handdator

Visa fullständig version : Hur mkt nötter om dagen?

Mickaz
2007-01-20, 19:12
Hur mycket nötter om dagen är lämpligast?

emmak
2007-01-20, 19:14

Beror helt på hur din kost ser ut i övrigt och hur många kcal du vill hamna på, omöjligt att ge svar på min vän :)

King Grub
2007-01-20, 19:14
...

Lämpligast för vad?

Jag äter inga nötter - det är lämpligt för mig. Andra äter 100 gram om dagen eller mer och tycker det är lämpligt.

Handcuff
2007-01-20, 19:42
Åt en näve igår i sängen framför en film = olämpligt. Jag tappade en massa i sängen *grr*

Englund
2007-01-20, 20:12
Jag tappade en massa i sängen *grr*

Ops, haha, jag råkade läsa "Jag tappade en massa i bänken".
Men det är ju bara bra att tappa nötter i sängen, då kan du ju sörpla i dig under natten medans du ligger och dreglar. Då slipper du bli katabol under den sköna nattsömnen ;P

Bronkitkorv
2007-01-20, 20:52

Det beror ju helt på hur mycket fett du ska äta i din optimala kost och hur mycket fett du vill ha från fisk med...

Mickaz
2007-01-21, 17:59
En näve om dagen är väl ganska ok? För att öka fettintaget lite med nyttiga fetter.

sailaways
2007-01-21, 19:15
Sötmandlar är supergott.

Emil_Larsson
2007-01-21, 19:28
Jag tål inte nötter :n00b

Bronkitkorv
2007-01-21, 19:55
Jag tål inte nötter :n00b

Då ska du inte äta dom om du inte vill dö !

Emil_Larsson
2007-01-21, 21:05
Då ska du inte äta dom om du inte vill dö !

Jepp, har fått smaka på konekvenserna en gång och det var inte skoj.

Extas
2007-01-25, 17:58
du dog ? :)

Emil_Larsson
2007-01-25, 18:06
du dog ? :)

Kom bara halvvägs, tur var det.

Kände först en kittlande känsla i nedre delen av halsen. Detta gick senare ner till bröstkorgen och jag fick en asmatisk reaktion, det vill säga att det piper i bröstkorgen och får andnöd. Skrapade när jag svalde i halsen. Åker snabbt in till sjukhuset och där får jag motmedel, kommer dock ej ihåg vad det är, och fick andas syrgas.

Det var bannemej tajt, sällan man blir så skraj i livet.

00600
2007-01-25, 20:05
Käkar nog 70-100 gram naturella cashewnötter om dagen.

Köper dock bara den mängden som jag ska äta för dagen, annars finns risken att jag slukar upp allt på en gång :em:

Smidigt att äta nötter för att "få upp" ens dagliga fettintag, sjukt gott med för den delen.

Whey
2007-01-25, 20:16
Det bästa är att bara äta grönsaker och nötter, du får då i dig allt du behöver och kan äta alltifrån ett par till trehundrafyrtiosju hekto nötter utan att dö såvida du saknar allergi mot dessa. Om du är allergisk mot nötter rekommenderas att nötintaget sker på eller mycket nära ett sjukhus eller på annan plats med nödvändig utrustning. Nötter kan vara både runda och avlånga.

Edvard
2007-01-25, 22:13
Är det stor skillnad på naturella cashewnötter och rostade cashewnötter i fråga om "nyttighet"? Jag brukar äta ganska mycket rostade cashewnötter. Inte direkt för att öka mitt fettintag av nyttiga fetter, utan främst för att det är min stora passion i livet :)

NisseEriksson
2007-01-25, 22:13
Det bästa är att bara äta grönsaker och nötter, du får då i dig allt du behöver och kan äta alltifrån ett par till trehundrafyrtiosju hekto nötter utan att dö såvida du saknar allergi mot dessa. Om du är allergisk mot nötter rekommenderas att nötintaget sker på eller mycket nära ett sjukhus eller på annan plats med nödvändig utrustning. Nötter kan vara både runda och avlånga.

Nja.
Ofullvärdigt protein är inget att hänga i julgranen

För övrigt är nötter bra och gott.

Fernicus
2007-01-25, 22:26
Jordnötter blir man tydligen fet av stod det i aftonbladet häromsistens. Käkar man 1 dl såna om dagen går man upp 17,5kg om året. Vad beräknar dom det på isånafall? :P

Eddie Vedder
2007-01-26, 05:30
Jordnötter blir man tydligen fet av stod det i aftonbladet häromsistens. Käkar man 1 dl såna om dagen går man upp 17,5kg om året. Vad beräknar dom det på isånafall? :P

Då har man utgått från en person som ligger i energibalans å utöver de stoppar i sej 1dl jordnötter om dagen. På de sättet blir du fet av broccoli oxå om du skulle ligga i energibalans å sen trycka i dej stora mängder broccoli.

De är alltså inte så att du går upp av jordnötterna i sej, ligger du på underskott kan du käka hur mycke jordnötter du vill å ändå gå ner. Krävs att du är extremt aktiv och kan förbruka kalorierna då bara.

00600
2007-01-26, 09:23
Är det stor skillnad på naturella cashewnötter och rostade cashewnötter i fråga om "nyttighet"? Jag brukar äta ganska mycket rostade cashewnötter. Inte direkt för att öka mitt fettintag av nyttiga fetter, utan främst för att det är min stora passion i livet :)

Rostade cashewnötter är oftast saltade med.
Beror väl på hur ditt övriga dagsintag av salt ser ut - snålar du med saltet i övrigt så är det nog inga problem med att trycka i sig en del via nötter.