhet och alla möjliga andra erfarenheter.


Jodå, det är ju helt klart man blir less på callcenter jobbet. Men är det nya produkter och nya saker man har support för så blir det roligare än att man dag ut och dag in hjälper folk med samma problem.

Det är iaf en väg in till det landet och möjligtvis söka jobb till andra typer av tjänster.

Hur är folket mot svenskar i både UK och Irland?

Snafu
2007-04-02, 15:06
Jodå, det är ju helt klart man blir less på callcenter jobbet. Men är det nya produkter och nya saker man har support för så blir det roligare än att man dag ut och dag in hjälper folk med samma problem.

Det är iaf en väg in till det landet och möjligtvis söka jobb till andra typer av tjänster.

Hur är folket mot svenskar i både UK och Irland?

Vi har nyttan av att ingen egentligen vet vafan svenskar egentligen sysslar med. Du börjar med ett blankt blad i 9 fall av 10. Du kommer att få dom vanliga "men du är ju inte blond" och något om sven-göran eriksson kanske och typ IKEA och köttbullar. Mer än så vet dom inte. Vi är ett väldigt litet land om man jämför med andra länder och vi står inte ut på samma sätt som spanjorer, fransmän och italienare och tyskar.

För att komma bra överens med majoriteten av engelsmän skall man 1. vara humor och dra skämt, 2. inte ta sig på för stort allvar (i.e du bör ha självdistans), 3. gärna klämma en öl på en söndag eller veckodag, 4. inte vara snål. Jag misstänker att det är ungefär samma sak med irländare.

Det finns såklart några myter om svenskar:
1. Att Sverige har hög självmordsfrekvens.
2. Alla svenskar är blonda.
3. Svenska tjejer är lösaktiga och lätta.
4. Att vi har ett Swedish bikini team.
5. Att det jämt är kallt.
6. Att svenska tjejer ser bra ut. Men det stämmer ju faktiskt ganska bra.

manko
2007-04-02, 15:34
Det finns såklart några myter om svenskar:
1. Att Sverige har hög självmordsfrekvens.
2. Alla svenskar är blonda.
3. Svenska tjejer är lösaktiga och lätta.
4. Att vi har ett Swedish bikini team.
5. Att det jämt är kallt.
6. Att svenska tjejer ser bra ut. Men det stämmer ju faktiskt ganska bra.

haha det där var så bra :D

Men då kanske man kan passa in där och ha det en bra tid med lite nya äventyr :)

Hades
2007-04-02, 19:21
haha det där var så bra :D

Men då kanske man kan passa in där och ha det en bra tid med lite nya äventyr :)

Funkar det inte kan man alltid åka hem. Åtminstone på Irland är de pengar du betalar i skatt a-kasse-grundande, så du kan få a-kassa när du kommer hem (räkna dock med att skicka mycket papper och skit till din a-kassa).

Angel
2007-04-02, 21:29
Nu kan du inte banga!!!! :D


hades och snafu. Hur är kvaliten på lägenheter som vanliga dödliga kan hyra? Fixa ett jobb åt mig ;)


Nej ja bangar inte, dela lägenhet då?

Angel
2007-04-02, 21:30
Fast Manko, ja e sugen på Irland iofs...men ja e iallfall seriös. Ja kommer göra succe

davvvan
2007-04-02, 21:53
Suttit och smygläst, tror ni som jobbat/jobbar i Storbritannien kontra Irland att man MÅSTE jobba i minst 1 år? Jag funderade på att sticka höst, slippa pissvinter och komma hem och hinna bygga lite beachform...Det kanske är en utopi?

Hades, när du jobbade på Irland, hade du någon möjlighet att spara pengar eller gick allting åt därborta med mat, boende, pubrundor osv... Hur ser det ut på shoppingfronten och är verkligen brittiskor så lättfotade som man fått för sig... :D

Hades
2007-04-02, 22:12
Suttit och smygläst, tror ni som jobbat/jobbar i Storbritannien kontra Irland att man MÅSTE jobba i minst 1 år? Jag funderade på att sticka höst, slippa pissvinter och komma hem och hinna bygga lite beachform...Det kanske är en utopi?

Hades, när du jobbade på Irland, hade du någon möjlighet att spara pengar eller gick allting åt därborta med mat, boende, pubrundor osv... Hur ser det ut på shoppingfronten och är verkligen brittiskor så lättfotade som man fått för sig... :D

Nej, man måste inte jobba ett år, det är bara att säga upp sig om man tröttnar. Jag har för mig att vi hade 2 veckors uppsägningstid. Däremot lockar de ofta med en bonus (i mitt fall €1000) om man stannar kontraktstiden ut. Man åker när man vill, men det ska man givetvis inte säga till företaget. Däremot skulle jag inte rekommendera Irland om du vill ha bättre klimat. Det är nästan aldrig minusgrader, men väldigt blåsigt och regnigt (Edit: Såg nu att du bor i Piteå. Irland är säkert varmare :)).

Jag fick ut cirka 15000 kr efter skatt per månad, 3800 gick till boende, runt 3000 till mat och minst en tusenlapp till gas och el. Lyckades väl spara kanske 3-4k per månad i snitt, men jag tog det mycket lugnare med ölen än de flesta. Det går att spara en hel del om man går in för det. En av killarna jag bodde med sparade runt 50-60k på ett år. Det beror helt på hur du lever.

Snafu
2007-04-02, 22:17
Suttit och smygläst, tror ni som jobbat/jobbar i Storbritannien kontra Irland att man MÅSTE jobba i minst 1 år? Jag funderade på att sticka höst, slippa pissvinter och komma hem och hinna bygga lite beachform...Det kanske är en utopi?

Hades, när du jobbade på Irland, hade du någon möjlighet att spara pengar eller gick allting åt därborta med mat, boende, pubrundor osv... Hur ser det ut på shoppingfronten och är verkligen brittiskor så lättfotade som man fått för sig... :D

Du har oftast inget krav att du måste jobba en viss tid. Några företag tenderar att ha kontrakt som säger "om du inte jobbat i 18 månader hos oss så måste du betala de pengar vi betalade för din resa, interjvu etc". Det är inte helt ovanligt och ett ganska fult knep för att behålla folk. Det beror på företag från företag. Oftast brukar de ha system för att hålla kvar anställda också med mindre bonusar efter 6, 9 12 månader, men det handlar inte om mycket pengar. En tusenlapp efter 1 år kanske eller nåt.

Vintern på Irland misstänker jag består av mycket regn. Regn eller snö - du väljer. Jag föredrar regn, men det regnar inte så mkt i England pga läget på östkusten av England.

Brittiskor är väl i mångt och mycket som svenskor när det gäller lättfothet, typ.

davvvan
2007-04-02, 23:04
Nej, man måste inte jobba ett år, det är bara att säga upp sig om man tröttnar. Jag har för mig att vi hade 2 veckors uppsägningstid. Däremot lockar de ofta med en bonus (i mitt fall €1000) om man stannar kontraktstiden ut. Man åker när man vill, men det ska man givetvis inte säga till företaget. Däremot skulle jag inte rekommendera Irland om du vill ha bättre klimat. Det är nästan aldrig minusgrader, men väldigt blåsigt och regnigt (Edit: Såg nu att du bor i Piteå. Irland är säkert varmare :)).

Jag fick ut cirka 15000 kr efter skatt per månad, 3800 gick till boende, runt 3000 till mat och minst en tusenlapp till gas och el. Lyckades väl spara kanske 3-4k per månad i snitt, men jag tog det mycket lugnare med ölen än de flesta. Det går att spara en hel del om man går in för det. En av killarna jag bodde med sparade runt 50-60k på ett år. Det beror helt på hur du lever.

Okej, då är jag med... Jo, säkert varmare även om vintrarna här börjar bli mer en lång höst.

Tack för informationen, kan vara bra ha lite grundinformation gå efter, så man vet något om vad man kan tänkas möta därborta.

davvvan
2007-04-02, 23:07
Du har oftast inget krav att du måste jobba en viss tid. Några företag tenderar att ha kontrakt som säger "om du inte jobbat i 18 månader hos oss så måste du betala de pengar vi betalade för din resa, interjvu etc". Det är inte helt ovanligt och ett ganska fult knep för att behålla folk. Det beror på företag från företag. Oftast brukar de ha system för att hålla kvar anställda också med mindre bonusar efter 6, 9 12 månader, men det handlar inte om mycket pengar. En tusenlapp efter 1 år kanske eller nåt.

Vintern på Irland misstänker jag består av mycket regn. Regn eller snö - du väljer. Jag föredrar regn, men det regnar inte så mkt i England pga läget på östkusten av England.

Brittiskor är väl i mångt och mycket som svenskor när det gäller lättfothet, typ.

Business är alltid business...Har du också erfarenhet om kort uppsägning som Hades eller gäller det kanske bara dessa callcenterjobb?

Du föredrar regn men då har du kanske aldrig heller upplevt en riktigt norrbottnisk vinter ;)

Du slår ständigt nya slag för östkusten och Newcastle - är det kanske så att det är en bättre värld utanför jobbet där än på Irland?

Det var det sista från mig idag, bara hoppas tråden spinner på vidare så man får mer information, tack hittills!

chidde
2007-04-02, 23:37
intressant tråd, en vacker dag kommer jag åka över till storbrittanien
eller rättare sagt, LONDON

ska leka bartender, nu snackar vi inte om alibaba's kvarterskrog som visar fotbollsmatcher och skickar ut stor stark och hamburgare på rullande band

utan här snackar vi om barer och restauranger som serverar cristal och rysk kaviar *popcorn*

Snafu
2007-04-03, 10:36
Business är alltid business...Har du också erfarenhet om kort uppsägning som Hades eller gäller det kanske bara dessa callcenterjobb?

Du föredrar regn men då har du kanske aldrig heller upplevt en riktigt norrbottnisk vinter ;)

Du slår ständigt nya slag för östkusten och Newcastle - är det kanske så att det är en bättre värld utanför jobbet där än på Irland?

Det var det sista från mig idag, bara hoppas tråden spinner på vidare så man får mer information, tack hittills!


Jag tror nog att det är rätt likt. Newcastle är iofs en riktig festarstad, men inte alls särskilt metropolisk överhuvudtaget vilket är nackdelen. Jag misstänker att Dublin är lite finare än Newcastle t ex.

manko
2007-04-03, 17:35
huhu, det är ju lagom svårt att skriva ett CV på svenska. Och nu ska man ju skriva ett fint på engelska också. Finns det andra jobb än callcenters där dom vill ha just svenskar? :P

Metal_boy_
2007-04-03, 17:40
UK är ofta en plats där större företag har sitt HQ, eller valt att bedriva delar av sin verksamhet. Dessa företag tenderar att behöva folk som kan språk och väljer därför ibland att bedriva all sin Europeiska verksamhet som kan centraliseras från UK/Irland osv.

Således om du söker på "swedish" på någon rekryteringssida så innebär det alltså trots att du jobbar från UK, att du kommer att jobba mot Sverige på ett eller annat sätt. Inköp, orderhantering osv osv.

Hoppas det svarar på din fråga?

Aha, då förstår jag. Ja, absolut.

Hades
2007-04-03, 18:34
huhu, det är ju lagom svårt att skriva ett CV på svenska. Och nu ska man ju skriva ett fint på engelska också. Finns det andra jobb än callcenters där dom vill ha just svenskar? :P

Det är inte så himla noga. Helt allvarligt, skriv så gott du kan så kommer det säkert räcka. Fråga här om det är några speciella ord eller formuleringar du behöver hjälp med.

Finns väl en del andra jobb, men det kanske är lättare att hitta när du väl är på plats. Oftast behövs väl utbildning för mer kvalificerade jobb.

polaren
2007-06-30, 02:26
Bump. Jag ska på intervju i Cork, Irland på fredag :) Support såklart ;)
Någon här som befinner sig i trakterna just nu?

scum
2007-09-24, 13:51
Bump. Jag ska på intervju i Cork, Irland på fredag :) Support såklart ;)
Någon här som befinner sig i trakterna just nu?
bump bump. hur gick detta då? åkte du bara för den intervjun? fler?
någon annan som tagit steget?

Snafu
2007-11-20, 15:39
Ville bara säga att det finns en ledig tjänst i Newcastle - inte världens bästa lön men för äventyret, vad betyder lön egentligen :)

Det är översättarroll. Språk som sökes är svenska, danska eller norska - man behöver dock bara prata ett av språken. Företaget ligger placerat mitt i Newcastle så det är busenkelt att ta sig in.

God engelska krävs.

I korthet innebär jobbet att översätta antingen webbsidor, TV-reklam eller tidningsannonser från t ex svenska till engelska.

Lön: £12.500 per år vilket motsvarar 11.500 kronor kvar efter skatt i månaden. Skatten i England är betydligt lägre.

Startdatum är Januari 2007. Hör av er om ni är intresserade per PM.