handdator

Visa fullständig version : Teknik för att somna snabbt?


AJO
2007-01-22, 08:59
Finns det någon bra sådan? Somliga somnar ju på 5 minuter bara dem lägger sig ner. Det vill jag också kunna!

Shakemynuts
2007-01-22, 09:00
Räkna får? :D

Whistler
2007-01-22, 09:05
Kräver en hel del övning, men följande brukade vi alltid köra i slutet på yoga-passen jag gick på en gång i tiden, där somnade man raklång på golvet varenda pass:

Ligg helt avslappnad på rygg.

Tänk dig att dina lungor är som ett rakt rör, som börjar strax under naveln och går hela vägen upp till halsen. När du andas in så lägger sig luften längst ner och fyller sakta upp tills det är fullt ända uppe i halsen. Andas så långsamt du kan och töm och fyll "röret" helt på varje ut- och in-andning. Stanna till ett par sekunder vid fullt respektive tomt läge. För varje utandning slappnar du av mer och mer i kroppen, med början i tårna för att sedan fortsätta hela vägen upp till huvudet.

Fortsätt med det här tills... ja, du lär inte märka när du slutar för helt plötsligt vaknar du och upptäcker att det är morgon.

Shakemynuts
2007-01-22, 09:11
Jaha, så det duger inte att bara räkna får va? *gah!*

När jag ska sova brukar jag slappna av så gott som möjligt, föreställa mig i ett mörkt rum, upptäcker jag att jag tänker, som jag oftast gör, så går jag bara in i det svarta rummet igen. Andas lugnt. Samtidigt som jag är inne i rummet, så försöker jag tänka att jag kan ta det lugnt, att det finns gott om tid att somna.
Det brukar ta bort min stress.

Torsk_ole
2007-01-22, 09:16
1. Slappna av

2. Räkna 1,2,3,4....osv. För vem orkar bara att räkna? Riktigt tråkigt, då vill man bara sova.

mela
2007-01-22, 09:16
Jag brukar låtsas att jag sover.. typ, som att jag skulle lura någon. Då somnar jag alltid.

Men det går inte att somna om du måste somna och tänker på att du ska sova, då blir du bara rastlös.

Snake
2007-01-22, 09:21
Att vara trött är nog det bästa sättet :)

Jag brukar annars gå igenom dagens händelser i skallen, till slut svävar tankarna iväg och jag faller i koma.

s_himself
2007-01-22, 09:32
Fan jag är oftast så jävla trött på kvällarna att jag somnar samtidigt som jag spelar tv-spel. Helt plötsligt slå jag upp ögonen omedveten om att jag ens blundat och gubben i tvspelet står och springer rakt in i en vägg eller nåt annat.

Trance
2007-01-22, 09:33
Lägg dig alltid på exakt samma tid.

Scratch89
2007-01-22, 09:35
Lägg dig alltid på exakt samma tid.

+1

Att träna sent på kvällen fungerar också. Jag brukar lägga mig och läsa en halvtimma eller så, då blir man trött.

LadyG
2007-01-22, 09:39
Läser alltid en liten stund innan jag ska sova, avslappnande och lugn sysselsättning precis före sovandet. Vet inte riktigt hur jag gör dock, jag somnar nämligen inom ett par minuter efter att jag släckt lampan. Tror det har med gammal vana att göra.

Stumpis
2007-01-22, 09:40
Jag försöker tänka på viktiga saker, sånt som jag gjort under dagen och sånt jag måste komma ihåg inför morgondagen. Det gör mig så uttråkad att jag somnar innan jag fattat några vettiga beslut.

skaparn
2007-01-22, 09:45
Till viss del handlar det om vad man gör innan sänggåendet. Kan vara dumt att spela FEAR. Se hellre lite TV eller något annat ganska passiviserande.

Eller så säger man som Volvoarbetaren sa till mig när jag hade oturen att hamna i samma kupe som honom mellan Umeå och Göteborg.

"Jo, jag kommer säkert snarka lite, men vet du - det enda som behövs för att sova är en utarbetad kropp och ett rent samvete"

Jag hade uppenbarligen ingetdera.

Shakemynuts
2007-01-22, 09:49
Till viss del handlar det om vad man gör innan sänggåendet. Kan vara dumt att spela FEAR. Se hellre lite TV eller något annat ganska passiviserande.

Eller så säger man som Volvoarbetaren sa till mig när jag hade oturen att hamna i samma kupe som honom mellan Umeå och Göteborg.

"Jo, jag kommer säkert snarka lite, men vet du - det enda som behövs för att sova är en utarbetad kropp och ett rent samvete"

Jag hade uppenbarligen ingetdera.

Japp! Och för att bygga på det där lite, om vad man bör göra och inte göra innan sänggående.
Så är ett hett tips att inte vistas i rummet man har sängen, då blir hjärnan oftast förvirrad.

s_himself
2007-01-22, 09:53
Japp! Och för att bygga på det där lite, om vad man bör göra och inte göra innan sänggående.
Så är ett hett tips att inte vistas i rummet man har sängen, då blir hjärnan oftast förvirrad.


jobbigt om man bor i en 1:a då.

Shakemynuts
2007-01-22, 09:55
jobbigt om man bor i en 1:a då.

Ja! :)
Men det är bara en av alla grejer man kan göra för att öka förutsättningarna för att somna lätt.
Det har inte så stor betydelse, men vadå, många småsaker gör väl en stor sak. Dvs, att somna mycket lättare.

Men det är väl knappast många som följer alla "regler" för att somna lätt.

Så om man struntar i någon/några stycken spelar det nog ingen roll.

Langster
2007-01-22, 10:36
Sex. När man är klar brukar det vara lätt att somna. Fungerar även om man är ensam. :thumbup:

Bonnie
2007-01-22, 11:18
Lyssnar på muskelavslappningsband (mp3) med Lars Eric Uneståhl (ca 15 minuter).
Man kan även lägga till lite mentalträning(självförtroendeträning/målbildsträning osv) efter den första.

Det tar ett tag innan man vant sig, men det är det klart bästa som jag fått att fungera.

Man kan även lyssna på dagtid för att få lite snabbvila och få mera energi (då vaknar man upp direkt efter).

Sofia4_4
2007-01-22, 11:20
Jag försöker tänka på viktiga saker, sånt som jag gjort under dagen och sånt jag måste komma ihåg inför morgondagen. Det gör mig så uttråkad att jag somnar innan jag fattat några vettiga beslut.

hahaha, det gäller att ha en ointressant vardag då. :D

Stumpis
2007-01-22, 11:35
hahaha, det gäller att ha en ointressant vardag då. :D

Ja, antingen det eller en stark ovilja att ta itu med saker... :em:

Sofia4_4
2007-01-22, 11:37
Ja, antingen det eller en stark ovilja att ta itu med saker... :em:

det finns antagligen fördel med det också eftersom du får bra sömn. ;)

Danny Devito
2007-01-22, 11:38
Sex. När man är klar brukar det vara lätt att somna. Fungerar även om man är ensam. :thumbup:

:laugh:

Fartman
2007-01-22, 11:53
Bada bastu, varmt som utav själve fan givetvis. Man blir sjukt avslappnad av det. Synd bara att man inte har tillgång till någon längre, skulle behöva det nu då jag har börjat få ordentliga problem med sömnen. :(

HenrY
2007-01-22, 12:04
Jag kan aldrig ha nån "teknik" för att somna, utan det enda som fungerar för mej är helt enkelt att bara skita i allt och tänka på vad som helst osv.

Det är ju kanske iof en teknik det med!:)

Ganymedes
2007-01-22, 12:22
Det största boven när det gäller hinder av somnandet, är just själva tänkandet "nu måste jag somna!". Om man istället vet om att det nästan ger lika mycket att bara vila, är det faktiskt lättare att somna. Nu vet jag iofs att det är bättre att sova än att vila, så på mig fungerar det inte längre. Jävla kunskapstörst <-- kommer bli min död.

Sofia4_4
2007-01-22, 12:27
om jag inte kan sömna då försöker jag att absolut inte sömna. Jag ligger i sängen och stirrar i taket och försöker hålla ögonen öppna så gott det går. Då sömnar jag direkt.

Laan
2007-01-22, 12:37
många tips i tråden är mina insomningsproblem.. =) Basta=kan inte sova på x antal timmar efter.
Gå igenom dagens händelser och tänka på det som man ska komma ihåg inför morgondagen=shit.. nu kommer jag vara vaken minst tre timmar å tänka på allt möjligt..

I sådana situationer brukar jag försöka följa langsters råd, och det fungerar banne mig bra!

pilt77
2007-01-22, 12:54
Inget jag brukar göra själv eftersom jag inte har problem att somna men många på mitt skift brukar dra i sig två st 7,2:or innan dom ska sova när dom jobbat natt. Det verkar funka bra.

Langster
2007-01-22, 13:04
Det största boven när det gäller hinder av somnandet, är just själva tänkandet "nu måste jag somna!". Om man istället vet om att det nästan ger lika mycket att bara vila, är det faktiskt lättare att somna. Nu vet jag iofs att det är bättre att sova än att vila, så på mig fungerar det inte längre. Jävla kunskapstörst <-- kommer bli min död.

Jag brukar istället försöka tänka på att det är jävligt skönt att bara ligga och ta det lugnt, det är många timmar tills man måste gå upp och det är ju skönt att vila. Om du tänker så kanske du kommer ifrån tänkandet: jag måste sova nu -> det går inte att sova -> jag måste vila nu -> fan, vila är sämre än sömn. Då blir det istället: jag måste sova nu -> det går inte att sova -> fan vad skönt det är att ligga och softa.

AJO
2007-01-22, 13:14
två st 7,2:or. Det verkar funka bra.

Känns ju som att det är ganska dåligt..eller? Fungerar dem mekanismer som normalt sker vid sömn då? Återhämtning mm..

pilt77
2007-01-22, 13:20
Känns ju som att det är ganska dåligt..eller? Fungerar dem mekanismer som normalt sker vid sömn då? Återhämtning mm..

ingen aning, men man somnar, det är väl huvudsaken

AJO
2007-01-22, 13:23
ingen aning, men man somnarm, det är väl huvudsaken

Jo, det är ju en stor fördel! Men, jag var ändå intresserad av hur bra de mekanismer som normalt sett sker under sömnen fungerar då:)

men tack för tipset!

Denstillasittande
2007-01-22, 14:13
Jag brukar tänka mig att huvudet består av ingenting alltså helt svart så alla tankar försvinner, sedan tar man och slappnar av.

Då brukar jag bli mycket tröttare och somnar strax.

kspr
2007-01-22, 14:34
En teknik som jag kommit på själv är att babbla osammanhängade för sig själv (man pratar alltså inte högt utan i tanken), berätta tex en saga för dig själv, men fäst dig inte vid handlingen utan låt allt bli en enda röra.

Exempel:
Det var en gång en fisk som bodde baklänges utanför slottet där en katt stod på risken att födas var stor som fan utan kalas blir det ingen filmjölk som man kan ha ibland kanske... osv ;)

Johan O
2007-01-22, 15:06
En ljudbok i öronen är helt underbart! Blir ungefär som att någon läser en godnattsaga för dig varje kväll.

AJO
2007-01-22, 15:16
En ljudbok i öronen är helt underbart! Blir ungefär som att någon läser en godnattsaga för dig varje kväll.


Det verkar behagligt:)

Somnar du ifrån den då. Sen nästa kväll så spolar man tills man inte känner igen texten?

Johan O
2007-01-22, 15:30
Det verkar behagligt:)

Somnar du ifrån den då. Sen nästa kväll så spolar man tills man inte känner igen texten?

Ja oftast "slumrar" jag ifrån den. Inte så att jag riktigt somnar, men när man märker att man inte hänger med riktigt i händelserna då är det dags att lägga undan lurarna och sova. Då är i alla fall jag så trött att jag somnar på momangen.
Kvällen efter får man, som du säger, leta sig fram tills man känner igen sig i boken och fortsätta därifrån. Men det går fort.

Lillstrumpa
2007-01-22, 15:37
Min fru brukar lyssna på ljudbok. Ofta går jag och lägger mig senare än henne och när jag kommer in i sovrummet brukar jag lägga bort CD-spelaren och plocka av henne hörlurarna. Nästan varje gång försöker hon få tag i lurarna igen med orden: "Jag lyssnar!", trots att hon stensover varje gång jag kommer in. :D

För övrigt kan jag rekommendera en bra bok. Det funkar bra på mig. Ibland läser man ett eller flera kapitel och ibland kommer man inte ens genom en sida innan ögonen går i kors.

Bästa alternativet är dock att jobba som bilmontör. Upp 04.45 och jobba hela dagen, sedan till gymmet och lyfta lite vikter. Jag slocknar innan huvudet träffar kudden... :thumbup:

Sven_b
2007-01-22, 15:47
Ljudboken funkar grymt bra, är fortfarande på CD 1 efter ungefär 2 veckors lyssnade varje natt. :D

rolf
2007-01-22, 15:53
Eftersom jag alltid somnar när jag läser till ett prov har jag kommit fram till att det funkar bra att läsa något på kvällen strax innan man ska sova, och sedan bara lägga ifrån sig boken och stänga ögonen utan att släcka lampan eller nåt sånt. Iaf jag kan lura kroppen att jag läser på prov då och somnar som ett barn. :D

DanielF
2007-01-22, 16:36
Jag brukar fantisera att jag är en superhjälte eller något annat coolt som t.ex rymdfarare, en ung Hugh Hefner eller vad som helst.

Har man en bra story på gång så vill man inte somna och då jävlar däckar man på en gång!

Garnax
2007-01-22, 17:24
Finns det någon bra sådan? Somliga somnar ju på 5 minuter bara dem lägger sig ner. Det vill jag också kunna!

Är jag trött somnar jag snabbt, är jag det inte tar det ibland tid och ibland ingen tid.

så,
tips 1: Se till att du är trött
tips 2: Gå och lägg dig tidigare så du hinner somna

Bronkitkorv
2007-01-22, 18:24
Läs en bok eller var tillräckligt trött...

malakai
2007-01-22, 18:34
Tänk att du få 500 000kr i handen. Sen tänker du detaljerat vad du ska köpa och i vilken ordning. Hur mycket du skulle spara osv..

Annars ligger ja bara o tänker på massa nakna rumpor... pang du har somnat och vaknar med VÄRSTA RIBBAN! *drool*

flenders
2007-01-22, 18:42
Enklaste sättet är att inse att det inte går att tvinga sig att somna. Sluta tänk "Jag måste somna, jag måste somna!". Tänk istället, fan vad skönt det är att bara ligga här. Lägg märke till känslan av att hela ryggen slappnar av när du vilar och släpper allt. Tänk inte på en massa saker, föreställ dig att du är i ett svart rum. Tänk inte på svarta rummet utan bara var i det. Det funkar alltid.

Kaboffastar
2007-01-22, 19:25
Händer att jag behöver operera bort halsmandlarna eller polyperna, något i den stilen.. då kan jag ligga helt klarvaken på en brits å så sprutar dom jävlarna in nåt i armen på en.. man somnar innan rymdraketen hunnit lyfta.. ja snackar, INOM 10 sekunder även om man verkligen kämpar för att hålla sig vaken.

Osten80
2007-01-22, 19:33
Händer att jag behöver operera bort halsmandlarna eller polyperna, något i den stilen.. då kan jag ligga helt klarvaken på en brits å så sprutar dom jävlarna in nåt i armen på en.. man somnar innan rymdraketen hunnit lyfta.. ja snackar, INOM 10 sekunder även om man verkligen kämpar för att hålla sig vaken.

:Virro :hbang:

The_Chick
2007-01-22, 19:54
Håller med Langster.....

Orgasm brukar jag köra med ;)

Karl_alfred
2007-01-22, 20:25
Alkohol fungerar ALLTID! Annars sluta med koffein o sånt. Sover du för lite en natt gå upp några timmar o offra en dag där man mår kasst. Sen lägger man sig i bra tid o ställer klockan på en lämplig tid så man kommer vara trött vid sömn, så kör man på i det mönstret.