handdator

Visa fullständig version : Optimalt vatten-intag per dag och alternativ till salt?


Cerberus
2007-01-22, 01:07
topic, tror jag dricker alldeles för mycket vatten varje dag för det blir massa springande på toan för att pissa.

Funderar också på om det finns bättre smak-alternativ än salt? Tycker salt gör den mesta maten grymt god, men det kanske finns bättre alternativ med mindre natrium?

pragmatist
2007-01-22, 02:33
Drick när du blir törstig. Kroppen säger ifrån om den börjar bli uttorkad, i övrigt finns det ingen anledning att dricka en massa vatten. Tvärtom kan det leda till inkontinens.

Eddie Vedder
2007-01-22, 06:07
topic, tror jag dricker alldeles för mycket vatten varje dag för det blir massa springande på toan för att pissa.

Funderar också på om det finns bättre smak-alternativ än salt? Tycker salt gör den mesta maten grymt god, men det kanske finns bättre alternativ med mindre natrium?

Jag dricker oxå på tok för mycke, i synnerhet på träningsdagar. Kan bli uppåt två liter bara under passet, sen lika mycke under dagen plus en jävla massa grönsaker till maten.
Jag tycker de e svårt att inte dricka mer då de e ett invant beteende som går av sej själv, men ett tips e att du tar typ en lr två dl åt gången bara. För mej funkar de iaf, känner jag mej litte törstig så släcks törsten lika bra av två dl som om de vore ett stort halvliters glas t.ex.

Fråga nummer två kan jag rekommendera Seltins mineralsalt med kryddor!:thumbup: Asgott salt som får de mesta att bli suveränt gott. Innehåller lite olika kryddor å saltet innehåller bara 40% natriumklorid (100% i vanligt salt) å sen innehåller de även 32% kaliumklorid 8% magnesiumklorid. För mycke natrium hämmar kaliumbalansen i kroppen så att de innehåller både mindre natrium å kalium e positivt för en fungerande njurfunktion, nerv-och muskelfunktion å för reglera blodtrycket (som höjs av för mycke natriumklorid).

Men fortfarande skulle jag leta alternativa "smaksättningskällor" då salt´finns gömt i så många livsmedel redan när du köper de. Jag rekommenderar fr.a. Willý's dijonsenap(*drool* *drool* *drool* ) å att du exprimenterar me olika kryddor, tyvärr e ju kryddor relativt dyrt.

glebysh
2007-01-22, 06:24
Seltins mineralsalt låter ju rätt lovande, var går det att köpa? :D

Eddie Vedder
2007-01-22, 06:28
Seltins mineralsalt låter ju rätt lovande, var går det att köpa? :D

Jag köpte mitt på Coop Extra men de finns i deom flesta större livsmedelsbutikerna, Seltin e ju ett etablerat märke så inget lågprismärke som bara finns på vissa ställen.

Sen finns de ju fler mineralsalt men jag har aldrig sett lr smakat på några andra mineralsalt me samma goda kryddblandning.

I övrigt e Santa Marias pepparmix oxå nåt jag kan rekommendera starkt. Innehåller mest peppar, sen salt å sen diverse kryddor.

Silvia
2007-01-22, 06:41
Salt är en vanesak också. Man behöver egentligen inte salta så mycket då salt redan finns "insmuget" i många livsmedel...

Shakemynuts
2007-01-22, 06:59
Hallå!! Grillkrydda! Skit i nyttigheten osv osv osv, grillkrydda ftw. Grillkrydda kan man ha på allt.

Kryddor är ju inte så dyrt, beror på hur man ser det, kilopriset är ju snordyrt, men de räcker ju jättelänge.

Barba-Tjock
2007-01-22, 09:42
Drick när du blir törstig. Kroppen säger ifrån om den börjar bli uttorkad, i övrigt finns det ingen anledning att dricka en massa vatten. Tvärtom kan det leda till inkontinens.

Är man törstig är man också redan uttorkad.. Kroppen kan inte se in i framtiden och "känna efter" när du kommer få kass vätskebalans.

Lite mer att läsa om vätskebalans

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

Kompendiet om kroppens vätskebalans är "as is", det är granskat men inte helt färdigställt och är över tiden föremål för ändringar/kompletteringar.

King Grub
2007-01-22, 09:44
Många, många tränande dricker för mycket. Går och klunkar ur en flaska hela dagarna och in på toaletten lika ofta. Samtidigt fylls urologmottagningarna med ungdomar som tror att dom har något fel på sig då dom har problem med att hålla tätt... när dom bara dricker för mycket vatten. Dessutom skapar det myckna vattendrickandet ett överdrivet vattenbehov, så när dom försöker dricka mindre, känner dom sig dåliga och tror att dom dricker för lite, trots att det bara rör sig om en återgång till det normala.

Trance
2007-01-22, 09:48
Som vanligt tänker jag att kroppen är inte så jäkla ömtålig som man tror. Vi skulle ju inte klara oss så bra förr i tiden om man var tvungen att äta var tredje timma och dricka konstant. Jag känner själv att det är väldigt mycket vana att dricka mycket, många använder det nog som avkylning.

Cerberus
2007-01-22, 10:27
hur många liter ska man försöka hålla sig inom?

tack för alla tipsen!

King Grub
2007-01-22, 10:31
Runt 2.5-3 liter totalt förutom det som behöver ersättas som resultat av fysisk ansträngning. Av dessa 2.5-3 liter bör 1.2-1.5 L komma från vätskeintag; resten från den vanliga födan, plus en liten del från vatten producerat genom energigivande reaktioner (som man inte behöver eller kan reglera).

Vid långvarigt och intensivt fysisk arbete, särskilt i varm och fuktig miljö, kan vätskebehovet stiga upp till 5 eller fler liter per dag, i extremfall upp till 10.

AJO
2007-01-22, 10:59
Runt 2.5-3 liter totalt förutom det som behöver ersättas som resultat av fysisk ansträngning. Av dessa 2.5-3 liter bör 1.2-1.5 L


Så ser det väl ut i teorin. I praktin reglerar väl kroppen detta genom att signalera törst vid behov. Förutom vid träning då man kanske får dricka lite mer, eftersom kroppen inte vet vad som komma skall!?

pragmatist
2007-01-22, 11:01
Är man törstig är man också redan uttorkad.. Kroppen kan inte se in i framtiden och "känna efter" när du kommer få kass vätskebalans.

Lite mer att läsa om vätskebalans

http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf

Kompendiet om kroppens vätskebalans är "as is", det är granskat men inte helt färdigställt och är över tiden föremål för ändringar/kompletteringar.

Jo, men inte mycket uttorkad, någon procent kanske. I samband med träning eller prestation kan det vara vettigt att försöka ligga före eftersom redan någon procent kan försämra prestationsförmågan, men i övrigt ser jag ingen anledning att hålla på att dricka för att undvika att bli törstig till varje pris.

Den rekommendation som finns i kompendiet, 3 liter vätska per dag (totalt intag), tycker jag låter fullt rimligt för en normalstor kille. Men många dricker ju betydligt mer än så.

AJO
2007-01-22, 11:07
Det måste ju vara som du säger. Hur länge har människan funnits!?
Vi har inte alltid haft rent vatten så nära till hands som vi har nu (i kranen). Det är konstigt om vårt system för törst inte skulle fungera per automatik.. .

L-Sami
2007-01-22, 11:42
Du tar ju koffein, kan det vara orsaken till att du springer på toa?

Barba-Tjock
2007-01-22, 12:08
Jo, men inte mycket uttorkad, någon procent kanske. I samband med träning eller prestation kan det vara vettigt att försöka ligga före eftersom redan någon procent kan försämra prestationsförmågan, men i övrigt ser jag ingen anledning att hålla på att dricka för att undvika att bli törstig till varje pris.

Den rekommendation som finns i kompendiet, 3 liter vätska per dag (totalt intag), tycker jag låter fullt rimligt för en normalstor kille. Men många dricker ju betydligt mer än så.

Man räknar med att man har 1-1½% vätskeförlust när törsten sparkar in.

Citerar från kompendiet
Om man bara dricker för att släcka törsten kan detta leda till en vätskeförlust på ½ liter per dygn. Om man svettas mer än en halv liter per dygn reagerar inte kroppen på det faktiska vätskebehovet

Ni som har pulsklocka kan göra ett litet experiment. Vätska upp er, ligg still och ta vilopuls, gör detsamma när ni känner er törstiga och se att pulsen gått upp några BPM ;)

Gpajpen
2007-01-22, 12:09
Du tar ju koffein, kan det vara orsaken till att du springer på toa?
läste rätt nyligen att koffein inte var vätskedrivande.
men det kanske gällde kaffe.

Cerberus
2007-01-22, 12:32
Du tar ju koffein, kan det vara orsaken till att du springer på toa?

väldigt liten faktor i så fall :D tror fan ja dricker minst 2-4 liter per dag(tränar också väldigt mycket just nu). Men ja ska defnitivt dra ner på drickat.

Dricker mycket te också. Sen äter jag stark mat så blir ja så saaatans törstig.

King Grub
2007-01-22, 12:36
Te och kaffe räknas in i vätskeintaget.

Emil_Larsson
2007-01-22, 13:51
Ibland dricker jag endast 1liter om dagen, mår prima prima.

emmak
2007-01-22, 13:58
läste rätt nyligen att koffein inte var vätskedrivande.
men det kanske gällde kaffe.

Det är koffeinet som är vätskedrivande, inte kaffet i sig

Sverker
2007-01-22, 19:42
Man räknar med att man har 1-1½% vätskeförlust när törsten sparkar in.

Citerar från kompendiet
[i] Ni som har pulsklocka kan göra ett litet experiment. Vätska upp er, ligg still och ta vilopuls, gör detsamma när ni känner er törstiga och se att pulsen gått upp några BPM ;)

Törst = vätskebrist = mindre blodvolym => lägre blodtryck => högre puls för att återställa blodtrycket;)

LadyG
2007-01-22, 21:12
Lånar tråden lite eftersom det är relaterat till ämnet i fråga:

Stämmer det att kroppens prestanda sjunker med ungefär 10% vid cirka 1% vätskebrist men att man inte känner törst förrän vid runt 3% vätskebrist? Har nämligen hört flera påstå detta men har inte hittat något belägg (eller något som motsäger det för den delen).

Sverker
2007-01-23, 07:23
Visst är det så.

Inte för att jag har någon fakta i sak eftersom det är gammla föreläsningar men det är ju lätt och hitta.

Det måste finnas miljoner studier där man sätter cyklister i ett varmt rum och låter de trampa. En del cyklister dricker enligt en uppgjort schema ( för att hålla vätskebalansen, en del cyklister får dricka när de själva vill/är törstiga och den sista stackars gruppen får inget alls.
Alla studier kommer att visa att den sista gruppen ramlar av cykeln först. Gruppen som dricker självständigt tappar arbetstempo och cyklisterna som fyller på med vätska trampar glatt på.

LadyG
2007-01-23, 10:10
Men då är det ju ännu viktigare att dricka när man kör cardio (eller ju-jutsu för den delen) om man vill fortsätta köra hårt.

Vilken tankeställare! Tack!

Barba-Tjock
2007-01-23, 18:21
Törst = vätskebrist = mindre blodvolym => lägre blodtryck => högre puls för att återställa blodtrycket;)

Nä? :Virro Det var ju precis det jag menade *gah!*

shut teh face
2007-03-28, 18:35
Jobbade som bonde och kastade höballar på 20kg i varm sol alternativt inne i ladugården med plåttak (50 grader där inne). Då drack man cirka 10-12 liter inom 8 timmar och man sprang inte på toa särskilt mkt! Använd pissandet som mätstock. =)

z_bumbi
2007-03-28, 18:54
Men då är det ju ännu viktigare att dricka när man kör cardio (eller ju-jutsu för den delen) om man vill fortsätta köra hårt.

Vilken tankeställare! Tack!

1-2 dl per kvart är de rekommendationer jag har sett som allmängiltiga för idrott, när det är varm i lokalen räcker det inte till för att ersätta vattenförlusten men man får i alla fall i sig vätska och man slipper må dåligt av all vätskan som skvalpar runt. Det är väl antagligen tid för instruktioner etc lite då och då under träningen så lägg i alla fall in en organiserad vattenpaus i samband med en sådan till att börja med, sen får du och gruppen se om det krävs att antalet tillfällen ökar. Se bara till att ingen dricker för mycket för det kan vara jobbigt att svabba upp det sen. :D

Något att fundera på är hur kost och vätska sköts på ett längre träningsläger, där finns det oftast mycket att förbättra.

LadyG
2007-03-28, 19:21
1-2 dl per kvart är de rekommendationer jag har sett som allmängiltiga för idrott, när det är varm i lokalen räcker det inte till för att ersätta vattenförlusten men man får i alla fall i sig vätska och man slipper må dåligt av all vätskan som skvalpar runt. Det är väl antagligen tid för instruktioner etc lite då och då under träningen så lägg i alla fall in en organiserad vattenpaus i samband med en sådan till att börja med, sen får du och gruppen se om det krävs att antalet tillfällen ökar. Se bara till att ingen dricker för mycket för det kan vara jobbigt att svabba upp det sen. :D

Något att fundera på är hur kost och vätska sköts på ett längre träningsläger, där finns det oftast mycket att förbättra.

Det är betydligt fler vattenpauser än vi brukar ta normalt, fast jag ser att en del smiter ifrån och dricker självständigt mellan övningarna. Det är bra. De som inte gör det kanske inte vet om att de behöver vätska, så man kanske skulle beordra fram ett antal vattenpauser (tänker mig 4-6 beroende på vad vi gör) under en lektion tills alla fått in en rutin på att dricka regelbundet och lite.

De läger jag varit på har definitivt inte varit speciellt många vattenpauser, ibland trots att det varit ganska varmt i lokalen.

CoolHandLuke
2007-03-28, 20:37
Är det vettigt att hålla vätskebalansen mellan matvatten:vätska oavsett om man bulkar eller deffar? Dvs om man bulkar mer koncentrerad mat och deffar mer vattenhaltig mat?

Läste någonstans att måttstocken är att inte pissa oftare än var 4:e timme. Det har inte så mycket med vätskeintaget att göra.. mer med om man ligger i riskzonen för inkontinens.

Annars tänker jag lite på 'jod' när det gäller att begränsa bordssaltintag. Ingen större risk för jodbrist kanske om man äter mjölkprodukter, fisk ofta och inte överkonsumerar sojaprodukter. Om man äter mest mjölkprodukter kanske kalcium/jod ration blir knepig. Har inte full koll på hur detdär ligger till ännu.

I vilket fall är det intressant om någon hittar ett 'mineralsalt' med tillsatt jod. Har inte hittat något själv.

Sverker
2007-03-29, 06:15
Kalcium / jod har jag aldrig hört talas om ? Vad skulle hända där ? Jod slinker in rätt bra när vi tar det. Fysiologiskt så finns kalcium på en miljon ställen men jod bara när det gäller skjöldkörtelhormonerna T3 och T4.




Saltvattenfisk är en ypperlig källa till jod, både mager och fet fisk innehåller stora mängder jod.

Robban
2007-03-29, 06:18
Jag pissar nog rätt ofta men jag trivs med det! *whistle*

CoolHandLuke
2007-03-29, 22:26
Kalcium / jod har jag aldrig hört talas om ? Vad skulle hända där ? Jod slinker in rätt bra när vi tar det. Fysiologiskt så finns kalcium på en miljon ställen men jod bara när det gäller skjöldkörtelhormonerna T3 och T4.

Saltvattenfisk är en ypperlig källa till jod, både mager och fet fisk innehåller stora mängder jod.
Såg också att torskrom hade enorma mängder jod. Lite kaviar fixar det utan problem alltså.

Kalcium/jod: Har läst på lite och det finns ett förhållande mellan sköldkörtelfunktion och kalciumomsättning men dietmässigt är det inte en faktor tror jag. Eller man kan inte säga något om ett dirrekt förhållande mellan jod/kalcium i alla fall.

pony
2007-03-29, 22:39
Men då är det ju ännu viktigare att dricka när man kör cardio (eller ju-jutsu för den delen) om man vill fortsätta köra hårt.

Vilken tankeställare! Tack!

Avstickarfråga: kan/får man dricka under ju-jutsu-pass?

Gpajpen
2007-03-29, 22:43
Avstickarfråga: kan/får man dricka under ju-jutsu-pass?

kan du dricka vatten annars kan du det under ett ju-jutsu-pass.
du får fråga tränaren om du får :D

LadyG
2007-03-29, 23:03
Avstickarfråga: kan/får man dricka under ju-jutsu-pass?

Visst kan du dricka när du känner för det om du har en flaska bredvid mattan. Ingen kan hindra dig från att ta en slurk då och då, däremot kan det vara dumt att dricka större mängder på en och samma gång. Mycket kast och brottning kan få även den mest härdade att få upp vattnet igen om de druckit för mycket :D

Sen kan tränaren påminna folk om att dricka också, det är det vi är lite dåliga på och eleverna bli lite för engagerade i kampandet för att komma ihåg det själva förrän vattenbristen slår till ordentligt.

pony
2007-03-29, 23:18
Visst kan du dricka när du känner för det om du har en flaska bredvid mattan. Ingen kan hindra dig från att ta en slurk då och då, däremot kan det vara dumt att dricka större mängder på en och samma gång. Mycket kast och brottning kan få även den mest härdade att få upp vattnet igen om de druckit för mycket :D

Sen kan tränaren påminna folk om att dricka också, det är det vi är lite dåliga på och eleverna bli lite för engagerade i kampandet för att komma ihåg det själva förrän vattenbristen slår till ordentligt.

Coolt. Jag reflekterade över huruvida det var vanligt att man inom budo inte tillåter folk att dricka under själva passet. I disciplinens namn eller whatever...

Förresten: någon som har en uppfattning om huruvida det är möjligt att över tid härda/vänja kroppen till att hushålla med vätska under hårda träningspass, förslagsvis just genom att inte dricka under själva träningen?