Visa fullständig version : Godis och onyttigheter - hälsorisker
Skrollovicz
2007-01-22, 12:55
Finns det risker för hälsan att äta godis, glass och choklad? I rimliga mängder då alltså, ingåendes i en i övrigt bra och nyttig kost.
Anledningen att jag frågar är att jag just nu "bulkar" eller överäter... och det blir riktigt jobbigt att äta all denna mat. Dem säger också till mig att det är bra för "byggning" att att äta lite skit eftersom man blir mer anabol än av att leva på uteslutande nyttig kost. Stämmer detta?
King Grub
2007-01-22, 12:58
Det är överätning som är risk för hälsan.
En måttlig mängd socker kan ingå i kosten utan problem (runt 10% av energin från raffinerat socker är okej).
pragmatist
2007-01-22, 13:26
Förutom sockret så är det väl främst transfetterna man får se upp med, samt taskig fettbalans i snacks och liknande.
Om "lite skit" hjälper dig att ligga på ett kaloriöverskott så stämmer det att du bygger bättre, ja.
Ostkaka, mörk choklad, torkad frukt och lite glass.
Kan det bli bättre? :D
semicroma
2007-01-22, 18:11
mycket socker är så vitt jag vet inte så bra för tänderna
Eddie Vedder
2007-01-22, 18:18
mycket socker är så vitt jag vet inte så bra för tänderna
Frågan handlar ju om att "dryga ut" den huvudsakliga kosten me lite energirikare "skit", så de handlar ju inte om att trycka i sej grymma mängder godis. Jag ser inget fel i att en person som har svårt att täcka sitt dagliga energibehov fyller upp de sista me någonting osundare sålänge man är medveten om vad som borde vara baskosten och att man så gott man kan håller sej till denna.
Alltså är de nog inte ngn risk för sämre tandhälsa hos trådskaparen, men visst skadas tänderna av för mycke socker.
Man kan ju minimera riskerna genom att äta sitt godis i samband med andra mål.
-edit-
Karies that is
Handcuff
2007-01-22, 20:12
Finns det risker för hälsan att äta godis, glass och choklad? I rimliga mängder då alltså, ingåendes i en i övrigt bra och nyttig kost.
Anledningen att jag frågar är att jag just nu "bulkar" eller överäter... och det blir riktigt jobbigt att äta all denna mat. Dem säger också till mig att det är bra för "byggning" att att äta lite skit eftersom man blir mer anabol än av att leva på uteslutande nyttig kost. Stämmer detta?
Eh vilka dem? Definition på nyttigt? Dem snackar "gojja". SOm tidigare nämts i tråden..hjälper detta "onyttiga" dig att hamna på +kalorier = mer anabolt - samma sak om du hade ätit dig till + kalorier med "nyttigt".
Jag läste nånstans att 1 dl socker är = 385kcal (är inte 100% om d va 385 kcal kan ha vart 395 kcal).. vilket e bra för den som vill gå upp ivikt..Men..men..
Att äta lite godis dödar ju inte..så kör det du tycker är bra för dig..
Nyttig mat brukar oftast göra det svårare att komma upp i höga kalorivärden. Om man inte kommer upp i ett överskott för att man enbart äter "nyttig" mat, kanske man ska byta ut en liten del av kosten med "mindre nyttig" mat. T ex pizza, hamburgare, jordnötter eller till och med någon semla eller chipspåse. Det blir ju inte onyttigt sett till sin helhet (bra baskost + sunda levnadsvanor(träning)).
Olivolja är nyttigt, drick!
Nötter är nyttigt, ät!
Pasta och ris är gott, potatis likaså, ät mycket!
Stora köttbitar låter skönt när man bankar på dem, köp och ät stora bitar...
Socker är inte nyttigt, ät lite ändå...
Skräpmat är ALDRIG bra, att häva i sig sötsaker och mättat fett gör inte kroppen gladare direkt. Vet själv att jag mår piss om jag äter för mycket onyttigt, säg 1000 kcal överskott varav det och kanske lite av resten från onyttig skit. Om jag äter nyttig, eller ja, mer nyttigt käk kan jag överäta minst 2000 kcal utan att må kasst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.