Visa fullständig version : Tilägg för viktökning/fett..
Strongman
2007-01-22, 21:29
Finns det några tilägg i maten som kan hjälpa till lite extra med viktökningen?
T.ex som nötter?
Hur är det med ägg till frukost? kyckling till mellanmål istället för pasta och köttbullar osv?
Aa ni förstår
King Grub
2007-01-22, 21:32
Nötter är energitäta och lättätna.
Du går dock inte upp extra i vikt av ett specifikt livsmedel, utan av ett energiöverskott i allmänhet.
Du kan äta vad du vill, när du vill. Du behöver inte äta "frukostmat" till frukost, utan kan äta ris och kyckling till frukost och fil och flingor till middag i stället, om du vill.
Strongman
2007-01-22, 21:39
Så, ris och kyckling är i stort sätt en bättre frukost än en talrik med havregrynsgröt och nån macka?
Menar inte att jag kommer gå upp en massa i vikt pga av att jag äter nötter ibland, men om det är några råvaror som är värda att byta ut för att det "ger mer" Som t.ex det jag brukar äta när jag kommer hem från skolan "pasta och kötbullar"
Eddie Vedder
2007-01-22, 21:42
Så, ris och kyckling är i stort sätt en bättre frukost än en talrik med havregrynsgröt och nån macka?
Nej de är de inte, men de e inte sämre heller. Principen e ju den att de inte finns nån mat som har patent på frukost. Vill du käka "frukostmat" till middag så är den lika nyttig då som om du hade ätit den på morgon, å tvärtom va gäller "lunchmat". Den är oxå lika nyttig oavsett när du äter den.
TylerDurden84
2007-01-22, 21:43
Frågan är hur sugen man är på ris och kycking när man vaknar!? Annars är det främst mängden energi: prot, kolh och fettet som utgör hur din kropp kommer att utveckla sig. Havregynsgröt har inget magiskt i sig mer än att det är gott, snabblagat och smakar gott när man vaknat.
Strongman
2007-01-22, 21:46
Haha, havregrynsgröt är för mig nåt jag måste kämpa mig igenom varje morgon, det är psyskiskt jobbigt att laga eftersom jag sätter på spisen, lägger mig i soffan medans den värms upp, sjukt svårt att inte somna in helt och hållet
Kan man lika gärna käka mannagrynsgröt än havregryn?
King Grub
2007-01-22, 21:48
Mannagryn är mindre näringsrika än havregryn, men kan ingå i vilken nyttig, blandad kost som helst.
TylerDurden84
2007-01-22, 21:52
Är det mindre "psykiskt jobbigt" att laga mannagrynsgröt då?
Strongman
2007-01-22, 21:55
Är det mindre "psykiskt jobbigt" att laga mannagrynsgröt då?
Den smakar inte skit om jag micrar den ;)
TylerDurden84
2007-01-22, 21:59
testa att röra om med stavmixern i havregrynsgröten i 20 sek efter halva tillagningstiden. du kommer bli förvånad hur mycket godare det bli!
Håller med, se till att röra om hela tiden så ska du se att den kommer att smaka lite bättre.
Strongman
2007-01-22, 23:16
Jo försöker ju göra det men den känns fortfarande... grå liksom, visst det går att trycka i sig om man har lite äppelmos i men efteråt klarar jag inte av att käka ens en macka för käften är helt uttorkad och att dricka hjälper det inte :/
TylerDurden84
2007-01-23, 14:12
0,5-1 skopa prottepulver (vanilj), 1 tsk sakt + några suketter tycker jag lyfter fram smaken extremt mycket. Även kanel eller kardemumma är smakhöjande.
gör som ja gjorde när ja va liten. 4 kg socker och 2 liter mjölk, sabbar hela grejen, men det smakar gott :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.