handdator

Visa fullständig version : Gainer på kvällen ?


Wirre
2007-01-20, 18:02
Jag tar alltid en gainer efter gymet, men jag brukar ta två om dagen och när ska man ta den andra.
Frågan är igentligen hur sent innan man ska sova kan man ta en gainer ?
Har hört att det inte ska vara bra för sent men det kanske bara är snack ?

paddanboy
2007-01-20, 18:14
Fungerar.

Men det finns bättre förslag. Gainer är ju till för att upptas snabbt, de flesta föredrar långsammare energikällor på kvällen. Både i långsamt protein och kolhydrater.

Vore bättre om du åt kolhydrater med lågt GI och fibrer istället för Gainerns maltodexterin. Vassle fungererar på kvällen, men de flesta föredrar kasein.

Råder delade meningar...
Köp vassle och maltodexterin delat.

Stab
2007-01-20, 18:48
Du ska inte ta en gainer med snabba på kvällen då det inte är i samband med träning. Det finns ingen anledning att ens ta in långsamma kolhyderater sent på kvällen, dom negativa effekterna överskrider dom positiva.

Wirre
2007-01-20, 18:50
okej tack.
Så snacket om att man inte ska ta gainer innan man går och lägger sig är skitsnack, det jag hört är att kroppen inte tar upp den ordenkligt och att man kan bli tjock osv...

Märkte att jag kanske postade i fel ämne, det kanske ska ligga under kosttilskott istället, sorry för det, en admin får gärna flytta den om det är så.

Mass-Tech
2007-01-20, 19:06
Du ska inte ta en gainer med snabba på kvällen då det inte är i samband med träning. Det finns ingen anledning att ens ta in långsamma kolhyderater sent på kvällen, dom negativa effekterna överskrider dom positiva.

Vilka är de negativa effekterna ?

ligne
2007-01-20, 19:20
Så snacket om att man inte ska ta gainer innan man går och lägger sig är skitsnack

det är inte skitsnack. det råder som sagt delade meningar.
min mening är att du inte ska ta en gainer innan läggdags.
då är det bättre med t.ex. en burk mini-keso.

Denstillasittande
2007-01-20, 19:36
Jag prövade med gainers på kvällen ett par dagar och jag fick en massa finnar av de. Var ju inte så jättekul så jag slutade med de och wops så försvann finnarna också.

Wirre
2007-01-21, 00:06
där ser man, men hur många timmar innan läggdags tycker ni man ska köra på, för jag brukar ofta träna förmiddagar så den första gainern slinker ner då :D

Mass-Tech
2007-01-21, 00:49
där ser man, men hur många timmar innan läggdags tycker ni man ska köra på, för jag brukar ofta träna förmiddagar så den första gainern slinker ner då :D

Är det efter träning så spelar det ingen roll.

pragmatist
2007-01-21, 01:02
Det är knappast bra för insulinkänsligheten om man gör det till en vana att äta gainers som mellanmål eller måltidsersättning. Vill du ta två om dagen så föreslår jag att du antingen tar en ungefär 1 timme före träningen, eller en direkt efter träningen och sedan ytterligare en 1-2 timmar efter.

Stab
2007-01-21, 03:50
Vilka är de negativa effekterna ?

Du skriver ju det själv; "Är det i samband med träning gör det ingen skillnad" Och det var väl vad jag skrev också? Sedan råder ett sunt förnuft att inte inta snabba kolhyderater innan läggdags. Och JA det är skillnad mellan att inta snabba, långsamma eller protein av något slag även om båda är per gram 4.1 kcal. Allt handlar inte om den positiva och negativa fettbalansen över ett helt dygn, lilla vän.. Detta kommer du lära dig den tunga vägen om du försöker dig på det. puss puss

Yankeee
2007-01-21, 08:39
Det finns ingen anledning att ens ta in långsamma kolhyderater sent på kvällen, dom negativa effekterna överskrider dom positiva.

Berätta, exakt vilka de negativa effekterna är av att äta långsamma kolhydrater på kvällen.

Bondlurk
2007-01-21, 10:05
Du ska inte ta en gainer med snabba på kvällen då det inte är i samband med träning. Det finns ingen anledning att ens ta in långsamma kolhyderater sent på kvällen, dom negativa effekterna överskrider dom positiva.

Tillbaka till detta, vad är dom negativa effekterna med att ta in långsamma kolhydrater innan läggdags?

Dnepr
2007-01-21, 10:52
Tillbaka till detta, vad är dom negativa effekterna med att ta in långsamma kolhydrater innan läggdags?

Det finns inget - så länge du inte deffar och innan det målet ligger strax under +-0. Men då spelar det ingen roll vad du äter för du hamnar ju kcal-plus ändå.

Yankeee
2007-01-21, 11:00
Det finns inget

Det vet vi redan, men vi vill lära oss av byggarstabs kunskap.

King Grub
2007-01-21, 11:12
Att äta ett kolhydratrikt mål innan sängdags påverkar triacylglycerolmetabolismen negativt dagen efter, och kanske fettsyreesterifiering snarare än oxidation. Att äta fett innan sängdags påverkar glukostoleransen negativt dagen efter. Motsatta effekter.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Dnepr
2007-01-21, 11:15
Den stora frågan är ju om det gör nån negativ skillnad i praktiken att käka ris och kyckling på kvällskvisten. Många äter ju sitt största mål innan läggdags.

Bondlurk
2007-01-21, 15:53
Att äta ett kolhydratrikt mål innan sängdags påverkar triacylglycerolmetabolismen negativt dagen efter, och kanske fettsyreesterifiering snarare än oxidation. Att äta fett innan sängdags påverkar glukostoleransen negativt dagen efter. Motsatta effekter.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Så, förslår du en måltid med jämn fett-kolhydrat balans eller helt enkelt att undvika att äta låt säga en timme innan läggdags?