handdator

Visa fullständig version : Nybliven mamma vill gå ner i vikt


JessicaS
2007-01-22, 20:28
Hallå!
Blev mamma för en månad sedan :hbang: . Vill ha tips och råd om hur jag ska äta rätt. Har ca 10 kg som jag vill gå ner på ca 6 månader, ska nog tillägga att jag ammar också delvis... Hoppas nu på bra råd!

Till frukost äter jag en tallrik havregröt, en mörk smörgås med tex keso, kalkonkött och groddar,

frukt till mellanmål

lunch. enligt tallriksmodell

frukt igen

kvällsmat, talrriksmodell

Är jag sugen senare på kvällen tar jag ytterligare frukt. Jag dricker också en hel del kaffe.. Ska jag undvika lagat mål på kvällen, eller gör jag rätt? Är osäker på mängden mat på lunch och kvällsmål.

Cilia
2007-01-22, 20:44
Jag tror du ska undvika att försöka banta samtidigt som du ammar.
Om du ändå ska göra det tycker jag du ska göra det med hjälp av en läkare.

Varför inte bara börja promenera mer?
Amningen i sig tar ju en hel del energi från kroppen.

Jag vet många mammor som har kommit tillbaka till gammal form bara med hjälp av promenader. Känns som om det är fel tillfälle i livet att prioritera sig själv helt och hållet

JessicaS
2007-01-22, 21:10
tack för ditt svar.. vill bara säga det att jag bantar ej, vill bara komma igång och äta rätt och självklart med hänsyn till barnet och amning, så därför undrar jag om jag äter rätt ft..? det jag rör mig är promenader så gott jag hinner. Har en del övervikt, känner att jag måste gå ner i vikt för egen hälsas skull. Självklart kommer alltid barnet i första hand!

Brooklyn
2007-01-22, 21:11
tack för ditt svar.. vill bara säga det att jag bantar ej, vill bara komma igång och äta rätt och självklart med hänsyn till barnet och amning, så därför undrar jag om jag äter rätt ft..? det jag rör mig är promenader så gott jag hinner. Har en del övervikt, känner att jag måste gå ner i vikt för egen hälsas skull. Självklart kommer alltid barnet i första hand!

att banta och gå ner i vikt är ju samma sak... *screwy*

Milia
2007-01-22, 21:12
Jag håller med Cilia, banta inte när du ammar. Slaggprodukter som bildas vid diet, kan gå ut i mjölken eller hur det nu var (jag har hört nåt om det, så om nån har någon undersökning kan de ju slänga in en länk...)
Satsa istället på att leva hälsosamt och ät näringsrik mat och rör på dig lagom mycket, ta långa promenader med barnvagnen o.s.v.
Äter du inte mer än du gör av mig tror jag din kropp automatiskt kommer tillbaka till din normalvikt.

Cilia
2007-01-22, 21:17
tack för ditt svar.. vill bara säga det att jag bantar ej, vill bara komma igång och äta rätt och självklart med hänsyn till barnet och amning, så därför undrar jag om jag äter rätt ft..? det jag rör mig är promenader så gott jag hinner. Har en del övervikt, känner att jag måste gå ner i vikt för egen hälsas skull. Självklart kommer alltid barnet i första hand!
Jag ser vad du skriver men jag vågar inte ge dig några tips eftersom du är i ett sånt känsligt läge i ditt liv hälsomässigt och att det påverkar fler än dig även ett litet barn.

Kanske någon annan vill ta på sig det ansvaret.
Jag skulle inte ge mig på det utan att ha väldigt bra koll på min kropp och det tar lång tid att skaffa. Fråga din läkare i stället är mitt tips.

JessicaS
2007-01-22, 21:24
att gå ner i vikt och banta är för mig absålut inte samma sak!! att banta, är att man försöker gå ner i vikt med fel metoder exempelvis; nutrilett, olika typer av jo-jo-bantning osv.. jag vill äta rätt, tappa överflödig vikt...alltså har jag ätit fel tidigare. man måste ej banta för att tappa lite i vikt, räcker att man äter rätt eller hur..? och givetvis att röra sig, vill bara ha lite råd om rätt kost och mängd. vill ej ha bantningsråd!

Eddie Vedder
2007-01-22, 21:30
Ammande kvinnor bör öka intaget av dom flesta näringsämnena med ca. 30 % lr mer, vitamin A och zink upp till 50%. Energibehovet rekommenderas att man ökar med ca. 2 megajoule per dag ( = ca. 480 kcal ). Lång tid me amning har visat sej ha många positiva hälsoeffekter för barnet i framtiden så de e inget man ska skynda sej igenom heller.

Ingen bra idé att hålla igen på maten me andra ord så att promenera ordentligt kan nog va bra för att hålla vikten å käka näringsrik mat såklart.

JessicaS
2007-01-22, 21:42
Ammande kvinnor bör öka intaget av dom flesta näringsämnena med ca. 30 % lr mer, vitamin A och zink upp till 50%. Energibehovet rekommenderas att man ökar med ca. 2 megajoule per dag ( = ca. 480 kcal ). Lång tid me amning har visat sej ha många positiva hälsoeffekter för barnet i framtiden så de e inget man ska skynda sej igenom heller.

Ingen bra idé att hålla igen på maten me andra ord så att promenera ordentligt kan nog va bra för att hålla vikten å käka näringsrik mat såklart.

Tack för svaret. Då satsar jag på långpromenader med barnvagnen och näringsrik o nyttig mat.

Jorgen
2007-01-22, 21:45
Släng iväg ett PM till supermamman Ironbabe http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=3901 .

Eddie Vedder
2007-01-22, 21:47
Tack för svaret. Då satsar jag på långpromenader med barnvagnen och näringsrik o nyttig mat.

Källa: Näringslära för högskolan btw. Kanske e bra att nämna så du inte tror jag sitter å spottar ur mej massa gissningar utifrån "nånting som jag har för mej att de stod en gång för länge sen i Aftonbladet" :)

nr16
2007-01-24, 18:53
Hallå!
Blev mamma för en månad sedan :hbang: . Vill ha tips och råd om hur jag ska äta rätt. Har ca 10 kg som jag vill gå ner på ca 6 månader, ska nog tillägga att jag ammar också delvis... Hoppas nu på bra råd!

Till frukost äter jag en tallrik havregröt, en mörk smörgås med tex keso, kalkonkött och groddar,

frukt till mellanmål

lunch. enligt tallriksmodell

frukt igen

kvällsmat, talrriksmodell

Är jag sugen senare på kvällen tar jag ytterligare frukt. Jag dricker också en hel del kaffe.. Ska jag undvika lagat mål på kvällen, eller gör jag rätt? Är osäker på mängden mat på lunch och kvällsmål.


Ett hett tips från mig är att leva HELT på GI (till 95% iaf). Min moder gjorde det och hon har gått ner ca 14 kg på lika många veckor. Hon är också ute o går 5km ca 4 ggr i veckan....

Pröva det!

regus
2007-01-24, 18:58
Ett hett tips från mig är att leva HELT på GI (till 95% iaf). Min moder gjorde det och hon har gått ner ca 14 kg på lika många veckor. Hon är också ute o går 5km ca 4 ggr i veckan....

Pröva det!

Du tror inte mycket av resultaten kommer ifrån just det? (promenaderna)

Slartibartfast
2007-01-24, 20:23
Ett hett tips från mig är att leva HELT på GI (till 95% iaf). Min moder gjorde det och hon har gått ner ca 14 kg på lika många veckor. Hon är också ute o går 5km ca 4 ggr i veckan....

Pröva det!

Din morsa har inte gått ner i vikt tack vare att hon ätit mat med någon speciell GI, utan för att hon gjort av med mera energi än hon tagit in. GI är helt irrelevant i det sammanhanget.

Mental
2007-01-26, 11:22
Att tvinga kroppen gå ned 1 kilo i veckan under pågående amning är ju borderline på barnmisshandel. Vad tänker folk med?

Milia
2007-01-26, 17:56
Att tvinga kroppen gå ned 1 kilo i veckan under pågående amning är ju borderline på barnmisshandel. Vad tänker folk med?

+1 på den.
Sorgligt att den egna vikten går före barnets hälsa. Oavsett om man kallar det bantning, diet eller hälsosamt leverne så är effekten på kroppen densamma om man går ner i vikt.

Trance
2007-01-26, 18:01
Ett hett tips från mig är att leva HELT på GI (till 95% iaf). Min moder gjorde det och hon har gått ner ca 14 kg på lika många veckor. Hon är också ute o går 5km ca 4 ggr i veckan....

Pröva det!

Helt på Glykemiskt index? Det låter väldigt annorlunda.

Angående ämnet i fråga så beror det väl på hur mycket övervikt man har. Jag ser inte varför en överviktig person skulle kunna gå ner 10 kilo på 6 månader ävem om personen ammar. Däremot kanske det är ännu viktigare än normalt att få i sig rätt näringsämnen och vitaminer/mineraler.

Raggis
2007-01-26, 18:05
Att tvinga kroppen gå ned 1 kilo i veckan under pågående amning är ju borderline på barnmisshandel. Vad tänker folk med?

Uhm, hon skrev aldrig att hon skulle gå ner 1 kg i veckan? 10 kg under en 6 månaders period *slap*

Mental
2007-01-27, 09:58
Uhm, hon skrev aldrig att hon skulle gå ner 1 kg i veckan? 10 kg under en 6 månaders period *slap*

Kommentaren var riktad till nr16, men jag hade missat att citera.

Sofia4_4
2007-01-27, 10:34
+1 på den.
Sorgligt att den egna vikten går före barnets hälsa. Oavsett om man kallar det bantning, diet eller hälsosamt leverne så är effekten på kroppen densamma om man går ner i vikt.

herregud, sluta moral predika folk. Vad är det som är sorgligt i att en mamma vill hålla sig i form med en diet som på inget sätt är ohälsosamt. Barnet kommer att klara sig utmärkt.
Jag ser ingenting i den dieten JessicaS skrev som ska vara ohälsosamt för henne
eller för barnet.
Man går ner i vikt av att amma också, så jag tycker att äter man färska, basala matvaror - frukt, grönsaker, fullkorn, kött och rör sig extra kommer man att komma i form utan problem.

Milia
2007-01-27, 12:37
herregud, sluta moral predika folk. Vad är det som är sorgligt i att en mamma vill hålla sig i form med en diet som på inget sätt är ohälsosamt. Barnet kommer att klara sig utmärkt.
Jag ser ingenting i den dieten JessicaS skrev som ska vara ohälsosamt för henne
eller för barnet.
Man går ner i vikt av att amma också, så jag tycker att äter man färska, basala matvaror - frukt, grönsaker, fullkorn, kött och rör sig extra kommer man att komma i form utan problem.

Det är möjligt att jag misstolkat trådskaparen och i så fall ber jag om ursäkt.
Det jag menar är att jag nästan dagligen ser nyblivna mammor som hetsar sig själva för att komma ner i vikt igen, och det tycker jag är sorgligt, när man faktiskt kan uppnå både hälsa och normalvikt genom vanligt sunt förnuft och näringsrik mat (precis som du skrev) vilket jag också skrev i ett tidigare inlägg:Satsa istället på att leva hälsosamt och ät näringsrik mat och rör på dig lagom mycket, ta långa promenader med barnvagnen o.s.v.
Äter du inte mer än du gör av med tror jag din kropp automatiskt kommer tillbaka till din normalvikt.

Anlin
2007-01-27, 14:32
Hej!

Jag är nästan i samma situation, fick barn för nästan ett halvår sedan och kämpar med vikten.

Jag märkte att så länge jag ammade gick jag ner ca 0.5 kg i veckan utan vidare, och promenerade jag kunde det vara mer. Det jag tänkte på var att inte äta onyttigt, som du verkar göra oxå.

Tallriksmodellen är jättebra, och ät mycke kött och fisk, typ en av dina knutna nävar i storlek, och lika mycket av kolhydrater. Undvik smörgåsar. Sen lika mycket sallad som det övriga tillsammans.

Tyvärr för mig så blev det jättesvårt att gå ner i vikt när jag slutade amma, trots att jag då kunde äta mer som jag ville... Så fortsätt amma... :-)

Lycka till!

Johan_P
2007-01-27, 15:18
Undvik smörgåsar.

Vart får folk detta ifrån? :) Sjäklart ska man undvika dåliga bröd, men det finns jättebra brödsorter (Polarkraft Extrem, t.ex.) som fungerar som en bra kolhydratskälla vid t.ex. mellanmål.

Låter ungefär lika knasigt att undvika bröd som att undvika potatis :Virro

Danny Devito
2007-01-27, 15:31
Enligt livsmedelsverket bör bröd vara den enskilt största energikällan i kosten:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx

Eddie Vedder
2007-01-27, 15:51
Vart får folk detta ifrån? :) Sjäklart ska man undvika dåliga bröd, men det finns jättebra brödsorter (Polarkraft Extrem, t.ex.) som fungerar som en bra kolhydratskälla vid t.ex. mellanmål.

Låter ungefär lika knasigt att undvika bröd som att undvika potatis :Virro

Tror inte det är brödet i sej som är anledningen till att de ofta rekommenderas att man undviker utan snarare de faktum att mackor ofta e sånt som slinker ner lite då och då, jag tror sällan man planerar att "dagens lunch skall bestå av tr rågkusar med ägg, kalkon, smör å tomat sen en sallad därtill utan mackorna slinker ner mellan måltiden utan att man funderar över de.

Nu talat jag inte om folk som många av oss härinne som håller reda på vad och när vi äter utan "gemene man" som inte har samma intresse. Då blir de nog mer att man går å tar en macka när man e sugen å sen tar man en macka i väntan på att maten ska bli klar o.s.v.

Så bröd som livsmedel i sej e ju ingen fara de e nog mer HUR folk äter sina mackor och vilka pålägg man använder, för där kan verkligen kalorierna skena iväg.

Eddie Vedder
2007-01-27, 15:54
Enligt livsmedelsverket bör bröd vara den enskilt största energikällan i kosten:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx

Finns ju den gamla hederliga reklamkampanjen "6-8 brödskivor om dagen" som Socialstyrelsen lanserade på 70-talet (tror jag de va?).

Jag undrar va Socialstyrelsen hade me de att göra, kanske inte Livsmedelsverket fanns då?

z_bumbi
2007-01-27, 16:37
JessicaS: Matsedeln såg som grund bra ut, utan att veta exakt innehåll går det nog inte att säga så mycket mer men tallriksmodellen som används rätt är en lätt metod för att få i sig det man behöver utan att räkna så noga. Om du ligger still i vikt så behövs det inte mycket för att du ska gå ner i vikt och promenader som föreslogs är ganska skonsamt för en kropp som just gått igenom en förlossning. Fixera dock inte syftet med maten och promenaderna på att gå ner i vikt utan säkerställ både energi- och näringsbehov för dig och barnet i första hand och ta viktminskningen mindre seriöst den första tiden.

Jag undrar va Socialstyrelsen hade me de att göra, kanske inte Livsmedelsverket fanns då?

Socialstyrelsen har som en av sina huvuduppgifter att främja folkhälsan.

Eddie Vedder
2007-01-27, 17:09
Socialstyrelsen har som en av sina huvuduppgifter att främja folkhälsan.

Jo de vet jag, finns ju dock hur många faktorer som helst mer än kosten som påverkar folkhälsan. De är ju inte Socialstyrelsen som exemprlvis lägger fram näringsrekommendationer o.s.v. trots att detta oxå är en del i arbetet folkhälsan. Detta tar ju Livsmedelsverket hand om numera så därav min fråga om Livsmedelsverket inte existerade på den tiden.

Cilia
2007-01-27, 19:58
herregud, sluta moral predika folk. Vad är det som är sorgligt i att en mamma vill hålla sig i form med en diet som på inget sätt är ohälsosamt. Barnet kommer att klara sig utmärkt.
Jag ser ingenting i den dieten JessicaS skrev som ska vara ohälsosamt för henne
eller för barnet.
Man går ner i vikt av att amma också, så jag tycker att äter man färska, basala matvaror - frukt, grönsaker, fullkorn, kött och rör sig extra kommer man att komma i form utan problem.
Tror jag med men jag vill inte ge tips.
Det är lätt att tips misstolkas och läses fel och jag vill inte vara med om att ha gett tips som används på annat sätt än jag menade.


Hej!

Jag är nästan i samma situation, fick barn för nästan ett halvår sedan och kämpar med vikten.

Jag märkte att så länge jag ammade gick jag ner ca 0.5 kg i veckan utan vidare, och promenerade jag kunde det vara mer. Det jag tänkte på var att inte äta onyttigt, som du verkar göra oxå.

Tallriksmodellen är jättebra, och ät mycke kött och fisk, typ en av dina knutna nävar i storlek, och lika mycket av kolhydrater. Undvik smörgåsar. Sen lika mycket sallad som det övriga tillsammans.
Det är min erfarenhet av alla omkring mig med.
Dom rasar i vikt under amningen utan att anstränga sig allt för mycket.
Dom som vill gå ner lite mer har gått längre promenader och vips försvinner kilona.

Raggis
2007-01-27, 21:32
Vart får folk detta ifrån? :) Sjäklart ska man undvika dåliga bröd, men det finns jättebra brödsorter (Polarkraft Extrem, t.ex.) som fungerar som en bra kolhydratskälla vid t.ex. mellanmål.

Låter ungefär lika knasigt att undvika bröd som att undvika potatis :Virro



Dom får det från Anna Skipper. Vart annars :P. Sorgligt, I know.

Johan_P
2007-01-28, 23:02
Tror inte det är brödet i sej som är anledningen till att de ofta rekommenderas att man undviker utan snarare de faktum att mackor ofta e sånt som slinker ner lite då och då, jag tror sällan man planerar att "dagens lunch skall bestå av tr rågkusar med ägg, kalkon, smör å tomat sen en sallad därtill utan mackorna slinker ner mellan måltiden utan att man funderar över de.

Nu talat jag inte om folk som många av oss härinne som håller reda på vad och när vi äter utan "gemene man" som inte har samma intresse. Då blir de nog mer att man går å tar en macka när man e sugen å sen tar man en macka i väntan på att maten ska bli klar o.s.v.

Så bröd som livsmedel i sej e ju ingen fara de e nog mer HUR folk äter sina mackor och vilka pålägg man använder, för där kan verkligen kalorierna skena iväg.

Jag förmodar att det är där problemet ligger, men hur som helst är bröd i sig ett bra alternativ - om man nu har den disiplinen att äta det när man ska, och inte när man inte ska :) För övrigt är hemmabakat bröd jättegott, åt lite nyss :eating: