handdator

Visa fullständig version : Klena bröstmuskler....


viceman
2003-02-24, 20:39
Jag är 18 år och tränat sedan i höstas, 2-3 ggr i veckan, oftast två. Växlar mellan två olika träningspass.

Är 1.87m, väger ca 83 kg. Har lite hull på kroppen, men slutat störa mig på det iaf.

Anledningen till att jag börjat träna var att jag alltid kännt mig jävligt klen.

Grejen är iaf. att jag tycker jag har börjat öka rätt hyffsatt i de flesta övningar, som biceps curl där jag klarade 6-8kg när jag började men nu äntligen kan köra lite med 13.5 kgs hantlarna.

Fast jag känner mig extremt klen i bröstmusklerna. Jag har aldrig i hela mitt liv kunnat göra armhävningar. Riktiga alltså, alltid varit tvungen att ligga på knä.

När jag tränar kör jag ett par olika bröst övningar, bland annat bänkpress, fast i smithen. När jag började räckte det fan med stången utan vikter. Nu klarar jag iaf. strax över 30 kg. Men tycker det är extremt lite. Är det bara att köra så hårt som möjligt? Har testat lite med att köra tungt först och sen lättare, eller att börja lättare och sen tungt. Vilket tycker ni funkar bäst? Jag har ltie blandade uppfattningar...


Det känns drygt med träningen nu. MÅSTE fixa ett gym till närmare där jag bor, nu kan jag bara träna två gånger i veckan. Och då blir det inga ben. Jag vet, det är illa....

[euphoria]
2003-02-24, 21:09
det är bara att ät mycket bra mat och träna tungt som fan regelbundet.. inga problem att bygga muskler! :cool:

AciDBL00D
2003-02-24, 21:54
Läste om någon annan som började så lågt i bröst. Men alla är vi olika och har inte samma förutsättningar när vi börjar träna. Men kör på bara!

feldtarn
2003-02-24, 23:33
fria hantlar o vikter kan nog vara att rekomendera...

bra att få upp balansen + att det ger på lite flera muskler oxzå

Jag har tex tidigare inte kunnat köra bänk pga att jag fått ont i en axel.. tränat mycket axlar o nu går det fint att köra bänk igen...

men jag är grymmt klen i det....

klara likamycket i hantelpressen om man lägger ihop vikterna vilket verkar va väldigt mysko..... men å andra sidan så ökar jag för varje gång jag kör bänk....

så det blir ganks kul endå:D

Jz2003
2003-02-25, 03:15
Originally posted by AciDBL00D
Läste om någon annan som började så lågt i bröst. Men alla är vi olika och har inte samma förutsättningar när vi börjar träna. Men kör på bara!


det var nog mig du menade :hbang: :booty:


17 kilo var det, bänkpress :insane: :whipped:, har ökat till 20 kilo nu... men knappt jag klarar av det, blodkärlen e stora som sugrör och mitt ansikte ser ut så här :eek:

Salle
2003-02-25, 10:34
Träna mycket triceps så blir du även starkare i bänkpress! Bänkpress med smalt grepp och skullcrushers är bra...

viceman
2003-02-25, 10:51
17 kg??

När jag säger 30kg menar jag ink. stången på ca 20

Eller är det fel att räkna så?

Niclaaas
2003-02-25, 11:43
nej man räknar in stången i vikten. 30kg = 5kg på varje sida

viceman
2003-02-25, 12:31
Hehe, ok


Men om det nu har mycket med triceps att göra, är det kanske itne så rba som jag har det nu.

Måndag ett paas med bland annat bänkpress
Tisdag bla. triceps

stybb
2003-02-25, 12:33
Jag maxade 35 första gången jag var nere på gymmet med skolan.. jävligt hardcore :hbang: :D

Niclaaas
2003-02-25, 13:17
viceman: berätta lite mer detaljerat hur du tränar....

stybb: jag tror jag klarade ca 3 på 40....hardcore!:hbang: :D


edit: 15 år var jag

Karl_alfred
2003-02-25, 13:47
klarade 8 på 50 första gången då var man typ 17 år

Pauline
2003-02-25, 13:53
allvarligt talat....Du måste bara ha världens sämsta teknik gällande armhävningar! Du kan OMÖJLIGT vara så svag! :-) *snällt menat*

Niclaaas
2003-02-25, 13:57
pauline, finns ett par killar i min klass som klarar högst 2-3 stycken o tjejer som inte klarar en enda så det kan nog säkert vara så att han inte kan göra någon

Pauline
2003-02-25, 14:00
oj....menar du allvar, Niclas?

Jag har damer på 50+ som klienter som klarar av armhävningar när de tränat 4-5 veckor med mig!

Jaja, då får han väl öva på då! :-)

Niclaaas
2003-02-25, 14:05
jajamensan, vi är den försoffade generationen! för mycket dataspelande vet du.... om 100 år kommer ingen förutom genetiska freaks klara av att göra armhävningar ;)

Jz2003
2003-02-25, 14:10
har märkt det också, jag har svårt med armhävningar, dels för att det knakar i armbågarna och dels för att det e jäkligt svårt/tungt, kanske klarar 7 , max 10 ... sen e jag typ halv död :sleep:

viceman
2003-02-25, 14:59
Pass 1

Bröst

Press där man sitter i maskin o pressar framåt 4x8
Bänkpress 4x8
Flys i maskin 4x8

Biceps

Hantelcurl 4x8
Stång-kopplad-till torn curl 4x8

Axlar

Axelpress 4x8
Stående hantellyft 4x8
Typ bakvända flys i maskin :confused: 4x8



Pass 2

Rygg

Lastdrag 4x8
Lastdrag med D---D stång :confused: 4x8
Typ hypersträck, fast jag ligger på matta 4x10

Triceps

Pulldowns 4x8
Lutande tricepspress, maskin 4x8
Dips, fast händerna på bänk o fötterna i marken, 3 set, max rep.

Mage

Situps 4xvad jag orkar...
Maskincrunches 4x15



Dessa pass brukar jag köra mån o tis. sen ginen träning resten av veckan. Men jag ska försöka lägga in två pass till i veckan och göra om hela schemat samt lägga in ben, vilket man ju måste.

Kungen
2003-02-25, 15:30
Originally posted by viceman
Pass 1

Bröst

Press där man sitter i maskin o pressar framåt 4x8
Bänkpress 4x8
Flys i maskin 4x8

Biceps

Hantelcurl 4x8
Stång-kopplad-till torn curl 4x8

Axlar

Axelpress 4x8
Stående hantellyft 4x8
Typ bakvända flys i maskin :confused: 4x8



Pass 2

Rygg

Lastdrag 4x8
Lastdrag med D---D stång :confused: 4x8
Typ hypersträck, fast jag ligger på matta 4x10

Triceps

Pulldowns 4x8
Lutande tricepspress, maskin 4x8
Dips, fast händerna på bänk o fötterna i marken, 3 set, max rep.

Mage

Situps 4xvad jag orkar...
Maskincrunches 4x15



Dessa pass brukar jag köra mån o tis. sen ginen träning resten av veckan. Men jag ska försöka lägga in två pass till i veckan och göra om hela schemat samt lägga in ben, vilket man ju måste.

Och då får man starka bröstmuskler?

feldtarn
2003-02-25, 15:32
skippa maskinerna!!!

loboman
2003-02-25, 16:08
Hej grabben!!!
Du behöver köra bänkpress, bänkpress och mer bänkpress! I din ålder skall man göra en ziljon armhävningar samtidigt som man pratar med polarna!!! Mitt tips till dig är kör tunga basövningar när du tränat ett tag. Kör inte maskiner än på ett tag!

ex.
Dag 1
Bänkpress 4x3-6 (aptungt du skall grina å svimma)
Lutande hantelpress 4x6
Omvänd bänkpress i smithen 4x6 (aptungt du skall grina å svimma)
+ tre tricepsövningar, kör basövningar å inga fjollövningar som kickback å allt vad det nu heter 3set på varje övning 8reps...

Dag 2
Knäböj 4x6 (aptungt du skall grina å svimma)
Benspark 4x8
Lårcurl 4x8
Vadpress 4x10
axelpress i smith 3x6
flytes 3x10
shruggs 4x6-8

Dag 3 vila

Dag 4
chins 3x10
Marklyft 4x4-6 (aptungt du skall grina å svimma)
frivändning 3x10
stångrodd 4x6-8
Biceps med rakstång 4x8
hantelcurl 4x8

Dag 5-6 vila

Dag 7 samma som 1

Magen kör du en gång i veckan när du orkar...

och kom ihåg tränar du inte tungt blir du inte stark.... + att du naturligtvis behöver en dj. massa mat och sömn!

Niclaaas
2003-02-25, 16:13
själv tycker jag att både det du skrev och det loboman skrev var alldeles för mycket träning, det får du pröva dig fram till själv. nu ska man iväg men det kommer säkert fler förslag

Sjölin
2003-02-25, 21:00
Kan säga att maskiner körde ja med under mina första 1,5 år, eftersom man då får en bra rörelse bana. Bänkpress började jag först där efter med och tyckte att det varkul tills jag var 15 maxade på 110kg körde på 90kg. Nu kom jag på villo vägar.

Men träna på vilket redskap (som tränar den muskel/muskelgrupp du tänkt) som helst innom denna sport(eller vad man skall kalla det) blir man aldrig fullärd och man lär sig med tiden hur kroppen funkar och vilka övningar som ger bäst resultat.

Mitt enda tips är att sova-äta rätt-träna tungt tänk på att träna hela kroppen hoppa aldrig över någon del av kroppen, och inga undanflykter. Det går alltid att träna hela kroppen, det handlar om prioriteringar.

Lycka till nu skall jag kolla på "24"

//Andreas

viceman
2003-03-04, 18:22
Har börjat köra uppvärmnign med riktig bänkpress, ingen smith, men inte heller några vikter. Känns lite ostadigt vill jag lova, kan ju köra några lätta reps där till en början och sen fortsätta i smithen med det tyngre tills jag fått balans.

En polare som tränar på samma ställe berättade att våran smith-skivstång väger 28 kg för att där sitter två "stora" metal fästen som gör att man kan hänga fast den och så.

Var ju inte helt fel, känner mig helt plöstligt 8kg starkare :hbang:
Fast 38kg är ju iofs inte så mycket att skryta med...

Dock tycker jag att jag borde klara armhävningar, måste börja träna det. Lär nog hänga en del på tekniken med tanke på att jag aldrig kunnat.

aron
2003-03-04, 20:55
Tjena, jag tycker tvärtemot loboman att du ska köra många reps...iaf minst 8. Svårt att få in tekniken på 3 reps! Iofs så kör du med smith...när du börjar med riktig bänk så bör du nog inte köra 3 reps

MAXX
2003-03-04, 21:32
Originally posted by Jz2003



det var nog mig du menade :hbang:


17 kilo var det, bänkpress :insane: , har ökat till 20 kilo nu... men knappt jag klarar av det, blodkärlen e stora som sugrör och mitt ansikte ser ut så här :eek:
Tror nog du menar utan stången nu som på de flesta gym väger 16-20 kg. Min syrra med sugrörs armar körde på 25 när hon testade första gången och hon har aldrig idrottat.

Och nej Jz, jag försöker inte trycka ner dig nu men jag tycker bara det låter vääääldigt underligt att bänka 20 kilo. Tror nog du har glömt att räkna med stången vikt och bänkar nog med den inräknat hela 40 kg :hbang:

Nils
2003-03-04, 21:54
Maxx,
förutsättningarna för olika övningar är väldigt olika. Jag var lite svag men hade idrottat en del och hade inte direkt sugrörsarmar (kunde köra strikta stångcurl med 25 kilo från början i alla fall och köra dips med 70 kilo) men kunde ändå inte reppa mer än 25 kilo bänkpress. Det är fortfarande och kommer förmodligen alltid att vara (undantag för skador) min "svagaste" övning. Min kropp passar helt enkelt inte.
Det är få övningar som verkar säga så lite om styrka och så mycket om teknik och speciellt var muskelfästena sitter som just bänkpress. Det är väl därför som den används som skrytövning av en hel del som knappt vet vad träning är men råkar kunna ta mycket i bänk ändå.
Nils

Dr.Gr0v
2003-03-04, 22:52
Originally posted by feldtarn
skippa maskinerna!!!

Njea.. incline press tar grymt! och är ganska kul

Antonius
2003-03-05, 02:32
Min förra gympalärare var grym på att få fart på latmasken som krälar i mig.... har hört av polare som fortfarande går i plugget att han börjat köra med dem hårdare... många armhävningar och chins, pushups och sånt. :thumbup:

Min polare: "Fan, vad jag hatar dig just nu." (inte såååå allvarligt menat)
Gympaläraren: "Du kommer tacka mig i slutet av 9:an..."
Polaren: "Joo, kanske det.... " *knäckt och ägd*