handdator

Visa fullständig version : Ingen mat, sluta träna? Behöver svar.


K.J
2007-01-21, 13:37
Är det en dålig idè att träna överhuvudtaget om man inte kan äta? Jag funderar ibland på att satsa fullt ut på att bli alkis eftersom allt ändå är åt helvete. Magen krampar och jag vill kräkas varje gång jag ska äta. Utom möjligen på sena kvällar och nätter när jag har fått medicin hela dagen.

Jag vill gärna träna, men det kanske inte är bra om man inte kan äta? Vad säger ni? Bättre att ge fan i alltihop och slippa få ångest av mat och kräkkänslor. Jag är ofta hungir men kan inte äta nåt mer. Ska man skita i träningen då?

Otto GROV
2007-01-21, 13:40
mår du bra av att träna så träna på.
Matlusten lär ju komma tillbax så småningom.

King Grub
2007-01-21, 13:40
Definiera "inte äta". Inte äta alls? Då överlever du inte, så då är träningen inte ditt största bekymmer. Har du någon sjukdom - vad säger läkaren i sådana fall om anledningen till att du inte kan göra - vad kan göras den vägen?

HerrArne
2007-01-21, 13:41
Det låter som du har problem som är för allvarliga för att lösa på ett Internetforum.

Vad gäller att träna eller ej så går det inte heller att svara på, men en ledande fråga, kanske. Mår du bättre när du tränar än när du låter bli, konkret -- kommer du att kunna äta mer om du tränar? Jag tycker mig ha sett tecken på det i minst ett tidigare inlägg av dig, nämligen.

K.J
2007-01-21, 13:42
mår du bra av att träna så träna på.
Matlusten lär ju komma tillbax så småningom.

Om jag ens kommer utanför dörren, dessuto mhar jag muskelavslappnande mediciner. Har gått ner fem kilo i vikt på kort tid. För min tanke är såhär: På gymet bryter man ner musklerna, under vilan bygger man upp dem. För att bygga upp dem krävs rätt mycket mat vet jag, av egen erfarenhet. Ordentlig mat så som kött, fisk, ris och pasta och kyckling tillexempel. Det kan ta 20 minuter för mig att äta upp en banan. Borde jag inte förlora mer muskler och vikt om jag tränar i det här tillståndet?

K.J
2007-01-21, 13:43
Det låter som du har problem som är för allvarliga för att lösa på ett Internetforum.

Vad gäller att träna eller ej så går det inte heller att svara på, men en ledande fråga, kanske. Mår du bättre när du tränar än när du låter bli, konkret -- kommer du att kunna äta mer om du tränar? Jag tycker mig ha sett tecken på det i minst ett tidigare inlägg av dig, nämligen.

Ja, jag är helt åt helvete körd i botten.

Men i alla fall, jo, ibland går det äta efter träninge, jag tränar, tuggar i mig min medicin efter passet. När jag kommer hem har medicinen börjat verka och träningen gjort sitt. Då brukar jag kunna äta en hel tallrik mat. Men sedan avtar det. Ofta går jag tolv timmar och käkar bara en banan. Risken är att man förlorar på att träna rent fysiskt sätt?

K.J
2007-01-21, 13:45
Definiera "inte äta". Inte äta alls? Då överlever du inte, så då är träningen inte ditt största bekymmer. Har du någon sjukdom - vad säger läkaren i sådana fall om anledningen till att du inte kan göra - vad kan göras den vägen?

Jag har varit på akuten två gånger och blivit hemskickad utan hjälp. har fått narkotikaklassad medicin utskriven UTAN något behandlingsprogram och avslut. Så det är inget fysiskt fel på mig. Och min andra läkare får man aldrig tag i, och några lösningar har inte läkaren heller.

ramagoen
2007-01-21, 13:51
Funkar det inte att dricka mjölk då? eller är det samma sak? näring i vätskeform är ju oftast lättare att få ner.

Är det inte nåt psykiskt problem? :S

Mantus
2007-01-21, 13:52
Går det bättre att dricka? I sådana fall kan duju pröva att dricka maten. Ner i blendern bara.

K.J
2007-01-21, 13:59
Funkar det inte att dricka mjölk då? eller är det samma sak? näring i vätskeform är ju oftast lättare att få ner.

Är det inte nåt psykiskt problem? :S

Mjölk har jag aldrig druckit. Men ibland går lite nyponsoppa och blåbärssoppa ner.

Jo, jag har massa psykiska problem och fobier.

K.J
2007-01-21, 14:00
Går det bättre att dricka? I sådana fall kan duju pröva att dricka maten. Ner i blendern bara.

Nej fy fasiken, då hade jag kastat upp direkt. Tack för tipset ändå!

Emil_Larsson
2007-01-21, 14:12
Försår inte riktigt vad du menar men, hur ska du "orka" träna om du "inte äter"?

om jag har haft en dålig dag i matväg och ska vara igång och motionera/ whatever it is, så känner jag mig kass bra länge framöver.
Jag ska inte säga något för jag vet inte vad du har för problem men..

K.J
2007-01-21, 14:17
Försår inte riktigt vad du menar men, hur ska du "orka" träna om du "inte äter"?

om jag har haft en dålig dag i matväg och ska vara igång och motionera/ whatever it is, så känner jag mig kass bra länge framöver.
Jag ska inte säga något för jag vet inte vad du har för problem men..

Jag vet vad du menar. Träningen går sämre såklart om man inte är laddad. Men jag känner mig inte så värst dålig efter. Men jag bara undrar om det är lönt att träna överhuvudtaget?

Slartibartfast
2007-01-21, 14:39
Jag har varit på akuten två gånger och blivit hemskickad utan hjälp. har fått narkotikaklassad medicin utskriven UTAN något behandlingsprogram och avslut. Så det är inget fysiskt fel på mig. Och min andra läkare får man aldrig tag i, och några lösningar har inte läkaren heller.

Du har ju nästan samma sak som jag har! Jag har mått illa i NIO ÅR. Ingen diagnos, läkarna kan inte säga nånting. Lyckligvis har jag kunnat äta oftast, men ibland inte alls. Gick ner sju kilo på en vecka en gång.

K.J
2007-01-21, 14:42
Du har ju nästan samma sak som jag har! Jag har mått illa i NIO ÅR. Ingen diagnos, läkarna kan inte säga nånting. Lyckligvis har jag kunnat äta oftast, men ibland inte alls. Gick ner sju kilo på en vecka en gång.

Hej kompis! Fan, för jävligt att du har det så! Samtidigt måste jag väl TYVÄRR tillägga att det är skönt att veta att man itne är helt ensam om det. Ta inte illa upp, självkalrt hoppas jag det går över.

Tränar du i alla fall? Hur går det? Får jag fråga din längd och vikt?

watertouch
2007-01-21, 14:56
Nej träna inte i ditt tillstånd du kommer bli övertränad och deprimerad. Angående medicin så börja på nått antidepp och byt benzo till tex Xanor. Och ta upp din ätstörning med läkaren.

Otto GROV
2007-01-21, 14:59
Äter du medecinen för ångest eller?
Jag har också tränat när ja käkat muskel av slappnande medecin, Ja åt de för mitt disk-brock.
jag tränade då men mycket försiktigt, Sån medescin ska man knappast äta under långa perioder, De är väll starkt beroende framkallande.
Ä de stezolid du äter? samma sak som valium

K.J
2007-01-21, 14:59
Nej träna inte i ditt tillstånd du kommer bli övertränad och deprimerad. Angående medicin så börja på nått antidepp och byt benzo till tex Xanor. Och ta upp din ätstörning med läkaren.

Fast om jag inte tränar känner jag mig ÄNNU mer slapp i kroppen och fr ångest över det.

Jag har haft antidepp Fontex, men nu ger den mig total panikångest så den vågar jag itne ta längre. Benzo har jag. Men Xanor är också benzo och läkaren vägrar ge mig det eftersom jag redan är beroende.

NikkoS
2007-01-21, 14:59
Har du prövat att gå till en annan läkare/sjukhus..el så gå till den läkaren du har o slå näven i bordet o säg att det räcker, nu vill du få riktig hjälp...
Man har ju hört en massa historier om dom som kallar sig läkare men som bara sitter på deras arslen o nickar o skriver ut smärtstillande till en o sedan efter 1 år så får man höra att man har 1 vecka kvar att leva!!
det finns riktiga skojjare innom sjukvården..(tyvärr)

så stå på er.,det är ert liv det handlar om.!!

K.J
2007-01-21, 15:00
Äter du medecinen för ångest eller?
Jag har också tränat när ja käkat muskel av slappnande medecin, Ja åt de för mitt disk-brock.
jag tränade då men mycket försiktigt, Sån medescin ska man knappast äta under långa perioder, De är väll starkt beroende framkallande.
Ä de stezolid du äter? samma sak som valium

Oxasepam käkar jag nu i alla fall. I början fungerade det skitbra att träna på, för jag mådde som en kung och allt var positivt, sov gott och käkade som en gris och tränade tungt. Jag har ätit det i över ett halvår nu varje dag. Ett tag tredubblade jag dosen och fick trappa ner under två helvetesveckor.

K.J
2007-01-21, 15:02
Har du prövat att gå till en annan läkare/sjukhus..el så gå till den läkaren du har o slå näven i bordet o säg att det räcker, nu vill du få riktig hjälp...
Man har ju hört en massa historier om dom som kallar sig läkare men som bara sitter på deras arslen o nickar o skriver ut smärtstillande till en o sedan efter 1 år så får man höra att man har 1 vecka kvar att leva!!
det finns riktiga skojjare innom sjukvården..(tyvärr)

så stå på er.,det är ert liv det handlar om.!!

Bra skrivet. SOm tuär är är jag fysiskt frisk. Men det är en jävla hästdoktor. Mina föräldrar har varit på läkaren också, som alltid är sjuk och hänvisade till akuten när jag var i upplösningstillstånd och hade total panik. På akuten skickade de hem mig efter 7 minuter. Andra gången kunde jag inte ens sitta stilla på akuten. Då gav de mig fjorton tabletter av en medicin som utlöser MER ångest i några veckor innan den hjälper, och innan den hjälper tar det flera veckor. De är värdelösa.

watertouch
2007-01-21, 15:05
Fast om jag inte tränar känner jag mig ÄNNU mer slapp i kroppen och fr ångest över det.

Jag har haft antidepp Fontex, men nu ger den mig total panikångest så den vågar jag itne ta längre. Benzo har jag. Men Xanor är också benzo och läkaren vägrar ge mig det eftersom jag redan är beroende.

Byt till en annan antidepp alla funkar olika, Zoloft (även kallad känslo hämmarn) kan va nått då du lider av panikattacker.. Träna kan du göra ja men inte tung styrketräning, ta en promenad eller jogga lite för att hålla igång kroppen.
Benzo är svårt att få ja, specielt om man är ung. Kräv en sjukskrivning om du inte redan är det och börja på ett antidepp preparat. Beta-blockare kan även va nått om du lider av fysiska reaktioner (hjärtklappning,darrning).

K.J
2007-01-21, 15:11
Byt till en annan antidepp alla funkar olika, Zoloft (även kallad känslo hämmarn) kan va nått då du lider av panikattacker.. Träna kan du göra ja men inte tung styrketräning, ta en promenad eller jogga lite för att hålla igång kroppen.
Benzo är svårt att få ja, specielt om man är ung. Kräv en sjukskrivning om du inte redan är det och börja på ett antidepp preparat. Beta-blockare kan även va nått om du lider av fysiska reaktioner (hjärtklappning,darrning).

Kanske Zoloft ger mindre ångest än Fontex? Fast Fontex fungerade bra på mig förut faktiskt. Jag vill gärna träna musklerna på gymet, vet inte bara om det kan bli ännu mer viktnedgång som följd?

Ja, det värsta är att jag har benzo-skit och är så jävla beroende av det att det styr mitt liv, fick ingen behandlingsplan. Jag har varit sjukskriven hur länge som helst nu. Kan ju knappt lämna lägenheten. Jävligt pissigt. Så helst vill jag inte ha starkare benzo för jag vet hur lätt det är att bli beroende ännu mer.

Men tror du att lite träning kan vara bra? Typ köra lite ben och bänk och sådär? Trots allt? Vill bara bli av med det här JÄVLA matproblemet!

Jacksatan
2007-01-21, 15:13
Är det en dålig idè att träna överhuvudtaget om man inte kan äta? Jag funderar ibland på att satsa fullt ut på att bli alkis eftersom allt ändå är åt helvete. Magen krampar och jag vill kräkas varje gång jag ska äta. Utom möjligen på sena kvällar och nätter när jag har fått medicin hela dagen.

Jag vill gärna träna, men det kanske inte är bra om man inte kan äta? Vad säger ni? Bättre att ge fan i alltihop och slippa få ångest av mat och kräkkänslor. Jag är ofta hungir men kan inte äta nåt mer. Ska man skita i träningen då?

Satsa på att bli alkis. Med din inställning till allt är det ändå där du kommer hamna till slut. Bättre det än tabletter eller knark.

Emil_Larsson
2007-01-21, 15:15
Jag vet vad du menar. Träningen går sämre såklart om man inte är laddad. Men jag känner mig inte så värst dålig efter. Men jag bara undrar om det är lönt att träna överhuvudtaget?

Jag är inte 100 % på området, men jag vet att maten styr livet och och det lär påverka än negativt. Det kan ju säkerligen vara kul att träna för det, men det lär bli följder.

Allteftersom din prestationsförmåga sjunker så lär du tycka att det bara blir mindre och mindre och mindre roligt att träna.

watertouch
2007-01-21, 15:16
Nej du stressar kroppen för mycket med tanke på att du äter dåligt o hur du mår, joggning som jag skrev borde du nog inte ens heller göra. Benzo kan vara ett nödvändigt ont, visst man kan bli beroende men det orsakar inga bestående skador på hjärnan eller nervsystemet.

Köp en gainer för att få i dig mer energi och protein o lite vitaminer och så. Och fokusera verkligen på att tvinga i dig mat, redan efter nån vecka så kommer det gå lättare.


Angående antidepp så funkar alla olika så man får testa sig fram, själv är jag inne på min 9onde antidepp medicin:(

watertouch
2007-01-21, 15:17
Satsa på att bli alkis. Med din inställning till allt är det ändå där du kommer hamna till slut. Bättre det än tabletter eller knark.

Äru dum i huvet eller, benzo ger inga bestående skador på hjärna eller nervsystem. Visst grabben har lite tycka synd om sig attityd men du hjälper knappast...

Slartibartfast
2007-01-21, 15:18
Hej kompis! Fan, för jävligt att du har det så! Samtidigt måste jag väl TYVÄRR tillägga att det är skönt att veta att man itne är helt ensam om det. Ta inte illa upp, självkalrt hoppas jag det går över.

Tränar du i alla fall? Hur går det? Får jag fråga din längd och vikt?

Jag klarar mig hyffsat bra då jag äter antidepressiva mediciner och mot illamående, så jag kan äta å träna. Utan medsen hade jag varit sjukpensionär idag eller högst antagligen död.

K.J
2007-01-21, 15:24
Jag klarar mig hyffsat bra då jag äter antidepressiva mediciner och mot illamående, så jag kan äta å träna. Utan medsen hade jag varit sjukpensionär idag eller högst antagligen död.

Fan vad bra! Men snälla, berätta vad du äter mot illamående! Det hade varit guld värt att få veta! Själv håller jag att bli underviktigt. 80 kilo på 178 centimeter, har rasat mycket i vikt.

K.J
2007-01-21, 15:25
Nej du stressar kroppen för mycket med tanke på att du äter dåligt o hur du mår, joggning som jag skrev borde du nog inte ens heller göra. Benzo kan vara ett nödvändigt ont, visst man kan bli beroende men det orsakar inga bestående skador på hjärnan eller nervsystemet.

Köp en gainer för att få i dig mer energi och protein o lite vitaminer och så. Och fokusera verkligen på att tvinga i dig mat, redan efter nån vecka så kommer det gå lättare.


Angående antidepp så funkar alla olika så man får testa sig fram, själv är jag inne på min 9onde antidepp medicin:(

Aj fan. För efter tränignen brukar jag känna mig lite gladare i alla fall. Det värsta är inte depression utan galen ångest och illamående.

K.J
2007-01-21, 15:26
Äru dum i huvet eller, benzo ger inga bestående skador på hjärna eller nervsystem. Visst grabben har lite tycka synd om sig attityd men du hjälper knappast...

Exakt, alkohol blåser ut lever skalle och njurar. Att jag är som en grinig femåring beror mer på att man är så jävla uppgiven. Ursäkta beteendet.

watertouch
2007-01-21, 15:30
Det kommer bara gå dåligt om du stressar kroppen mer. Träna är dock jätte bra och inget du bör sluta med, men då måste du fixa maten.

Passar på och tipsar om sidan www.sps.nu som handlar om panikångest och fobier, om du inte redan känner till den så tycker jag du ska gå in där o läsa lite på forumet och så. Kanske hittar du lite tips och råd om hur du ska gå vidare med din sjukdom och behandling.

K.J
2007-01-21, 15:32
Det kommer bara gå dåligt om du stressar kroppen mer. Träna är dock jätte bra och inget du bör sluta med, men då måste du fixa maten.

Passar på och tipsar om sidan www.sps.nu som handlar om panikångest och fobier, om du inte redan känner till den så tycker jag du ska gå in där o läsa lite på forumet och så. Kanske hittar du lite tips och råd om hur du ska gå vidare med din sjukdom och behandling.

Ah, tackar. Bäst jag förflyttar mig till nämnda länk istället! Undertiden håller jag mig till lite lätt träning i alla fall tror jag, brukar bli piggare och gladare av det faktiskt. Kommer ju ingen god fè och slår med trollspöt och säger: Nu är det bra! Tack skaru ha.

mini
2007-01-21, 15:38
Och försök släppa tanken på att du är underviktig. 80 kg på 178 cm är långt ifrån undervikt.

K.J
2007-01-21, 15:39
Och försök släppa tanken på att du är underviktig. 80 kg på 178 cm är långt ifrån undervikt.

Är det? :/ Jag tycker jag ser så jävla tunn ut. Var större förut. Och jag menar ändå har jag tränat och ätit en del. Vill inte väga mindre i alla fall...Hmm! SÖker just på medicin mot illamående. Det kan bli min räddning! Ett hopp har tänts!

watertouch
2007-01-21, 15:42
Är det? :/ Jag tycker jag ser så jävla tunn ut. Var större förut. Och jag menar ändå har jag tränat och ätit en del. Vill inte väga mindre i alla fall...Hmm! SÖker just på medicin mot illamående. Det kan bli min räddning! Ett hopp har tänts!

Lergigan kanske kan vara nått då, det är av typen "anti-histaminer" och används blandannat mot åksjuka och illamående, har även en lätt rogivande effekt och i högre doser används den som ångestdämpande och vid sömnbesvär.. Har dock inte funkar för mig som ångest dämpande och till sömnen. Men mot illamående kanske den är bättre
:)

z_bumbi
2007-01-21, 15:47
Kontakta en läkare och ta inga råd via ett forum där ingen har en aning om din historia.