handdator

Visa fullständig version : Billiga proteinkällor

robert86
2007-01-22, 20:45
Hej, kan direkt säga att jag är student och bor strax utanför hålan stockholm. Iochmed att jag är fattig har jag inte råd med bil, så jag kan inte åka ut på stormarknader varje vecka och handla mat. Så de fantastiska alternativen jag har är konsum och ica. Efter att jag läst att tonfisk innehåller tungmetaller försvann min bästa enkla proteinkälla delvis bort. Nu måste den ersättas med något annat. Alaska pollock hittade jag, men det är ju också fisk, så innehåller även den tungmetaller? Sen undrar jag om det finns något annat billigt och bra i ICA och konsum som ni vet? Kesella vet jag är bra källa, men knappast billig.

o.z.z
2007-01-22, 20:51
linser, sojabönor, kikärtor

robert86
2007-01-22, 20:58
linser, sojabönor, kikärtor

Glömde säga att jag är allergisk mot i princip alla växter och grönsaker*gah!*

Cerberus
2007-01-22, 21:04
Då är dina valmöjligheter ganska usla tyvärr :(

vassle e billigt i förhållande till mängden protein du får i dig.

Annars om syftet e muskelbygge kan du äta mycket annan billig mat, pasta, ris, potatis osv o vad du nu vill för då minskar behovet av protein-intag för positiv kvävebalans. Addera lite fett på det eller vad du nu vill så blire biff.

robert86
2007-01-22, 21:09
Då är dina valmöjligheter ganska usla tyvärr :(

vassle e billigt i förhållande till mängden protein du får i dig.

Annars om syftet e muskelbygge kan du äta mycket annan billig mat, pasta, ris, potatis osv o vad du nu vill för då minskar behovet av protein-intag för positiv kvävebalans. Addera lite fett på det eller vad du nu vill så blire biff.

Ah crap. Att sitta och sörpla proteindrinkar flera gånger om dagen eller väl knappast bra för magen eller njurarna? Potatis och kolhydrat källor hjälper väl inte till muskelbyggandet i sig? Att ha överskott av en massa kolhydrater gör väl en bara fet?`:MrT: (vilket jag inte vill bli)

Eddie Vedder
2007-01-22, 21:10
Först å främst behöver du inte plocka bort tonfisken helt, men du kan ju ha litte koll på vilka mängder tonfisk du stoppar i dej. De e ju en viss skillnad mellan två burkar om dan å typ 3-4 burkar i veckan. Pollock å å orsk e ju inte dyrt å jag har svårt att tro att dessa innehåller några väsentliga mängder tungmetaller då dom är ganska små fiskar, sen är de alltid bra att ha koll på vart dom är fångade oxå, Östresjöfisken e ju tyvärr inte dne hälsosammaste.

Va gäller andra proteinkällor så är väl exempelvis burkskinka inte särskilt dyrt såvitt jag vet å en burk lär ju åtminstone räcka till två måltider. Sen får du helt enkelt va snål å "opraktisk" d.v.s. hålla ordentlig koll på när nån affär i din närhet har ett speciellt erbjudande på t.ex. kycklingfiléer å jämföra dom olika affärerna sinsemellan för att spara en tia här och en tia där. Litte jobbigt å hålla på så kanske men de kan nog va värt de.

...att va nykter e ett bra spartips för många studenter oxå.

z_bumbi
2007-01-22, 21:32
Mager ost och makrill i tomatsås.

Sen går det att storhandla även om man åker buss etc.

robert86
2007-01-22, 21:37
Mager ost och makrill i tomatsås.

Sen går det att storhandla även om man åker buss etc.

Tyvärr inte, då går man nog de där 2 milen snabbare.

Finns det mager ost utan tomatsås också så skulle det kanske vara något *popcorn*

Eddie Vedder
2007-01-22, 21:38
Tyvärr inte, då går man nog de där 2 milen snabbare.

Finns det mager ost utan tomatsås också så skulle det kanske vara något *popcorn*

De e ju inte osten som e i tomatsås utan makrillen!:smash:

TylerDurden84
2007-01-22, 21:50

Hehe. DET FINNS! Testa Arlas Delite 5 % fetthalt eller Västans 5 %. Båda dessa är milda i smaken. Det finns även att köpa lagrade ostar med samma fetthalt i ostdisken som har en starkare/kraftigare smak. Fullproppade med protein :hbang:

robert86
2007-01-22, 21:51
De e ju inte osten som e i tomatsås utan makrillen!:smash:

Jaså, jag trodde det var någon lattjo kombination:Virro

Men då så, ost äter jag ganska mycket. Ost är gott, om än bara i mindre mängder:( Äta 200g ren ost så mår man nog ganska illa efteråt.

TylerDurden84
2007-01-22, 21:57
Jaså, jag trodde det var någon lattjo kombination:Virro

Men då så, ost äter jag ganska mycket. Ost är gott, om än bara i mindre mängder:( Äta 200g ren ost så mår man nog ganska illa efteråt.

testa att röra ihop ost, ketchup, skinka och pizzakrydda och släng in det i micron i 1 min. det blir en mager pizza-aptit-retare!

robert86
2007-01-22, 21:57
Hehe. DET FINNS! Testa Arlas Delite 5 % fetthalt eller Västans 5 %. Båda dessa är milda i smaken. Det finns även att köpa lagrade ostar med samma fetthalt i ostdisken som har en starkare/kraftigare smak. Fullproppade med protein :hbang:

Ruskigt bra per 100g värden:hbang:
per 100 gram:
Energi 800 kj/190 kcal
Protein 34 g
Kolhydrat 1,5 g
varav sockerarter
(lactos) <0,1 g
Kosstfiber 0 g
Fett 5 g
varav mättat fett 3,4 g
Natrium 0,6 g
Vitamin B 12 1,3 µg (130% av RDI)
Kalcium 1200 mg (150% av RDI)
RDI* Rekommenderat dagligt intag

Tack för den rekomendationen! Vad ligger priset på?

robert86
2007-01-22, 22:02
testa att röra ihop ost, ketchup, skinka och pizzakrydda och släng in det i micron i 1 min. det blir en mager pizza-aptit-retare!

Låter riktigt gott om man skulle kunna göra pizza med extra ost och utan ketchup(allergi:D).

Eddie Vedder
2007-01-22, 22:06
Ägg är ju heller inte särskilt dyrt om man nu inte är livrädd för gulorna som en del verkar vara. Att bara käka äggvita blir ju i längden ganska jävla svindyrt.

För övrigt kan jag även tillägga att proteinbehovet är mycke lättare att fylla än man tror, dom flesta av oss ligger nog me god marginal över va vi behöver trots att kosten inte är extrem. Proteinbehovet överskattas lätt så ett annat tips kan jku helt enkelt va att skära ner lite på proteinprodukterna å ersätta detta me samma mängd kalorier från exempelvis fullkornspasta gjord på durumvete, de innehåller 14g protte per 100g om jag inte minns fel. Havregryn e ett annat billigt livsmedel som har en godkänd mängd protein. Ingen av dessa produkter innehåller fullvärdigt protein men de väger du ju upp genom att käka fisk lr nånting till.

TylerDurden84
2007-01-22, 22:06
Den ligger på ca 80 kr/kg så det blir ca 35 kr per förpackning. Och den är som du förstår väldigt tät på proteiner. Jämför 34 g/100g med MiniKeso som har 11g/100 g

robert86
2007-01-22, 22:11
Den ligger på ca 80 kr/kg så det blir ca 35 kr per förpackning. Och den är som du förstår väldigt tät på proteiner. Jämför 34 g/100g med MiniKeso som har 11g/100 g

Inte så farligt pris, finns den på konsum eller ica?

TylerDurden84
2007-01-22, 22:14
Den finns på Ica Maxi/Focus och Hemköp. Vet inte om Konsum säljer denna. Västans 5 % smakar i stort sett likadant om du inte skulle hitta den.

robert86
2007-01-22, 22:32
Den finns på Ica Maxi/Focus och Hemköp. Vet inte om Konsum säljer denna. Västans 5 % smakar i stort sett likadant om du inte skulle hitta den.

Får gå och ta mig en titt, det låter lovande i alla fall. Tack.

Shakemynuts
2007-01-22, 22:39
När kassler är billigt kostar det 40kr/kg, det brukar jag köpa hur många kilon som helst av!

robert86
2007-01-22, 22:46
När kassler är billigt kostar det 40kr/kg, det brukar jag köpa hur många kilon som helst av!

Kassler är gott, och så håller det länge.:)