handdator

Visa fullständig version : Restless-legs


Emil_Larsson
2007-01-20, 19:41
Min pappa har någon sjukdom, eller vad man ska kalla det, som heter Restless legs. Restless-legs innebär att man skakar eller gör ofrivilliga rörelser, gärna under sömn eller vila/stillasittande. Min pappa kan bli riktigt brutal vissa dagar. Han kan ligga i timmar och skaka precis som om han fått en elshock i sig eller någonting, ser förfärligt ut.

Nu idag tänkte jag på det att jag också håller på så. Aldrig tänkt på det förut, jag brukar få det när jag sitter ner. Jag skakar med låret upp och ner.

Vad beror detta på? någon som vet?

Kommer detta ärtfligt? ;)

n1tro
2007-01-20, 19:52
alltså jag gjorde också så genom hela skoltiden.., förde låret upp och ner, under lektionerna nu när ja tänker efter. inget som jag gör nuförtiden. vissa tuggar tuggummi, andra rullar pennan mellan fingrarna osv osv..

Sebbe_H
2007-01-20, 19:54
Sådär håller alla på, vissa kallar det omedveten onani, men det tillför ju ingen speciell njutning så det är nog inte fallet.

schabo-labo
2007-01-20, 19:57
25 mg atarax hjälper mig mot restless legs.

Emil_Larsson
2007-01-20, 21:43
Ok, det är ju inget större jag personligen stör mig på eftersom jag i stora drag inte tänker på det. Men en viss påverkan har det ju.

Stoltz
2007-01-20, 23:17
Restless leg syndrome är ju inget man kan stoppa själv. Om du kan stoppa det genom att vara medvetna om det så är det inte restless legs syndrome.

Restless legs är som om det går illningar igenom dina ben och du kan itne stoppa dem för det rycker i dem som bara fan. Folk utan just sjukdomen kan också få det ibland, jag har fått det två gånger, och det är otroligt jobbigt bara det.

Mantus
2007-01-20, 23:31
Min pappa har någon sjukdom, eller vad man ska kalla det, som heter Restless legs. Restless-legs innebär att man skakar eller gör ofrivilliga rörelser, gärna under sömn eller vila/stillasittande. Min pappa kan bli riktigt brutal vissa dagar. Han kan ligga i timmar och skaka precis som om han fått en elshock i sig eller någonting, ser förfärligt ut.

Nu idag tänkte jag på det att jag också håller på så. Aldrig tänkt på det förut, jag brukar få det när jag sitter ner. Jag skakar med låret upp och ner.

Vad beror detta på? någon som vet?

Kommer detta ärtfligt? ;)

Nej det är inte restlegs legs, har man benet i en speciell vinkel kan man göra så automatiskt. Brukade bryta ut när man satt vid en trång skolbänk när man var liten. Nu kommer de bara när jag sitter på toalettstolen dagen efter kvällen före och har paniksvettningar av det alltför myckna drickandet dagen före:D Händer väldigt sällan alltså.

Mantus
2007-01-20, 23:33
Vad heter det föresten när man får ofrivilliga muskelryckningar? Brukar få det då och då. I värsta fall kan valfri muskel pulsera i en hel dag av och till. Hittills brukar det uppkomma dagen efter träning då det rycker märkbart i muskeln, otroligt irriterande i längden.

budadi
2007-01-20, 23:36
Vad heter det föresten när man får ofrivilliga muskelryckningar? Brukar få det då och då. I värsta fall kan valfri muskel pulsera i en hel dag av och till. Hittills brukar det uppkomma dagen efter träning då det rycker märkbart i muskeln, otroligt irriterande i längden.

Spasmer

Mantus
2007-01-20, 23:40
Spasmer

Ähh, det ordet är för enkelt. Släng in ett långt vetenskapligt namn istället. Jag kan ju inte direkt säga till flickvännen " Fan vad irriterande jag har haft spasmer hela dagen". Det måste vara ett långt och vetenskapligt namn så hon tycker synd om mig.:D

Löjtnant Blank
2007-01-20, 23:57
Ähh, det ordet är för enkelt. Släng in ett långt vetenskapligt namn istället. Jag kan ju inte direkt säga till flickvännen " Fan vad irriterande jag har haft spasmer hela dagen". Det måste vara ett långt och vetenskapligt namn så hon tycker synd om mig.:D
Om du har tur kanske du har dystoni (http://www.parkinson.fi/tekstit/Dystoni.htm)? Släng annars en artikel om de basala ganglierna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Basala_ganglierna) på henne. Hon lär bli imponerad och gråtmild.

Du är välkommen.

Empe
2007-01-20, 23:59
Vad heter det föresten när man får ofrivilliga muskelryckningar? Brukar få det då och då. I värsta fall kan valfri muskel pulsera i en hel dag av och till. Hittills brukar det uppkomma dagen efter träning då det rycker märkbart i muskeln, otroligt irriterande i längden.

För mig rycker det lite varstans lite närsomhelst. Det är inga små ryckningar heller. De syns, och de syns tydligt.

Sebbe_H
2007-01-21, 00:04
För mig rycker det lite varstans lite närsomhelst. Det är inga små ryckningar heller. De syns, och de syns tydligt.

Det är för att du har så stora muskler!

Mantus
2007-01-21, 00:19
Om du har tur kanske du har dystoni (http://www.parkinson.fi/tekstit/Dystoni.htm)? Släng annars en artikel om de basala ganglierna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Basala_ganglierna) på henne. Hon lär bli imponerad och gråtmild.

Du är välkommen.


:laugh:

Empe
2007-01-21, 00:26
Det är för att du har så stora muskler!

Mmmmh.