handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är stabiliteten i kosten för kroppens välmående?


Tom Jr
2007-01-20, 20:24
God kväll, Kolozzeum!

För att kunna prestera, och ligga på topp - och bygga muskler behöver ju kroppen en viss näringsmängd. Gärna över det basala, och man skall alltid äta upp det man förbränt (om man ej vill gå ned i vikt). Jag undrar egentligen:

Hur viktigt är det att ligga på en stabil kalorinivå varje dag för att få kroppen att må bra, känna sig bra och kunna bygga upp muskler?

Jag behöver ungefär 2150 kcal om dagen, sedan mer för var förbränning jag ger mig på. Hur viktigt är det för mig och min kropp att ligga på den nivå som behövs för att täcka mitt basala?

För, jag tycker ändå att det är svårt nog att äta för 2000 kcal.

Tack på förhand! :D ;)

King Grub
2007-01-20, 20:43
Beror på hur mycket du har att "ta av" - hur tjock du är (förutsatt att vi talar energi; mikronäringsämnen har inte med fettdepåer att göra).

För ett långt liv och hälsa är det inte fel, snarare tvärtom, med kraftig kalorirestriktion, men det lär vara problem för många att undvika att det övergår i någon slags anorexia.

Bronkitkorv
2007-01-20, 20:45
Det är viktigt att äta så mycket som du behöver + alla vitaminer och mineraler. Det är inte säkert att du går ner i vikt, kroppen kan gå in i svältläge istället och du blir tröttare. Jag tycker det enklaste är att äta mer fett i min kost..bra fett alltså.

Bronkitkorv
2007-01-20, 20:47
För ett långt liv och hälsa är det inte fel, snarare tvärtom, med kraftig kalorirestriktion, men det lär vara problem för många att undvika att det övergår i någon slags anorexia.
Och så tar det tid för kroppen att anpassa sej så att gå från välnärd västerlänning till tibetansk munk är kanske inte så hälsosamt på en gång..

Tom Jr
2007-01-20, 23:32
Så Grub,

Om jag äter mindre när jag har cardio, men mer när jag har styrketräning skulle det då funka?

Alltså: 2 cardio (-300/dagen) sen styrketräning: (+200/dagen) -

3x2 = 600 kcal, 2x3 = 600 kcal. Det skulle betyda att allting jämnade ut sig, men skulle jag kunna bygga muskler genom att använda den formeln?

King Grub
2007-01-21, 05:40
Det finns inget positivt med underskott vid muskelbygge. Ett dygn är inget magiskt, bara en mätperiod.