Visa fullständig version : finnar på ryggen från ägg?
jonny_puma
2007-01-21, 00:48
Ganska ny här men inte med gymmandet. Har dock efter att börjat äta en hel del mer ägg efter träning.
Dricker 3 råa ägg, 2 bananer, 2 dl mjölk, mixat (gottgott). (4 ggr i veckan)
Tränar 4 gympass i veckan (började denna perioden för ca 2 månaders sen) och 2 konditionspass iveckan
Har fått mycket mer finnar (på ryggen), har inte haft så mkt finnar innan, lite i ansiktet men nästan inget annat. Äter ganska nyttigt och har ganska bra koll på kosten.
Nån som vet vad de kan bero på eller som har varit med om samma sak?
Mass-Tech
2007-01-21, 00:50
Ät inte råa ägg.
Finnarna kan bero på högre testovärde, eller oren hud.
Din ålder?
Du vet att bara hälften av proteinet i råa ägg kan tas upp av kroppen? Dessutom finns alltid en risk för salmonella i råa ägg. Du vill inte ha salmonella, tro mig...
jonny_puma
2007-01-21, 01:00
Har testat med soja böner me, de bättre eller kokta ägg?
Jag e 19 år så de borde (kanske) vara ganska normalt. Men det kom så plötsligt, mer därför,
Finnar kommer och går, försvinner när du blir äldre.
Käka zink.
Ja, zink löser alla problem. Om du har problem med hyn sä är Zink bäst :D
Funkade för mig i allafall.
Har testat med soja böner me, de bättre eller kokta ägg?
Jag e 19 år så de borde (kanske) vara ganska normalt. Men det kom så plötsligt, mer därför,
Du dricker ju mjölk så varför krångla till det ? Det finns ju 726 olika vassleprotein.
Soja är tyvärr underlägset vassle i alla lägen och blanda kokta ägg i en drink låter som en Nobisdressing.
jonny_puma
2007-01-21, 11:45
Tackar för all hjälp!
Ska testa zink.
Finns det i några speciella livsmedel eller menar ni i form av tabletter?
Något ni rekomenderar?
Danny Devito
2007-01-21, 11:51
Livsmedel - mg zink/100 g livsmedel
Vetegroddar 18
Vetekli 7
Krabba kokt 6
Sojamjöl 5
Nötkött 5
Torkade ärtor 4
Ost 4
Lever 4
Kaviar 4
Knäckebröd 3
Havregryn 3
Hummer 3
Lammstek 3
Torskrom 3
Musslor 2
Grahamsmjöl 2
Ris 2
Sardiner i olja 2
Eddie Vedder
2007-01-21, 12:49
Du vet att bara hälften av proteinet i råa ägg kan tas upp av kroppen? Dessutom finns alltid en risk för salmonella i råa ägg. Du vill inte ha salmonella, tro mig...
Hämmar även B-vitaminupptaget..... tror de e främst biotin men är inte säker.
Finns ZMA oxå..o det är tablett...
Hämmar även B-vitaminupptaget..... tror de e främst biotin men är inte säker.
Klart det är rätt.
Det finns ett protein i äggvitan som har i uppgift att hålla reda på biotinet åt kycklingen. Proteinet heter avidin och binder till sig biotin mycket hårt. Genom att koka ägget så värmedenatureras avidinet och biotinet blir tillgängligt.
jonny_puma
2007-01-21, 21:38
Gott, blir och käka mer vetegroddar då =)
Har testat vassleprotein men blev rätt krasslig i magen av detta.
Så jag slutade.
Hur är äggprotein annars i jämförelse med vassle?
Vet att vassle är "snabbare".
Men hur mycket skiljer det sig?
Kan ju erkänna att jag inte ska att ställa mig på en scen. ;) Vill mer gå upp i vikt (ca 6-8 kg), (har alltid varit smal och underviktig).
King Grub
2007-01-21, 21:52
Äggets protein är fullständigt fullvärdigt och har ett utmärkt upptag (förutsatt att man inte äter äggvitan rå).
Asså... imorgon sticker jag fan och köper Zink! ;D
Det där med zink tror jag är väldigt individuellt, det fungerar i varje fall inte alls för mig. Jag testade att ta en 30mg zinktablett om dagen för några veckor sedan och fick en maaassa småfinnar på båda sidorna av halsen, där jag aldrig någonsin får finnar annars. Dock tyckte jag att det gav mig starkare ögonfransar : P
jonny_puma
2007-01-23, 00:01
Tackar tackar för all info.
Testade och koka äggen, gick ju lika bra de, mixern e ganska kraftig så de gick bra, fick blanda ut de med lite mer mjölk för att den skulle bli drickbar.
kostkrig
2007-01-23, 15:28
Träna i syntetisk fiber..
Beef_Cake
2007-01-24, 09:53
Får väldigt sällan finnar vanligtvis men just nu under min deff så har det dykt upp en del :S nån som vet vad det kan bero på? Käkar väldigt mycket mer potein än vanligt men det ska väll inte påverka?
Vad är det ni pratar om..Zink?? vad är det!?.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.