puccini
2007-01-20, 18:36
Jeg teller kalorier, og skulle gjerne ha spist mer bønner og kikerter. Men jeg blir veldig forvirret ang. kaloriinnholdet...
Når man kjøper bønner på boks, er energiinnholdet da for bare selve bønnene, eller bønner og vann?
For de ulike produsentene oppgir et kaloriinnhold som er ganske forskjellig fra mer generelle tabeller...
Ta f.eks kikerter:
Fontana kikerter: 81 kcal
Saltå kvarn: 75 kcal
S&W garbanzo beans: 61 kcal
www.slv.se: 153 kcal
nutritiondata.com: 164 kcal
Det samme gjelder for andre typer bønner... Noen kan ha 150 kcal pr 100 gram, andre kan ha 70-80...
Så om en boks á 400 gram har 240 gram bønner, og det er 81 kcal pr 100 gram - skal man da regne 81 kcal x 240 eller 81 kcal x 400??
Har bønner på boks mer vann i seg, enn når man koker bønner selv?
Jeg sendte en mail til Saltå kvarn om dette, og de sa at næringsverdiene gjelder for bare bønnene, men jeg syns likevel det høres merkelig ut....:Virro
Hva tror dere?
Når man kjøper bønner på boks, er energiinnholdet da for bare selve bønnene, eller bønner og vann?
For de ulike produsentene oppgir et kaloriinnhold som er ganske forskjellig fra mer generelle tabeller...
Ta f.eks kikerter:
Fontana kikerter: 81 kcal
Saltå kvarn: 75 kcal
S&W garbanzo beans: 61 kcal
www.slv.se: 153 kcal
nutritiondata.com: 164 kcal
Det samme gjelder for andre typer bønner... Noen kan ha 150 kcal pr 100 gram, andre kan ha 70-80...
Så om en boks á 400 gram har 240 gram bønner, og det er 81 kcal pr 100 gram - skal man da regne 81 kcal x 240 eller 81 kcal x 400??
Har bønner på boks mer vann i seg, enn når man koker bønner selv?
Jeg sendte en mail til Saltå kvarn om dette, og de sa at næringsverdiene gjelder for bare bønnene, men jeg syns likevel det høres merkelig ut....:Virro
Hva tror dere?