handdator

Visa fullständig version : För mycket träning??


jaaaaag
2007-01-21, 09:49
Så här ser min vecka ut:

Mån: thaiboxning 1½ timme
Tis: thaiboxnining 1 timme + kvart
Ons: Konditionsträning 30 min (springer på 9,5 km-12km/h) + en timmes styrketräning.
Tors: Thaipass 1 timme + kvart
Fredag: Samma som ons
Lördag: samma som ons
sändag: samma som ons.

Dessutom cyklar jag 8 km om dagen varje vardag..minst. Jag älskar att träna, tycker att det är skitkul, speciellt min thaiträning. Om jag äter ordentligt och mår bra av detta så är det ingen fara eller? Jag vill inte gärna ta ut min kropp men då borde jag få några signaler av att jag gör det eller? Sliter man kanske ut kroppen ändå en del om man tränar såhär?
Finns ju folk som tränar mycket mer.. ja det beror väl på individen kanske men skulle gärna vilja höra era synpunkter.

Jag äter bra och mycket och tar whey-80 tre gånger om dagen.
Tjej, 18 år.:D

Ninjasmurf
2007-01-21, 09:59
Att ha en hel vilodag kanske vore bra för återhämtningen och minimering av skador.

Ninjasmurf
2007-01-21, 10:14
Mån: thaiboxning 1½ timme
Tis: thaiboxnining 1 timme + kvart
Ons: Konditionsträning 30 min (springer på 9,5 km-12km/h) + en timmes styrketräning.
Tors: Thaipass 1 timme + kvart
Fredag: Samma som ons
Lördag: samma som ons
sändag: samma som ons.

hade jag varit du hade jag vilat iaf. en hel dag och kanske tagit bort lite löpning,´iof vet jag inte riktigt hur upplägget ser ut för löpningen och vad ditt mål är.
Kom ihåg att det är vilan som "gör det"....
det är lätt att snöa in sig
Lyssna på din kropp, är du trött så träna inte. Man är oftast övertränad innan man vet det..
men jag vet ju inte din träningsbakgrund heller, fast om man frågar om det är för mycket träning så känns det som att man inte riktigt är van vid det..

(userfriendly)

Empe
2007-01-21, 10:20
Fredagen känns som en ypperlig dag att ta lite vila. Som smurfen sa så är det vilan som gör det. Iofs så tror jag inte du sliter ut musklerna i kroppen om du tränar olika muskelgrupper varje styrke-dag.

skaparn
2007-01-21, 10:46
Som sagt; Vila på fredagen. Vill du så släng in löpning+styrke på måndagen istället om du orkar köra både det och thaiboxning. I min bok är det bättre att träna hårt och vila hårt än att göra de båda halvhjärtat.

Olsson
2007-01-21, 10:53
Absolut som skaparn säger. Antingen tränar man ordentligt eller så vilar man ordentligt.

Sonny.
2007-01-21, 10:56
Behöver du verkligen träna kondition på fredag, lördag och söndag också? Du tränar ju redan konditionen fyra gånger i veckan om man räknar med thai-boxningen, och det gör man väl? Kör du helkroppspass när du styrketränar? Om du inte gör det så finns det tid att spara, och vila att hämta.

FreCKo
2007-01-21, 11:38
Vänta lite, du cyklar 8km/dag + att du fyra dagar i veckan har 30min konditionsträning + Antagligen kondition på thaiboxning? Det är STÖRT mycket konditionsträning, kan inte det vara dåligt för typ benmusklerna att aldrig få vila?

skaparn
2007-01-21, 11:45
Vänta lite, du cyklar 8km/dag + att du fyra dagar i veckan har 30min konditionsträning + Antagligen kondition på thaiboxning? Det är STÖRT mycket konditionsträning, kan inte det vara dåligt för typ benmusklerna att aldrig få vila?

Såja. Det handlar nog inte om att varje 30-minuterspass är mjölksresprutande intervaller, och de 8 km hon cyklar låter mer som transportcykling vilket helt borde bortses från vid beräkning av den totala träningsmängden.

tano
2007-01-21, 11:53
Jag har själv också problem att vila ibland, det är ju så himla kul att träna.

Men tänk på att du säkerligen kan nå bättre resultat med ett bättre genomtänkt upplägg. Så vill du ha roligt eller ha roligt och få bra resultat.
Att vara övertränad är oftast inte roligt.

schabo-labo
2007-01-21, 12:46
Jag hade också lagt in en vilodag.

z_bumbi
2007-01-21, 14:22
Om thaiboxningen är roligast så skulle jag se till att anpassa resten av träningen så att thaiboxningen både "blir lättare" och att risken för överträning minskar.

Färre och ev kortare styrkepass, basövningar, ej till failure och inriktning på styrka.

Ett eller två konditionspass mindre per vecka. Ett av de kvarvarande kan köras i form av fartlek/intervall för att mer likna en kampsport med ronder.

T ex
Mån: thaiboxning 1½ timme
Tis: thaiboxnining 1 timme + kvart
Ons: Ca en timmes styrketräning.
Tors: Thaipass 1 timme + kvart
Fredag: Styrka + kondition
Lördag: Kondition
Söndag: Vila

En annan lösning som kanske faller på hur träningen är upplagd är att köra korta styrkepass direkt efter thaiboxningen, 10 minuter, två/tre övningar och sen är det klart. Vikterna kommer att begränsas men du får fler träningsfria dagar.

skaparn
2007-01-21, 16:45
Lustigt att bumbi är den första som tagit upp en eventuell minskning av styrketräningen. Jag tänkte inte på det och när jag gör det så anar jag att det kanske är kontrproduktivt att köra styrka tre dagar i rad, beroende på hur länge man tränat då. Det är ju dessutom totalt fyra styrkepass i veckan.
Såhär skulle jag gjort (bortsett från att jag aldrig skulle boxats alls, jag får så lätt näsblod):

Mån: Thaibox + löpning
Tis: Thaibox + styrketräning
Ons: Vila
Tors: Thaibox
Fredag: Löpning 1h, styrketräning
Lördag: Vila
Söndag: Löpning 0,5h, styrketräning

Något av styrkepassen får gärna vara av cirkelträningstyp alternativt bodypump om målet är att utvecklas inom thaiboxningen snarare än att bygga mycket muskelmassa.

jaaaaag
2007-01-21, 18:08
Tack för alla svar! Trodde inte att så många skulle svara ingen brukar svara på mina trådar :D

Jo mina 8 km cykling om dagen är till och från skolan. =)
Fick tipset om att ja kunde träna styrke + thai måndagar om jag orkade det men det funkar inte för att det är träning direkt när jag slutar skolan =/

Om man räknar era röster så säger ni nog allihopa att jag ska ha en vilodag. Och det känns vettigt.. jag har tränat thai i ett år och styrke + kondition kommer från och till men nu efter min sydamerika resa så var jag så sugen så jag kör på för fullt. Men det värsta som skulle kunna hända mej är att jag blir skadad så motvilligt får jag kanske ta en vilodag =).

Får jag fråga hur mycket ni tränar själva? Skriv gärna ner hur ni tränar i veckan dag för dag =) hade varit kul att läsa.

/L

Ryska_raketen
2007-01-21, 18:10
Styrka 4-5 ggr, thai 1-2, i veckan.

pontus.pw
2007-01-21, 18:10
Skulle lägga 2 pass några dagar istället så du får MINST en hel vilodag i veckan, tränar själv liknande mängd men kickboxning iställ. och kör häldre 2 pass några dagar så man får minst en hel dags vila. Jag tror du vinner på det i längden:thumbup:

skaparn
2007-01-21, 18:51
Fick tipset om att ja kunde träna styrke + thai måndagar om jag orkade det men det funkar inte för att det är träning direkt när jag slutar skolan =/

Då lägger du styrketräningen innan skolan på morgonen. Eller så springer du efter thaiboxningen.

Vill man så går det.

jaaaaag
2007-01-22, 09:48
Nej det går inte bara man vill. Jag börjar skolan 8.15 och slutar 16:00 då jag måste ta bussen till träningen som tar runt en timme och sen kommer jag hem vid 20:15 på kvällen och då måste jag äta nått, gymmet stänger 22:00 och bussarna går inte efter 20. Omöjligt.

2 pass tex på lördag låter faktiskt bra =).. bättre än att bara sumpa ett pass =)..

Jag kan återkomma med bilder. Har några från min träning.

tano
2007-01-22, 10:01
Nej det går inte bara man vill. Jag börjar skolan 8.15 och slutar 16:00 då jag måste ta bussen till träningen som tar runt en timme och sen kommer jag hem vid 20:15 på kvällen och då måste jag äta nått, gymmet stänger 22:00 och bussarna går inte efter 20. Omöjligt.

2 pass tex på lördag låter faktiskt bra =).. bättre än att bara sumpa ett pass =)..

Jag kan återkomma med bilder. Har några från min träning.

Vad är det som säger att du måste köra detta givna antal träningar då?

Tänk igenom träningen istället. Om du vill gå fram i styrka och explosivitet? Då bör du dra ner på konditionen. Thaipass tror jag lätt kan räknas som kondition och allmänn styrka, och då specifik i båda delarna. Vad har den övriga konditionen för mening?

Förövrigt hade jag satt en vilodag mellan thaipassen, så kanske nersystemet kan få återhämta sig någorlunda och du kan genomföra bättre träning där du vill ha den.

Olof
2007-01-22, 19:22
På min klubb är 3km riktmärken för konditionsträning eller intervallträning. Längre sträckor 5 km har du knappast nytta av i ringen. Personligen föredrar jag skuggboxning med tempoväxlningar, hinderbana eller intervallträning för att få bättre ork.

Caixa**
2007-01-22, 22:41
Det låter som ganska mycket träning.. håller med föregående talare: en vilodag i veckan, minst! Speciellt om thaiträningen är tuff..

Så här ser mitt schema ut för tillfället:

Måndag: Styrka: kompleterande övningar/ Vila
Tisdag: Thaiträning
Onsdag: Styrka: explosiva basövningar helkropp
Torsdag: Thaiträning
Fredag: Vila
Lördag: Thaiträning
Söndag: Thaiträning

Brukar hoppa hopprep i omklädningsrummet i ca 15 min innan thaiträningen. Bra kondition och bra fotträning. Emellanåt springer jag intervaller/backträning på måndagar (men det är bara om jag har tid/ork). Gillar annars inte att kombinera styrketräning/konditionsträning på samma pass. Försöker istället periodisera träningen med uppbyggnads- resp. konditionsfaser.

Den här träningsdosen är fullt tillräckligt för mig och jag tränar för att gå match senare i vår.. Funderar du själv på att tävla? I vilken viktklass? Ser att du bor i Malmöområdet så vi kanske ses i ringen nångång:naughty:

Lycka till!

Mvh

jaaaaag
2007-01-24, 14:29
Jag Funderar på att tävla ja. Det hade varit skitkul. Tävlar inte än men är just nu i väldigt bra form men behöver mycket mer teknik. Tävlar du? Jag väger nog runt 65 kg skulle jag tro. Vi har ingen träning på helgerna.. Kör du lite eget eller har du tränare på helgerna med?? Kanske vi kan göra... :D

jaaaaag
2007-01-24, 14:31
På min klubb är 3km riktmärken för konditionsträning eller intervallträning. Längre sträckor 5 km har du knappast nytta av i ringen. Personligen föredrar jag skuggboxning med tempoväxlningar, hinderbana eller intervallträning för att få bättre ork.

Måste väl inte ha nytta av allting jag gillar att springa runt 5 km ;) Just nu tävlar jag inte så vad jag har nytta av i ringen eller inte är inte så viktigt. Jag har märkt att min konditionsträning gjort mycket för min ork på träningen och det är det viktigaste.

Caixa**
2007-01-24, 22:33
Jag Funderar på att tävla ja. Det hade varit skitkul. Tävlar inte än men är just nu i väldigt bra form men behöver mycket mer teknik. Tävlar du? Jag väger nog runt 65 kg skulle jag tro. Vi har ingen träning på helgerna.. Kör du lite eget eller har du tränare på helgerna med?? Kanske vi kan göra... :D

Jajamensan, vi har tränare både lördagar och söndagar:D Dessutom har vi tillgång till lokalen (inkl. mitsar,sandsäck och skydd) i princip när vi vill utöver den schemalagda tiden eftersom en av killarna fått en extranyckel. Är du sugen är det bara att haka på nångång när vi "extratränar"- helt gratis:thumbup: Fyra thaipass i veckan är iof fullt tillräckligt för min del.. Jag väger själv 69 i dagsläget men planerar att tävla i 67 kilos klassen.. så det är inte helt omöjligt att vi möts nångång i framtiden...