handdator

Visa fullständig version : Tractusiliotibialis


Nova34
2007-01-20, 18:46
Undrar lite om fascia latae tractusiliotibialis (vet inte om stavningen blev rätt)

Är detta en muskel?

Vilka funktioner har den?

Kan man bli stel i den och hur stretchar jag den i så fall?

Har fått för mig att den till viss liten mån kan hjälpa till vid sträckning i knäleden.

Arne Persson
2007-01-20, 22:37
Undrar lite om fascia latae tractusiliotibialis (vet inte om stavningen blev rätt)

Är detta en muskel?

Vilka funktioner har den?

Kan man bli stel i den och hur stretchar jag den i så fall?

Har fått för mig att den till viss liten mån kan hjälpa till vid sträckning i knäleden.

Tractus iliotibialis är en förtjockning på lårfascian (kraftig bindvävspåse som omsluter hela låret.) på utsidan av låret. Den ligger som ett tjockt platt band. Den är tydlig vid dissektion. Man sparar den när man avlägsnar den övriga lårfascian. M. tensor fascia latae och de ytliga fibrerna av M. gluteus maximus fäster i tractus iliotibialis och denna fäster lateralt på proximala (övre) tibia (skenbenet).
Tack vare att den fäster nedanför knäleden (Art. genu) så kan tractus iliotibialis via M. gluteus maximus och M. tensor fascia latae sträcka knäleden, om än i liten utsträckning. M. tensor fascia latae kan dessutom böja, abducera och inåtrotera i höftleden.

Nova34
2007-01-21, 13:54
Tack för det utförliga svaret Arne, du kan då verkligen din anatomi :thumbup:

Anders

Arne Persson
2007-01-21, 17:31
Tack för det utförliga svaret Arne, du kan då verkligen din anatomi :thumbup:

Anders

Tack! Endast en liten smula! ;)

Nitrometan
2007-01-21, 22:02
Tack! Endast en liten smula! ;)
Understatement of the week! :thumbup: