Visa fullständig version : Fett ett viktigt intag för muskeltillväxten?
Måste man få i sej hyffsat bra med fett för att musklerna ska växa mycket? Jag är väll deffad som de flesta på gymmet säger och bara undrar om detta är viktigt? Då menar jag både nyttigt fett som olivolja, nötter, omega 3 osv sådana saker men också fetter från halv onyttiga saker som pizza, kebab, falafel och sådana saker.
Emil_Larsson
2007-01-21, 18:16
Hoppas det är så (äter fööör mycket kebab)
ramagoen
2007-01-21, 18:17
jo. För lite fett = mindre hormoner. Så de e bara å äta på och va inte rädd för fett.
Jag har alltid varit rädd för höga fett produkter samt är jg rädd för pizza och sådana saker men vad jag har hört så ska man äta det 1 gång i veckan t.ex en onyttig dag vi säger lördag för det är bra för muskeltillväxten.
King Grub
2007-01-21, 18:43
Man bör inte ligga under 15-20 E% fett just för hormonernas skull, men i övrigt har fett inte någon speciell inverkan på proteinsyntesen och agerar inte antikatabolt.
Det finns inga tillväxtmässiga vinster att få från onyttiga måltider eller dagar, annat än kaloriintaget.
Så du menar att man inte behöver äta fett för att öka i muskel massa?
King Grub
2007-01-21, 19:04
Hur får du "man bör inte ligga under 15-20 E% fett" till det?
edit: grub var för snabb..
Eddie Vedder
2007-01-21, 21:25
Så du menar att man inte behöver äta fett för att öka i muskel massa?
Finns väl inget likhetstecken mellan muskelbygge å fett direkt, men de e fortfarande livsviktigt att du äter fett. Fettsyrorna bygger upp och stärker dina cellmembran (bl.a. dina muskelceller såklart), krävs för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer (A,D,E ock K) som du måste få i dej samt krävs för att du ska kunna ha en fungerande fettförbränning. Även om du inte behöver gå på ketodiet så MÅSTE du ha en viss mängd fett i din kost för att kunna leva ordentligt.
...och att leva e ju en förutsättning för muskelbygge;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.