handdator

Visa fullständig version : Byta bänkpress helt mot hantelpress? Samt vilket schema?


ChRiiLLe
2007-01-21, 22:51
Har tänkt börja träna nu igen efter ett långt uppehåll.
Innan körde jag ASTs 5 dagars schema och funderade på att göra det nu igen.
Men undrar om det istället skulle vara bättre att köra det 3 dagars schema som z_bumbi satt ihop (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)? Och sedan klämma in 1 eller 2 konditionsdagar?

Sen undrar jag om jag kan byta ut bänkpressövningarna helt mot endast hantelpress? Eller om jag ska köra bänkpress i en sådan där maskin?
Anledningen till detta är för att jag tränar själv och den tiden jag tränar finns det knappt några på gymmet inne heller.

Liten Men Fet
2007-01-21, 23:07
Har tänkt börja träna nu igen efter ett långt uppehåll.
Innan körde jag ASTs 5 dagars schema och funderade på att göra det nu igen.
Men undrar om det istället skulle vara bättre att köra det 3 dagars schema som z_bumbi satt ihop (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)? Och sedan klämma in 1 eller 2 konditionsdagar?

Sen undrar jag om jag kan byta ut bänkpressövningarna helt mot endast hantelpress? Eller om jag ska köra bänkpress i en sådan där maskin?
Anledningen till detta är för att jag tränar själv och den tiden jag tränar finns det knappt några på gymmet inne heller.

Du kan byta ut bänkpressen mot hantelpressen men det är inte exakt likadant, om enda anledningen till att du vill byta ut den är att du inte har passare så tycker jag du kan köra bänk ändå. Jag kör utan passare och har inga problem med det, visst tar det en stund att vänja sig vid att man ska känna efter om man klara en rep till men det går utan problem.

Jag skulle helt klart välaj bumbis 3 dagars program framför ett 5 dagars för övrigt.

ChRiiLLe
2007-01-22, 00:26
Okej, tror jag kör på det. Ska testa med bänkpressen själv, se hur det känns.

Har en fråga angående det där schemat också:
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Läste i en annan tråd att detta inte är bra att lägga sist på ett träningspass, samt att man inte skulle träna tungt?
Sen undrar jag även hur man utför den, hittade inget i ASTs övningsguider.

ChRiiLLe
2007-01-22, 01:01
Undrar lite över det där om hur många dagar jag ska köra per vecka?
Har tid över så jag kan gå ner 5 dagar i veckan, fast kanske bättre med 3 ändå, iaf nu i början?
Syftet med träningen är att försöka bygga på mig mycket muskler :P

Liten Men Fet
2007-01-22, 01:29
Undrar lite över det där om hur många dagar jag ska köra per vecka?
Har tid över så jag kan gå ner 5 dagar i veckan, fast kanske bättre med 3 ändå, iaf nu i början?
Syftet med träningen är att försöka bygga på mig mycket muskler :P

Rotatorcuffarna kör jag väldigt lätt i början av passet för att värma upp dom, typ 2 set 15 reps. Väldigt lätta reps. Träning av rotatorcuffarna är skadeförebyggande och tillrättning av skador därför tränar man inte dom på samma sätt som tex bröst.

Du kan köra allt mellan 1-5 dagar i veckan beroende hur mycket tid du har den veckan, schemat säger ju bara att du har gått igenom kroppen på 3 dagar inte hur många dagar i veckan du ska träna.
Förstår du?
Edit: Jag tycker du kan börja ganska lugn med 3 ggr per vecka om du vill köra kondition också. Om det funkar kan du öka succesivt.

ChRiiLLe
2007-01-22, 01:39
Rotatorcuffarna kör jag väldigt lätt i början av passet för att värma upp dom, typ 2 set 15 reps. Väldigt lätta reps. Träning av rotatorcuffarna är skadeförebyggande och tillrättning av skador därför tränar man inte dom på samma sätt som tex bröst.

Du kan köra allt mellan 1-5 dagar i veckan beroende hur mycket tid du har den veckan, schemat säger ju bara att du har gått igenom kroppen på 3 dagar inte hur många dagar i veckan du ska träna.
Förstår du?
Edit: Jag tycker du kan börja ganska lugn med 3 ggr per vecka om du vill köra kondition också. Om det funkar kan du öka succesivt.

Okej, så bör jag istället lägga in dem före axelträningen och köra med lätta vikter? Sen har jag inte en aning om hur de två övningarna som står i det schemat utförs.. Det finns ingen video någonstans, eller guide?

Okej, jo då. Tror jag börjar nu med 3ggr i veckan. Kondition är inte så väldigt viktigt för mig, mest för att fylla ut dagarna jag inte tränar på (och så är det ju bra med iofs :P)

ChRiiLLe
2007-01-22, 21:07
Okej, så bör jag istället lägga in dem före axelträningen och köra med lätta vikter? Sen har jag inte en aning om hur de två övningarna som står i det schemat utförs.. Det finns ingen video någonstans, eller guide?

Ingen?
Hade tänkt dra ner o träna imorrn så vore fint om någon kunde förklara :)