handdator

Visa fullständig version : Överträning

LuThe
2007-01-20, 15:12
Är inne i en tung fas nu och tränar samt äter som ett djur. formerna ploppar ut och allt känns underbart men sen så känner jag mig övertränad.

Blöder bland annat näsblod lite då och då just nu vilket jag aldrig brukar göra annars. Men jag har inte dessa grova sömnproblem och grejer som hårt övertränande brukar drabbas av?

en annan fråga... finns det ngt s.k max-antal reps per muskelgrupp om man kör en 4 splitt ? jag kör nu 20-22 på överkroppens muskler... är det för mkt?

vilka mera tecken på överträning finns? hur bör man lösa detta? visst måste det vara bättre att träna lungt nåra veckor än att vila helt en vecka sen fortsätta lika tungt igen..?

Anova
2007-01-20, 15:34
Jag har hört att det finns två typer av öveträning:
Typ 1; Låg vilopuls, lågt blodtryck och man känner sig trögtänkt liksom..
Typ 2; Hög vilopuls, presterar mindre än vanligt - tappar i styrka, tappar apiten och går ner i vikt, deprimerad, sover dåligt, måste ha mer tid för återhämtning och är mer mottaglig för infektioner och skador.

Nu är jag inte inne på det är med kroppsbyggeri, så de andra frågorna får någon annan svara på..
Jag tränar mycket (är triathlet) och försöker variera min träning maximalt och vilar mycket.. Den gången jag blev övertränad fick jag rådet att vila 2-4 veckor.

Pepz
2007-01-20, 22:06
du lär känna om du är övertränad.

Så länge det går bra och du ökar på gymmet så är det bara att köra på