handdator

Visa fullständig version : Bulk; Stärkelse VS socker

Max
2007-01-22, 18:20
Jag behöver gå upp i vikt och planerar att "bulka".
Om jag ökar mitt intag med 300 kcal över förbrukningen och låter dessa bestå av kolhydrater, spelar det någon som helst roll för fett/fettfri viktökning om jag låter dessa kolhydrater bestå av stärkelse eller fruktsocker.

Frågan är altså om jag skall dricka några extra glas apelsinjuice eller nån tallrik gröt till? :)

King Grub
2007-01-22, 18:24
Stärkelse ger inte alls samma negativa metabola konsekvenser som överätning av socker gör.

Max
2007-01-22, 18:32
Mindre sjukdommar till följd av överätningen då?
Spelar det stor roll om jag bara adderar 300 kcal från stärkelse eller blandar, t.ex banan, en gissning?

Eddie Vedder
2007-01-22, 18:37
Mindre sjukdommar till följd av överätningen då?
Spelar det stor roll om jag bara adderar 300 kcal från stärkelse eller blandar, t.ex banan, en gissning?

Blir lite konstigt när du jämför ett livsmedel me rena kolhydrater. Sockerarterna i banan är ju främst glukos och fruktos (samma sockerarter som sackaros, d.v.s. vanligt vitt socker, består av) så om man ser till dom rena kolhydraterna i bananen e de väl lite sämre men SJÄLVKLART ska du ändå käka din banan om du vill de då de e ett nyttigt och gott livsmedel.

Max
2007-01-22, 18:42
Blir lite konstigt när du jämför ett livsmedel me rena kolhydrater. Sockerarterna i banan är ju främst glukos och fruktos (samma sockerarter som sackaros, d.v.s. vanligt vitt socker, består av) så om man ser till dom rena kolhydraterna i bananen e de väl lite sämre men SJÄLVKLART ska du ändå käka din banan om du vill de då de e ett nyttigt och gott livsmedel.
Jag skrev blandar och tog banan som exempeleftersom det innehåller både stärkelse (eller glukos) och fruktsocker.
Tackar för svaren!

MrBulk
2007-01-22, 20:04
Stärkelse ger inte alls samma negativa metabola konsekvenser som överätning av socker gör.

"negativa metabola konsekvenser" vad är det för konsekvenser?

Sverker
2007-01-22, 20:23
Förhöjda blodfetter för att levern gör fett av fruktosen. Finns åtskilliga trådar om det.

Max
2007-01-23, 22:12
Stärkelse ger inte alls samma negativa metabola konsekvenser som överätning av socker gör.Ok, men bidrar socker eller ren fruktos till att det till att bildas mindre muskler jämfört med motsvarande energimängd från stärkelse (glukos).

JLL
2007-01-24, 00:52

Fruktos har "negativa metabola konsekvenser", glukos, maltos har det inte? Hur är det med laktos?

K.J
2007-01-24, 01:21
Men för fan? Det är ju manligt att ha lite smått skrumplever och dåliga levervärden och kassa njurar! Käka på massa skit och skryt om problemen istället!

Sverker
2007-01-24, 07:15
Laktos=> galaktos.

1. Galaktosen har en liten annan omsättning än fruktosen. Bildar glukos-1-fosfat som snabbt lagras in som leverglykogen.

2. Vårt intag av laktos ( galaktos ) är mycket mindre än av sackaros och rent fruktos. Alltså en mycket mindre risk att överbelasta levern.

karl_alfredo
2007-11-19, 19:05
Hej! Gammal tråd, men skriver ändå! När du säger stärkelse menar du typ majsstärkelse? Hittade majsstärkelse hemma och tänkte ha i drinken efter passet. Värt?

karl_alfredo
2007-11-19, 20:18
Går det bra med vanligt mjöl? kanske blir lite klumpigt, men men

Eddie Vedder
2007-11-19, 20:34
Varför vill du hellre ha mjöl eller majsstärkelse i drinken än maltodextrin som ändå är lämpligast för just det?

Och sen utöver det äta stärkelserika kolhydratkällor.

machine gun
2007-11-19, 20:38
Varför vill du hellre ha mjöl eller majsstärkelse i drinken än maltodextrin som ändå är lämpligast för just det?

Troligtivs för att han hittade det hemma?

C.E.J.
2007-11-19, 20:44

Och sen utöver det äta stärkelserika kolhydratkällor.

Tror inte han kände till malto ;)

Eddie Vedder
2007-11-19, 20:49
Troligtivs för att han hittade det hemma?

Tror inte han kände till malto ;)

Ja ni kanske båda har rätt.:D

Men hursomhelst känns ju åtminstone mjöl i proteindrinken ganska.*spy*

Sverker
2007-11-19, 20:52
Hur var det med upptaget av glukos från intakt/icke värmebehandlad stärkelse ?

Att vi kan ta upp glukos från hela stärkerlsekorn är det nog inget tvivel om men hur är det med mängden ? 20 eller 99 %. Hur är det med hastigheten ? Det borde vara betydligt långsammare än förklistrad stärkelse.

DjiinZ
2007-11-21, 18:12
men vadå ska man inte få käka frukt helt plötsligt pga av att levern blir skrynklig av fruktos och glukos, vad skulle vara den normala mängden att man ska äta frukt? :smash:

Eddie Vedder
2007-11-21, 18:14
men vadå ska man inte få käka frukt helt plötsligt pga av att levern blir skrynklig av fruktos och glukos, vad skulle vara den normala mängden att man ska äta frukt? :smash:

Det har ingen någonsin påstått, tvärtom.

Frukt är det sista man ska plocka bort i det här fallet. Det är nyttigt som bara den och för att fruktosmätta levern genom frukt krävs att man äter ganska korkade mängder.
Glukos har inget med saken att göra, det är fruktos man diskuterar i det fallet.

DjiinZ
2007-11-21, 18:32
Det har ingen någonsin påstått, tvärtom.

Frukt är det sista man ska plocka bort i det här fallet. Det är nyttigt som bara den och för att fruktosmätta levern genom frukt krävs att man äter ganska korkade mängder.
Glukos har inget med saken att göra, det är fruktos man diskuterar i det fallet.

so ifall jag skulle säga att 7 - 9 st äter jag under en dag e det korkat :P

Eddie Vedder
2007-11-21, 18:38
so ifall jag skulle säga att 7 - 9 st äter jag under en dag e det korkat :P

Nej det skulle jag inte påstå.

Men givetvis varierar det, olika personer förbrukar olika med energi. Olika frukter innehåller olika energi och är olika stora. Dessutom är det ju skillnad på att trycka i sig 9 bananer på raken än att fördela fruktintaget över dagen.

Men jag råkar ju veta att du är en kille som rör väldigt mycket på dig och jag gissar att ditt fruktintag är hyfsat varierat så det är nog inga problem om du tycker om det och inte får magbekymmer etc.

DjiinZ
2007-11-21, 20:24
Nej det skulle jag inte påstå.

Men givetvis varierar det, olika personer förbrukar olika med energi. Olika frukter innehåller olika energi och är olika stora. Dessutom är det ju skillnad på att trycka i sig 9 bananer på raken än att fördela fruktintaget över dagen.

Men jag råkar ju veta att du är en kille som rör väldigt mycket på dig och jag gissar att ditt fruktintag är hyfsat varierat så det är nog inga problem om du tycker om det och inte får magbekymmer etc.

Eddie Vedder du slår mig alltid med häpnad, jag älskar din kunskap *drool*