Logga in

Visa fullständig version : filmjölk

augustsson
2007-01-21, 17:07
Hej,

undrar om det kan vara dåligt att dricka för mycket filmjölk, typ en 5liter / dag?

hur är annars filmjölk som en protein samt kolhydrat källa? är det bra proteiner & kolhydrater?

jag dricker ca 3l / dag vilket ger mig 34x3 g protein, samt 50x3 g kolhydrater, 450x3 kcal.

för det är billigt.

Skulle behöva dricka en liter till / dag...

iceman32
2007-01-21, 17:30
Ska du leva enbart på filmjölk då?
Säkert inget som är farligt, men du kan säkert bli lite risig i magen kanske...

Sverker
2007-01-21, 17:36
För mycket kalcium är inte bra. Finns viss risk för prostatacancer.

Med 5 liter filmjölk lär störa upptaget av järn rätt rejält.

Det KÄNNS, alltså inte fakta, att 5 liter filmjölk lär påverka din flora av tarmbakterier.

augustsson
2007-01-21, 17:52
ok, 5 liter var väl lite å ta i kanske.

3 liter filmjölk om dagen har funkat bra hittills( snart ca 4 månader ), ingen dålig mage osv. Får väl se om jag kan hitta något annat å äta som är billigt å innehåller liknande mängder av protein samt kolhydrater som filmjölken gör.

hur mycket kalcium pratar vi om då? och hur mycket större risk löper man än vanligt?

King Grub
2007-01-21, 17:57
hur mycket kalcium pratar vi om då? och hur mycket större risk löper man än vanligt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1744600&postcount=8

augustsson
2007-01-21, 18:01
iceman32: nej inte enbart, men jag är hyffsat lat när det gäller disk och mat lagning, så filmjölk passar mig som handen i handsken. bara å hälla i sig.
käkar det som mellanmål, mellan frukost och middag, middag och kvällsmat och sen en kvällsfil. måste hitta nått å äta till middag(lunch) istället för lingongrova med ost...

augustsson
2007-01-21, 18:15
King Grub: 3liter fil/dag, ligger väl på 5xRDI om man skall kolla mot kalciumet, 15%RDI / 1dl filmjölk. 150%RDI / liter, 450%RDI/3liter. inte bra...bah får väl lägga ner filmjölken...

cozemo
2007-01-21, 18:52
vet att stora mängder av mjölk försämrar näringsupptaget och antar att det är kanske samma vid filmjölk, äter själv ingen filmjölk alls så har inte grävt in mer i det, men känns inte direkt rätt att bara trycka i sig massa filmjölk på dagarna.
en varierad kost med de rätta innehållen av kolhydrater, fetter och proteiner är rätt :P

btw, tröttnar du inte på all den filmjölken ?!

augustsson
2007-01-21, 19:03
inte trött nej, vill ju äta mer :-P

tråkigt nog får jag väl sluta å äta eller åtminstone dra ner på konsumerandet.

Eddie Vedder
2007-01-21, 21:17
vet att stora mängder av mjölk försämrar näringsupptaget och antar att det är kanske samma vid filmjölk, äter själv ingen filmjölk alls så har inte grävt in mer i det, men känns inte direkt rätt att bara trycka i sig massa filmjölk på dagarna.
en varierad kost med de rätta innehållen av kolhydrater, fetter och proteiner är rätt :P

btw, tröttnar du inte på all den filmjölken ?!

De e inte så att mjölk i sej hämmar de generella näringsupptaget, däremot finns de flera mineraler som samverkar och "konkurrerar" om samma upptagning lr hur jag ska uttrycka mej. Överdrivet intag av ett specifikt mineralämnen kommer ju då kunkurrera ut dom andra, överdrivet kalciumintag (som du får genom så extrema mängder mjölkprodukter) stör va jag vet upptaget av zink, järn å mangan.

augustsson
2007-01-21, 22:33
tack för alla svar, blir ändrat matshema i fortsättningen...

Tabbe
2007-01-22, 00:49
Ditt insulin lar ju skjuta i hojden ocksa.