handdator

Visa fullständig version : Kebab


tequilla
2003-02-24, 21:27
Satt o tänkte lite medans jag käkade min kebab.
Jag förstår att kebab tarlik o pizza e inte så bra men hur e de me kebab me bröd o kebab/kycklingsallad (utan ost)?
Hur bra/dåliga e dom?

De kan inte finns mycket fett där o man måste få i sig sin dagliga dos kebab :eating:

Örjan
2003-02-24, 22:03
Såsom expert på snabbmat gör jag följande uttalande:

Kebab i bröd, inklusive kebabrulle, varierar i nyttighetsgrad rätt kraftigt. Vissa använder fläskkarré, och då blir det ofta mycket fett kött. Andra använder hoppressat nötkött (kalv kallar de det)på en stor rulle. När det gäller den varianten har man fått både fett och magert kött. Jag inbillar mig att man kan smaka hur fett det är. (Inte huruvida det är 6 eller 7 %, men huruvida det är fett eller magert.) Om du ätit på flera kebaberior har du säkert känt skillnaden?

Alltså kan man finna ett ställe som säljer magra, goda kebaber. Dressingen går givetvis bort; den gör inte kebaben mycket godare, men mycket onyttigare. Brödet har förstås högt GI. Man kan göra den själv också; då VET man ju att det blir magert. Jag föreslår i så fall detta:

Kött, gärna blandat gris- och nötkött. Stekes, och mot slutet häller man över lite soja (mkt gott).

Grönt man gillar.

Färdigköpt bröd, gärna såna mjuka plattor som man rullar. Pita-bröd kan vara bra, i så fall inte frysta (spricker). Lägg dem i het, torr stekpanna och lägg lock på. Ska vara så hett att det bara tar några sekunder för brödet att bli varmt. En lätt krispig yta (om det är pitabröd), med ångigt inre. Jag har försökt baka själv, men det bara spricker när man fyller dem.

Det finns faktisk en god sås som också är nyttig: Vitlök, lök (mkt finhackad, riv den gärna istället) fräses glansigt i gryta, häll i en burk krossade tomater, 1-2 tsk torkad grön krydda. Låt koka 20 min minst, utan lock, för att få den lite fastare och mindre vattnig. Eller 60 min under lock. Krydda hett. Låt svalna. Ajvar Relish är gott att ösa i den.

tequilla
2003-02-24, 22:14
haha.. du verkar vara expert du :bow:

Nu e de så att jag äter inte griskött så de fettet slipper jag.

I kebab me bröd så e de ända dåliga att brldet e snabba kolisar. Köttet e bra o man får massa grönsaker. Att de tillkommer lite sås borde inte spela så pass stor roll. Har ändå en stark känsla att stället på universiteten späder ut sitt.

en liten fråga oxå:
Mustaffa är kebabkock. Han har bara råd att göra 5 dl vitsås/dag. Den här vitsåsen är både dyr och populär. Han räknar ut att han kommer att klara sig om han har 7 dl/dag. Hur många gånger om dagen måste han ruska tupp för att späda ut dressingen så pass, att han kan klara efterfrågan? :D

Jz2003
2003-02-25, 02:31
Originally posted by tequilla
haha.. du verkar vara expert du :bow:

Mustaffa är kebabkock. Han har bara råd att göra 5 dl vitsås/dag. Den här vitsåsen är både dyr och populär. Han räknar ut att han kommer att klara sig om han har 7 dl/dag. Hur många gånger om dagen måste han ruska tupp för att späda ut dressingen så pass, att han kan klara efterfrågan? :D


Uhm den frågan fick vi i skolan på ett matte prov, jag minns att jag inte klarade frågan :smash: :cryout:

Greenman
2003-02-25, 09:24
kebab med ris hos jerusalem på folkungagatan ska det vara, gott och nyttigt. Brukade alltid käka kebab där förut, på de kebaberior som finns här (skåneland) finns det aldrig kebab med ris

Pauline
2003-02-25, 09:45
kebabkött e det bästa man kan äta
Om man vill få större kroppshydda bestående av 99% fett...

tequilla
2003-02-25, 09:48
Originally posted by Pauline
kebabkött e det bästa man kan äta
Om man vill få större kroppshydda bestående av 99% fett...


jasså? varför e kebabkött så farligt då? om de e nötkött så ska de vara helt ok ju :rolleyes:

Pauline
2003-02-25, 09:54
vad jag vet så innehåller kebab lammkött. Lamm är inte så magert precis. Och man kan ju tänka sig att något ska binda i köttet; altså behövs fett....

ToXY
2003-02-25, 09:57
Nej lammkött é väl inte så magert, titta på mej!:laugh: :notme:

Örjan
2003-02-25, 13:35
Jag tror att det mer var förr man använde lammkött. Det är oftast en stor rulle hoppressat nötkött som de skär ifrån. Jag har frågat två kebabmakare. De svarade nöt båda två. Att fett skulle binda den rullen låter konstigt av två skäl: 1) Inte binder väl fett? Bra smörjmedel är det däremot! 2) Pressad skinka är magert, och då borde pressat nötkött också vara det.

Fast jag kan ju ha fel.

Pauline
2003-02-25, 13:42
självklart säger de att det är nöt;nöt är ju "finare"....
När man blandar kött, såsom tex kebab så är det INTE fettsnålt. Varför måste folk "lura" sig sjävlva till att tro att nåt dåligt är bra?
tex cornflakes; såååå snabba carbs. ...

Hermes
2003-02-25, 17:41
Originally posted by Pauline
självklart säger de att det är nöt;nöt är ju "finare"....
När man blandar kött, såsom tex kebab så är det INTE fettsnålt. Varför måste folk "lura" sig sjävlva till att tro att nåt dåligt är bra?
tex cornflakes; såååå snabba carbs. ...

Menar du att kebabmakare är lögnare som ljuger om vad de egentligen säljer :confused:

js44
2003-02-25, 17:51
En fundering om kebab, som jag haft ett tag. Kebaben grillas ju på en stor rulle, och man skär av kött efter hand. Det betyder ju att yttersta lagret grillas, och det som är innanför är ogrillat, och rumstempererat. Sen står den där hela dan, och på kvällen antar jag att man stoppar in den i kylen. Sen nästa dag tar man fram den igen och fortsätter grilla.

Det låter inte så smakligt med kött som har varit rumstempererat i en dag eller mer innan det grillas. Bakterier måste stor-trivas. Eller har jag fel?

/J

Pez
2003-02-25, 17:59
Originally posted by js44
En fundering om kebab, som jag haft ett tag. Kebaben grillas ju på en stor rulle, och man skär av kött efter hand. Det betyder ju att yttersta lagret grillas, och det som är innanför är ogrillat, och rumstempererat. Sen står den där hela dan, och på kvällen antar jag att man stoppar in den i kylen. Sen nästa dag tar man fram den igen och fortsätter grilla.

Det låter inte så smakligt med kött som har varit rumstempererat i en dag eller mer innan det grillas. Bakterier måste stor-trivas. Eller har jag fel?

/J

Om du vill kunna äta kebab i fortsättningen så är det nog bäst att du slutar ställa sådana här frågor.. :D

/pez

jenan546
2003-02-25, 18:26
Originally posted by js44
En fundering om kebab, som jag haft ett tag. Kebaben grillas ju på en stor rulle, och man skär av kött efter hand. Det betyder ju att yttersta lagret grillas, och det som är innanför är ogrillat, och rumstempererat. Sen står den där hela dan, och på kvällen antar jag att man stoppar in den i kylen. Sen nästa dag tar man fram den igen och fortsätter grilla.

Det låter inte så smakligt med kött som har varit rumstempererat i en dag eller mer innan det grillas. Bakterier måste stor-trivas. Eller har jag fel?

/J

Nu gissar jag bara, men de flesta som säljer kebab köper väl in färdiga rullar med kött. De rullarna borde vara tillagade på något sätt för att ta död på div bakterier. Finns det inga bakterier inne i rullen så hamnar och förökar sig nya bakterier bara på ytan, den ytan grillas och bakterierna dör...

Jag har ifs sett på pizzerior när de hänger på nytt kött i skivor på det där spettet.. i sådana fall stämmer inte min gissning

Och det är väl inte bara rent kött i rullen, utan en massa fet oljig marinad också

Pez
2003-02-25, 18:47
Ok, om vi ska vara lite seriösa.. vad jag vet så är marinad oftast ett himmelrike för bakterier och såvitt jag vet så sprutar man in marinaden i köttet - vilket borde innebära att bakterierna får fritt spelrum genom hela köttstycket.

Men frågan är om inte det finns metoder för att förhindra detta, kebab är ju inte direkt nåt nytt...?

/pez

z_bumbi
2003-02-25, 19:59
js44: Man ska inte lägga tillbaka rullen i frysen då blir kunderna inte glada dagen efter = Extrem risk för matförgiftning.

Man ska inte heller låta rullen sitta upp hela dagen utan efter en viss tid ska man slänga den, därför går man hellre till ett ställe som har stor omsättning eller till dem som kör med fryst kebabskav som de värmer på.

Allt kebabkött jag ser är numera av nöt men från början skulle det nog vara får vilket om man grillar det inte har så mycket fett kvar. (Riktig kebab är väl kött på spett om jag inte har helt fel.)

Har hört siffror på 20-25 % fett på det nötkött som serveras på de flesta ställena. LIte mycket fett kanske men det är väl ingen som tränar som har det som sin huvudsakliga föda ?

Man äter naturligtvis sin kebab med ris samt röd sås så är det nästan nyttigt.

emmzan
2003-02-25, 22:10
Mina beräkningar säger mig att kebab till den allra största delen består av helt okej gula kalorier!:thumbup:

Örjan
2003-02-26, 01:20
Originally posted by Pauline
Varför måste folk "lura" sig sjävlva till att tro att nåt dåligt är bra?


Vissa inbillar sig t.o.m. att grönsaker är så kalorisnåla att man i praktiken kan äta dem i obegränsad mängd. :rolleyes:

Kunde inte låta bli...

Men är det så att kebabkött har 20% (mättat) fett, är det ju ingen bra vardagsmat. Det håller jag med om.

Sverker
2003-02-26, 07:34
Nötkött får kallas kött med en fetthalt upp till 23%.

Det är därför man kan skriva att hamburgaren är 100% nötkött och den ändå har 20 % fett:D
Kebab gjord på magert nötkött, ca 10 %, låter rejält torrt att tugga på. 20 % i kebaben låter helt rimligt.

Nöttkött är " bara " till 40 % mättat fett.
Tänk på att ifall djuret varit frigående och fått beta ute ( ekologisk kebab ? ) får man några % CLA också.

Örjan
2003-02-26, 21:50
Originally posted by Sverker
Kebab gjord på magert nötkött, ca 10 %, låter rejält torrt att tugga på. 20 % i kebaben låter helt rimligt.


Då ger jag mig.

baader
2003-03-01, 14:14
kebab blir man rippad på

mattek
2006-02-23, 16:18
någon som har koll på hur fördelningen på kolhydrater, protein och fett är i en kebabtallrik med pommes och vitlöksdressing

martin86
2006-02-23, 17:02
någon som har koll på hur fördelningen på kolhydrater, protein och fett är i en kebabtallrik med pommes och vitlöksdressing

www.slv.se