handdator

Visa fullständig version : Hastighet på magtömning


tano
2007-01-20, 14:26
Några frågor jag hoppas någon kan svara på:

Finns det någon tabell över hastighet på magtömning från olika livsmedel och maträtter? Alltså hur lång tid det tar från att magen är fylld tills den är tom.
Detta måste ju bero på mängd också, men finns det någon tabell där magtömningshastigheten kontrollerats vid en bestämd mängd av olika livsmedel.

Finns det någon studie på hur mycket magtömningshastigheten kan skilja sig från person till person?

Är det så att när man känner sig tom i magen är magen tom då? eller börjar hjärnan signalera hunger när magen är på väg att tömas redan?
Detta lär ju definitivt vara individuellt då man beroende på ätvanor kan ändra så att man knappt känner hunger, fast man inte äter något.

Skulle vara kul att ha ett hum om hur snabbt det egentligen går i matspjälkningen. Det jag vet är att flytande föda passerar magsäcken med hög hastighet.

King Grub
2007-01-20, 14:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1891591&postcount=886

tano
2007-01-20, 15:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1891591&postcount=886

Tummen upp för det! måste ha glömt bort det där inlägget, har ju läst tråden förut.

Om amn tänker vidare då, vad händer när man fyller på med mat efter 2.5-3 timmar då magsäcken bara är 50% tömd. Om den nya maten blandas med den gammla bör hastigheten på det nya matintaget påverkas av den gammla.
Det är ju ganska självklart, men det gör ju att man får tänka igenom lite om man ska ta med faktorer med matens hastighet.

Officer
2007-01-20, 15:35
Kan jag på något sätt göra magsäckstömningen snabbare genom att tillsätta någon speciell salt i min gainer? Just nu kör jag druvsocker+vassle (tar så lite vatten som möjligt dock. Precis så mkt så det inte klumpar stort), men jag har precis beställt maltodextrin, är det någon skillnad på magsäckstömningen mellan dessa två?

När jag dricker min gainer blir jag fan inte hungrig på typ två timmar.
Jag brukar ha ca 100 gram druvsocker och 60 gram vasslepulver i drinken.

King Grub
2007-01-20, 15:46
Vill du ha snabb magsäckstömning skall du använda mycket vatten, inte lite. Magsäckstömningen är direkt relaterad till volymen: ett exponentiellt förhållande. Du behöver mycket mer än en liter till den blandningen, annars kommer vätskan att ligga kvar i magen.

Milia
2007-01-20, 15:48
Hmmm, betyder det att om man dricker mycket vatten under dagen, töms magen fortare och man blir hungrigare?

Officer
2007-01-20, 16:54
Vill du ha snabb magsäckstömning skall du använda mycket vatten, inte lite. Magsäckstömningen är direkt relaterad till volymen: ett exponentiellt förhållande. Du behöver mycket mer än en liter till den blandningen, annars kommer vätskan att ligga kvar i magen.

"Mycket" mer än en liter??? Gud, jag använder bara typ 4 dl just nu:D Förklarar nog saken..
Men jag är ju rädd för att 1l+ vatten kommer att mätta mig ännu mer ju?

Officer
2007-01-20, 16:55
Hmmm, betyder det att om man dricker mycket vatten under dagen, töms magen fortare och man blir hungrigare?

+1 på den frågan

Slartibartfast
2007-01-20, 17:00
"Mycket" mer än en liter??? Gud, jag använder bara typ 4 dl just nu:D Förklarar nog saken..
Men jag är ju rädd för att 1l+ vatten kommer att mätta mig ännu mer ju?

En maltodrink behöver mycket mindre vatten än druvsocker. 100 g malto behöver ca en halvliter vatten för att bli isoton. Samma mängd druvsocker behöver typ två liter.

He-man
2007-01-20, 17:07
Vill du ha snabb magsäckstömning skall du använda mycket vatten, inte lite. Magsäckstömningen är direkt relaterad till volymen: ett exponentiellt förhållande. Du behöver mycket mer än en liter till den blandningen, annars kommer vätskan att ligga kvar i magen.

Men det där med isoton osv, var det inte en fördel att ta så lite vätska som möjligt i träningsdrinken för att den skulle tas upp så snabbt som möjligt av kroppen när man tränar?

King Grub
2007-01-20, 17:44
Men det där med isoton osv, var det inte en fördel att ta så lite vätska som möjligt i träningsdrinken för att den skulle tas upp så snabbt som möjligt av kroppen när man tränar?

Tvärtom.

King Grub
2007-01-20, 17:45
"Mycket" mer än en liter??? Gud, jag använder bara typ 4 dl just nu:D Förklarar nog saken..
Men jag är ju rädd för att 1l+ vatten kommer att mätta mig ännu mer ju?

Druvsockerlösning blir isoton vid en koncentration av 6%. Dvs 60 gram druvsocker kräver alltså 1 L vatten. 100 gram druvsocker motsvarande procentmängd mer. Svårt att tro att du behöver 100 gram druvsocker, dock, om du inte sprungit en halvmara.

Officer
2007-01-20, 17:53
Druvsockerlösning blir isoton vid en koncentration av 6%. Dvs 60 gram druvsocker kräver alltså 1 L vatten. 100 gram druvsocker motsvarande procentmängd mer. Svårt att tro att du behöver 100 gram druvsocker, dock, om du inte sprungit en halvmara.

Vid hur många % blir maltodextrin isoton då? Är det som slarti säger, att det krävs betydligt mindre vatten för det? Jag ska nog dra ner på druvis/maltomängden oavsett :D

King Grub
2007-01-20, 17:54
En kolhydratkoncentration på 15-20%.

MrBulk
2007-01-20, 20:18
Jag dricker en blandning av Malto, Rapid Hydro och MCT på tom mage innan träning, dom ingredienserna ska ju vara väldigt snabba men jag kan 2-3 timmar efter få små rapar av smaken från både RHB och MCT. Ligger det kvar i magen så länge eller?

Eddie Vedder
2007-01-21, 12:29
Jag tycker de känns som om GI-propagandan vill få oss att tro att maten ungefär försvinner ur oss å blodsockret sjunker till obefintliga nivåer typ fem minuter efter att vi har ätit nåt som råkar innehålla kolhydrater me GI över 50 ungefär.

Utan att gå in på för osmakliga detaljer men när jag söp på juldan å spydde som en gris vid tolv-ett på natten fick jag en ganska tydlig indikation på att maten jag ätit vid fem va långt ifrån helt nedbruten.*spy*


...Givetvis spelar de stor roll hur pass noggrant man tuggar sin mat oxå, me de e ju nknappast som att man sväljer maten hel.

Milia
2007-01-24, 08:23
Hmmm, betyder det att om man dricker mycket vatten under dagen, töms magen fortare och man blir hungrigare?

Jag är fortfarande nyfiken på den frågan, är det ingen som vet?

Officer
2007-01-24, 10:20
Jag är fortfarande nyfiken på den frågan, är det ingen som vet?

+1

He-man
2007-01-24, 15:31
Jag är fortfarande nyfiken på den frågan, är det ingen som vet?

Jag vet inte. Men när jag var yngre var jag jättedålig på att dricka vatten, jag drack i prinsip bara mjölk till måltider. Sen insåg jag fördelarna med att alltid ha en flaska vatten till hands hemma, så jag började dricka lite mer vatten varje dag. Dels kännde jag mig piggare och fick andra posetiva effekter, men jag gick även ner i vikt. Däremot kan jag inte säga säkert att det var vattnets förtjänst, men jag ser det inte som omöjligt att det hjälpte mig, dels iom att jag blev piggare och kanske rörde mig mer. :confused:

Edit: Dock har jag hört att man inte ska överdriva vattenintaget, minns inte vad anledningen var. Men jag har hört om extremfall där det har stigit vissa personer åt huvudet så de spätt ut blodet för mycket som gjort att några till och med dött.

Eddie Vedder
2007-01-24, 15:47
Edit: Dock har jag hört att man inte ska överdriva vattenintaget, minns inte vad anledningen var. Men jag har hört om extremfall där det har stigit vissa personer åt huvudet så de spätt ut blodet för mycket som gjort att några till och med dött.

Överdrivna mängder vätska innebär ju mer pissande. Att ständigt behöva gå på toan sliter väldigt på njurarna som hela dagarna styr primär-och sekundärurinen. Så först å främst sliter de på kroppen att städnigt behöva pissa sen följer även vissa mineralämnen med ut via urinen, så ju mer urinutsöndring desto större förluster av näringsämnen via urinen.

Sen vet jag inte om man kan dehydrera kroppen genom övredrivet drickande oxå.

Sverker
2007-01-25, 15:57
Kroppen producerar 200 liter primärurin per dygn så ifall vi kissar 2 liter eller 5 liter spelar ingen roll. Det som sliter på njurarna är snarare högt blodtryck.

He-man
2007-01-25, 16:06
Kroppen producerar 200 liter primärurin per dygn så ifall vi kissar 2 liter eller 5 liter spelar ingen roll. Det som sliter på njurarna är snarare högt blodtryck.

Däremot kan jag få jävligt ont i njurarna om jag druckit mycket på kvällen, detta därför att jag sover så tungt så jag vaknar inte när jag är kissnödig på natten. När jag väl vaknar kan jag ha otroligt ont på grund av att trycket från urinblåsan orsakar smärtan i njurarna, och när jag går på toaletten så känns det som jag ska svimma när jag börjar pissa. Det blir någon slags obehaglig illamåendekänsla och blir aldeles kallsvettig. Dock är det sällan det blir såhär, men det händer.

Alfred Nobel
2008-08-14, 07:52
Lånar tråden

Hur påverkas magsäckstömningen om jag äter upp en måltid på 30 min (08.00-08.30) istället för 10 min (08.20-08.30).

Dvs:
Jag väljer att äta tidigare, tar längre tid på mig, men har ätit klart samtidigt som om jag hade börjat 20 min senare. Bidrar de 20 min jag har "slow ätit" med någon extra förbränning eller töms magsäcken lika snabbt, trots att jag fått ned all mat i magen samma klockslag? (08.30 i det här fallet)

Finns det några fördelar med att äta långsamt? Om det fortfarande är samma mängd mat jag får i mig.

MVH, hoppas jag formulerade mig väl, är lite seg på morgonen.

Sniggel
2008-08-14, 08:33
Om du börjar äta tidigare skulle jag tro att även magsäckstämningen påbörjas tidigare. Hela tömningen komemr att gå långsammare men eftersom hela mängden kommer att ha passerat matstrupen vid samma klockslag så borde maten vara tömd vid ett tidigare tillfälle än om du äter allt på 10 minuter. Dessutom kanske du tuggar maten bättre om du tar tid på dig och då borde det väl bli lättare att smälta den misstänker jag.