handdator

Visa fullständig version : Oljor.. Hur mycket?


Sorabo
2007-01-22, 19:19
Har tänkt börja dricka lite olja varje dag. Typ ena dagen en kapsel fiskolja, andra dagen lite olivolja och tredje dagen lite rapsolja till exempel..
Hur mycket olivolja/rapsolja är lagom? Syftet är att få i mig bra fetter, mer kalorier och höja testosteronnivåerna.
En kapsel fiskleverolja rymmer ju inte alls mycket, hjälper verkligen den lilla mängden?

zeusden1
2007-01-22, 19:21
Har tänkt börja dricka lite olja varje dag. Typ ena dagen en kapsel fiskolja, andra dagen lite olivolja och tredje dagen lite rapsolja till exempel..
Hur mycket olivolja/rapsolja är lagom? Syftet är att få i mig bra fetter, mer kalorier och höja testosteronnivåerna.
En kapsel fiskleverolja rymmer ju inte alls mycket, hjälper verkligen den lilla mängden?

tror inte att 1 kapsel är bra. 4-5 per dag

Sorabo
2007-01-22, 19:28
Jag är i och för sig bara 16 år och på förpackningen står det "1-3 kapslar/dag"..

zeusden1
2007-01-22, 19:39
Jag är i och för sig bara 16 år och på förpackningen står det "1-3 kapslar/dag"..

Jag är också 16. Får jag gissa att du har fiskolja från Nordic Care? :D

Eddie Vedder
2007-01-22, 19:48
Har tänkt börja dricka lite olja varje dag. Typ ena dagen en kapsel fiskolja, andra dagen lite olivolja och tredje dagen lite rapsolja till exempel..
Hur mycket olivolja/rapsolja är lagom? Syftet är att få i mig bra fetter, mer kalorier och höja testosteronnivåerna.
En kapsel fiskleverolja rymmer ju inte alls mycket, hjälper verkligen den lilla mängden?

Jag kanske missuppfattar men menar du att du ska te lte rapsolja en gång på måndagen, lite olivolja på tisdagen o.s.v? De är ju iaf extremt lite såvida du inte äter en i övrigt fettrik kost.

Varje gång du äter nånting magert bör du tillsätta kanske två teskedar olja lr två kapslar fiskolja tycker jag.

SÅ om vi utgår från att du äter tre fettsnåla måltider så skulle exempelvis två fiskoljekapslar på morron, en matsked olivolja till lunch å 2 teskedar rapsolja till middagen. Andra bra fettkällor e ju exempelvis smör, äggula och fettrikare kött så äter du två-tre ägg till frukost lr köttfärs till lunch, nån gräddsås etc. så kan du ju strunta i att tillsätta oljan. "Sämre" fett ska du inte fly som pesten, de e inte livsfarligt me smör och ost o.s.v. men huvudsakligen bör du få i dej omättade fettsyror. De viktigaste är balansen.

Sorabo
2007-01-22, 19:49
okej, nej jag har Pikasol Forte :p Men ungefär 2 matskedar olivolja/rapsolja per dag borde räcka eller? Kanske mer?

Alltså jag äter ju en fettrik kost i övrigt, men behöver nog mer fett.. Men om jag tar 2 matskedar olivolja måndag, 1 kapsel fiskolja tisdag och 2 matskedar rapsolja onsdag? Ger det över huvudtaget någon testosteronhöjande effekt eller måste jag dricka mer? Smakar ju så fruktansvärt äckligt:p

Handcuff
2007-01-22, 19:53
Varför cykla femtioelva olika oljor?

Eddie Vedder
2007-01-22, 19:57
okej, nej jag har Pikasol Forte :p Men ungefär 2 matskedar olivolja/rapsolja per dag borde räcka eller? Kanske mer?

Alltså jag äter ju en fettrik kost i övrigt, men behöver nog mer fett.. Men om jag tar 2 matskedar olivolja måndag, 1 kapsel fiskolja tisdag och 2 matskedar rapsolja onsdag? Ger det över huvudtaget någon testosteronhöjande effekt eller måste jag dricka mer? Smakar ju så fruktansvärt äckligt:p

Om de ger en testosteronhöjning e ju omöjligt att svara på men de ökar antagligen möjligheterna för en högre testoutsöndring. Du skapar ju "en bättre miljö för testosteronutsöndring" om jag uttrycker mej så. Du har hyfsad koll tycker jag, testa på de du kör nu å se hur de går. Står du fortfarande helt still kanske du kan göra ännu en förändring, lägga på nån extra ostskiva, käka en stor näve nötter till maten finns mycke du kan göra.

Men kör på som du själv säger i exempelvis en månad sen får du ju utvärdera hur de går. De e inte bra att bara köra ett par dagar å sen tänka att "fan de händer ju inget, nåt måste jag göra fel". Ha litte tålamod å utvärdera efter en period.:thumbup:

Sorabo
2007-01-22, 20:06
fiskolja + olivolja + rapsolja = 3 olika oljor, lååångt ifrån femtioelva stycken!
Smakar kanske inte så äckligt om man varierar lite..

@ Eddie: Men tror du 2 matskedar/dag räcker då?

Eddie Vedder
2007-01-22, 20:23
fiskolja + olivolja + rapsolja = 3 olika oljor, lååångt ifrån femtioelva stycken!
Smakar kanske inte så äckligt om man varierar lite..

@ Eddie: Men tror du 2 matskedar/dag räcker då?

1 msk innehåller 15 gram, två matskedar är alltså 30 gram extra fett d.v.s. ca. 270 kcal extra ( de blir förmodligen lite mindre men är inget mattegeni).

Om de "räcker" kan jag som sagt inte svara på, de e helt upp till dina egna mål och ditt energibehov, något som jag omöjligt kan uppskatta tyvärr. Hursomhelst ger de dej ett kaloritillskott å förmodligen en ökad möjlighet till bättre testonivåer.

Som jag redan sagt, kör på 2 matskedar/dag de kan va en bra början. Jag tycker definitivt de räcker, händer fortfarande ingenting på vågen så ökar du lite.

z_bumbi
2007-01-22, 21:40
Att rekommendera exakta doser är ganska svårt då ingen vet vad du äter i övrigt. Äter du t ex en burk makrill varje dag så är det ganska onödigt att äta omega-3 från kapslar men äter du ingen fet fisk överhuvudtaget så kanske du behöver 3 kapslar per dag för att nå rekommenderade mängden. Det slöa sättet är att äta en-två kapslar per dag och sen anta att det är lagom mängd.

Att växla mellan raps och olivolja kan man göra som man känner för om det bara handlar om att få i sig mer kalorier, i vissa maträtter funkar den ena sorten bättre än den andra så jag skulle iofs gå mer på det än på något fast schema.

Zakath
2007-01-22, 22:21
Om ingen redan sagt det, häll oljan på/i maten istället, det blir ganska vidrigt att drcika den direkt efter ett tag. *spy*

Sheogorath
2007-01-22, 23:08
Jag har, om man bortser från min standardmjölk och någon chokladbit, ingen riktig fettkälla (bröd och havregryn, visst, men det är ju små mängder). Därför häller jag ~30 g rapsolja i min kvällsshake. Men som Zakath skriver så är det omöjligt att svara på hur mycket du "borde" ta, eftersom vi inte har din övriga kosthållning. Jag har anpassat mitt oljeintag för att träffa 1 g fett / kg kroppsvikt, totalt sett över dagen.

pragmatist
2007-01-22, 23:31
Har tänkt börja dricka lite olja varje dag. Typ ena dagen en kapsel fiskolja, andra dagen lite olivolja och tredje dagen lite rapsolja till exempel..
Hur mycket olivolja/rapsolja är lagom? Syftet är att få i mig bra fetter, mer kalorier och höja testosteronnivåerna.
En kapsel fiskleverolja rymmer ju inte alls mycket, hjälper verkligen den lilla mängden?

Rätta mig om jag har fel, men det är väl framför allt mättat fett som är kopplat till testosteronproduktion? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att omättat eller fleromättat fett skulle vara bra ur den synvinkeln.

Strongman
2007-01-22, 23:35
Vadå, så en sked olivolja till frukosten varje dag kan vara bra?

Om frukosten bara består av gröt och nån macka?

ugly_kid
2007-01-22, 23:47
Jag har en kompis som dricker 1dl oliv eller rapsolja om dagen, finns det nåt dåligt med att få i sig så mycket?
och han gör det för att få i sig mer kcal, han äter redan väldigt mycket, men vill gå upp i vikt.

Zakath
2007-01-23, 00:46
Jag har en kompis som dricker 1dl oliv eller rapsolja om dagen, finns det nåt dåligt med att få i sig så mycket?
och han gör det för att få i sig mer kcal, han äter redan väldigt mycket, men vill gå upp i vikt.

Det är ingen fara så vitt jag vet, mycket bättre alternativ än skräpmat/godis.

Sheogorath
2007-01-23, 07:04
Vadå, så en sked olivolja till frukosten varje dag kan vara bra?

Om frukosten bara består av gröt och nån macka?

Absolut, men rapsolja är bättre ändå. Om man ska vara petig så är fett en bättre energikälla senare på dagen. En riktlinje är att äta lite fett och mycket kolhydrat tidigt på dagen, och mer fett och mindre kolhydrat senare på dagen. Men det gör man ju som man vill. Är man inte rädd för att lägga på sig lite extra kan det göra det samma.