handdator

Visa fullständig version : angående upptag av kreatin och dess cykler!!


björne
2007-01-21, 00:10
Hallå ja!
Jag kör dagligen på gainers pro som passar mig utmärkt! jag hade dock tänkt att testa att köra kreatin för just prestationsökningen!

1) Om man väljer att inte köra hela uppladdningsfasen med cirka 20g/dag i fem dagar utan börjar med 5g/dag direkt. Ser cykeln ut i princip lika dant då att man kör i 4-10 veckor och sen 4 veckors uppehåll?? eller borde man ändra om o köra längre/kortare tid då man skippat uppladdningsfasen?

2) jag brukar blanda min gainer med mjölk (standardmjölk, inte för att d spelar någon roll), går det bra att blanda med kreatinet där också för att sedan dricka shaken direkt efter träning? Blir upptage av kreatinet avsevärt mycket sämre då det inte blandats ut i vatten/ljumet vatten?

tack på förhand

björne
2007-01-21, 00:25
Borde jag kanske blanda gainern med vatten istället om jag även vill ha i kreatin?

Sverker
2007-01-21, 08:01
1. Kör du bara 5 g i början så tar det några veckor innan du fyllt upp kroppen och får max effekt i träningen. Laddar du med 5 X 20 g så fylls förråden på en vecka och effekten kommer direkt. Ser man över 8 - 10 veckor blir det ingen skillnad.

2. Du kan blanda både i vatten eller i mjölk. För kreatinet spelar det ingen roll. Det är kalorierna som skiljer.

3. Jag kör kreatin i perioder, andra kör med livstidskontrakt. Det är upp till dig vad du vill göra för det finns IDAG inga studier att det är hälsovådligt att köra år in och år ut.

iceman32
2007-01-21, 10:05
Intressant disskution. På mitt kreatin står det att jag skulle ta 1,5 tsk i 5 dgr först, sedan 1,5 tsk per dag. Jag har själv tyckt att 1,5 tsk låter lite... Kan man ta tex 3 tsk? Är det dumt, har det ingen effekt?

Ola Wallengren
2007-01-21, 12:56
2. Du kan blanda både i vatten eller i mjölk. För kreatinet spelar det ingen roll. Det är kalorierna som skiljer.



Kreatin tas upp i tarmen bla. med aminosyratransportörer, så ett intag tillsammans med mycket protein/aminosyror kanske förlångsammar upptaget, vilket kanske inte är någon nackdel iofs om det nu är så.

cozemo
2007-01-21, 19:39
står på burkarna att kreatin tas upp bäst i samband med kolhydrater och protein..

men man kan blanda i kreatinet i proteinpulvret utan att de händer nått spec så kommer ja iaf göra de

Lizard
2007-01-21, 22:54
Kreatin tas upp i tarmen bla. med aminosyratransportörer, så ett intag tillsammans med mycket protein/aminosyror kanske förlångsammar upptaget, vilket kanske inte är någon nackdel iofs om det nu är så.

Vi kanske avser samma sak(?), men nu är vi trots allt på the interweb och då får man flyga varandra på halsarna även för petitesser.

Kreatin har en egen och specifik transportör in i cellen (Guimbal & Kiliman 1993, Nash 1994). Däremot sker den endogena tillverkningen i levern av de tre aminosyrorna glycin, arginin, och methionin.
Hypotesen att upptaget skulle bli vara sig långsammare eller "sämre" (nu skrev du inte det men jag vill bara mota Olle i grind) får inget bekräftande i den här studien i alla fall:

Protein- and carbohydrate-induced augmentation of whole body creatine retention in humans
G. R. Steenge, E. J. Simpson, and P. L. Greenhaff
Journal of Applied Physiology Vol. 89, Issue 3, 1165-1171, September 2000

Däremot avtar upptaget med tiden varför en del vill cykla användandet. Inga långtgående studier visar däremot att cyklat användande ger några positiva effekter. Inte motsatsen heller.


Lizard

Ola Wallengren
2007-01-22, 12:55
Vi kanske avser samma sak(?), men nu är vi trots allt på the interweb och då får man flyga varandra på halsarna även för petitesser.

Kreatin har en egen och specifik transportör in i cellen (Guimbal & Kiliman 1993, Nash 1994). Däremot sker den endogena tillverkningen i levern av de tre aminosyrorna glycin, arginin, och methionin.
Hypotesen att upptaget skulle bli vara sig långsammare eller "sämre" (nu skrev du inte det men jag vill bara mota Olle i grind) får inget bekräftande i den här studien i alla fall:

Protein- and carbohydrate-induced augmentation of whole body creatine retention in humans
G. R. Steenge, E. J. Simpson, and P. L. Greenhaff
Journal of Applied Physiology Vol. 89, Issue 3, 1165-1171, September 2000

Däremot avtar upptaget med tiden varför en del vill cykla användandet. Inga långtgående studier visar däremot att cyklat användande ger några positiva effekter. Inte motsatsen heller.


Lizard

Nej, jag tro inte vi pratar om samma sak eftersom jag menade transporten över tarmväggen, upptaget i tarmen alltså.

Persky AM, Brazeau GA.Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate. Pharmacol Rev. 2001 Jun;53(2):161-76. Review.

Lizard
2007-01-22, 13:24
Nej, jag tro inte vi pratar om samma sak eftersom jag menade transporten över tarmväggen, upptaget i tarmen alltså.

Persky AM, Brazeau GA.Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate. Pharmacol Rev. 2001 Jun;53(2):161-76. Review.

jaha.........................vad ska vi då hitta på att bråka om............?



:)


Lizard

Olof
2007-01-22, 19:52
Spelar det någon roll om man dricker kaffe under de fyra veckorna man gör ett uppehåll från kreatin?